• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy SKM-ka kupi pociągi od PKP Intercity?

Maciej Naskręt
25 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pokaz pociągu serii ED-74 w Gdańsku Oliwie na targach Trako. Pokaz pociągu serii ED-74 w Gdańsku Oliwie na targach Trako.

Szybka Kolej Miejska bierze pod uwagę możliwość zakupu 9-letnich pociągów, które od prawie trzech lat niszczeją na bocznicy w Krakowie. Elektryczne składy mogłyby zasilić tabor kursujący na trasie między Tczewem a Słupskiem. Stosunkowo nowe pojazdy bardzo by się przydały, bowiem wszystko wskazuje na to, że SKM będzie świadczyła usługi przewozowe w naszej aglomeracji także w 2017 roku.



Jak oceniasz ewentualny zakup używanych składów?

W poniedziałek minister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk, w wywiadzie dla Radia Kraków powiedział, że Szybka Kolej Miejska w Trójmieście interesuje się zakupem elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED-74.

O pociągach zrobiło się głośno po tym, jak niedawno wyszło na jaw, że niszczeją w krzakach na bocznicy w krakowskiej dzielnicy Bieżanów.

Jak pociągi trafiły w odstawkę?

Składy ED-74 to elektryczne zespoły trakcyjne wyprodukowane przez bydgoską firmę Pesa w latach 2007-2008. W sumie na tory wyjechało wtedy 14 tego rodzaju jednostek. Wszystkie zostały zakupione przez spółkę Przewozy Regionalne i obsługiwały połączenia na trasie Łódź - Warszawa.

Jeszcze w 2008 roku tabor trafił do spółki PKP Intercity. Od tego momentu składy można było spotkać na trasie Warszawa - Białystok lub Kraków - Wrocław.

Po przejechaniu setek tysięcy kilometrów składy musiały przejść gruntowny remont (fachowo nazywany naprawą rewizyjną poziomu czwartego). Obejmuje on przegląd podzespołów i zespołów połączonych z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Trzy lata temu ogłoszono przetarg na wspomniane prace. Wygrała Pesa, która naprawę wyceniła na ponad 18 mln zł. Dla PKP Intercity ta kwota była zbyt wysoka, więc remont przeszła tylko połowa składów. Pozostałe siedem do dziś czeka na naprawę.

O sprawie niszczejących pociągów kilkukrotnie pisali dziennikarze branżowego portalu Rynek Kolejowy.

Nowe składy byłyby sporym wzmocnieniem dla trójmiejskiej SKM-ki. Władze spółki wypowiadają się jednak bardzo ostrożnie o możliwości zakupu ED-74.

- Nasza spółka ma w planach dalsze działania na rzecz odmładzania swojego parku taborowego. Jednak nie podjęliśmy jeszcze żadnych kierunkowych decyzji w tym temacie - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
O tym, czy Szybka Kolej Miejska będzie ostatecznie zainteresowana tymi pociągami przekonamy się na przełomie roku, gdy pojazdy trafią na licytację.

  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.
  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.
  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.

Pociągi dopasowane do wysokich peronów SKM

ED-74 to czteroczłonowe składy przeznaczone do obsługi międzyregionalnych przewozów pasażerskich. Wszystkie człony posiadają po dwoje drzwi na każdą stronę. Drzwi dostosowane są do obsługi peronów od 300 do 1000 mm (perony SKM mają 960 mm), przy czym w przypadku niższych peronów wysuwają się stopnie ułatwiające wsiadanie.

Pociągi serii ED-74 mają 194 miejsca siedzące. Do składu wsiądzie w sumie ok. 310 osób. Dla porównania pociągiem Impuls, który od niedawna kursuje po torach SKM, może podróżować maksymalnie 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących.

Ostatni zakup SKM-ki - pociągi Impuls



Pociąg rozwija maksymalną prędkość 160 km/h. W obu skrajnych wagonach są toalety, dodatkowo w wagonie wewnętrznym przewidziano przestrzeń dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się lub z dużym bagażem. Tam też są windy dla niepełnosprawnych. Wszystkie człony wyposażone są w klimatyzację, wyświetlacze, system nagłośnienia oraz monitoring.

Nowe biletomaty w najnowszych SKM-kach


W 2017 roku SKM-ka przewiezie pasażerów na linii PKM

We wtorek samorząd województwa otworzył oferty w przetargu na przewozy kolejowe w okresie od 11 grudnia 2016 do 9 grudnia 2017 roku. Zamówienie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza, aglomeracyjna, obejmuje linię PKM i trasę z Wejherowa do Gdańska Głównego. Druga część to kolej regionalna - poza Trójmiastem.

Niemal pewne jest, że przewozy kolejowe w naszej aglomeracji świadczyć będzie spółka Szybka Kolej Miejska. Przewoźnik, jako jedyny, złożył ofertę na obsługę połączeń na linii PKM oraz na odcinku z Wejherowa do Gdańska. Opiewa ona na kwotę 48,7 mln zł. Oferta SKM-ki jest o 20 mln zł niższa niż ta, która obecnie obowiązuje, a została złożona w zeszłym roku. Wynika to przede wszystkim z planowanych przez samorząd województwa cięć w liczbie połączeń.

Na realizację drugiej części przetargu ofertę złożyło konsorcjum złożone z SKM-ki i Przewozów Regionalnych.

Przetarg zostanie rozstrzygnięty po szczegółowym przeanalizowaniu ofert przez Komisję Przetargową. Samorząd województwa planuje przeznaczyć łącznie na przewozy kolejowe 88 mln zł.

Miejsca

Opinie (151)

  • (3)

    przy okazji to mi również nowe pociągi skm nie podobają się owszem są nowe, ładne i lśniące ale:
    - w środku jest ciaśniej niż w starych wiecznie remontowanych składach (może to przez monstrualnych rozmiarów siedzenia?)
    - co gorsza niektóre siedzenia są na podwyższeniu a już widziałem kilka osób nie tylko starszych które miały z tym problem (podłoga w pociągu winna być płaska)
    - mają dziwacznie rozwiązane okolice kabiny kierownika gdzie nie ma miejsca ani dla personelu sprzedającego bilety (siedzi wśród ludzi) ani dla pasażerów
    - za to są wyposażone w podświetlane napisy skm na szybach okołodrzwiowych
    dla mnie to kolejny przykład niekompetencji tej "firmy"
    a co do stojących w krzakach nowych pociągach to typowy Bolandyjski skandal, nie ma winnych...
    czy je kupić jak da się tanio to od razu!

    • 24 6

    • (1)

      Impuls reklama na pokaz a tak tragedia.Brak miejsca dla kierownika.Wszystko na wierzchu okazja czyni złodzieja : czytniki, stacja .Kiero przy drzwiach.Warunki do pracy tragedia.

      • 6 2

      • Najgorsze jest to, że kierownik

        musi chodzić do drzwi i przeciskać się między pasażerami na każdej stacji, aby dać sygnał do odjazdu.

        • 3 1

    • w starych / zmodernizowanych skmkach rowerzyści nie wadzą aż tak bardzo pasażerom.

      • 1 0

  • Zrobcie jeszcze: (1)

    Metropolitalny Zwiazek Wsi i Prowincji.

    Powiem to co juz kiedys mowilem:

    Warszawa - bilet 30dniowy imienny strefa 1 - 110zl, 2 - 112zl, obie strefy 210zl. Bilet obowiazuje: http://www.ztm.waw.pl/integracja.php?c=103&l=1

    A jak jest w Trojmiescie? To nie, tamto nie, to inna strefa, tamto inny kierunek, oj to nie bo to po innej trasie. Tani bilet metropolitalny? Oj nie! Tu spolka, tam zarzad, tu biura, tam obsluga. A co tam, niech kazda spolka ma swoje. Jak nie wypali to Urzad Marszalkowski i tak nam doplaci :) Aaa i zwiazki zawodowe tez trzeba oplacic... A jak. Za granica zwiazki zawodowe wydzielone sa z firm i jak ktos chce nalezec to placi skladki poza firma/pensja.

    Potrzeba kreatywnego mlodego myslenia, dostosowania do rynku

    • 40 1

    • A żeby dostać fakturę za bilet trzeba..

      ...Uwaga, uwaga, wysłać pismo pocztą tradycyjną!

      • 3 0

  • (1)

    I co tak wam źle z PiSem?

    • 4 21

    • Jezdzilem SKM od lat 90tych

      i kiedys bylo... podobnie jak teraz =D Zmienily sie lekko perony, pare skladow pociagow... ale za to mocno zmienily sie ceny biletow.

      • 8 0

  • (2)

    Kto zarobił na tym że te pociągi stały i zostały zniszczone??? Przecież obecnie one wymagają gruntownego remontu. Po kilku latach rdzewiwnia dewastowania przez ludzi teraz o tym IC myśli? Nie za wcześnie? Teraz co SKM ma je naprawiać? Niech te składy zezłomują skoro ich na to stać a nie szroty do Trójmiasta sprzedawać!!!!!

    • 10 12

    • A jakim szrotem ty jeździsz ? Passat, przerobiony z anglika na gaz ?

      Wybacz, ale wole aby SKM'ka kupiła te składy niż jeździć złomem 40 letnim.

      A swoją drogą - nie martw się - ktoś zarabił na kupnie i ktoś zarabia na tym że niszczeją ;)

      • 7 2

    • Dokladnie - jest podobnie jak z autem

      Auto malo jezdzone, garazowane nie jest wcale super jakosci.

      Auto musi jezdzic, wszystko musi pracowac, silnik byc nasmarowany. Zawieszenie pobujac sie, karoseria przedmuchac. Auta garazowane/malo jezdzone gnija, pekaja amortyzatory/sprezyny + wszelakie gumy, do tego w miejscach gdzie byla rdza jest jej wiecej - a jak nie bylo to jest :D

      • 4 1

  • Dla mnie informacja, że te składy mogą zabrać tylko 60% tego co obecne mocno mnie zniechęca do zakupu, bo liczy się przecież ilość przewożonych osób.

    • 10 1

  • Kupiłbyś samochód za 100 000zł a potem wywalił go w krzaki żeby nie wydać 5000zł na przegląd? (5)

    Oczywiście, pod warunkiem wszak, że byłbyś urzędnikiem/pracownikiem państwowej spółki i forsa byłaby państwowa

    • 23 3

    • PKP Intercity nie kupiło tych pociągów (4)

      • 6 2

      • (2)

        z nieba im spadły

        • 4 2

        • W pewnym sensie tak (1)

          Dostali je za free

          • 8 1

          • Bardziej tak, jakby ojciec kupił auto za 100 tys., oddał synowi i a ten nie mając 5 tys. na przegląd porzuciłby auto.

            • 5 1

      • Dokładnie, PKP ic przejęło je od kolei regionalnych

        • 4 0

  • klepanie bez sensu

    Nasz spółka ma w planach dalsze działania na rzecz odmładzania swojego parku taborowego. Jednak nie podjęliśmy jeszcze żadnych kierunkowych decyzji w tym temacie - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.

    Dzisiaj może ugotuję sobie botwinkę, ale nie wiem czy czy będzie mi się chciało skoczyć do warzywniaka po buraczki...

    • 23 0

  • SKM kupi pociągi

    jak będą po 5 zł sztuka

    • 11 0

  • Impulsy w godzinach szczytu, to chyba zemsta na pasażerach za krytykę SKM (2)

    Te wszystkie diody LED w kolorze niebieskim i inne wodotryski nie zmienią faktu, że w godzinach szczytu panuje w nich tłok. Z racji, że dość często korzystam z SKM, staram się wybierać połączenia W1 (do Wejherowa), żeby uniknąć wątpliwej przyjemności jazdy tym czymś.

    • 28 2

    • Każdy rozumie, że te składy nie powinny jeździć

      pojedynczo. Każdy oprócz SKM.

      • 8 1

    • tt

      g@llux!! pozdro !!

      • 1 0

  • Ja bym dal te sklady na trase Gdynia - Hel (3)

    Ooo kurde jednak nie ;/ Na ostatnim remoncie trasy Gdynia Hel zrobiono perony o zlej wysokosci. Peron ma wysokosc 0,76m, obecny tabor wysokosc wejscia 0,6m a taki ED 74 ma 1m. To by byly jaja, gdyby ludzie czekali na peronie, ED74 podjezdza, otwiera drzwi a tam 24cm schodek hehe.

    To jest nic, fajnie jak w przetargu startuje zagraniczna firma, ktora go wygrywa... Tylko zapomina, ze w Polsce jest inna waluta i tego nie przelicza przed wycena =D

    • 8 3

    • Gdynia - Hel powiadasz? (1)

      Weź pod uwagę najprostsza rzecz. Przede wszystkim - linia helska fajnie zrobiona dobrze się jedzie... Ale ona q... jest bez druta! Reasumując EDytki tam nie pojadą.

      • 12 0

      • hehe

        racja =D Popracujemy nad tym - kolejne 50lat.

        • 3 2

    • A na jaką wysokość mieli je zrobić wg Ciebie?

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane