• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcieli, by kierowcy zwolnili. A ci jeżdżą pod prąd

Maciej Korolczuk
3 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Teoretycznie powinien uspokajać ruch i wpływać na bezpieczeństwo kierowców i pieszych. W praktyce większość kierujących go ignoruje, jeździ pod prąd i łamie przepisy. Czy próg zwalniający zamontowany na wjeździe do parkingu podziemnego GCH Manhattan jest potrzebny?



Są gumowe, betonowe, żeliwne, oznakowane i nieoznakowane, pojedyncze (a czasem potrójne), legalne i nielegalne, poprawiające bezpieczeństwo, ale i bezcelowe. Mowa o progach zwalniających, a więc jednym ze sposobów na uspokojenie zapędów kierowców i ich upodobania do szybkiej jazdy tam, gdzie nie ma do tego sprzyjających warunków.

Jakie progi zwalniające są najlepsze?

Z "leżącymi policjantami", jak się je potocznie nazywa, mamy do czynienia przed przejściami dla pieszych, w rejonach szkół, hoteli i budynków użyteczności publicznej, ale też na wjazdach na podziemne parkingi zamkniętych osiedli czy galerii handlowych.

W założeniu progi mają uspokajać ruch w tych newralgicznych miejscach. W praktyce często jest odwrotnie. Kierowcy je omijają (po niektórych z nich nie chce jeździć nawet policja), wjeżdżają tylko dwoma kołami, jadą pod prąd czy po chodniku, chcąc w ten sposób uniknąć redukcji biegów, czasem nawet zatrzymania pojazdu czy w najgorszym wypadku - uszkodzenia podwozia czy amortyzatorów. Tak też jest przy GCH Manhattan we Wrzeszczu.

Lepiej go ominąć, nawet za cenę jazdy pod prąd

Na problem z poprzeczną stalową belką zainstalowaną na zjeździe do podziemnego parkingu przy Manhattanie zwrócił uwagę jeden z naszych czytelników. Według niego próg jest zbyt wysoki, ma zbyt ostre krawędzie i nie da się po nim przejechać bez radykalnego wytrącenia prędkości i ryzyka uszkodzenia niskiego zawieszenia czy przebicia opony.

- Każdy kierowca, który choć raz korzystał z tego parkingu wie, że lepiej dmuchać na zimne i ten próg po prostu ominąć lewym pasem. Problem w tym, że trzeba wówczas przekroczyć podwójną ciągłą linię i jechać pod prąd - mówi jeden z naszych czytelników, często korzystający z podziemnego garażu pod GCH Manhattan.
  • Zdaniem kierowców próg zwalniający przy wjeździe do GCH Manhattan zamiast poprawiać bezpieczeństwo, sprawia, że kierowcy łamią przepisy i jeżdżą pod prąd.
  • Zdaniem kierowców próg zwalniający przy wjeździe do GCH Manhattan zamiast poprawiać bezpieczeństwo, sprawia, że kierowcy łamią przepisy i jeżdżą pod prąd.
  • Zdaniem kierowców próg zwalniający przy wjeździe do GCH Manhattan zamiast poprawiać bezpieczeństwo, sprawia, że kierowcy łamią przepisy i jeżdżą pod prąd.
  • Zdaniem kierowców próg zwalniający przy wjeździe do GCH Manhattan zamiast poprawiać bezpieczeństwo, sprawia, że kierowcy łamią przepisy i jeżdżą pod prąd.
  • Zdaniem kierowców próg zwalniający przy wjeździe do GCH Manhattan zamiast poprawiać bezpieczeństwo, sprawia, że kierowcy łamią przepisy i jeżdżą pod prąd.


Kierowcy ignorowali ograniczenie

Władze galerii zdają sobie sprawę z problemu. Początkowo w tym miejscu obowiązywało ograniczenie prędkości do 10 km/h (znak wciąż wisi przy wjeździe), ale kierowcy je ignorowali.

- Próg zwalniający na wjeździe na parking podziemny GCH Manhattan został zainstalowany w trosce o bezpieczeństwo klientów centrum. Na wjeździe do Centrum obowiązuje ograniczenie prędkości do 10 km/h. Niestety przed zainstalowaniem progu nikt tego ograniczenia nie przestrzegał, a nawet wielokrotnie zdarzały się przypadki dużego przekroczenia tej prędkości - tłumaczy Katarzyna Szczycińska, dyrektor zarządzający GCH Manhattan. - Zaraz za miejscem ulokowania progu znajduje się wyjście ewakuacyjne z centrum. W przeszłości był już zainstalowany łagodniejszy próg, ale być może dlatego nie wpływał on na kierowców wjeżdżających do centrum i mimo obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości, nie zwalniali i dojeżdżali do zjazdu z nadmierną prędkością, nie tylko nie przestrzegając przepisów, ale też powodując zniszczenie instalacji odwadniającej znajdującej się na poziomie -1.
Próg jest bezpieczny, ale...

Jak tłumaczą przedstawiciele centrum handlowego, choć próg pojawił się w 2012 r. przez trzy lata jego funkcjonowania nie odebrano ani jednego sygnału o uszkodzonym samochodzie któregoś z klientów. Dodają, że próg można bezpiecznie pokonać, ale pod warunkiem zachowania odpowiedniej prędkości.

- Próg został zainstalowany prawie trzy lata temu i wykonany tak, aby sprawny pojazd, przy zachowaniu obowiązującej w tym miejscu prędkości 10 km/h, mógł go bezpiecznie pokonać. Do dzisiejszego dnia nie został nam zgłoszony żaden przypadek uszkodzenia pojazdu lub jego części. Nie jest to dla nas sytuacja idealna, lecz brak zdyscyplinowania kierowców wymusił takie radykalne rozwiązanie. Wszystko w trosce o bezpieczeństwo ogółu klientów centrum - dodaje Katarzyna Szczycińska.
Jesteś kierowcą? Dużo jeździsz i widziałeś gdzieś podobny problem? Znasz inne miejsca, gdzie kierowcy przegrywają nierówną walkę z absurdami na drodze? Napisz do nas! Na wasze zdjęcia, filmy i wiadomości czekamy pod adresem: korki@trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (208) 2 zablokowane

  • Prosta sprawa

    Należy go przedłużyć tak żeby był również z drugiej strony, a jak koniecznie nie chcemy to można taki poprowadzić wzdłuż linii ciągłej co spowoduje nieopłacalność takiego przejeżdżania

    • 3 2

  • wysokosc (3)

    Próg to pikuś. Przed wjazdem do parkingu podana wysokość wjazdu 3,60, tuż przed szlabanem 1,80... a wysokość auta 1,86...

    • 14 1

    • (1)

      Zapewne chodzi o to, że przed wjazdem na parking jest jeszcze jedno piętro dla dostaw i pewnie dlatego jest większa wysokość.
      Mogli to jednak lepiej oznaczyć i nie było by problemu.

      • 10 0

      • dokładnie tak jak piszesz...

        • 3 0

    • fakt, moje auto ma 1,85 wys., musiałam wycofywac z dolu sprzed szlabanu, a za mną kolejka aut....

      • 8 0

  • (2)

    Jak nikt po progu nie jezdzi to nikt i nie zglasza, ze ten spowodowal jakas usterke w samochodzie.

    • 112 7

    • Dokladnie o tym samym pomyslalam. (1)

      Ja też go omijam, bo jest strasznie wysoki.

      • 40 5

      • A ja go nie omijam

        Przejeżdżam po nim, nie uszkodziłam auta. Nie mam auta terenowego(żeby nie było, że mam wysokie zawieszenie w samochodzie) ;)

        • 2 6

  • Te wysepki to nieporozumienie.

    Ul.Niepołomicka - Przebiśniegowa ten sam numer.

    • 1 0

  • może i nie zgłoszono żadnych uszkodzeń, ale za każdym razem jak przez niego przejeżdżam, (1)

    to chyba 1 km/h i drżę czy bez szwanku przejadę,
    więc nie dziwię się że niektórzy jadą lewym pasem,

    • 6 3

    • Słuszna uwaga - za duży spadek jest na tym progu moje auto o niskim zawieszeniu nieźle przyszorowało o ten próg po wjechaniu na niego, pomimo tego że wjeżdżałem tempem ślimaka

      • 4 0

  • Ja mam SUV-a i nie zwalniam jak widze głupie progi

    :-)))))

    • 2 1

  • za mało tych progów

    Montujcie je wszędzie co 50m błagam! Uwielbiam jak mi zawieszenie nap.....la!

    • 3 2

  • wiekszosc kierowców to debile z dyplomem (1)

    - tam gdzie jest ograniczenie do 30kmh pędzą 60-80 (traugutta na wyremontowanym odcinku)
    - tam gdzie jest 80 pędzą 120 (Armii Krajowej)
    - na obwodnicy to juz totalny armagedon bo za jazde lewym pasem nalezy sie obicie ryja kastetem bo korkujesz jadąc przepisowo bo juz za tobą kolejka chcących jechac 150-200kmh

    i wisienka na torcie 'strefa zamieszkana' (lub jak kto woli- teren osiedla) okreslony znakiem D-40 predkosc max to 20kmh i parkowanie TYLKO w miejscach wyznaczonych ale nie.. ludzie tez leją na te przepisy.

    • 8 1

    • Zgadzam się z powyższym.
      No i jeszcze jazda na zderzaku...

      • 3 0

  • glaby

    i znowu jakis niedouk nie pomyslal-wystarczyloby przedluzyc prog na cala szerokosc i koniec z kombinowaniem

    • 3 2

  • (1)

    no to ustawic prog na drugim pasie.
    Chodnik - postawic slupek przy progu.

    • 6 1

    • A jak przestaną przyjeżdżać...

      To się nakaże kierowcom tam przyjeżdżać!

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane