• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężki chleb budowniczych portów lotniczych. Ale nie wszystkich

Michał Stąporek
7 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Choć początek roku to przede wszystkim czas podsumowań, ostatnie tygodnie przyniosły lawinę nowych informacji dotyczących biznesu lotniczego. Także takich, które każą inaczej spojrzeć na zakończoną w pierwszej połowie 2012 roku rozbudowę lotniska w Rębiechowie.



Modlin: najpierw mgły, potem posypał się nowy pas

Końcówka roku nie była udana dla nowo otwartego portu lotniczego w Modlinie. Najpierw jesienne mgły sprawiły, że lotnisko pozbawione systemu wspomagania lądowania ILS nie mogło przyjmować kolejnych lotów. Rozeźlony tym Wizzair (największa linia operująca z Modlina) przeniósł się do Warszawy, bo zbyt wiele wydawał na dowożenie swoich pasażerów na lotniska, gdzie lądowały jego samoloty po zamknięciu Modlina.

Tuż przed świętami okazało się, że trzeba zamknąć betonową część pasa startowego (ok. 1000 m), ponieważ pojawiły się na nim wykruszenia, które uniemożliwiały bezpieczne użytkowanie drogi startowej. Skrócony do 1,5 km pas nie pozwalał na przyjmowanie dużych rejsowych Boeingów i Airbusów. Lotnisko, przez które wcześniej przewijało się ok. 5 tys. pasażerów dziennie, zamknięto na dwa tygodnie, by je wyremontować. Straty: od kilkuset tysięcy do 1 mln zł.

Kielce: wniosek o upadłość

Pod koniec grudnia prezes zarządu lotniska w podkieleckim Masłowie przesłał do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości spółki. Powód? Urząd skarbowy zajął konta, bo na lotnisku ciążą wieloletnie zaległości podatkowe na kwotę 800 tys zł.

Właściciele spółki (samorząd województwa świętokrzyskiego, gmina Masłów i Aeroklub Kielecki) zdecydowali, że nie przekażą dodatkowych pieniędzy na funkcjonowanie spółki.

Kosakowo: pół roku oczekiwania

Terminów uruchomienia lotniska cywilnego w Gdyni było już kilka: przed Euro 2012, na początku 2013 roku. Z czego wynikają opóźnienia? Przedstawiciele lotniska tłumaczą je festiwalem Open'er oraz niesprzyjającą pogodą.

Choć w powstającym kosztem 100 mln zł porcie lotniczym w Kosakowie zostało do zrobienia stosunkowo niewiele (system kontroli bezpieczeństwa i informacji, transport bagaży oraz dokończenie budowy ogrodzenia), to dokładnej daty otwarcia drugiego lotniska dla Trójmiasta wciąż nie poznaliśmy. Nieoficjalnie mówi się o lecie 2013 r.

Berlin: trzy lata opóźnienia

Ale problemy mają nie tylko polskie porty lotnicze. Od 2006 roku pod Berlinem powstaje gigantyczne lotnisko Berlin Brandenburg International, które po Frankfurcie i Monachium będzie największym portem lotniczym w Niemczech: trzy lata po otwarciu ma odprawiać 27 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet 45 mln.

By wyobrazić sobie ogrom nowego portu lotniczego, wystarczy zaznaczyć, że działania związane z ochroną środowiska w ramach tej inwestycji kosztowały 140 mln euro, czyli nieco więcej niż kosztowała cała rozbudowa portu lotniczego w Rębiechowie.

Problem w tym, że termin zakończenia budowy BBI przekładano już wielokrotnie, w tym pięciokrotnie w ciągu trzech ostatnich lat. Pod koniec roku dziennikarze ujawnili, że także najnowszy termin, czyli październik 2013 r. jest nie do utrzymania. Do tego lawinowo rosną koszty budowy: najpierw mówiono o 2 mld euro, do dziś wydano 4,3 mld, a do ukończenia trzeba jeszcze 1,2 mld.

Rębiechowo: bez emocji

W tym kontekście warto przypomnieć, jak wyglądała rozbudowa lotniska w Rębiechowie. Projekt nowego terminalu powstał już w 2007 roku, ale na rozpoczęcie budowy przyszło nam poczekać dwa i pół roku. Kontrakt na budowę nowego terminalu pasażerskiego podpisano 24 lutego 2010 roku z konsorcjum firm Budimex i Doraco. Na prace zarezerwowano 24 miesiące. W międzyczasie trwało 10 innych inwestycji na lotnisku, z czego trzy duże - drogę kołowania, płytę postojową i stanowiska do odladzania, które zbudowała Skanska - zakończono w grudniu 2011 roku. Sam terminal pasażerski T2 był gotowy w marcu 2012 r., choć oficjalnie otwarto go 1 kwietnia.

Oczywiście nie wszystko podczas budowy przebiegało idealnie. Problemy ze zmontowaniem finansowania tej inwestycji sprawiły, że nowy terminal jest nieco mniejszy niż pierwotnie planowano, nie wyposażono go też w rękawy, które ułatwiają wchodzenie bezpośrednio do samolotu.

Jednak porównując przebieg wartych grubo ponad 400 mln zł inwestycji w Rębiechowie, dzięki którym przepustowość lotniska wzrosła do 5 mln pasażerów rocznie, z podobnymi inwestycjami nie tylko w Polsce, mamy powody do dumy.

Zobacz wnętrze Terminalu T2.

Miejsca

Opinie (129) 4 zablokowane

  • co tu porównywac lotnisko w Berlinie a lotnisko w Gańsku. ludzie . (1)

    w Berlinie mają wiekszy magazyn bagażowy niż to całe śmieszne lotnisko w Rębiechowie.

    • 2 4

    • mieszkańców też mają większych

      • 0 0

  • jeszcze zeby parkingi porobili (1)

    mieszkam rzut beretem od lotniska i widze jak wyglada parkowanie samochodow ktore przyjechaly na lotnisko. stoja na zakazach na sciezkach rowerowych i gdzie sie tylko da. zenada zeby parking lotniskowy byl taki drogi.

    • 0 5

    • 10 min. na kiss&fly ZA DARMO, 30 min. za 3, czy 4 złote na krótkoterminowym, faktycznie żenada...żeby po krzakach stawiać!

      • 0 0

  • kosztem mieszkańców (5)

    zamknięcie ul.Słowackiego bez wymaganego prawem wykonania rekompensaty {nowej drogi} odbije się czkawką gdy Bruksela cofnie dotację za nielegalną pomoc publiczną . Wadliwe decyzje administracyjne nie powiadomienie stron ,miejsca wabiące ptaki,miejsca długotrwałego przebywania dzieci,przekroczenie norm hałasu na obszarach zabudowy mieszkaniowej, i nawet syn premiera nie pomorze już teraz zamieść tech fałszerstw pod dywan.

    • 1 8

    • Bzdura, przed zamknięciem Nowatorów została gruntownie przebudowana. (4)

      Dodatkowo zmodernizowano rondo na skrzyżowaniu z Budowlanych i tak ułożono ruch na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych by był korzystny dla osób jadących na Kaszuby, np. dwa prawoskrętny i jeden pas do jazdy na wprost.

      Więc to jest marudzenie zdecydowanie na wyrost.

      Druga sprawa, jakiekolwiek problemy dotyczą nie Gdańska, a terenów za Gdańskiem. Ponadto mieszkam około 1km od lotniska, w Klukowie i nie narzekam ani na hałas ani na inne problemy, może za wyjątkiem postojów autobusu 110 na lotnisku po 10 minut, bo są dość upierdliwe.

      • 2 0

      • nowatorów powstała jako rekąkensata w latach 70 (2)

        gdy budowano lotnisko i przecięto ulice obecnie Rakietową i Radarową ,zamykając Słowackiego inwestor miał obowiązek wykonania rekompensaty.Byle sklepy muszą wykonywać lewo lub prawo skręty a tu zamka się wylotówkę z miasta i puszcza ruch przez zatkane rondo w strefie przemysłowej. co do hałasu miarodajne są pomiary.Mieszkam 4km od lotniska i grzejniki w domu drżą od huku silników.

        • 0 4

        • (1)

          Co Ty majaczysz człowieku? Weź napisz to po polsku. Jakie sklepy muszą wykonywać lewo- i prawoskręty?
          Co do hałasu to wiesz co to jest poziom równoważny ciśnienia akustycznego? Wiesz jak się go liczy? Jakie masz średniogodzinne poziomy hałasu w porze dnia i nocy?

          • 2 0

          • wniosek o kontrolę wydatjów ,pogorszenie bezpieczeństaw i poświadczenie nieprawdy został napisany.

            • 0 0

      • Bruksela rozstrzygnie, i kasę odbierze

        • 0 2

  • lotnisko w Kosakowie (15)

    bezsnsowne marzenia szczurka za pieniądze Gdynian

    • 154 36

    • Szkoda mi was szczerze, (12)

      bo za te pieniądze moglibyście mieć(właściwie my w koncu prawie jak jedno miasto) wiele przydatnych i potrzebnych inwestycji !

      • 20 7

      • szkoda mi dużego dzieciaka (11)

        że nie wie, że jest to rewitalizacja istniejącego lotniska wojskowego do potrzeb pasażerskich. Dla Trójmiasta, Zatoki Gdańskiej i UE ma duże znaczenie strategiczne.

        • 9 42

        • co za pajac

          • 0 0

        • gadaj z d*pą to cie osra (2)

          tracisz czas. Jak budują terminal kontenerowy w Gdańsku to nikt nie mówi zeby nie budować, ponieważ w Gdyni są dwa?? Tam ludzie są głusi na argumenty .Jesli w Gdyni odnawiają istniejące lotnisko to fachowiec twierdzi ze je budują. Wyspa Spichrzów to muzeum drugiej wojny światowej, czy ktos ma pretensje ze budują sobie drugie na podmokłym terenie co generuje gigantyczne koszty, chocby te związane z budową wanny?? Czy zawsze musimy wytykać sąsiadowi wady zapominając o swoich??

          • 2 8

          • Primo, terminal jest prywatną inwestycją, a osoba prywatna, tudzież firma może robić z swoją kasą co chce.

            Co innego miasto, które rozporządza naszymi pieniędzmi.

            Co do lotniska, 90% infrastruktury jest budowane od zera, ciężko w takim wypadku mówić o odnowie.

            A, że w Gdańsku mają swoje problemy? co z tego, to znaczy, że jak sąsiada boli ząb to ja mam sobie jeden złamać by mnie też bolał? Warto uczyć się na czyiś błędach (np. serii porażek "odnowionych" lotnisk wojskowych na potrzeby cywilne) a nie je powielać.

            • 0 0

          • Ale terminala w Gdańsku nie budowało miasto, drobna różnica!
            "Odnawiają istniejące lotnisko" - dobre :)

            • 8 0

        • No był gotowy pas startowy i ..... (3)

          ... i to w zasadzie na tyle. Budowa od zera kosztowałaby coś koło 110-120mln, więc różnica nieduża raczej. A to i tak sporo jak za lotnisko dla prywatnych samolotów (czy to awionetek, czy małych odrzutowców).

          • 6 1

          • (1)

            Była oprócz pasa startowego też wieża kontroli lotów. Zbudowana parę lat temu ale jeszcze za czasów wojskowych. Cała reszta musi być nowa.

            • 0 0

            • Ale wieża też poszła do przebudowy.

              Znajdujący się tam sprzęt nie spełniał warunków niezbędnych do kierowania ruchem cywilnym (nie licząc awionetek itp.). Tyle, że buda stoi.

              • 0 0

          • 110-120mln?

            Razem z wykupem gruntów, planem zagospodarowania, odszkodowaniami i pracami ziemnymi? Dobre sobie.

            • 4 0

        • No i co z tego, że rewitalizacja? To te sto kilkadziesiąt baniek wywalone na lotnisko dla awionetek jakoś mniej uszczupla kieszeń przez to?

          • 14 1

        • szczególnie Zatoki Gdańskiej (1)

          • 32 0

          • Gdynia to ważny punkt na mapie UE

            i mekka dla turystów z całego świata, dlatego musi mieć swoje lotnisko im. Prezydenta Szczurka

            100 mln zł to nic dla tak dynamicznie rozwijającego się miasta

            • 17 6

    • (1)

      A moim zdaniem może się to przyjąć,miejsca pracy i połączenie z Gdynią,na Gdańskim nie ma połączenia z Gdynią.PODKREŚLAM NIE MA POŁĄCZENIA

      • 0 4

      • jakie połączenie ?

        Przeróbka też nie ma lotniska. to kossakowo skończy jak masłowo. oczywiście prezydęta szczurka też wtedy już nie będzie. będzie na zasłużonej emeryturze, albo w europarlamencie. :)))))))

        • 5 0

  • dajcie spokój z tym kadzeniem sobie

    No to porównajmy się, ale z najlepszymi w Polsce:
    GDAŃSK - koszt 300mln, zrealizowane tylko 2/3 pierwotnego projektu T2 (przepustowość 5 mln to będzie, ale po rozbudowie - koszt ekstra 70-100 mln), przyloty i odloty NonSchengen nadal w starym, niefunkcjonalnym i obskurnym miejscami T1 (pierwsze wrażenie po przylocie do Trójmaiasta - masakra), bieganina między terminalami, rękawy nadal w sferze marzeń, dojazd, postój i parkingi - bardzo nieczytelna tymczasówka, brak normalnej restauracji dostępnej dla wszystkich, powolna kontrola bezpieczeństwa.
    WROCŁAW - koszt 300 mln, zrealizowany cały projekt T2 - przepustowość ponad 4 mln, w jednym terminalu wszystkie funkcje - i przyloty i odloty i Schengen i NonSchengen, rękawy działają, cała sfera sklepowo-uslugowo-gastronomiczna działa i jest naprawdę w czym wybierać, docelowy układ komunikacyjny zbudowany i działa, w kontroli bezpieczeństwa nigdy nie czekasz więcej niż 5 minut. Przylatujesz do WRO - i dech zapiera! Odlatujesz i dalej jesteś na bezdechu :)

    • 0 0

  • A MY W Sopocie tez chcemy miec swoje lotnisko (8)

    • 132 3

    • A ja w Gdyni chcę mieć szadółki, he he. (2)

      • 9 5

      • (1)

        Mowisz i masz .......................Chylonia !!!!

        • 21 4

        • to wysypisko

          ale smieci genetycznych

          • 1 0

    • lotnisko

      Pas startowy na molo

      • 0 0

    • Orunia żąda dostępu do morza !

      Natychmiast !

      • 7 0

    • Najpierw to stwórzcie swoją komunikacje

      a nie zabieracie autobusy Gdyni i Gdanskowi : )

      • 3 2

    • przedluzcie sobie molo

      i pas startowy gotowy

      • 57 0

    • I ja to rozumiem!

      I popieram! Sopocianie jestem z Wami! Jak zbudujecie to przylece do Was z Gdanska.

      • 64 1

  • wiadomo GDANSK szyk i elegancja (4)

    • 84 26

    • NIE MIESZAJ Gdańska do PO (3)

      Dla mnie najważniejsze, ze nie buduje się tu bzdet typu infoboxy, a modernizuje infrastrukturę (drogi, mosty, wiadukty, lotnisko, etc)
      Nawet szkoła w Kokoszkach będzie wybudowana z gustem i wyprzedzeniem na dobrych kilkanaście lat.

      • 22 7

      • a NCS to niby co jest??? rzeczywiscie potrzebne szaremu mieszkancowi jak dziabli (2)

        • 16 9

        • anty betonie (1)

          miales na mysli Narodowe Centrum Sportu (NCS) czy moze jednak Europejskie Centrum Solidarnosci (ECS)- okres sie bo nie jarze -))

          • 5 1

          • zacofane to

            nie wie co mowi olac trola :)

            • 0 0

  • a w tym roku - rozbudowa przylotów (10)

    powiem setny raz - JESTEM DUMNY Z GDAŃSKA

    • 142 20

    • powiem setny raz (9)

      lotnisko należy do Sopotu, Gdyni i Gdańska, spółka taka jest

      • 16 9

      • Te 3 miasta mają niewiele ponad 30% udziałów z czego ponad 29% jest w Gdańsku (1)

        Struktura własności: woj. pomorskie (31,45%), Gdańsk (29,45%), Gdynia (1,14%), Sopot (0,35%) oraz Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (37,61%).

        • 7 0

        • 1,14% niepowodzenia wiadomo czemu

          • 1 0

      • buhahahahahahahahahahahahaaaa

        moze odrazu do gydynii?

        • 2 0

      • (3)

        To ciekawe co Gdynia zrobi jak zechce konkurować z Rębiechowem, pozbędzie sie udziałów czy będzie odpowiadać przed prokuratorem za działalność na szkodę spółki, której jest współudziałowcem?

        • 17 11

        • Dodam do poprzednika (1)

          Nikt nie zabrania posiadania udziałów w dwóch konkurujących ze sobą spółkach. To nie jest działalność na szkodę spółki.

          • 5 2

          • argument jak w sprawie

            Józefa Bąka. Czyli moooocno naciągany.

            • 2 3

        • Twój komentarz jest z serii

          "Nie znam się, ale się wypowiem"

          • 13 12

      • (1)

        no i przede wszystkim należy do województwa

        • 6 0

        • doch tak ! i tesz do naszych kartuz ! JO DOCH !

          • 0 4

  • kto normalny lata z Gdańska ? (9)

    ja unikam tego pseudo lotniska jak moge - wogole to staram sie latac tylko z niemiec. Latam glownie na dalsze kierunki i 100x bardziej wole pojechac samochodem do berlina lub Lipska i stamtad poleciec niż dolot z Gdańska do niemiec !

    • 8 45

    • A nie lepiej z Gdańska do Frenfurktu, a stamtąd dalej? (4)

      Bo Lipsk to też prowincjonalne lotnisko. No i kilkugodzinny dojazd samochodem + kilkaset Euro przy dłuższym wyjeździe opłaty parkingowej średnio mnie bawi. Wręcz niweluje korzyści płynące z komunikacji drogą powietrzną.

      edit.
      O, przedmówca mnie uprzedził :)

      • 2 1

      • Najbliższy lot ma ma do Hamburga (czyli Lubeki) (1)

        Dokąd według Ciebie mam pojechać samochodem aby tam dolecieć zamiast lecieć z GDN Wizzairem za mniej niż 100 zł w każdą stronę?

        • 0 0

        • no chyba najlepie wg. niektórych z moskwy - ale najpierw promem do helsinek i pociągiem do moskwy i już jesteś prawie w hamburgu

          • 0 0

      • odezwał sie z gdańskiej prowincji (1)

        Dziecko Gdańsk do Lipska to nawet za 20 lat nie doścignie!!

        • 0 5

        • Jako port lotniczy to tak.

          Ruch mniejszy niż w Gdańsku, podobna liczba połączeń, ogólnie prowincjonalne lotnisko jak na skalę Niemiecką gdzie masz Monachium i przede wszystkim Frankfurt, który obsługuję więcej osób niż wszystkie lotniska w Polsce do kupy.

          I jak było wspomniane wcześniej, jak leci się za ocean do leci się z Gdańska nad Niemen a dalej stamtąd, a nie spędza się większość czasu podróży do NYC w samochodzie, po to by z Lipska i tak polecieć do Frankfurtu i dopiero stamtąd do NYC. Ogólnie twój model podróżowania stosują jedynie akwizytorzy, którzy mają paliwo za darmo a chcą oszczędzić dwie-trzy stówy na bilecie lotniczym.

          • 2 0

    • Chyba cię powaliło

      Lipsk? To niby duże lotnisko? Ilość pasażerów rocznie 2,3 mln a w Gdańsku 2,9 mln.

      • 0 0

    • Sam sobie odpowiedziałeś. Każdy normalny poleci z Gdańska w godzinę lub półtorej do jednego z hubów w Europie a idiota będzie jechał samochodem kilka-kilkanaście godzin.

      • 14 1

    • dla mnie to mozesz jechac do Madrytu i z tamtad leciec ha ha

      • 23 1

    • ja latam z Gdańska

      • 17 2

  • doraco (3)

    ale o zajechanych przez doraco podwykonawcach nikt głośno nie mówi...

    • 46 10

    • sami podpisali z nimi te umowy (2)

      nikt ich nie zmuszał

      • 9 14

      • Sami podpisali... (1)

        Szkoda tylko, że nikt nie zauważył przesuwanych terminów odbiorów, nieścisłości projektowych itd.
        Doraco nie dostało kar, m.in. dlatego, że Inwestor nie uchylał się od terminowych odbiorów i wypłat...

        • 3 0

        • oraj pole, a nie buduj Gdańsk

          • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane