• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czas na zmiany na Podwalu Przedmiejskim. Nie ma odwrotu

Maciej Naskręt
26 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Podwale Przedmiejskie w Gdańsku to droga głównie dla kierowców. Pieszych i rowerzystów trudno tu uświadczyć.
  • Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął ruch tranzytowy.
  • Podwale Przedmiejskie w rejonie ul. Chmielnej.
  • Ulica Podwale Przedmiejskie ma przekrój dwóch jezdni po trzy pasy każda.
  • Kolejne zejście z Podwala Przedmiejskiego do tunelu tym razem przy ul. Łąkowej.
  • Wejście z Podwala Przedmiejskiego do tunelu przy ul. Chmielnej.
  • Mieszkańcy spacerują wzdłuż ulicy Podwale Przedmiejskie tylko wtedy, gdy muszą. W efekcie chodniki są puste.

Zmiany na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska są przesądzone, nieznana jest jedynie ich skala. Zdaniem miejskich planistów, ekspertów od komunikacji i miejskich aktywistów za dwa lub trzy lata powinien być gotowy plan scalenia Śródmieścia, przeciętego Podwalem na dwie części. 10 lat później to już nie będzie ta sama ulica.



Czy oczekujesz zmian na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku?

Przez wiele lat Podwale Przedmiejskie spełniało ważną funkcję w układzie transportowym Gdańska, pełniąc rolę głównej trasy wylotowej na Warszawę. Ulica będąca częścią Trasy W-Z ma dwie jezdnie, każda po trzy pasy ruchu. Między jezdniami znajduje się linia tramwajowa z pięcioma przystankami tramwajowymi, do których dojście możliwe jest tunelami.

Jej gabaryty sprawiają, że stanowi ona nieprzekraczalną linię dla turystów zwiedzających Główne Miasto. Na tereny po południowej części Podwala niechętnie zapuszczają się też sami gdańszczanie.

Dlatego dyskusja o zmianach na Podwalu Przedmiejskim trwa od kilku lat. Tym bardziej, że po otwarciu w 2012 roku Południowej Obwodnicy Gdańska i po planowanym na lato tego roku otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą znaczenie tranzytowe Podwala Przedmiejskiego wyraźnie się zmniejszy.

Już w 2011 r. pytaliśmy planistów z Biura Rozwoju Gdańska, jaka przyszłość czeka drogę, która tnie tkankę śródmieścia Gdańska na dwie części.

Pierwszą receptą na ucywilizowanie tej ulicy miało być utworzenie na niej przejść dla pieszych w poziomie jezdni i likwidacja dotychczasowych tuneli. W planach uwzględniono także wyburzenie estakady łączącej ul. Okopową z Podwalem. Ujawnienie tego pomysłu wywołało jednak duże oburzenie wśród naszych czytelników.

Pomysł scalenia centrum Gdańska poprzez uspokojenie i ograniczenie ruchu na Podwalu Przedmiejskim zyskał niedawno mocne wsparcie ze strony redakcji Gazety Wyborczej Trójmiasto. Sęk w tym, że mimo ożywionej dyskusji w mediach, niewiele zmieniło się w planach miasta.

Owszem, władze Gdańska dostrzegają potrzebę zmian na ul. Podwale Przedmiejskie, ale wiążące decyzje odkładają do otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą. Wtedy ma być przeprowadzona analiza ruchowa, która da odpowiedź na pytanie: czy można zacząć zmieniać Podwale Przedmiejskie?

Aktywiści miejscy nie chcą jednak marnować czasu i czekać do momentu otwarcia podwodnej przeprawy, która stanie się elementem północnej obwodnicy Śródmieścia. Uważają, że zmiany powinno się wprowadzić już teraz.

- Istnieje już niemal cała infrastruktura umożliwiająca niwelację destrukcyjnego, tranzytowego charakteru Podwala Przedmiejskiego. Teraz jest najlepszy moment, aby zacząć o zmianach rozmawiać i żeby zacząć je realizować - postuluje Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

  • Przykładowa wizja Podwala Przedmiejskiego po zmianach - rejon ul. Żabi Kruk.
  • Przykładowa wizja Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku - rejon ul. Lastadia.
  • Podwale Przedmiejskie w rejonie ul. Okopowej.
  • Podwale Przedmiejskie bez estakady drogowej z ul. Okopowej.
  • Przystanek tramwajowy przy budynku ABW.
Od czego więc zacząć zmiany przy Podwalu Przedmiejskim?

Zdaniem lokalnych aktywistów potrzebne są dwa rodzaje działań. Po pierwsze konieczne jest ustalenie docelowej wizji Podwala Przedmiejskiego. Nie można po prostu zamknąć tuneli dla pieszych i zastanawiać się nad kolejnym krokiem. Wiadomo, że zmiany wprowadzane będą etapami - niezbędne jest jednak określenie ostatecznego, planowanego efektu.

Po drugie o zmianach trzeba bardzo dokładnie opowiedzieć mieszkańcom Gdańska. Wiadomo, że prawie każda zmiana budzi początkowo niechęć, która często wynika z niewiedzy.

- Dlatego trzeba ustalić zakres planowanych zmian z użytkownikami tej przestrzeni - przede wszystkim mieszkańcami podzielonych obszarów: Starego Przedmieścia, Dolnego i Głównego Miasta, Długich Ogrodów - podkreśla Spieglanin.

Potrzebny dalszy rozwój zabudowy Podwala Przedmiejskiego

Jednak samo zamknięcie tuneli i utworzenie obok nich przejść w poziomie jezdni niewiele zmieni na Podwalu Przedmiejskim. Może nawet spotęgować frustrację jeżdżących tamtędy kierowców, którzy staną w korkach, choć na przejściach nie będzie wielu pieszych. Dziś wzdłuż Podwala Przedmiejskiego praktycznie nie ma spacerowiczów i to jest chyba najważniejszy problem. Jak mu zaradzić?

- Utworzenie zwężonej do dwóch pasów ruchu na każdej jezdni alei z drzewami na poboczach, drogą dla rowerów i chodnikiem będzie tylko pierwszym krokiem ku przywracaniu jej miejskości - mówi prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Jego zdaniem konieczne jest odtworzenie zabudowy wzdłuż Podwala Przedmiejskiego.

- Nie mam tu na myśli wyłącznie zwartej zabudowy, jak przed II wojną światową, gdzie wspomniana ulica była niezmiernie wąska. Może to być luźna zabudowa, jak ma to miejsce w przypadku Teatru Szekspirowskiego - dodaje prof. Piotr Lorens.

Szansa na rozwój takiej zabudowy jest. Przy budynku Banku Ochrony Środowiska powstaje obiekt komercyjny, a nad Motławą Polnord od lat planuje wznieść budynek mieszkalno-usługowy Galeon. Tuż przy Podwalu ma powstać też Chmielna Office Point, ośmiokondygnacyjny budynek biurowy.

Planowana zabudowa przy ul. Podwale Przedmiejskie - budynek wielorodzinny "Galeon". Planowana zabudowa przy ul. Podwale Przedmiejskie - budynek wielorodzinny "Galeon".
Przywracanie miejskiego charakteru potrwa 10 lat

Eksperci i planiści zgodnie przyznają, że Podwale Przedmiejskie zatrzymało się w trendach budownictwa obowiązujących w latach 50. Na szczęście można to naprawić i nie zawsze musi wiązać się to z wysokim kosztem i dużym zakresem prac.

- Dwa lub trzy lata zajmie wypracowywanie i przygotowanie zmian planistycznych dla tego terenu - uważa Lorens. - Natomiast przekształcanie obszaru wokół Podwala Przedmiejskiego nie powinno trwać dłużej niż 10 lat - dodaje.

W międzyczasie otwarty zostanie tunel pod Martwą Wisłą (na 90 proc. nastąpi to w czerwcu 2015 r.), a także powinny być znane plany budowy małej obwodnicy Śródmieścia, czyli ul. Nowej Wałowej wraz z tunelem pod Motławą. Realizacja i otwarcie obu tych drogowych szlaków powinna sprawić, że korki na Podwalu Przedmiejskim w obecnym przekroju jezdni powinny być niedostrzegalne.

Urzędnicy: nie ma barier dla zmian

Zapytaliśmy w Biurze Rozwoju Gdańska, jakie są możliwości przekształcenia Podwala Przedmiejskiego w aleję.

- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska z 2007 r. dopuszcza zmiany w obrębie Podwala Przedmiejskiego, ponieważ w stosunku do Studium z 2001 r. status Podwala Przedmiejskiego w układzie transportowym Gdańska został obniżony z ulicy głównej do ulicy zbiorczej. Przełożyło się to na możliwość utworzenia dodatkowych skrzyżowań w jej obrębie, a także podjęcie działań z zakresu uspokojenia ruchu - mówi Dawid Zielkowski z BRG.

Wstępem do zmian ma być przede wszystkim planowana konferencja w czwartek o godz. 18 pn. "Strategia przekształceń Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku". Zainicjuje ona cykl wiosennych spotkań i warsztatów, który zaczyna się w Dworze Bractwa Św. Jerzego w Gdańsku. Podczas wspomnianych spotkań uczestnicy wypracują konkretne pomysły na zmianę przestrzeni Podwala Przedmiejskiego.

Wezmą w niej udział także miejscy planiści. - Doceniamy każdą inicjatywę, której celem jest analiza obecnej sytuacji i formułowanie możliwych scenariuszy dla Podwala Przedmiejskiego. Przyszły kształt Podwala powinien zostać wypracowywany z udziałem społeczeństwa i specjalistów z zakresu transportu - zaznacza Dawid Zielkowski z BRG.

Tak wypracowana wizja ulicy, zdaniem urzędników, zyska znaczącą legitymizację w podejmowaniu dalszych działań w zakresie jej przekształceń. Jednak ze względu na znaczenie Podwala Przedmiejskiego dla układu transportowego wszelkie zmiany muszą być niezwykle rozważne i bardzo dobrze przygotowane.

Wydarzenia

Strategia przekształceń Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku

konferencja

Miejsca

Opinie (347) 3 zablokowane

  • Jednak samo zamknięcie tuneli i utworzenie obok nich przejść w poziomie jezdni...?

    To już śmierdzi chorym pomysłem!
    To spowoduje totalna blokadę dróg wylotowych i dojazdowych do miasta.

    • 9 2

  • A ja tam chodziłem przez al. Leningradzką przejściami dla pieszych na poziomie jezdni do SP nr 67.Nie ma już szkoły a przejścia wrócą tylko co tam mają turyści oglądać?

    • 5 0

  • Na takie pomysły wpadają chyba tylko osoby, które nie jeżdżą przez podwale.... (4)

    • 60 15

    • (1)

      Komusze lobby, które w tym miejscu utworzyło tą arterię po nazwą Aleja Leningradzka motywowało tym, że z Traktu Królewskiego należy wyprowadzić tramwaje, aby przez morze gruzów przeprowadzić tą arterię. Zamiast nadać jej status zabytku socjalizmu, tak jak PeKiNowi w Warszawie, teraz dążą do jej likwidacji, Jak tak dalej pójdzie, to w najbliższym okresie wszystkie arcydzieła socjalizmu zostaną zburzone. Trzeba coś zostawić dla potomnych.

      • 4 7

      • no i motywacja byla dobra

        Wyobrazasz ruch uliczny samochody/tramwaje przez Dluga?
        Takie przebicie (Al Leningradzka) musialo wtedy powstac jesli miasto mialo sie rozwijac

        • 1 1

    • (1)

      No ci co pracują w UM na pewno nie mieszkają po "tamtej stronie" podwala

      • 10 4

      • W budynkach z lat 60 tych po tamtej stronie, na ul. Rzeźnickiej i Żabi Kruk wielu na emeryturach zasłużonych z UM i nie tylko tam mieszka, stąd ten jazgot.

        • 1 1

  • śmiechu warte! (11)

    Czy ONI są normalni?? :) burzyc tunele ? A może lepiej zadbać o bezpieczeństwo pieszych typu kamery, patrole straży miejskiej i policji? W całej Europie likwiduje się przejścia piesze i właśnie buduje kładki i tunele, ale w naszym TRICITY aglomeracji jest na odwrót? Może by tak poprostu te ulice wyremontować - tory, chodniki, ścieżki rowerowe, zieleń a nie utrudniać życie kierowcom. Kto tym waszym tunelem pojedzie jąk Gdansk nie wybudował jeszcze odcinka ringu między brzeznem, zaspa, przymorzem i zabianka? Jest tylko łącznik grunwaldzka do ergo i od tunelu do hallera. Kolejne pytanie, sądzicie że jąk nie będzie tuneli a będą przejścia to turyści ruszą na południe gdańska? Yyhm, akurat.

    • 75 31

    • (10)

      w całej Europie to gdzie konkretnie? to taki ładny frazes wiec jakiś przykład z ostatnich 5 lat poproszę
      Berlin, Kopenhaga, Seul, Amsterdam, nawet Newcastle w Australii - wszyscy likwidują tunele i kładki bo zabijają miasto i nie upłynniają ruchu

      • 13 17

      • Podaj mi ulicę w Berlinie gdzie z trzy pasmowej jezdni robi się węższą ????

        No tak, masz rację - kiedy buduje się nową linię metra, linię tramwajową, wielkie parkingi lub buspasy i uruchamia dodatkowe linie to się zgodzę.
        A czy Gdańsk też takie inwestycję w tym rejonie planuje? Pomyśl zanim napiszesz i kup bilet na Wizzira i objedź Europę.

        • 3 2

      • (1)

        Daj spokój, on w Europie był tylko pod Londynem, wynajmował nielegalnie pokoik w council house z lat 60. i tylko takie budownictwo widział. Zresztą Moskwa też jest w Europie :)

        • 7 10

        • 14 lat w Niemczech i nie widziałem by ktoś burzył tunel i budował przejście zeświatłami małomiasteczkowi Gdańszczanie z Pruszcza albo Kartuz.

          • 4 2

      • (6)

        No jak to gdzie? Przecież napisał: W Europie. Całej.

        • 2 3

        • (5)

          Wrzuć fotki.

          • 1 2

          • (4)

            No jak, wrzuć fotki? Europy? Całej? Tej, w której likwiduje się przejścia dla pieszych a buduje kładki i tunele? No jak on miałby to niby zrobić?

            • 2 2

            • (3)

              Może być przez Picasę, Wrzutę, albo Photobucket. Jak mu wygodnie

              • 0 2

              • (2)

                No ale jak on ma wrzucić na Picasę, Wrzutę czy Photobucket coś, co istnieje w jego rojeniach jeno? No jak?

                • 0 2

              • (1)

                No co Ty, napisane jest tak w komentarzu, zatem to musi być prawda!

                • 0 1

              • np. w Szwajcarii

                wejdzie na google i zobaczcie.

                • 1 1

  • To po jaki

    chusteczkę skierowano tam ruch z Armii Krajowej? Postawić na końcu szlaban i niech głupie cioty same kombinują jak z tego goo .. wyjechać?

    • 3 0

  • moim zdaniem powinni poczekać do czerwca (1)

    to już w końcu nie tak długo, bo jeżeli otwarcie tunelu pod Wisła niewiele da, to powinni rozważyć przerzucenie ruchu samochodowego na Podwalu pod ziemię.

    • 4 0

    • Przecież to zwężanie potrwa lata,a nie do poniedziałku.

      • 2 1

  • Najwyższy czas (2)

    ta ulica to miejska masakra.
    fanatyczni blachosmrodziarze z ościennych gmin trochę popłaczą, ale co nas to może obchodzić liczy się interes Gdańska i
    Gdańszczan.

    • 9 13

    • (...) (1)

      Za Motławę też mieszkają ludzie, którzy chcą mieszkać w Gdańsku i jakoś do niego dojechać a Podwale to na tą chwilę jedyna droga. Tak, jest jeszcze Toruńska i Długa. I podwale jest wylotówką na Warszawę.

      • 4 0

      • Podwale nie potrzebuje tylu pasów,żeby być wylotówką na Warszawę. Tym bardziej,że ruch spoza centrum wychodzi przez POG. A w stronę centrum nawet po zwężeniu będziesz rano stać dokładnie tyle samo, bo prawoskręt w Okopową zatkany.

        • 1 2

  • Nogi czy koła? (1)

    Przeciętny gdańszczanin ma dwie nogi czy cztery koła?

    • 1 1

    • Przeciętny ma nieco mniej,niż dwie nogi.

      • 1 0

  • Można (1)

    niewielkim kosztem zrobić przejście pod Mostem W-Z na Motławie jest tam dostatecznie dużo miejsca aby takie przejście zainstalować. Umożliwiło by to przejście wzdłuż brzegu Motławy od ul Wiosny Ludów do Baszty pod Zrębem (Atutowej) Likwidacja przejścia podziemnego na wys. Żabiego Kruku to czysty idiotyzm. Pamiętam ile wypadków było w tym miejscu przed wybudowaniem tunelu. Dosłownie nie było dnia aby kogoś nie potrącił samochód lub jakiś nieszczęśnik nie wpadł pod tramwaj. Działo się to pomimo zainstalowanych świateł sygnalizacyjnych, wymalowanych pasów itp. a przecież ruch kołowy na ówczesnej Trasie W-Z był zdecydowanie mniejszy niż dzisiaj.

    • 6 0

    • Mój Boże, to 365 ofiar lub poszkodowanych rocznie!

      • 0 1

  • Brednia (1)

    Aktywistów wysłać na Ukrainę może ich Putin odstrzeli a od jedynej drogi wjazdowej ze Stogów i Przeróbki do centrum łapy precz.

    • 6 3

    • Kup se motorówkę i dylaj do centrum Wisłą. Precz z dyktatem samochodu!

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane