• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej pytań o przyszłość Starowiejskiej

Patryk Szczerba
2 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Zdaniem zwolenników zmian ul. Starowiejska mogłaby na nich tylko zyskać. Przeciwnicy przekonują, że lepiej pozostawić stan obecny. Zdaniem zwolenników zmian ul. Starowiejska mogłaby na nich tylko zyskać. Przeciwnicy przekonują, że lepiej pozostawić stan obecny.

Obawiający się zmian kupcy i mieszkańcy ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni chcą jasnych deklaracji władz miasta, dotyczących przyszłości ulicy. Zbierają podpisy, oczekują spotkania z prezydentem. W ostateczności zapowiadają protest pod magistratem - przeciwko zmianom w ruchu.



Czy kupcy i mieszkańcy ul. Starowiejskiej powinni mieć decydujący głos w sprawie ulicy?

Spór o kształt ulicy Starowiejskiej staje się coraz bardziej gorący. Przypomnijmy, że droga została wytypowana jako jedna z trzech ulic w Gdyni, na której w ramach projektu Civitas Dynamo mogą zostać przeprowadzone zmiany dotyczące ograniczenia ruchu. I od tego czasu ścierają się zwolennicy i przeciwnicy zmian na najstarszej ulicy w Gdyni.

Pierwsi ze Stowarzyszenia Starowiejska dążą do ograniczenia ruchu kołowego, cały czas podkreślając, że chodzi o utworzenie strefy współdzielonej, gdzie piesi będą mogli czuć się swobodniej i bezpieczniej. Zaznaczają, że nie chcą deptaka i całkowitego zakazu wjazdu dla aut. Tym deklaracjom nie wierzą członkowie i sympatycy Stowarzyszenia Kupcy Starowiejskiej, którzy są przekonani, że chodzi o nic innego, jak zamknięcie ulicy, co znacznie ograniczy ich zyski, a także utrudni dojazd do mieszkań.

Podpisy, petycja, spotkanie

W ostatnim czasie przeszli do ofensywy, zaczynając zbierać podpisy pod protestem (udało się ich zebrać już ponad 1000) i tworząc list otwarty do mieszkańców i przedsiębiorców ze śródmieścia.

W związku z zawirowaniami z oznaczeniem SPP stała się miejscem, gdzie parkują ci, którzy nie chcą płacić. W związku z zawirowaniami z oznaczeniem SPP stała się miejscem, gdzie parkują ci, którzy nie chcą płacić.
- Z miarodajnych źródeł wiemy, że niedługo rada miasta podjąć ma uchwałę o zamknięciu dla ruchu kołowego ulicy Starowiejskiej. Spowoduje to drastyczne ograniczenia w swobodzie dojazdu do kamienic. Dla wielu przedsiębiorców te ograniczenia będą oznaczać konieczność zamknięcia firm, a dla mieszkańców problem z pozostawieniem auta pod własnym domem czy dojazdu do rodziny - można przeczytać w upublicznionym liście.
Podkreślają przy okazji, że zostali potraktowani przedmiotowo, bowiem zamknięcie ulicy powinno być poprzedzone wielomiesięcznymi konsultacjami społecznymi i ekonomicznymi, a "nie wysoce pobieżnymi i przeprowadzonymi na niereprezentatywnej grupie osób badaniami". Przypomnijmy, że większość przepytanych chciało ograniczeń w ruchu. Kupcy przekonują, że w ankiecie zabrakło mocniejszego głosu handlujących lub mieszkających przy ulicy.

Obcasy i dym z papierosów

Ich obawy budzi m.in. perspektywa jazdy karetek pogotowia do szpitala pomiędzy ludźmi i ławkami, brak miejsc do parkowania, a także... poruszanie się kobiet w obcasach, chodzących po "kocich łbach". Argumentów przeciwko ograniczeniom w ruchu jest zresztą - ich zdaniem - bez liku.

- Obawiamy się hałasu, fekaliów i wymiocin, a także dymu papierosowego, który będzie trafiał do naszych mieszkań. Nie chcemy, żeby Starowiejska stała się szlakiem imprezowym, podobnie jak to jest w przypadku ul. Bohaterów Monte Cassino w Sopocie - wyjaśniał na specjalnie zorganizowanym spotkaniu Grzegorz Gudyka, jeden z protestujących, którzy domagają się kolejnego spotkania z prezydentem i jasnych deklaracji władz miasta.
Bywa, że miejsca do parkowania są obecnie... rezerwowane. Bywa, że miejsca do parkowania są obecnie... rezerwowane.
Próbował ich tonować Jacek Piątek, plastyk miejski i jedyny przedstawiciel miasta, zapowiadając jednoznacznie, że Gdynia nie chce robić z ulicy deptaka.

- Musimy stworzyć wizję tego, do czego chcemy dążyć. Nikt nie ma chyba wątpliwości, że sytuacja do tego dojrzała, a samochodów jest coraz więcej. Z informacji, które powziąłem w Zarządzie Dróg i Zieleni, wynika jasno, że nie ma planów całkowitego zamknięcia ulicy - deklarował.
Radni: nie ma mowy o deptaku

- Nie ma planów stworzenia deptaka, czy strefy zamkniętej na wzór Monciaka czy ul. Długiej, co nie oznacza, że wszystko pozostanie po staremu. Zmiany są potrzebne, ale otwartą kwestią pozostaje jak daleko pójdą. Na razie zbieramy opinie i głosy, także w ramach programu unijnego Civitas Dynamo. Wiosną powinny pojawić się pierwsze konkretne wnioski. Na pewno jednak nikt z unijnych urzędników nie będzie rozliczał nas z tego, czy powstał w Gdyni deptak - opowiada Andrzej Bień, radny miasta, wybrany m.in. przez mieszkańców Śródmieścia.
Jak dodaje, kluczowe będzie dobro miasta, w tym także postulaty kupców i mieszkańców ze Śródmieścia bez których udziału żadne ruchy nie zostaną wykonane. Na decydujący głos w dyskusji nie mają co liczyć.

- Niebawem zapadną decyzje, w którym kierunku idziemy. Nie jest wykluczone, że mniejsze lub większe zmiany dotkną wszystkich ulic, wziętych pod uwagę podczas programu Civitas Dynamo, bowiem w centrum musi być ruch, ale niekoniecznie w przeważającej części samochodowy - uzupełnia.
Pierwsze ławki na Starowiejskiej
Dzięki projektowi z zeszłorocznego budżetu obywatelskiego na ul. Starowiejskiej pojawią się niebawem tzw. parklety, czyli drewniane ławki otoczone zielenią na betonowym module.

Konstrukcja zajmie nie więcej niż dwa miejsca parkingowe i pozostanie na ulicy tylko w sezonie letnim. Koszt zakupu i montażu to 28 tys. zł.

W założeniu ławki mają pomóc w odpoczynku podczas zakupów. Zdaniem przeciwników staną się przystankiem dla osób spożywających alkohol w Śródmieściu. Na pewno będą natomiast pierwszymi ławkami na najstarszej ulicy Gdyni.

Miejsca

Opinie (228) 3 zablokowane

  • !

    Zrobić deptak.

    • 11 17

  • Kiedyś takiemu Januszowi biznesu rezerwującemu sobie miejsce postojowe skrzynką (2)

    najzwyczajniej ją rozjechałem i zaparkowałem. Wyleciał na mnie z pyskiem, że tu jest zajęte i zaraz mi wprdoli za skrzynkę. Wstydzę się tego, ale musiałem go klepnąć w ucho. Szybciutko, leżąc na chodniku, wyciągnął telefon i zadzwonił po pały sam na siebie.

    • 15 20

    • sam jestes janusz i to wąsaty (1)

      jesli ktos blokuje miejsce to zazwyczaj chwilowo i tylko dlatego, ze zaraz przyjedzie dostawa, jak ma ja przyjac skoro nie bedzie gdzie stanac? myslisz, ze zlosliwie i dla hecy stawia skrzynke? nie ma dojazdu od zaplecza, musi jakos sobie radzic a mu taki buc janusz rozjedzie skrzynke. przykre...

      • 9 4

      • Hahah! No to już jest paradne!
        Przecież strefa współdzielona właśnie pomoże wam ten problem rozwiązać, osły jedne. Zmniejszy się ruch i przede wszystkim zawalenie ulicy autami, więc i z dostawami zrobi się luźniej.

        • 5 4

  • centrum.... (4)

    ...5 ulic na krzyż, przez które trzeba przejechać, żeby dostać się z jednej dzielnicy do drugiej, a tu starowiejską chcą wyłączyć z ruchu.
    Niech lepiej myślą gdzie budować nowe drogi i parkingi, a nie deptakować się na siłę!

    • 36 14

    • buhaha

      Zaraza Dróg i Zieleni

      • 3 2

    • naprawdę mi ciebie żal, żuczku... (1)

      • 3 5

      • Bardzo ładnie

        A teraz wyjdź z klasy i przyjdź jutro z matką.

        • 4 3

    • Starowiejska przelotówką ? Śmieszny jesteś.

      • 1 1

  • na początek to niech sklepikarze przestaną zajmować miejsca parkingowe

    od rana do wieczora, pytanie jak zalatwiają sobie abonament, choc mieszkaja poza środmieściem.

    • 11 14

  • we wszystkich miastach europejskich i amerykańskich (1)

    na których wprowadzano ograniczenie ruchu i parkowania samochodów oraz wprowadzano różne formy pierwszeństwa ruchu pieszych (niekiedy z dopuszczeniem ruchu rowerów i transportu publicznego) miejscowi kupcy protestowali.

    Gdy miasto mimo ich protestów wprowadziło rozwiązania promujące ruch pieszy, obroty w sklepach rosły, a kupcy z sąsiednich ulic zwracali się do władz miasta o objęcie strefą ograniczonego ruchu i parkowania również sąsiednich ulic.

    W Gdyni na Starowiejskiej i Świętojańskiej też tak będzie.

    Wyzwaniem pozostanie oczywiście budowa odpowiednio atrakcyjnej nawierzchni ulicy Starowiejskiej, obejmującej również chodnik.

    • 17 23

    • żal mi tych minusujących. Faktom się nie przeczy.

      • 0 1

  • Już jakieś tępaki zrobiły pas dla rowerzystów na 3-go maja (8)

    i pół miasta jest przez to sparaliżowane.

    • 42 13

    • miasto jest codziennie paraliżowane nadmiarem samochodów (5)

      jak nie masz argumentów, to obrażasz ludzi. To się leczy.

      • 6 21

      • no pewnie, to najlepiej jeszcze jeden pas ruchu wyłączyć. (1)

        • 15 4

        • popieram jutro Rada to przegłosuje

          • 3 5

      • określenie tępak to nie obraza (1)

        tylko stwierdzenie faktu

        • 9 5

        • Sam jesteś tępak. Korki jak były, to są dalej takie same.

          • 1 1

      • kolejna grupa minusujących przeczących prostym faktom

        • 0 1

    • Czy ktoś widział tam cyklistę (1)

      Ja jeszcze nie choć bardzo się staram spotkać choć jednego

      • 14 2

      • Potrójny pedalarzu samochodowy - jest zima, która ostatnio przynosi złą pogodę

        - prawie cały czas pada albo wieje silny wiatr, a obserwować to trzeba cały czas tam stać, codziennie po minimum 10 godzin, jeśli nie więcej. Bo takie "obserwacje" typu jechałem tam o 16:00 to dla ignorantów, takich samych co wrzeszczą iż się ulic nie odśnieża, bo nie widzieli pługo-piaskarki (bo muszą ją zobaczyć), tyle tylko że po opadzie jezdnie szybko robią się czarne.

        • 1 4

  • gdynia moje miasto

    Deptaki jak najbardziej fajnie coś innego będzie się działo w Gdyni jestem za

    • 15 20

  • Deptak w tym miejscu to dobry pomysł. Koniec dyktatury kierowców

    • 12 19

  • szkoda publicznych pieniedzy na reanimacje trupa jakim jest starowiejska (1)

    ta akcja to skok na publiczne pieniadze - jestem przeciwny inwestycjom miejskim na starowiejskiej. publiczne pieniadze mozna wydac lepiej w pasie nadmorskim - powstaje nowa dzielnica waterfront tam budowac promenady, deptaki, zrobic wreszcie porzadna nawierzchnie na skwerze i bulwarze. starowiejska obstawiona jest z obu stron prywatnymi kamienicami - jesli wlasciciele/mieszkancy/najemcy lokali handlowych chca zmian na starowiejskiej niech zaangazuja wlasne pieniadze i poniosa ryzyko tych zmian. to bedzie gwarancja, ze te zmiany sluzyc beda osiagnieciu jakiegos wymiernego efektu. gdyni nie stac na wyrzucanie pieniedzy w bloto bo gromada halasliwych milosnikow ruchu pieszego chce wprowadzac w zycie eksperymenty.

    • 22 8

    • a te budynki na waterfroncie to czyje są? komunalne? na tej samej zasadzie można negować pompowanie pieniędzy w tym i każdym innym miejscu.

      • 2 0

  • evenenemt europejski!

    lepiej zacznijcie pytac czemu budyń sprzedał nas w obcy kapitał wodociagi i grzanie??? to juz wiecie za co tyle placicie mieszkanie?

    • 6 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane