• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z obiecanym przystankiem SKM Gdynia Śródmieście?

Patryk Szczerba
1 czerwca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowy przystanek w śródmieściu był planowany pod kątem nowej biurowej zabudowy w centrum Gdyni, która prędzej czy później dojdzie do skutku. Nowy przystanek w śródmieściu był planowany pod kątem nowej biurowej zabudowy w centrum Gdyni, która prędzej czy później dojdzie do skutku.

Sześć lat temu władze Gdyni uznały, że w centrum miasta zobacz na mapie Gdyni powinien powstać dodatkowy przystanek SKM - Śródmieście. Dziś po zapowiedziach pozostało wspomnienie. Według urzędników miejskich winę za to ponoszą kolejarze. Kolejarze robią wielkie oczy ze zdziwienia.



Czy przystanek SKM Śródmieście jest w Gdyni potrzebny?

Dystans pomiędzy stacjami Gdynia Główna i Wzgórze św. Maksymiliana wynosi ok. 1,5 km. W mniej zaludnionej okolicy taka odległość między przystankami jest zrozumiała, ale w ścisłym centrum miasta stacje kolejki miejskiej czy metra lokuje się zwykle gęściej. Dlatego pomysł budowy dodatkowej stacji kolejki ma sens i gdy pojawił się kilka lat temu - podczas dyskusji o przyszłości części dzielnic Śródmieście i Wzgórze św. Maksymiliana - został zaakceptowany (warunkowo - o czym poniżej).

Okolica się rozwinie, więc przystanek się przyda

- [W przyszłości - dop. red.] będzie to obszar silnie zurbanizowany, wiele osób będzie tam miało sprawy do załatwienia, więc nowy przystanek SKM Gdynia Śródmieście ułatwi wszystkim życie - podkreślał sześć lat temu Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, podczas sesji Rady Miasta Gdyni.
Radni mu przyklasnęli i w 2013 r., przy uchwalaniu planu zagospodarowania Działek Leśnych, utworzono tzw. rezerwę terenową dla nowej stacji w rejonie ulic Podolskiej i Śląskiej. Pojawiły się wstępne założenia tego, jak będzie wyglądało otoczenie - wśród nich bezkolizyjne przejścia i całoroczne obiekty handlowo-usługowe.

Urzędnicy przyznawali wówczas, że zabudowa nieodległego skweru Hossy pomiędzy Obrońców Wybrzeża i Armii Krajowej zobacz na mapie Gdyni, a także terenu Invest Komfortu przy CH Batory zobacz na mapie Gdyni, gdzie działa płatny parking, wymusi inwestycje komunikacyjne w okolicy. Nie pozostawiali jednak złudzeń, że to melodia przyszłości, a wiele będzie zależało od rozmów i współdziałania z SKM Trójmiasto, bo sam przystanek był zawsze określana jako "opcjonalna".

"Za" i "przeciw" przystankowi

Inwestycja ma jednak tylu przeciwników, co zwolenników.

Ci pierwsi przekonują, że przystanek nie jest potrzebna, bo odcinek pomiędzy przystankami Wzgórze i Gdynia Główna jest zbyt krótki i pociąg nawet nie zdąży się na nim rozpędzić. Poza tym swoją rolę dobrze spełniają autobusy, a do tego niebawem pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zatrzymywały się przy budowanej w okolicy stacji przy stadionie piłkarskim, więc szkoda pieniędzy na dodatkową stację.

Zwolennicy budowy odpowiadają, że dobrych rozwiązań komunikacyjnych w postaci nowej kolejowej infrastruktury dla pasażerów nigdy za wiele. Zwłaszcza że zabudowa śródmieścia będzie w najbliższych latach postępowała, więc warto pomyśleć zawczasu o alternatywie dla samochodów, autobusów i trolejbusów jeżdżących przez centrum. Jak przekonują, odległość nie była problemem dla budowniczych stacji Śródmieście w Gdańsku.

Miasto: kolej nie jest zainteresowana

Cztery lata po decyzji radnych o utworzeniu rezerwy terenowej sprawę postanowili przypomnieć radni gdyńskiej opozycji. W odpowiedzi na skierowane do władz miasta interpelacje w tej sprawie napisano, że sprawa nie posunęła się ani o krok.

"Dla zapewnienia właściwych powiązań funkcjonalno-przestrzennych w śródmieściu Gdyni lokalizacja stacji jest w pełni uzasadniona i leży w interesie miasta. Brak dalszych działań zmierzających do realizacji stacji wynika z braku zainteresowania ze strony kolei" - wyjaśnia w oficjalnej odpowiedzi na interpelację Pawła Stolarczyka Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
SKM: nie było rozmów

O zajęcie stanowiska w tej sprawie postanowiliśmy więc poprosić przedstawicieli Szybkiej Kolei Miejskiej, na której terenie miałby powstać przystanek. Spółka niedawno dzięki wsparciu unijnemu rozpoczęła modernizację starszych gdyńskich przystanków, obejmującą także remont dworca podmiejskiego.

Budowa nowej stacji mogłaby wpisać się w poprawę komfortu podróżowania, ale tak się nie stało.

Lokalizacja przystanku w śródmieściu Gdyni może budzić kontrowersje ze względu na bliskość pozostałych przystanków. Lokalizacja przystanku w śródmieściu Gdyni może budzić kontrowersje ze względu na bliskość pozostałych przystanków.
Nasze pytanie wywołało zdziwienie, a jedyne, co usłyszeliśmy, to że żadne poważne rozmowy z miastem w sprawie budowy stacji Śródmieście nie były prowadzone.

Kolejarze z PLK: z nami też nie rozmawiano

O inwestycji niewiele wiadomo także pracownikom Polskich Linii Kolejowych nadzorującym większość szlaków torowych w Polsce. Tu powód jest jednak prosty: przystanek od początku miał powstać na torach 501 i 502 administrowanych przez SKM.

Zastępca dyrektora Zakładów Linii Kolejowych PLK Leszek Lewiński przy okazji pozbawia złudzeń tych, którzy liczyli na powstanie trzeciego w Gdyni przystanku dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w okolicach Centrum Riviera. Jego zdaniem także ten przystanek nie powstanie w najbliższym czasie.

Miejsca

Opinie (171) 6 zablokowanych

  • No bez jaj.

    1,5 kilometra to ma być duża odległość między przystankami?

    • 2 0

  • Lepsze byla stacja pomiedzy Stocznia ,a Grabowkiem

    Byla by to stacja Akademi Morskiej :)
    Wiele osobom ulatwilo by to dotarcie tam

    • 1 1

  • Nie podpisujmy kolejnej umowy na przewozy z SKM!!! (8)

    SKM codziennie opóźniona. 5 minut to standard (przy takcie 7 minut).
    Po godz. 8 SKM z Gdyni do Gdańska co pół godziny.
    Co roku obcinane są kolejne kursy = po 18 jeżdżą co 30 minut, wiekszy tłok i tym większe spóźnienia, bo dłużej trwa wymiana pasażerów na każdej stacji.
    Brak kursów nocnych. Brak wspólnego biletu.

    • 142 12

    • slabe masz dane, zero wiedzy, a sie wypowiadasz

      Skad ty takie dane wzieles po 8 jezdza co 7 minut jeszcze, pozniej co 15 minut, jezdze codziennie wiec wiem.

      • 0 0

    • Co?

      Gdzie ty mieszkasz? Może wyreguluj zegarek, bo jakoś rzadko kiedy pociąg mi się spóźnia więcej niż 2-3 minuty a jeżdżę 5 dni w tygodniu do pracy plus inne nieplanowane wypady do Gdyni czy do Gdańska. Co do nocnych to też jakoś nigdy nie miałem problemów, co najwyżej z pijanym motłochem tzn. studentami i licealistami wracającymi z imprez. Skończ płakać, bo autobusy nocne też nie jeżdżą co 7 minut. Czytając twój wpis, to widzę, że pewnie nawet SKMką nie jeździsz.

      • 2 0

    • Nie zmieniaj tematu

      znowu kłamstwo i plany szczura .......

      • 1 1

    • (1)

      1) Trwa remont dwóch przystanków SKM, dlatego są opóźnienia. Źle, że są, oczywiście, ale nie jest to kwestia "spóźniamy sie bo tak i już".

      2) Kwestia podpisania umowy. To jest bardzo ciekawa sprawa. Otóż, aby spółka organizująca przewozy na danej linii mogła bezpiecznie zainwestować w tabor MUSI dostać umowę na dłuższy okres niż te 5 lat. Wyobraźmy sobie sytuację, w której bierzemy kredyt na kilkaset milionów złotych i po 5 latach okazuje się, że nie mamy z czego go spłacić, gdyż przetarg wygrała inna spółka. W kwestii przedłużenia okresu kontraktu obecnie trwa impas. Województwo nie chce podpisać dłuższego kontraktu bez zwiększenia swojego udziału w spółce PKP SKM. Najlepiej by było jakby SKM stała się spółką podległą Marszałkowi Województwa. Kolejarze, oczywiście, nie chcą o tym słyszeć.

      No i teraz można dywagować nad zasadnością argumentów obu stron. Można też zastanowić się nad sensem rozpisywania przetargów na obsługę SKM.

      Zdaje się, że rzeczywiście najlepiej byłoby stworzyć (czy też raczej przeistoczyć) spółkę podległą PKP w spółkę należącą do województwa. Ludzi zawsze trzeba będzie wozić. Tylko pewność zarobku pozwoli na prędką modernizację taboru, zwiększenie ilości składów i, generalnie, polepszenie jakości "eskaemki".

      Pozdrawiam.

      • 14 0

      • remonty zawsze były...

        Nie takie "rewolucje" SKM przeszło i perturbacje były mniejsze przy znacznie większym wolumenie pasażerów. Bo siłe robocza musiała (!) być dostarczona na czas...
        Dzisiaj obserwowałem sytuację, gdzie kierownicy pociągów stojących przy tym samym peronie, uzgadniali między sobą kolejność odjazdu a później to samo przez telefony. Jednocześnie przeganiając pasażerów z lewa na prawo i odwrotnie. Wszystko na tle zapowiedzi o odjeżdzie z toru nr... Oba pociągi jechały w tym samym kierunku i oba były spóźnione...
        No, dynamicznie... Ale chyba nie o taka dynamikę chodzi...

        • 2 2

    • Baranie

      To zacznij jeździć w obcisłych gaciach na rowerze, zamów sobie taksówkę albo kup bilet na autobus i nie wstrzymuj wydalania kupy z pupy.

      • 4 11

    • 01.06. 2017 znowu SKM kursuje nieregularnie

      • 2 3

    • Bo SKM należy do PKP

      Nie trzeba więcej dodawać.

      • 7 5

  • a może najpierw wyremontować przystanek w Orłowie przypominający wczesnego Gomułkę.

    • 5 0

  • Trzy miesiące temu (24 luty) osunęła się ziemia i zamknięto drogę na K. Górę? Co robi prezydent Szczurek?

    • 7 1

  • Lepiej wybudować przystanek pkm na wzgórzu połączony z obecnym przystankiem skm, ale po co? Przed wyborami szczur jescze wymyśli przystanek skm zawieszony na balonach w powietrzu, bo tam za 1000 lat ma być centrum Gdyni (już chyba z 7 z kolei centrum Gdyni gdzie dalej nie ma ścisłego centrum)

    • 8 1

  • Lepiej zwiększcie 500+ bo ja już dzieci nie wyrabiam robic

    • 0 0

  • PO co budować w zagęszczonym centrum Gdyni (2)

    lepiej niech zasmrodzą śródmieście samochodami, a PObudować w Gdańsku na odludziu wtedy pójdzie jeszcze kaska z unii na węzełek integracyjny itd.

    • 2 8

    • głupiutki (1)

      zawistnik

      • 1 0

      • Fakty a nie zawiść :))

        wystarczy cofnąć się do historii budowy POrtu w Gdyni :))

        • 0 0

  • No tak (2)

    Na kogoś trzeba zwalić , przecież to nie nasza wina ...

    • 57 8

    • nie ma żadnej winy przede wszystkim

      nic się nie stało żeby miała byc wina
      4 lata temu wpisali cos do planu miejscowego i nie bylo potrzeby realizowania przystanku, wielkie halo

      • 3 1

    • pełna nazwa modelu to Passat TDI GKA

      • 5 3

  • Strasznie daleko. (1)

    • 2 1

    • Strasznie daleko.

      Proponuję dobudować jeszcze 2... tak co 300 m..suuuper

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane