• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy SKM-ka kupi pociągi od PKP Intercity?

Maciej Naskręt
25 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pokaz pociągu serii ED-74 w Gdańsku Oliwie na targach Trako. Pokaz pociągu serii ED-74 w Gdańsku Oliwie na targach Trako.

Szybka Kolej Miejska bierze pod uwagę możliwość zakupu 9-letnich pociągów, które od prawie trzech lat niszczeją na bocznicy w Krakowie. Elektryczne składy mogłyby zasilić tabor kursujący na trasie między Tczewem a Słupskiem. Stosunkowo nowe pojazdy bardzo by się przydały, bowiem wszystko wskazuje na to, że SKM będzie świadczyła usługi przewozowe w naszej aglomeracji także w 2017 roku.



Jak oceniasz ewentualny zakup używanych składów?

W poniedziałek minister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk, w wywiadzie dla Radia Kraków powiedział, że Szybka Kolej Miejska w Trójmieście interesuje się zakupem elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED-74.

O pociągach zrobiło się głośno po tym, jak niedawno wyszło na jaw, że niszczeją w krzakach na bocznicy w krakowskiej dzielnicy Bieżanów.

Jak pociągi trafiły w odstawkę?

Składy ED-74 to elektryczne zespoły trakcyjne wyprodukowane przez bydgoską firmę Pesa w latach 2007-2008. W sumie na tory wyjechało wtedy 14 tego rodzaju jednostek. Wszystkie zostały zakupione przez spółkę Przewozy Regionalne i obsługiwały połączenia na trasie Łódź - Warszawa.

Jeszcze w 2008 roku tabor trafił do spółki PKP Intercity. Od tego momentu składy można było spotkać na trasie Warszawa - Białystok lub Kraków - Wrocław.

Po przejechaniu setek tysięcy kilometrów składy musiały przejść gruntowny remont (fachowo nazywany naprawą rewizyjną poziomu czwartego). Obejmuje on przegląd podzespołów i zespołów połączonych z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Trzy lata temu ogłoszono przetarg na wspomniane prace. Wygrała Pesa, która naprawę wyceniła na ponad 18 mln zł. Dla PKP Intercity ta kwota była zbyt wysoka, więc remont przeszła tylko połowa składów. Pozostałe siedem do dziś czeka na naprawę.

O sprawie niszczejących pociągów kilkukrotnie pisali dziennikarze branżowego portalu Rynek Kolejowy.

Nowe składy byłyby sporym wzmocnieniem dla trójmiejskiej SKM-ki. Władze spółki wypowiadają się jednak bardzo ostrożnie o możliwości zakupu ED-74.

- Nasza spółka ma w planach dalsze działania na rzecz odmładzania swojego parku taborowego. Jednak nie podjęliśmy jeszcze żadnych kierunkowych decyzji w tym temacie - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
O tym, czy Szybka Kolej Miejska będzie ostatecznie zainteresowana tymi pociągami przekonamy się na przełomie roku, gdy pojazdy trafią na licytację.

  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.
  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.
  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.

Pociągi dopasowane do wysokich peronów SKM

ED-74 to czteroczłonowe składy przeznaczone do obsługi międzyregionalnych przewozów pasażerskich. Wszystkie człony posiadają po dwoje drzwi na każdą stronę. Drzwi dostosowane są do obsługi peronów od 300 do 1000 mm (perony SKM mają 960 mm), przy czym w przypadku niższych peronów wysuwają się stopnie ułatwiające wsiadanie.

Pociągi serii ED-74 mają 194 miejsca siedzące. Do składu wsiądzie w sumie ok. 310 osób. Dla porównania pociągiem Impuls, który od niedawna kursuje po torach SKM, może podróżować maksymalnie 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących.

Ostatni zakup SKM-ki - pociągi Impuls



Pociąg rozwija maksymalną prędkość 160 km/h. W obu skrajnych wagonach są toalety, dodatkowo w wagonie wewnętrznym przewidziano przestrzeń dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się lub z dużym bagażem. Tam też są windy dla niepełnosprawnych. Wszystkie człony wyposażone są w klimatyzację, wyświetlacze, system nagłośnienia oraz monitoring.

Nowe biletomaty w najnowszych SKM-kach


W 2017 roku SKM-ka przewiezie pasażerów na linii PKM

We wtorek samorząd województwa otworzył oferty w przetargu na przewozy kolejowe w okresie od 11 grudnia 2016 do 9 grudnia 2017 roku. Zamówienie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza, aglomeracyjna, obejmuje linię PKM i trasę z Wejherowa do Gdańska Głównego. Druga część to kolej regionalna - poza Trójmiastem.

Niemal pewne jest, że przewozy kolejowe w naszej aglomeracji świadczyć będzie spółka Szybka Kolej Miejska. Przewoźnik, jako jedyny, złożył ofertę na obsługę połączeń na linii PKM oraz na odcinku z Wejherowa do Gdańska. Opiewa ona na kwotę 48,7 mln zł. Oferta SKM-ki jest o 20 mln zł niższa niż ta, która obecnie obowiązuje, a została złożona w zeszłym roku. Wynika to przede wszystkim z planowanych przez samorząd województwa cięć w liczbie połączeń.

Na realizację drugiej części przetargu ofertę złożyło konsorcjum złożone z SKM-ki i Przewozów Regionalnych.

Przetarg zostanie rozstrzygnięty po szczegółowym przeanalizowaniu ofert przez Komisję Przetargową. Samorząd województwa planuje przeznaczyć łącznie na przewozy kolejowe 88 mln zł.

Miejsca

Opinie (151)

  • (10)

    ED 74 mają katastrofalną awaryjność. To jeden z najbardziej nieudanych pociągów Pesy.

    • 58 12

    • (3)

      a to jest akurat kłamstwo, zmarnowałem parę minut na poklikanie w internecie i owszem te składy miał kilka "chorób wieku dziecięcego" ale już dawno je z tego wyleczono i są to bardzo dobre pociągi właśnie na kolej miejską

      • 6 13

      • (2)

        Poklikaj dokładniej. Zobacz na jakich pociągach jeżdżą ED 74 i jak często jedzie skład zastępczy (lokomotywa i wagony).
        ED 74 padają regularnie i nic się w tej kwestii nie zmieniło. Awaryjność to główny powód sprzedaży tych pociągów.

        • 12 2

        • nic nie pada (1)

          tylko ich zakup przez intercity był idiotyczny bo są to składy kolei podmiejskiej a nie międzymiastowej i mają mało toalet i siedzenia nieprzystosowane do kilkugodzinnego czasu podróży i właśnie dlatego i tylko dlatego je wycofano...

          • 6 5

          • A z Łodzi do Warszawy jedzie się 1h20

            To co tutaj trzeba dostosowywać, skoro to praktycznie tramwaj?

            • 2 0

    • źródło? (4)

      • 9 15

      • to jest przyczyna sprzedaży (1)

        zobazccie sobie w google "Z torów wycofano pociągi ED 74, które kursowały między Łodzią i Warszawą. Decyzję podjęto po środowej awarii podczas której składy w trakcie ruszania same się rozłączyły"

        • 23 2

        • Nawet jeśli to prawda

          to taniej wyjdzie wydać kolejne kilkadziesiąt jak nie kilkaset milionów na nowe składy czy usunąć awarie za kilkanaście milionów w już zakupionych?

          • 6 5

      • PiSowska gazetka reklamowa.

        • 3 10

      • żródło - własna fantazja

        • 7 24

    • Dokładnie. To typowy złom Pesy. To samo z SST kupionymi na PKM. Wieczna awaria. Zresztą Pesa ma w portfolio więcej złomu np. lokomotywy Gamma, którym zimą za zimno, a latem za gorąco. Już nie wspomnę o Darcie - polskie Pendolino w postaci starego Poloneza w TDI.

      • 24 6

  • podróżny (2)

    a dlaczego SKM nie jeździ do Elbląga?

    • 10 4

    • a po co? (1)

      Bogaci ruscy jezdza autami lepszymi niz niektorzy gdanszczanie. Biedota z Elblaga siedzi na miejscu a sloiki wynajmuja mieszkania w Gdansku za 1500zl.

      • 3 2

      • db

        jestem z Elbląga i jakoś nie cierpię na brak kasy...ale po co mam jechać zostawiać kasiorę w trójmieście zapchaną 7 mką skoro mogłbym spokojnie skm podjechać? A słoiki to twoja stara na parapecie ustawia...pewno kolekcjonuje

        • 0 3

  • Niech Pan Minister weźmie sobie te pojazdy do Krakowa

    To nie sa pojazdy do obsługi połączeń aglomeracyjnych. Autor pominął fakt, iz pojazdy te nie sa wyposażone w wysuwany podest niwelujący przerwę pomiedzy krawędzią podłogi a peronem. Ponadto maja kiepskie parametry w zakresie zużycia energii elektrycznej. No ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby Pan Minister odkupił te pojazdy od IC a następnie wniósłby je aportem do SKM w Gdyni. IC dostałoby kase co pozwoliłoby na zmniejszenie dotacji z budżetu a zwiększenie ocżekiwań SKM w Trojmiescie oczywiscie ponoszone prżez wojewodztwo. Super biznes. Już widze jak sie bedą o nie bić.

    • 2 4

  • Impulsy w godzinach szczytu, to chyba zemsta na pasażerach za krytykę SKM (2)

    Te wszystkie diody LED w kolorze niebieskim i inne wodotryski nie zmienią faktu, że w godzinach szczytu panuje w nich tłok. Z racji, że dość często korzystam z SKM, staram się wybierać połączenia W1 (do Wejherowa), żeby uniknąć wątpliwej przyjemności jazdy tym czymś.

    • 28 2

    • tt

      g@llux!! pozdro !!

      • 1 0

    • Każdy rozumie, że te składy nie powinny jeździć

      pojedynczo. Każdy oprócz SKM.

      • 8 1

  • Kupiłbyś samochód za 100 000zł a potem wywalił go w krzaki żeby nie wydać 5000zł na przegląd? (5)

    Oczywiście, pod warunkiem wszak, że byłbyś urzędnikiem/pracownikiem państwowej spółki i forsa byłaby państwowa

    • 23 3

    • PKP Intercity nie kupiło tych pociągów (4)

      • 6 2

      • Dokładnie, PKP ic przejęło je od kolei regionalnych

        • 4 0

      • (2)

        z nieba im spadły

        • 4 2

        • W pewnym sensie tak (1)

          Dostali je za free

          • 8 1

          • Bardziej tak, jakby ojciec kupił auto za 100 tys., oddał synowi i a ten nie mając 5 tys. na przegląd porzuciłby auto.

            • 5 1

  • Co za niegospodarnosc, pociąg ma jeździć i zarabiać, a nie stać i niszcząc. (11)

    • 212 8

    • Ale kogo to obchodzi, phi (2)

      Sławek Zegarek & POmaska

      • 42 25

      • (1)

        A ty zegarku. Co za głąb z ciebie. Nie masz innych argumentów?

        • 7 16

        • Arturek co za pacan z ciebie. Nie masz innych argumetów świerze?

          • 15 4

    • Powinni koniecznie wziąć te składy.

      • 4 6

    • Mogliby zrobić z nich pkmki na lotnisko - dużo ludzi by jeżdziło. (2)

      • 10 2

      • Należałoby jednak wczesniej zelektryfikować pkm na całej długości (1)

        • 13 1

        • nie tylko PKM, ale przede wszystkim linie koscierska Gdynia - Koscierzyna

          z dobudowaniem drugiego toru do Koscierzyny.

          • 10 1

    • a co one niszczą? :D (1)

      raczej niszczeją :)

      • 15 0

      • Krzaki

        • 13 0

    • Te pociągi akurat nie są w stanie jeździć. To jeden z najbardziej awaryjnych "produktów" Pesy, zaraz obok ciągle niesprawnych lokomotyw Gamma.

      • 20 6

    • Problem z tymi składami jest

      że są one awaryjne, a u nas przy takim obłożeniu pracą konieczna jest niezawodność ponad wszystko. A kto jest producentem ...

      • 27 7

  • (7)

    Tak, "odmładzajmy" tabor. Dlatego zakupmy 29 letnie pociągi. Będą o rok młodsze od obecnych 30 letnich;-)

    • 29 55

    • (6)

      pociągi mają 9 lat... czytanie to jednak trudna sztuka

      • 28 2

      • Ale 9 lat dla taboru kolejowego to nic

        Po drugie to jest wyrób polski.Pesa niedaleko bo w Bydgoszczy.Jeżeli uda się dobrze potargowac to akurat te wyremontowane składy warto kupić, bo raczej nowych szybko mieć nie będziemy. Co do Impulsów ma tylko dwa zastrzeżenia,raz składy są za krotkie;jeśli SKM kupi jeszcze kilka to dobrze ale muszą być dłuższe człon no i mieć kabinę kierownika pociągu.

        • 5 1

      • (4)

        Widzę, nie wyczułeś sensu mojej wypowiedzi. Kupują 9 letnie i chwalą się, że odmładzają tabor. To napisałem, że równie dobrze mogliby kupić 29letnie i też mogliby się pochwalić sukcesem. Ale widać wyciąganie wniosków z raptem dwóch zdań, to trudna sztuka dla czytelników portalu.

        • 5 32

        • Człowieku, pociąg to nie samochód

          9-letni skład, który na dodatek przez 3 lata nie jeździł to praktycznie nowy pociąg. No i jednak jest subtelna różnica między 9 a 29 w porównaniu do 30. Poducz się trochę w konstruowaniu ironii bo ta Ci stanowczo nie wyszła.

          • 14 1

        • (1)

          Kurcze, twoja ironia była tak zakamuflowana, że aż się zagubiłem i teraz nie mogę się odnaleźć.

          • 19 2

          • przecież

            To internetowy glupek

            • 7 2

        • ale juz odstaw klej.

          • 6 2

  • to był tabor Przewozów Regionalnych, może jakimś cudem powróci doń ;)

    Pomorskie Przewozy regionalne top skansen w skali kraju. Linie gotowe na 160km/h (wkrótce na 200km/h Lipce-Tczew-Malbork), perony 760mm ngs i stare kible trzęsące się przy 110 / 120.

    • 6 3

  • dalej popierajcie państwowe firmy, kierowane przez nominantów partyjnych...

    przeciez w prywatnych , tylko wyzysk, mobbing i najniższe stawki...

    • 4 0

  • przydalo by sie

    obecne SKMki w wiekszosci to syf

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane