• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czesi i Słowacy zrobią nam rzeczny port? Reaktywacja żeglugi rzecznej korzyścią dla Trójmiasta

Kuba Łoginow
22 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Jeżeli powiedzie się program użeglowienia polskich rzek, Gdańsk może znowu stać się portem morsko-rzecznym i na jego wodach pojawi się więcej barek towarowych. Jeżeli powiedzie się program użeglowienia polskich rzek, Gdańsk może znowu stać się portem morsko-rzecznym i na jego wodach pojawi się więcej barek towarowych.

Potęga dawnego Gdańska była zbudowana na funkcjonowaniu nie tyle portu morskiego, co portu morsko-rzecznego. Jest szansa, że teraz zyska on podobny status. Jeśli do tego dojdzie, powinniśmy podziękować Czechom i Słowakom.



Użeglowienie polskich rzek to...

Polska jest dziś białą plamą na mapie śródlądowych dróg wodnych. Jesteśmy niechlubną barierą, która rozdziela dwa sprawnie funkcjonujące systemy wodne, na zachód i na wschód od nas. Chociaż dla niektórych może to być zaskoczeniem, ale lepiej jest pod tym względem nie tylko w Niemczech czy Holandii, ale nawet na Białorusi.

Wiele wskazuje na to, że ta sytuacja może się wkrótce zmienić: polskie rzeki ożyją, a w gdańskim porcie pojawią się również barki. Jeśli tak się stanie, nie będzie to jednak zasługa naszego rządu ani lobbingu branży morskiej (bo śródlądowa już niemal nie istnieje), ale... naszych południowych sąsiadów i Komisji Europejskiej.

To paradoks, ale im dalej od morza, tym większa świadomość wiążących się z nim korzyści - to stwierdzenie idealnie określa morską świadomość Czechów i Słowaków. Skoro jednak morza nie ma, trzeba maksymalnie wykorzystać rzeki - stwierdzili nasi sąsiedzi. Na deklaracjach się nie skończyło: Słowacja konsekwentnie realizuje Narodowy Program Użeglowienia Wagu, dzięki czemu za kilka lat można będzie dopłynąć statkiem z Morza Czarnego, przez Dunaj, aż do położonej w górach nieopodal polskich granic Żiliny (projekt planuje się ukończyć w 2012-2015 roku).

Dzięki Dunajowi i kanałowi Dunaj-Ren, słowacka stolica ma dobre połączenie z portami rzecznymi wielu europejskich metropolii, a także z Morzem Czarnym i Północnym. Do pełni szczęścia brakuje tylko połączenia z Bałtykiem. Zapewnić go mają dwa równolegle przygotowywane kanały: Dunaj - Wag - Kysuca - Olza - Odra oraz Dunaj - Morawa - Odra, realizowane wspólnie przez Słowację i Czechy.

Aby to przedsięwzięcie miało sens, potrzebna jest jednak współpraca z Polską. Minister Anna Wypych-Namiotko jest gorącą zwolenniczką rozwoju (a właściwie reaktywacji) żeglugi śródlądowej. Ostatnim czasem konsultacje międzyrządowe oraz badania naukowe są tak intensywne, że, jeśli na przeszkodzie nie staną "ekolodzy", przedsięwzięcie ma realną szansę na realizację.

Czescy i słowaccy lobbyści nie próżnują - już od kilkunastu miesięcy prowadzą intensywny, mniej lub bardziej zakulisowy lobbing kanału Odra - Dunaj w Brukseli. Cel jest bardzo wyraźny - uznanie tej inwestycji za jeden z najważniejszych projektów transportowych Unii Europejskiej, o znaczeniu kontynentalnym, za czym poszłyby szczodre dotacje i nie mniej ważne polityczne wsparcie z Brukseli.

A teraz zasadnicze pytanie - co z tego będzie miało Trójmiasto, jeśli w ogóle dojdzie do realizacji tego gigantycznego projektu? Otóż w czeskich i słowackich planach jest mowa nie tylko o połączeniu ich rzek z Odrą, ale również z Wisłą. Coraz częściej wśród specjalistów promowany jest następujący model: połączenie portu w Kędzierzynie-Koźlu z Górną Wisłą (do Krakowa, Niepołomic lub Sandomierza) oraz równoległa reaktywacja szlaku wodnego E-40 Odra - Warta - Wisła - aż do Gdańska, przy zachowaniu niedrożności środkowej Wisły.

Jeżeli te plany uda się zrealizować, gdański port uzyska połączenie szlakami rzecznymi nie tylko z Bratysławą, Wiedniem czy Budapesztem, ale i z... Krakowem - z tym, że okrężną drogą przez Kanał Bydgoski, Wartę, Odrę i Kanał Śląski. Swoją drogą, sytuacja będzie dość zabawna: na udrożnienie polskich dróg wodnych będą naciskać nasi południowi sąsiedzi i Komisja Europejska, której głównym argumentem będzie ekologiczny charakter transportu wodnego. Transport tysiąca ton ładunku barką oznacza dwu-trzykrotnie mniejsze szkody dla przyrody (emisja CO2, zużycie energii, hałas), niż przewiezienie tej samej ilości towaru ciężarówkami. Zakrawa to na ironię, ale największymi hamulcowymi rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce są... polskie organizacje ekologiczne, które nie zgadzają się z argumentacją Komisji Europejskiej i akcentują na innych aspektach ochrony przyrody (np. swobodnie płynąca rzeka jako wartość sama w sobie).

Rozwiązanie tego dylematu będzie istotnym czynnikiem, od którego zależeć będzie pomyślność Portu Gdańsk jako ważnego portu na styku morza i żeglownej rzeki.

Opinie (113) ponad 20 zablokowanych

  • Mrzonki (1)

    wszystko juz było transport rzeczny też. i to nie za I Rzeczpospolitej ale w naszych czasach. Zasadnicze pytanie : Jakie ładunki długodystansowe miałby przejąć transport wodny?

    • 6 4

    • Może te, które teraz do Czech i Słowacji muszą płynąc z Hamburga, bo z naszych portów to ani koleją, ani drogą....

      • 0 0

  • (3)

    Nie "Tiry na tory" tylko "Tiry na barki"

    • 8 3

    • napady na banki (1)

      • 0 1

      • walnięcia z bańki

        • 0 2

    • No to większość towarów miałbyś lekko "przeterminowanych". Barki są zbyt wolne, a tirami i koleją przewozi się ładunki, które muszą być szybko dostarczone do celu. W dodatku gęstość sieci rzecznej raczej nie pozwoli na dowiezienie towaru do zbyt wielu miejsc...

      • 0 0

  • ŚMIEJECIE SIĘ ALE POWOLI LECZ SKUTECZNIE NIEMCY PRZEJMUJĄ SWOJE DAWNE (2)

    MAJĄTKI, A CO NAJSMUTNIEJSZE WYGRYWAJĄ W POLSKICH SĄDACH I TO MY POLACY MAMY NIEUREGULOWANE KWESTIE PRAWNE DOT. BYŁYCH ICH MAJĄTKÓW COŚ MI SIĘ ZDAJE ŻE TAK JAK TO ZNAMY Z HISTORII SAMI SPROWADZIMY NA SIEBIE NIESZCZĘŚCIE JAK TO JUŻ WIELE RAZY BYWAŁO!!!

    • 14 7

    • Niestety masz rację, my tylko administrowaliśmy poniemieckimi terenami, a nie przejeliśmy go na własność.

      • 3 0

    • Słowo o opinii "Duńczyka"

      "Duńczyk" - geograficznie, ekonomicznie a nawet kulturowo bliżej nam do Niemiec niż amerykanów,których Kaczyński sprowadza do Polski dając pozwolenie na budowę i organizację bazy wojskowej,której rzeczywiście Polska nie pozbędzie się do końca świata. Z Twoją opinią na temat błędów w historii naszego kraju całkowicie się zgadzam.

      • 0 0

  • W Polsce brakuje po pierwsze zbiorników retencyjnych a nie Portów grozi nam susza za kilkanaście-kilkadziesiąt lat

    • 8 4

  • Czesi ! Słowacy ! i inni ! (2)

    Napiszcie, jak pozbyliście się ekologów ! Proszę !!!

    • 23 4

    • Wysłać ich na przymusowe wakacje

      w Tajdze, 200km od cywilizacji, niech przez tydzień żyją zgodnie z naturą :)

      Szybko się wyleczą

      • 8 2

    • Wysłali ich do Polski

      • 3 1

  • Pl-Cs Cs-Pl

    Od lat 1968 to my Polacy regulowaliśmy czeskie rzeki i budowaliśmy im porty rzeczne. Widać historia lubi się odwracać.

    • 12 0

  • "Gdańsk może znowu stać się portem morsko-rzecznym"

    jak to tylko "morsko-rzecznym" ja tu już czytałem, że jest OCEANICZNYM?

    • 6 1

  • Jestem za, ale martwi mnie kilka spraw

    1) kwestie powodzi
    2) kwestie środowiskowe
    3) idę o zakład, że przy okazji realizacji tego projektu powstanie jakaś agencja rządowa, gdzie kolesie - dbający o to, żeby prace szły jak najwolniej, będą mieli zagwarantowane ciepłe posadki

    • 12 2

  • Festiwal obietnic i wizji

    Nie ma to jak nadchodzace wybory... tak śmiałych, światłych i odważnych wizji i obietnic poza tym szczególnym okresem nie uświadczy się.

    • 10 2

  • Kolejne dyrdymały przedwyborcze.

    najpierw trzeba zagaić a później pokazać plany plany plany a dróg jak nie było tak nie ma a Gdańsk praktycznie zupełnie nie czerpie dochodów z położenia.
    Prezydencie Gdańska Drogi i Infrastruktura!!!
    Odezwa nie jest kierowana do Adamowicza i jego świty bo tym panom już dziękujemy.
    Niech może jadą w ostatnią podróż służbową na Białoruś tak jak już to wcześniej uczynili aby nauczyć się wprowadzać samorządność :-)

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane