• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co oni wiedzą o Gdańsku?

Michał Stąporek
5 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 17:05 (5 lutego 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk zaprasza nowych mieszkańców
Gdańsk reklamował się już poprzez wydarzenia z historii miasta... Gdańsk reklamował się już poprzez wydarzenia z historii miasta...
...jak i przez podkreślanie wyjątkowości i tajemnic historycznego Śródmieścia. ...jak i przez podkreślanie wyjątkowości i tajemnic historycznego Śródmieścia.

Miasto pięknych zabytków, czy dobrych i tanich sklepów? Przed kolejną kampanią promocyjną Gdańska, urzędnicy zapytali o postrzeganie miasta w Polsce i w Europie. Niektóre odpowiedzi zaskakują.



- Chcemy się dobrze przygotować, bo w najbliższym czasie o Gdańsku będzie głośno - tak prezydent Paweł Adamowicz uzasadniał potrzebę przeprowadzenia takich badań. Turniej Euro 2012, 30. rocznica powstania Solidarności, 25. rocznica Nagrody Nobla dla Lecha Wałęsy mają sprawić, że Gdańsk trafi na pierwsze strony, nie tylko polskich, gazet.

Od listopada ub.r badacze przepytywali więc po 1 tys. Polaków, Brytyjczyków, Szwedów i Niemców. Pytali m.in. o rozpoznawalność nazwy Gdańsk, odbyte wizyty i plany odwiedzin, chęć osiedlenia się, ocenę atrakcyjności biznesowej. Obcokrajowcy mieli dodatkowo określić atrakcyjność turystyczną Gdańska na tle innych miast w Polsce i środkowej Europie.

Polacy wskazali Gdańsk jako drugie (po Krakowie) najbardziej atrakcyjne turystycznie, drugie (po Krakowie) najbardziej ulubione i piąte najatrakcyjniejsze gospodarczo miasto w Polsce.

- Badani wskazywali, że w Gdańsku najlepiej prowadzić biznes związany z gastronomią i turystyką. To może oznaczać, że pozytywnie oceniają funkcjonowanie tych branż w mieście - tłumaczył Mateusz Galica z firmy TNS OBOP, która przeprowadziła badania.

O ile wyniki badań wśród Polaków można było łatwo przewidzieć, o tyle opinie obcokrajowców mogą dziwić.

Jak oceniasz dotychczasowe kampanie promocyjne Gdańska?

W którym kraju najwięcej wiadomo o Gdańsku: w Niemczech i Wielkiej Brytanii, gdzie mieszka milionowa polska emigracja, czy w Szwecji, z którą łączą nas głównie kontakty gospodarcze? Okazuje się, że o Gdańsku słyszało ok. 60 proc. Brytyjczyków, 75 proc. Niemców i aż 90 proc. Szwedów. To jednak zrozumiałe, ponieważ spośród 8 proc. Brytyjczyków, którzy odwiedzili Polskę, jedynie co piąty przyjechał do Gdańska, a wśród 30 proc. Niemców, którzy odwiedzili nasz kraj, nad Motławę pofatygował się co trzeci. Natomiast dla Szwedów (27 proc. było w Polsce) Gdańsk jest prawdziwą bramą do naszego kraju - aż 47 proc. szwedzkich turystów było w tym mieście.

Z kolei Niemcy bardzo wysoko ocenili atrakcyjność turystyczną Gdańska na tle wszystkich miast w Europie Środkowej. Z 25 proc. wskazań uplasowali go na piątym miejscu w tej części Europy. Szwedzi (9 proc.) i Anglicy (8 proc.) byli pod tym względem dużo bardziej surowi.

Bardzo rozbieżne są motywy, dla których turyści z Polski i zagranicy przyjeżdżają do Gdańska. Rodacy kierują się "morzem i latem", zaś naszym sąsiadom bardziej zależy na zwiedzaniu i - co zaskoczyło badaczy - tanich zakupach.

Czy to znaczy, że po poprzednich kampaniach: historycznej (Zaczęło się w Gdańsku, 2005 r) i turystycznej (Odważ się. Zobacz sam, 2007) Gdańsk będzie się promował jako idealne miejsce do robienia zakupów? - To, że miasto jest w ten sposób postrzegane, wcale nie znaczy, że chce się tak kojarzyć - waży słowa Jacek Sadowski z krakowskiej firmy Demo Effective Launching (DEL). Jako przykład podaje sytuację z Krakowa, który przez pewien czas promował się jako cel tanich wyjazdów weekendów. - Po najeździe nastawionych na tanie piwo Anglików, bardzo szybko się z tego wycofano.

Teraz na podstawie badań oraz oczekiwań miasta, firma DEL, która już pracuje nad strategią marki Gdańsk, zaproponuje sposób promocji miasta. Jej pomysły poznamy w marcu.

Opinie (211) ponad 10 zablokowanych

  • idź lepiej i zaorz hałde, bo ci reszta szwedów i naglików zrezygnuje z przyjazdu na tanie zakupy
    swoją drogą, to gdzie oni robią te zakupy? wie ktoś? na rynku na przymorzu?

    • 0 0

  • Gdańsk będzie się promował jako idealne miejsce do robienia zakupów? -

    O RANY.

    • 0 0

  • agencja reutersa to ma przedstawicielstwo w każdym polskim województwie, nie ma się czym podniecać.
    może kilka firm ma tu swoje przedstawicielstwo, księgowość, albo jak to szumnie się nazywa centrum rozwojowe. ale czy jest jakaś marka, pochodząca z trójmiasta, która radziłaby sobie dobrze w całej polsce ? (oprócz solidarności oczywiście ;o)
    chyba tylko prokom, ale oni też ponoć się zwijają do warszawy

    • 0 0

  • Gdansk to "nowe" zabytki, (6)

    Wawa tak samo, Krakow i Wroclaw troszeczke inaczej.
    Architektura Gdanska i Wroclawia sa do siebie(wiadomo dlaczego) bardziej zblizone, niz ta Stolycy i Lublina.
    Kazde z miast ma cos wartego zobaczenia, a ze Szwedzi wysiadajac z promow juz na bani, widzieli Gdansk i na dalsze podroze niz do najblizszych barow nie mieli juz sily, wyjasnia dlaczego wsrod tej grupy "turystow" jest grod nad Motlawa taki znany.

    • 0 0

    • które miasto ma najwięcej zieleni?:) (2)

      Wrocławia nie zwiedzałam. Ogladam fotki i nie wiem, gdzie widzisz te podobieństwo? Chodzi Ci o gotyk - międynarodowy styl w Europie?

      Natomiast co mi sie bardzo podoba:

      "Dawna i współczesna architektura wkomponowana jest w obfitość zieleni.
      Wrocław jest najbardziej zielonym miastem Polski – na 1 mieszkańca przypada 25 m2 zieleni (nie licząc zieleni osiedlowej).
      W centrum miasta rozpościera się założony w XVIII wieku Park Szczytnicki,

      w którym rośnie ponad 370 gatunków drzew i krzewów oraz znajduje się oryginalny Ogród Japoński. Zaprojektowany i utrzymywany zgodnie z zasadami japońskiej sztuki ogrodniczej.
      Nie mniej wspaniałym miejscem spacerów jest Ogród Botaniczny, z jego piękną ekspozycją kwiatową, oranżerią, alpinarium i największą w Polsce kaktusiarnią, a także Ogród Zoologiczny, założony w 1865 roku z około 5,5 tys. zwierząt reprezentujących 650 gatunków. "

      To jest zadbane miasto.

      • 0 0

      • (1)

        w Gdańsku na 1 osobę ponad 100 m2 zieleni :) a co do Parku cóż niepowtarzalny Park Oliwski i wiele parków do orestaurowania; ale Wrocek miłe miasto

        • 0 0

        • "w Gdańsku na 1 osobę ponad 100 m2 zieleni :)"

          jak to wyliczyłeś?
          znowu jakaś średnia statystyczna? z działkami i okolicznym lasem?
          ciekawe, ile na 1 osobę w Polsce przypada powierzchni Bałtyku?

          • 0 0

    • (2)

      tylko nie pisz , że Gdańsk jest niemiecki, proszę Rumun

      • 0 0

      • Gdańsk nie jest niemiecki, (1)

        ale zuza jest sopocka, bywajac czasami na Morenie.

        • 0 0

        • RUMUN

          gotycki znaczy barbarzynski - tak nazwali ten styl artysci pozniejsi - renesansu (1550 o gotyku pisał Giorgio Vasari)

          za kraj, w którym gotyk sie urodził (1144 St. Denis), i w którym pozniej najpiękniej sie rozwinął, uważa sie FRANCJĘ

          takze daj sobie spokoj z tymi aluzjami do Niemiec;-)

          • 0 0

  • swego czasu pracowałem w dyrekcji rozbudowy miasta gdańska, która to derekcja wcześniej zajmowała się odbudową gdańska
    opowiadali mi starzy inspektorzy, że z gruzów wydobywano ocalałe części kamiennych zdobień np przedproży i dawano gdzie popadnie bez dbałości o prawde historyczna-architektoniczną
    wtedy liczyło sie wykonanie planu, a nie jakies pierdoły w mieście o którym mniemano że nie pozostanie długo w polskich rękach
    na długiej była zaraz po wojnie końska jatka (w sopocie była na rynku), nastepnie te jatke zamieniono na bar, a stali bywalcy nazwali go wdzięcznie "bar pod koniem"
    specjalnością zakładu była seta polskiej czerwonej kapslowanej (PCK) popita 10% porterem
    a potem panowie inżynierowie raźno ruszali odbudowywać gdańsk

    • 0 0

  • hyhy no i właśnie pewnie dlatego wyspy spichrzów nie dało się już odbudować

    • 0 0

  • po
    Gdansk miastem kwiatów..
    do
    Gdansk miatem wieżowców,
    obecnie bedziemy promowac:
    Witamy w Gdansku - miescie Leroy Merlin, Castoramy,Obi ,Auchan i Reala.
    brawo.
    zamiast bursztnowy, wytyczymy nowy, budowlany szlak.

    • 0 0

  • niestety prawda jest smutna ale gdańsk to taka większa wieś

    • 0 0

  • gdańskowi potrzebny jest wizjoner:-) piszę to na poważnie
    gdańska ma możliwości, nie trzeba go specjalnie promować, należy zadbać o to co jest, ale z konkretną wizją, z planem, z głową
    ale
    np historia miasta, to co do tej pory było na westerplatte woła o pomste do nieba

    • 0 0

  • (1)

    ema, ogród botaniczny jest w każdym większym mieście. na przykład pójdź sobie, jak będziesz w wawie na dach BUWu.
    zieleń to nie jest decydujący element świadczący o atrakcyjności miasta. za pomocą zieleni można skutecznie promować, ale... sanatorium ;)
    do miasta ludzi przyciągają głównie możliwości. swego czasu chodziło takie hasełko: gdańsk morze możliwości. nie wiem czemu zrezygnowano z niego na rzecz zupełnie idiotycznego: gdańsk miasto tajemnic.
    w tajemnicy to się daję łapówki hehe

    • 0 0

    • anonim

      Gdańsk jest (statystycznie) bardzo bogaty, i turystów ma moc, tylko przedszkola sa likwidowane, bo miasta na nie nie stać, a w parku nadmorskim planuje się wieżowce.
      Moze Gdańsk to morze możliwości, ale niewykorzystanych.
      Reklama "odważ się" podobała mi się.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane