• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czaple wymuszają haracz od gdańskiego ZOO

Jakub Gilewicz
7 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 70-lecie gdańskiego zoo. Moc atrakcji dla każdego
Czaple to prawdziwa zmora – twierdzą pracownicy gdańskiego ZOO. Czaple to prawdziwa zmora – twierdzą pracownicy gdańskiego ZOO.

Niszczą karoserię samochodów, kradną ryby i są nietykalne, bo chroni je polskie i europejskie prawo. Czaple siwe, gnieżdżące się dziko na terenie gdańskiego Zoo, to jak mówią pracownicy, prawdziwa zmora, i to w dodatku kosztowna: rocznie ZOO traci przez nie ponad 5 tys. złotych.



Pingwiny tońce muszą być karmione z ręki. W przeciwnym razie czaple ukradną im ryby. Pingwiny tońce muszą być karmione z ręki. W przeciwnym razie czaple ukradną im ryby.
- Musimy dokarmiać czaple, bo nie chcemy ryzykować, że głodne i rozdrażnione zaczną polować na nasze pingwiny tońce, a to z kolei kosztuje - tłumaczy Michał Targowski, dyrektor Miejskiego Ogrodu Zoologicznego w Gdańsku.

Czaple siwe, które gnieżdżą się na dziko, od lat sprawiają problemy. Codziennie nieproszone przylatują na karmienie tońców.

- Dobrze wiedzą, kiedy niesiemy ryby. Siadają wtedy na drzewach i czekają aż trafi się okazja - opowiada Regina Wilkowska, opiekunka ptaków w gdańskim ZOO.

Dawniej czaple zlatywały z drzew wprost na wybieg tońców i zabierały pingwinom pożywienie. Aby tońce nie padły z głodu, pracownicy ZOO musieli karmić je z ręki. Dodatkowo w okresie lęgowym pary tońców zamykane są w swoich budkach, aby czaple nie próbowały wykradać jaj i atakować młodych piskląt.

Co należy zrobić z czaplami gnieżdżącymi się na dziko w gdańskim ZOO?

- Może przypomina to trochę życie w więzieniu, bo tońce, podobnie jak odsiadujący wyroki ludzie, dostają posiłki od pracowników przez kratę, ale to wszystko dla bezpieczeństwa naszych podopiecznych - wyjaśnia Michał Targowski.

Pary wysiadujące jaja przyzwyczaiły się już do przymusowego aresztu. Gorzej mają tońce single, które narażone są na ataki czapli. Dlatego dla bezpieczeństwa pingwinów czaple dostają codziennie wiaderko śledzi. Dla ponad trzydziestu ptaków to jednak za mało, dlatego latem próbują także kraść ryby pelikanom.

- Mają łatwiej, bo karmimy pelikany, wrzucając im ryby do wody - mówi Izabela Romanowska, opiekunka ptaków w gdańskim ZOO. - Na szczęście, pelikany są przeważnie szybsze od czapli i wygrywają wyścig po rybę.

Z czaplami muszą ścigać się także pracownicy. Stawką jest karoseria samochodów zaparkowanych przed budynkiem administracji ZOO.

- Odchody czapli wypalają ściółkę leśną, więc lepiej nie czekać, tylko od razu zetrzeć nieczystości z karoserii auta, zanim lakier zostanie przeżarty - wzdycha Michał Targowski i dodaje, że problem nieproszonych czapli nie jest łatwy do rozwiązania.

Nieproszonych ptasich gości chroni bowiem rozporządzenie ministra środowiska, ustawa o ochronie przyrody oraz europejska Dyrektywa Ptasia.

- Czaple objęte są całoroczną ochroną, więc nie można ich ani płoszyć, ani usuwać gniazd, ani zabijać - wylicza Tomasz Chodkiewicz z Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków.
Radzi także, aby w tej sytuacji zwrócić się do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o możliwość usunięcia gniazd czapli po okresie lęgowym.

- Dwa lata temu przeprowadziliśmy taką akcję przy pomocy strażaków - przyznaje Targowski. - Ale niestety, czaple szybko wróciły.

Dyrektor ZOO zapowiada, że w tym roku powtórzy akcję usuwania gniazd. Na trwałe skutki jednak nie liczy, bo czapla jest jak bumerang: prawie zawsze wraca.

Miejsca

Opinie (151)

  • zamienić straty na zysk , czy w ZoO nie ma nikogo kto by wizyty tak pięknych (2)

    ptaków wykorzystał w celach marketingowych i promocyjnych dla chcącego nic trudnego , rozreklamować , znależć sponsora i po kłopocie

    • 2 0

    • skoro (1)

      to nic trudnego, to zostgań sponsorem i obiecaj że jak za rok będzie dwa razy rtyle czapli to też dasz i za 3 i za 4 i za 5 lat i dalej... bo to nie jest problem jednego roku ani dwóch lat tylko już na zawsze... podejmujesz się? to brawo. a jak nie to znajdź takiego co się podejmie. a jak nie dajesz rady to wal się na pysk, mądralo.

      • 0 1

      • do klnm

        typowo Polski madrala/maruda wszystko klopot, wszystko do kitu... niech KTOS cos zrobi byle nie ja len. No i to slownictwo -mozes kibicem Lechi?
        ten artykul jest wlasnie dobrym marketingiem i zwracaniem uwagi itp.
        Rybak, sponsor i mieszkanka maja racje

        • 1 0

  • Odszczelic to ścierwo (9)

    i tyle w temacie...

    • 51 85

    • słownik kup albo chociaz w google wrzuć (3)

      dysleksja nie tłumaczy lenistwa

      • 6 4

      • więcej szacunku dla Prezydenta RP (1)

        szmaciarzu...

        • 1 2

        • sam jesteś szmaciarz

          nie pisałem o prezydencie...

          • 0 1

      • chociaz tez poprawnie napisałeś

        • 0 0

    • ortografia głupcze!

      • 0 1

    • i dać dla mięsożerców (1)

      • 5 5

      • Dać dla taty

        • 0 0

    • "odszczelić"

      trzeba Tobie odstrzelić ten głupi łeb, żebyś nie wypowiadł się już w żadnym temacie, jak masz tak głupio pieprzyć,

      • 1 2

    • ale one nie są w żadnej szczelinie

      • 34 0

  • 100% poparcia dla czapl :) (9)

    • 37 60

    • Dla czapel. (4)

      Nie.

      Zaraz.

      Czapel, to kaplica po ichniemu.

      Czapli.

      • 11 3

      • (3)

        i myślisz że jesteś śmieszny...?

        • 1 12

        • (2)

          No.

          • 9 0

          • dobrze gada! (1)

            w górę dziada!

            • 5 1

            • Aby nie za wysoko!

              Bo się boję.

              ;D

              • 0 0

    • (1)

      CZAPLÓW!

      • 9 1

      • Czarli Czapli

        • 2 0

    • (1)

      popieram :)

      • 7 7

      • a ja nie

        • 11 4

  • Z PRZEPISÓW DROGOWYCH ROBIMY SE JAJA (1)

    I CIĄGLE POWTARZAMY ŻE KAŻDY PIES TO FAJA

    JP 100% NIENAWIŚC DO POLICJI!

    • 1 3

    • Wierszokleta.

      Do kotleta.

      • 0 0

  • I jakie mściwe! (2)

    Dyrekcja im niechętna, tedy w odwecie, za brak entuzjazmu na ich widok, s****ą po karoserii limuzyn stojących.



    :DDDDD



    Może by tak jakaś wiata, albo polanka pod drzewami?



    Lakiery będą bezpieczniejsze i właściciele mniej, o swój majątek, bojący.



    Kwasem te ptaszyszka s****ą czy co?



    :DDDD

    • 12 2

    • wiata (1)

      wiata jest o.k. możesz zbudować. najlepiej nad całym zoo. tylko żeby przepuszczała słońce.

      • 0 1

      • Ale po co nad całym?

        Skoro tylko na auta s****ą, jak wynika z artykułu.

        • 1 0

  • pinwiny tońce

    " Jedna z trzech największych kolonii pingwinów tońców znajduje się na południowym krańcu miasta Simon’s Town (RPA) na plaży Boulders. Dopiero w 1985 roku zagnieździła się na niej, pomiędzy granitowymi głazami pierwsza para pingwinów. Ich populacja zaczęła od tego czasu wzrastać i dzisiaj jest ich tutaj kilka tysięcy."

    od jednej pary do kilkutysięcznej kolonii. W tak krótkim czasie tak szybko rozmnażają się te pingwiny na wolności. To po kiego diabła więzić je w Oliwie i karmić w sposób im uwłaczający zdechłymi śledziami z ręki. W Afryce (RPA) mają dużo słońca, nurkują sobie do 130 m i gonią świeże sardynki z prędkością 20 km/h.

    • 1 1

  • To czaple z PIS - zachowanie i wygląd o tym świadczy

    • 1 0

  • Był kiedyś taki dwumiejscowy szybowiec Czapla (2)

    latałem nim, kiedy aeroklub był we Wrzeszczu. Choć ze sklejki, ale było to świetne latadło, przystosowane do szkolenia. Po czapli były już "bociany". Czy jest na forum ktoś, kto pamieta tamte czasy. Może ktoś z dawnego aeroklubu.

    • 3 1

    • NIE SZYBOWIEC LECZ SAMOLOT (1)

      Projekt samolotu powstał w 1934. Płatowiec miał zastąpić przestarzałe Lublin R-XIII. Przed skierowaniem do produkcji seryjnej przetestowano 4 prototypy:

      RWD-14/I z silnikiem Pratt & Whitney Wasp Junior o mocy 294 kW (400 KM) – oblatany w 1935 przez Aleksandra Onoszkę miał niewystarczające osiągi, oraz niektóre cechy użytkowe (problem z wymianą zbiornika paliwa, krótki skok podwozia) niemożliwe do zaakceptowania przez zamawiającego.
      RWD-14/II lub RWD-14a z silnikiem G-1620A "Mors I" o mocy 250 kW (340 KM) – rozbił się podczas prób w locie nurkowym 20 kwietnia 1937 (pilot doświadczalny Roland Kalpas z ITL).
      RWD-14/III – rozbił się podczas prób w locie nurkowym w 1938 (pilot doświadczalny Eugeniusz Przysiecki).
      RWD-14/IV lub RWD-14b – zakończył pomyślnie wszystkie próby 18 lipca 1938 i z silnikiem G-1620B "Mors II" o mocy 470 KM został skierowany do produkcji seryjnej.

      W zamian za zwrot kosztów rozwoju, licencja na budowę samolotu została przekazana państwowym zakładom LWS, gdzie produkowano go po niewielkich przeróbkach. W odniesieniu do tych samolotów spotykana jest także nazwa LWS Czapla. Zamówiono tylko 65 egzemplarzy, ponieważ osiągi samolotu Czapla - acz wyraźnie lepsze niż samolotu Lublin R-XIII - były za słabe i nie przystawały do wymogów ówczesnego pola walki. Miała jednak niektóre rozwiązania techniczne nowocześniejsze od poprzednika, przede wszystkim cechy krótkiego startu i lądowania (STOL) i składane do hangarowania skrzydła.

      • 1 0

      • Kolego szybowiec !!!! - wikipedia, to marne wybiórcze źródło...

        otóż mylisz się - wiem czym latałem i czym dziesiaj latam... Czpla, to szybowiec na bazie niemieckiego "kranisza" dołożyli mu tylko kółko w miejsce płozy. To szybowiec w rodzaju "górnopłat" z zastrzałami. Prawie każdy pilot w powojennej Polsce szkolił się na nim.

        • 0 0

  • 5 tysięcy to nic dla Trójmiasta

    i wstyd zastanawiać się nad wyganianiem czy płoszeniem ! Ile to wyjdze rocznie na mieszkańca - grosze !!! (a są jeszcze turyści - i to sporo )

    • 2 0

  • Ale problem.. (2)

    To nie możnaby wiaty wybudować w miejscu, gdzie parkują auta pracowników we wspomnianym miejscu? Wtedy ptaki s****yby na daszek, a nie na lakier...

    • 5 2

    • można

      to nie problem wystarczy, że wybudujesz tę wiatę. możesz zacząć nawet jutro. a najlepiej nad całym zoo, tylko żeby słońce przepuszczała. i słonice też.

      • 0 0

    • nie porblem

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane