• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z brakującym odcinkiem Trasy Słowackiego?

Maciej Naskręt
31 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Ul. Bolesława Chrobrego w Gdańsku. W tym miejscu planowane jest skrzyżowanie z przedłużeniem Trasy Słowackiego - odcinkiem ul. Nowej Kościuszki. Ul. Bolesława Chrobrego w Gdańsku. W tym miejscu planowane jest skrzyżowanie z przedłużeniem Trasy Słowackiego - odcinkiem ul. Nowej Kościuszki.

Gotowa Trasa Słowackiego bez przedłużenia Nowej Kościuszki do al. Hallera przyczyni się do wywołania korków we Wrzeszczu, Zaspie i Brzeźnie. Urzędnicy zakładają, że sytuacja zmieni się najwcześniej w latach 2014-2020. Wtedy ma ruszyć kolejny etap budowy drogi z portu na lotnisko.



Przebieg brakującego odcinka Trasy Słowackiego (ul. Nowej Kościuszki), zaplanowanego do realizacji w latach 2014-2020. Przebieg brakującego odcinka Trasy Słowackiego (ul. Nowej Kościuszki), zaplanowanego do realizacji w latach 2014-2020.
Błąd w wizualizacji dostępnej na stronie miejskiej spółki GIK. Ul. Nowa Kościuszki narysowana jest jako droga istniejąca, tak jak choćby al. Hallera. Błąd w wizualizacji dostępnej na stronie miejskiej spółki GIK. Ul. Nowa Kościuszki narysowana jest jako droga istniejąca, tak jak choćby al. Hallera.
W założeniach projektowych władz Gdańska Trasa Słowackiego miała być realizowana etapami. Pierwszym, już zakończonym, była budowa odcinka tzw. leśnego. Kolejnymi budowanymi odcinkami są: fragment z tunelem pod Martwą Wisłą, część Drogi Zielonej, czy ponad 3-kilometrowy fragment wiodący przez Wrzeszcz oraz odcinek lotniskowy. Mają być one gotowe najpóźniej do 2014 r.

Jednak wtedy kierowcom do szczęścia zabraknie dwujezdniowego połączenia między wrzeszczańskim odcinkiem Trasy Słowackiego (od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska) a Drogą Zieloną (okolice ul. Uczniowskiej zobacz na mapie Gdańska), albo przynajmniej do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Mowa tu o przedłużeniu ul. Nowej Kościuszki. Dodatkowy układ drogowy zapewniłby płynny dojazd do Trasy Sucharskiego i dalej do Południowej Obwodnicy Gdańska mieszkańcom Przymorza, Zaspy, Żabianki, Wrzeszcza, a nawet Sopotu.

W innym razie korki będą tworzyły się w obrębie ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska czy ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska. Będą to drogi, gdzie dwupasmowe jezdnie przejdą w te z jednym pasem ruchu.

Kiedy miasto planuje zlecić przedłużenie Nowej Kościuszki, jako kolejnego etapu budowy Trasy Słowackiego? - W następnej perspektywie finansowej, tj. na lata 2014-2020. Ze względu na brak jakichkolwiek wytycznych w Unii Europejskiej, dotyczących tego okresu, jak i możliwości finansowych miasta w tym czasie, nie można jednoznacznie przesądzić o terminie realizacji tego zadania - mówi Marcin Dawidowski, kierownik Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim Urzędzie Miejskim.

- Brakujący fragment drogi, który w swoim założeniu tworzyć będzie przedłużenie odcinka tzw. miejskiego [wiodącego przez Wrzeszcz i Zaspę przyp. red.], zakłada co do zasady ulice o przekroju dwóch jezdni o dwóch pasach. W obecnej chwili trudno podać zarówno szczegółowe parametry techniczne trasy na odcinku od al. Rzeczypospolitej - al. Hallera - Droga Zielona, jak i jej szczegółowy przebieg w terenie ze względu na brak dokumentacji technicznej dla tego odcinka - mówi Dawidowski.

Portal Trójmiasto.pl dotarł do koncepcji budowy przedłużenia ul. Nowej Kościuszki, ale wyłącznie na odcinku od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. Zakłada ona budowę drogi o charakterze dwujezdniowym. Oprócz tego uwzględnia realizację ścieżki rowerowej, chodników, przystanków autobusowych i terenów zielonych - plantów.

Zobacz dokładny przebieg ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. Zobacz dokładny przebieg ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera.


Czy Gdańsk powinien w ogóle zlecić budowę przedłużenia ul. Nowej Kościuszki?

- Budowa tego odcinka wymaga pozyskania dużej ilości zabudowanych nieruchomości, co wiąże się ze stosunkowo dużym kosztem. Przebieg trasy będzie wymagał przeprowadzenia wykupu gruntów i rozbiórek obiektów kubaturowych - wyjaśnia Dawidowski.

Pod nóż musiałyby pójść dwa budynki jednorodzinne (u zbiegu ul. Kopalnianej i al. Hallera) i dwa budynki magazynowe (na zapleczu Centrum Handlowego ETC i przy budynkach mieszkalnych na ul. Lwowskiej) oraz kilkanaście garażów. Aby tego dokonać, trzeba jednak wywłaszczyć dotychczasowych właścicieli.

Ponadto miasto musiałoby wykupić część działek z nieruchomości położonych po południowej stronie ul. Kopalnianej i dogadać się z kilkunastoma użytkowaniami wieczystymi.

Na razie tylko miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego zakładają dalsze przedłużenie ul. Nowej Kościuszki od al. Hallera do Drogi Zielonej - tzw. ul. Nowa Gdańska. Trasa miałaby tam przekrój dwujezdniowej alei. Zgodnie z planem przechodziłaby przez środek istniejących aktualnie tam ogródków działkowych tuż przy al. Hallera. Konieczne będzie wtedy usunięcie rezydujących tam działkowców.

Jak miasto zamierza to zrobić? - Zaoferujemy im odszkodowania lub ogrody zamienne - mówi Marcin Dawidowski.

Ze względu na fakt, że w projektach europejskich można uzyskać dofinansowanie na zakup gruntów jedynie w wysokości do 10 proc. wartości projektu, główny ciężar zakupu nieruchomości spoczywać będzie na gminie. - W obecnej chwili realizujemy szereg kluczowych inwestycji i nie ma możliwości finansowych realizacji dodatkowych zadań - opowiada Marcin Dawidowski.

Budowa odcinka dwujezdniowej drogi od al. Hallera przez działki ogrodnicze w kierunku projektowanej Drogi Zielonej jest jednak melodią przyszłości.

Opinie (167) 9 zablokowanych

  • Most Jana Pawła II połączyć z Obwodnicą Południową by transport szedł poza Podwalem Przedmiejskim - to będzie sukces i

    najważniejsza sprawa.

    • 0 0

  • Ogródek albo droga

    Czyli żeby rozładować korki na słowackiego z wrzeszcza i z kościuszki do obwodnicy jechać przez zaspę, chyba ktoś rzadko jeżdzi tamtędy w sobotę i od 13 do 19 w dzień powszedni do obwodnicy, albo ma ogródek w centrum i chce sadzić rzodkiewkę.
    Jana Pawła też prawda kończy się ni w pięć ni w dziesięć przy dawnym lotnisku, bo widać od pory jak latały tam samoloty nie było ciśnienia żeby połączyć sensownie główne drogi, tylko wężykiem przez most który notabene szczęśliwie nie zdążył się zawalić tu pochwała dla włodaży za szybką reakcję .
    Ciekawe jak się będzie jeździło bez korków czy tak sprawnie jak w Gdyni?

    • 0 0

  • PLANY PLANY PLANY

    Obok lotniska jest sporo miejsca ,wystarczy posiać trawę postawić dwie bramki,drewniane trybuny ,cztery mecze posprzątać i po zawodach .Poco to wszystko, dla ludzi i miasta czy dla EURO 2012,Gdańsk poszatkowany jest jak Front okopami ,byle tory ,dwupasmówka zapora nie do przebycia ,nadkładać trzeba kawał drogi ,jest coraz gorzej ,i nie zapowiada się na poprawę .Słowackiego to nie usprawnienie to dyslokacja korków. Etap by dłużej piastować stanowiska ,projektować ,słyszę o niej od 1993r .Z Kościuszki róg Hallera do Żukowa jechałem 25 minut spokojnie, po modernizacjach 60 jest często mało, a samochodów przybyło ,ale to chyba oczywiste ,po to są planiści by zapobiegać ,chyba.

    • 2 0

  • MP

    na kopalnianej domki sa drewniane a wedlug planow odleglosc od domow a nowa droga ma byc 2 metry teraz wszystko slychac niech w koncu zmienia te plany ktore sa juz od 60 lat i przez to nie mozna wykupic domu z tej str.ulicy a inni mogli sobie wykupic teraz przyjdzie nam placic do adm 1100zl miesiecznie niech w koncu z ma mienia te plany

    • 1 0

  • MC

    obecnie Gildia dostala teren przy ETC od miasta na 50 lat i ciekawi mnie jak miasto to rozwiaze odnosnie wykupu mieszkan ktorych nie mozna bylo wykupic ze wzgledu na plany ,skoro Gildia dostala ,przeciez prawo obowiazuje wszystkich.nam chodzi o wykup mieszkania a nie o ogrodek ,mieszkania maja zostac a droga bedzie szla ogrodami b

    • 0 0

  • nowa trasa slowackiego

    kononowicz moglby byc leprzym prezydentem gdanska....ale co zrobic z niedorozwinietym klerykalem adamowiczem????

    • 0 0

  • budowa Trasy Słowackiego skończy jak Armii Krajowej

    Towarzysz Gierek planował wiele, budował zaś tyle, na ile pozwoliła mu zagraniczna pożyczka, wskutek czego budowa Armii Krajowej zamarzła na 30 lat. Teraz towarzysz Tusk również planuje (autostrady jakieś, stadiony...), a buduje tyle, na ile pozwala mu pożyczka i towarzysze z Unii Europejskiej. Bo przecież sami z niczym sobie nie poradzimy, no i potrzebujemy pozwolenia!

    Socjalista Tusk zadłużył III RP znacznie bardziej niż towarzysz Gierek zadłużył PRL. Teraz jest na to moda, każdy przecież tak robi. Bierzemy przecież przykład z zachodu, nieprawdaż?

    • 0 1

  • a co doalej od ul.Hynka??

    Dalej pewnie korki na rzeczpospolitej

    • 0 0

  • Nie powinno się tego odcinka budować

    bo wtedy Słowackiego i Sikorskiego utworzą piękny krótki przejazd przez środek Gdańska i cała obwodnica nam się przewali do Gdańska.
    Każda nawigacja wyznaczy wtedy krótszą trasę przez Słowackiego

    • 4 3

  • Dziwne trasa nowej drogi.

    Proponuje pod rozwage wziac trase :
    - od Rzeczpospolitej (ETC) do Chrobrego jak w tej propozycji
    - poszerzyc Chrobrego az do skrzyzowania z Hallera
    - przeciac Hallera i do do wej drogi poszerzyc ten kawalek jednokierunkowej wzdluz ktorej jedzie tramwaj.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane