• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z przetargiem na składy dla PKM-ki? Scenariusz na kłopoty Przewozów Regionalnych

Maciej Naskręt
30 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Spalinowy zespoły trakcyjny zbudowany w firmie Newag, w barwach samorządu województwa pomorskiego. Spalinowy zespoły trakcyjny zbudowany w firmie Newag, w barwach samorządu województwa pomorskiego.

Opóźnia się ogłoszenie przetargu na dostawę 10 pociągów z napędem spalinowym dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ma być ogłoszony w styczniu, ale czy wtedy trzy pociągi zdążą dotrzeć do Trójmiasta w grudniu 2014 r.? Sprawdzamy też, jaki plan mają samorządowcy na wypadek tarapatów finansowych Przewozów Regionalnych.



Ogłoszenie przetargu na dostawę 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które od połowy 2015 roku mają obsługiwać pasażerów powstającej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, opóźnia się. Najpierw przetarg miał być ogłoszony na początku 2013 r., potem w listopadzie. Do dziś go nie ogłoszono. Dlaczego?

- Cały czas prowadzimy negocjacje w sprawie umowy o dofinansowanie inwestycji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jesteśmy bliscy ich zakończenia, więc przetarg powinien zostać ogłoszony do 10 stycznia 2014 r. - zapewnia Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego odpowiedzialny za inwestycje infrastrukturalne w regionie.

Urzędnicy uspokajają, że jeszcze nie jesteśmy w tzw. momencie krytycznym, po którym dostawa 10 składów mogłaby nastąpić znacznie później, niż otwarcie linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowej, a więc w połowie 2015 roku. Co więcej, samorządowcy zakładają, że część pociągów pojawi się w Trójmieście przed końcem przyszłego roku.

- Chcielibyśmy najpierw przetestować składy. Dlatego oczekujemy, że firma, która wygra przetarg, dostarczy nam pierwsze trzy składy już w grudniu 2014 r. - podkreśla zastępca marszałka.

Nowe składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i taką przekładnię, która umożliwi szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i jazdę z prędkością maksymalną 120 km/h. Ponadto, ze względu na prawie górski charakter trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która ma wynosić ok. 76 centymetrów od wierzchołka szyny i będzie dostosowana do wysokości peronów. Każdy skład ma zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Samorządowcy chcą wydać na kupno nowego taboru 150 mln zł. 70 mln zł ma pochodzić z programu operacyjnego Unii Europejskiej Infrastruktura i Środowisko, którego rozdysponowaniem zajmuje się właśnie Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Jakie pociągi: z polski, czy zagranicy?

Czy PKM będzie popularna wśród mieszkańców Trójmiasta?

Dziś polski rynek taboru kolejowego zdominowany jest przez dwóch polskich producentów: Pesę z Bydgoszczy i Newag z Nowego Sącza. To powód do dumy, ponieważ produkty z tych zakładów są tak dobre, że z powodzeniem rywalizują o zlecenia także na zachodnich rynkach. Problem w tym, że ograniczenie konkurencji zwykle prowadzi do wzrostu cen. Dlatego pomorscy samorządowcy liczą, że w przetargu wystartują także zachodni producenci.

- Liczymy po prostu na lepszą cenę ofertową w przetargu. Podczas jesiennych targów Trako informowaliśmy producentów spoza kraju o naszych planach inwestycyjnych - mówi Świlski.

Co po elektryfikacji linii PKM?

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest dofinansowywana z obecnego budżetu UE, natomiast linia zostanie zelektryfikowana (a wraz z nią linia kolejowa nr 201 z Gdyni do Kościerzyny) z budżetu na lata 2014-2020. Dzięki temu będą mogły kursować nią pociągi elektryczne, czyli lepiej przystosowane (ze względu na sprawniejsze przyspieszanie) do ruchu na liniach miejskich, z dużą liczbą przystanków.

Czy jednak nie oznacza to, że kupując teraz tabor spalinowy za 150 mln zł, przestaniemy go używać już za kilka lat? Dziś po torach kolejowych na Pomorzu poruszają się nawet 30-letnie składy. Tymczasem tabor spalinowy, który teraz kupimy, po elektryfikacji linii PKM będzie miał raptem sześć lat. Wykorzystamy go na innych szlakach kolejowych Pomorza - argumentuje Ryszard Świlski.

Przewozy Regionalne w złej kondycji finansowej. Mamy plan B?

Kolejowa spółka Przewozy Regionalne, która obsługuje regionalny ruch kolejowy w Polsce, jest od kilku lat w złej kondycji finansowej. W 2012 roku spółka straciła ok. 60 mln zł, w 2013 r. ta kwota może być nawet dwukrotnie wyższa. Przewoźnik może mieć problemy z płatnościami, związkowcy grożą też strajkami. Istnieje groźba niewykonywania kontraktów zawartych z samorządami województw, dla których obsługuje linie kolejowe.

Lekarstwo? Samorządowcy z Małopolski założyli w grudniu własną spółkę przewozową, by zapewnić mieszkańcom województwa sprawne przemieszczanie się na wypadek, gdyby PR miałyby z jakiegoś powodu stanąć.

Czy podobnie będzie na Pomorzu?

- Trudno mi oceniać słuszność decyzji małopolskich samorządowców. Od pewnego czasu jednak, czego nie ukrywam, proponuję przejęcie przez samorząd udziałów w spółce SKM Trójmiasto. Gdyby zabrakło połączeń lokalnych w regionie, wtedy trójmiejski przewoźnik mógłby zająć z powodzeniem miejsce PR i dowozić do celu mieszkańców Pomorza. Choć na razie nie ma się czego obawiać, bo pomorski zakład Przewozów Regionalnych jest prowadzony wzorowo - mówi Świlski.

Dziś właścicielami SKM Trójmiasto są Polskie Koleje Państwowe (ok. 43 proc.), Skarb Państwa (ok. 20 proc.), Gdańsk (15 proc.), samorząd Pomorza (12,4 proc.), Gdynia (3,14 proc.), Sopot (2,56 proc.), Pruszcz Gdański (1,46 proc.) i Rumia (0,15 proc.). Na koniec 2012 roku aktywa spółki szacowano na kwotę 366 mln zł.

Miejsca

Opinie (114) 2 zablokowane

  • lacimy najwieksze podatki w całej UE i chcemy miec nowe pociagi nowe tramwaje i autobusy!! (4)

    a nie stare trupy modernizowane odmalowane czy dobrze utrzymany złom z Niemiec!!!Ale niestety Urzedasy Politycy wolą naszą kase marnowac na własne zachcianki czy na pomniki głupoty jak stadion !!

    • 20 25

    • gdyby nie owy pomnikglupoty nie byloby

      ani PKM,
      ani poludniowej obwodnicy juz teraz,
      ani Trasy Slowackiego juz teraz,
      ani Trasy Sucharskiego juz teraz

      Byle narzekac. Ale jak budowano stadion to pewnie narzekales, ze czemu taki maly...

      • 1 0

    • Przy PKB per capita kilkakrotnie niższym niż w Eusropie Zachodniej... (2)

      ...to nawet najwyższe podatki dadzą kwotę niższą, niż niskie podatki w bogatszych krajach. Bo podatki liczone sa jako pewien procent od danej sumy.

      A nowe pociągi sa wyceniane w kwotach, a nie w procentach.

      Tylko, czy to nie za trudne dla wszystkich znawców...?

      • 13 1

      • (1)

        Nie sprawiedliwa to w żaden sposób, wysokich podatków i bizantyjskiego podejścia do wielu spraw.

        • 3 3

        • Nie usprawiedliwia, ale tu była mowa o zakupach taboru kolejowego...

          ...z owych podatków, a nie bizantyjskich zwyczajów.

          • 2 1

  • najwazniejsze by jeździła minimum co 15 min (18)

    i na wspolnym trojmiejskim bilecie.

    • 131 4

    • i oczywiście do Gdanska Glownego kazdy kurs (16)

      bo na razie grozi nam bubel konczacy sie we Wrzeszczu

      • 22 18

      • Bzdury gadasz. (13)

        PKM od początku planowania miała/ma dojeżdżać do Gdańska Głównego. Te wszystkie informacje o końcu trasy we Wrzeszczu biorą się z tego, iż tam będą się kończyć nowobudowane tory. Ale przecież tory między Gdańskiem Głównym a Wrzeszczem już istnieją ;)
        A zatem spokojnie.

        • 17 10

        • (10)

          gwarantujesz ze kazdy kurs dojedzie do Ģdanska Glownego lub Śródmieście?

          • 13 5

          • nie każdy pociąg da się wytrasować do Głównego (5)

            Obłożenie linii E-65 może na to nie pozwolić. Jedynym ratunkiem byłąby dalsza przebudowa układu torowego, ale sposób wpięcia PKM w linię dalekobieżną na Zaspie to uniemożliwia.

            • 5 3

            • czyli mialam rację (3)

              jak widac pkm to częściowy bubel...

              • 4 9

              • A co proponujesz? (2)

                Wyburzyć zabudowę Wrzeszcza, żeby zrobić miejsce dla trzeciej pary torów do Gdańska Głównego?

                Zresztą może poczekajmy z tymikomentarzami do publikacji rozkładu jazdy może? Bo na razie to jest wróżenie z fusów. Niwykluczone, że jednak wszystkie pociągi PKM bedą obsługiwac Gdańsk Główny.

                • 7 1

              • (1)

                Jak się nie wie co się robi, to lepiej było nie ruszać. Jak w medycynie, najważniejsze nie szkodzić.

                • 2 3

              • czyli nie budowac wcale?

                bo nie rozumiem, co masz na mysli

                • 1 0

            • ...

              Po uruchomieniu ETCS przepustowość lini znacznie się zwiększy.
              Nie widzę problemu w puszczaniu pociągów PKM co 15min.

              • 2 2

          • do Głównego - tak, do Śródmieście - nie (3)

            • 16 5

            • (2)

              to ok. Nikt jeszcze nie powiedzial konkretnie gfzie beda kończyć bieg. byly znaki zapytania

              • 1 3

              • Wypowiedź z oficjalnej strony PKM - Marzec 2012 (1)

                Sama linia PKM jako nowy 20-kilometrowy odcinek torów zaczynać się będzie w Gdańsku Wrzeszczu i kończyć w Rębiechowie dwoma włączeniami w istniejącą linię 201 (Gdynia Kościerzyna). Jeśli jednak chodzi o pociągi PKM, które od 2015 będą jeździć po nowej trasie, to będą one dojeżdżać aż do Gdańska Głównego (po istniejących torach dalekobieżnych).

                • 13 3

              • z tego nie wynika ze kazdy kurs.

                • 4 3

        • (1)

          pamiętaj że wysokość peronu na torach SKM to 96cm a PKM będzie miała 76cm czyli o 1 stopień. Niby nic ale... ;)

          Z drugiej strony bardzo mnie to dziwi bo PKM to tak naprawdę będzie kolejka taka jak SKM i za parę lat naprawdę nie będą się niczym różnić... prócz wysokością peronów. A nie chcą ujednolicić powołując się na kursy do Kartuz i jeszcze dalej...

          • 2 1

          • A co ma do tego SKM skoro...

            ...które od 2015 będą jeździć po nowej trasie, to będą one dojeżdżać aż do Gdańska Głównego (po istniejących torach dalekobieżnych). z powyższego cytatu
            Oj czytanie ze zrozumieniem to trudna sprawa :)

            • 1 0

      • (1)

        a po co do Gdańska Głównego? prawdziwe centrum jest we Wrzeszczu.

        • 9 19

        • We Wrzeszczu jest zaścianek

          • 0 4

    • Maksymalnie co 15 minut!!!

      • 4 2

  • (8)

    najlepij byly by pese bydgoska ksa by zostala w pl ale pan adamowicz z donaldem juz w niemcech kupuja stare kolejki a tramwaj jeden gratis dostana i wielki sukces oglosza.

    • 36 27

    • Skąd masz wiadomości... (4)

      ...że ktoś juz kupuje "uzywane kolejki" w Niemczech?

      A co do zakuionego taboru, to on ma miec korzystna relacje ceny do jakości, a nie okreslony kraj pochodzenia. Wisi mi, czy one beda z Pesy, z Newagu, czy z Niemiec, albo z Austrii. Mają spełniac wymogi i mieć korzystną cenę i koszty utrzymania.

      • 9 9

      • głupiś! Każdy Niemiec czy Francuz kupuje swoje bo oprócz ceny jest jeszcze wartość dodana (3)

        Głupiś! Każdy Niemiec czy Francuz kupuje swoje bo oprócz ceny jest jeszcze wartość dodana np. miejsca pracy, podatki, późniejszy serwis. A polak jak zwykle swoje niech zarobi obcy nie swój.

        • 6 4

        • No i dlatego Niemcy i Francja... (1)

          ...najbardziej oberwały na kryzysie. Bo zamiast na ekonomie to patrza na jakies kretyńskie wartości dodane. Sztuczne podtrzymywanie "miejsc pracy". To nie miejsca pracy sa celem działalności gospodarczej, one są tylko środkiem do celu. Celem jest zysk. Jak bedzie zysk, to i miejsca pracy się wytworzą, bez rozczulania sie nad "wartościa dodaną".

          • 4 7

          • alez My Polacy stalismy sie dla siebie Obcy

            zamiast sie wspierac , pomagac, to tylko robimy BIZNES. I wlasnie widze, jak na tym biznesie wychodzimy i jak sie do siebie odnosimy.
            Stworzylismy Prawdziwa Rase Panow i Biedakow.

            Ja, mimo wszystko, wybieram: Swoje, bo polskie

            • 4 2

        • I dlatego Deutsche Bahn do 2021 r. kupi 470 Linków produkcji Pesy? Jak Pesa czy Newag dadzą korzystną ofertę to wygrają, jak nie to nie.

          • 6 1

    • (2)

      Jak kupujesz samochód, to montowanego w Polsce Opla, czy sprowadzasz używanego z Rajchu?

      • 4 7

      • produkowanego w japonii (1)

        • 3 0

        • opla z japonii

          • 2 0

  • Kupić

    Pindolino

    • 1 3

  • Polska potrafi tylko żebrać pieniądze od Niemców

    Z drugiej strony, Niemcy zniszczyli Polskę, to niech płacą, w sumie.

    • 0 4

  • "Czy PKM będzie popularna wśród mieszkańców Trójmiasta?" (3)

    A ja zadam inne pytanie: czy gdyby PKM miałaby być aż tak popularna, to czy PKP/SKM nie kursowałaby regularnie z Gdyni do Rębiechowa przez podmiejskie dzielnice już kilkadziesiąt lat temu? Na gdyńskim odcinku nie brakuje ani metra trakcji, a jakoś "trójmiejskie pendolino" nigdy tamtędy nie kursowało (nie licząc sporadycznych kursów na kaszubski interior).

    • 2 16

    • A co to ma do rzeczy? (2)

      Przystanek Rębiechowo leży kilka kilometrów od lotniska. A tor do niej prowadzący od strony gdyni mógłby obsłużyć tylko Karwiny z Wielkim Kackiem i Osowę - i to wyłącznie od strony Gdyni. Z Gdańskiem tej linii nie łaczy nic, poza administracyjnym położeniem dawnej stacji Osowa, a obecnie Gdańsk Osowa.

      Więc jakie podmiejskie osiedla i kto ma z tego korzystac? Ile osób ma potrzebe dojazdu z Osowej
      do śródmieścia Gdyni?

      • 8 4

      • (1)

        Zdziwisz się, bo z Osowy czy z okolic lotniska dojeżdżają ludzie do pracy na przykład.

        • 8 0

        • Do Gdyni?

          Ile takich osób jest, zeby mówić o jakimś regularnym kursowaniu pociągów w tej relacji? Tam jeżdża szynobusy co godzine, jakoś mało osób podróżuje tylko między Osową i Gdynią.

          A przez "okolice lotniska" to ta istniejąca linia nie przebiega, przystanek Rębiechowo jest kilka kilometrów od lotniska.

          • 4 1

  • Byleby (1)

    Najlepiej od naszych przjaciul z Rosji.

    • 0 1

    • co to za przyjaCiul napisal?

      • 2 0

  • żądam zmodernizowania skm

    • 1 2

  • Nie cieszcie się

    Bo budyń znowu was wydyma

    • 2 4

  • PKM nie powinno mieć osobnych biletów
    tylko te samo co ZTM i ZKM

    a SKM powinno się rozwiązać i wcielić przemocą do w/w

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane