• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy drzewa przy drogach są niebezpieczne?

Michał Sielski
19 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
W drzewo można wjechać nawet na al. Zwycięstwa w Gdańsku. Na zdjęciu wypadek sprzed dwóch lat. W drzewo można wjechać nawet na al. Zwycięstwa w Gdańsku. Na zdjęciu wypadek sprzed dwóch lat.

Wojewoda pomorski Ryszard Stachurski zwraca uwagę, że na Pomorzu stanowczo zbyt często dochodzi do tragicznych wypadków, następujących w wyniku wjechania w drzewo. I sugeruje, że niektóre z nich nie powinny stać przy drogach, bo oprócz ochrony środowiska, powinniśmy je oceniać także przez pryzmat bezpieczeństwa użytkowników ruchu. Ma rację?



Drzewa przy drogach powinny być wycinane?

Do takiego podejścia zmotywowały wojewodę wyniki raportu, jaki zamówił w Pomorskim Wojewódzkim Inspektoracie Transportu Drogowego. Wcześniej wielokrotnie podkreślał - jak wiele innych osób - że to nie drzewa wpadają na jezdnię, a wjeżdżają w nie kierowcy.

- Do tej pory wojewoda po części podzielał opinię tych, którzy uważają, że to nie drzewa winne są wypadkom, bo to nie one wpadają na jadące ulicami pojazdy. Dane statystyczne sprawiły jednak, że nieco inaczej zaczął patrzeć na ten problem. Nie chodzi oczywiście o to, aby z dnia na dzień zacząć wycinać przydrożne drzewa. Wojewodzie zależy raczej na tym, abyśmy na sprawę nie patrzyli wyłącznie przez pryzmat ochrony przyrody. Musimy myśleć również o bezpieczeństwie użytkowników ruchu drogowego - mówi Roman Nowak, rzecznik prasowy wojewody.
129 ofiar śmiertelnych w ciągu trzech lat

Co sprawiło, że wojewoda zaczął zmieniać zdanie? Przede wszystkim wciąż niepokojąco duże liczby. W latach 2012-2014 w wyniku najechania na drzewo na drogach województwa pomorskiego w 756 wypadkach zginęło aż 129 osób, a 1047 zostało rannych. Najlepiej pod tym względem jest w Trójmieście, ale trzeba sobie jasno powiedzieć, że jest u nas najmniej dróg, przy których krawędzi posadzone są drzewa. W Gdańsku odnotowano 16 takich przypadków, w których 6 osób poniosło śmierć, a 20 zostało rannych. W Gdyni miało miejsce 11 wypadków z najechaniem na drzewo - nikt w nich nie zginął, ale obrażenia odniosło 21 osób. W Sopocie nie odnotowano w tym czasie tego rodzaju zdarzeń.

Dużo gorzej jest w innych regionach Pomorza. W powiecie gdańskim (okolice Pruszcza) w 52 wypadkach śmierć poniosło 7 osób, a 68 zostało rannych. Najwięcej wypadków z najechaniem na drzewo w latach 2012-2014 odnotowano w powiecie starogardzkim (87), kartuskim (83), słupskim (70) i kościerskim (64). Najwięcej osób zginęło w powiecie puckim (13), słupskim (12), kartuskim (11) i wejherowskim (10).

Wypadków będzie mniej, jeśli kierowcy zwolnią

W statystykach, które dostał wojewoda, próżno jednak szukać przyczyn najechania na drzewo. Z policyjnych statystyk wynika natomiast niezbicie, że w takich miejscach zdecydowanie najczęstszymi przyczynami wypadków jest przekraczanie dozwolonej prędkości, niedopasowanie jej do warunków na drodze (deszcz, mgła), a także wyprzedzanie w miejscach niebezpiecznych. W drzewa wjeżdżają też pijani kierowcy, a bardzo rzadko przyczyną takich wypadków jest np. usterka pojazdu, zaśnięcie kierowcy czy zły stan techniczny drogi.

Czytaj także: 32 ofiary po uderzeniu autobusu w drzewo, katastrofa w Kokoszkach

- Bez względu na to, co doprowadziło do najechania na drzewo, bezspornym pozostaje fakt, że zgon lub obrażenia następowały w wyniku uderzenia w znajdującą się w najbliższym otoczeniu drogi przeszkodę. Nie ulega jednak wątpliwości, że stosowanie się do obowiązujących przepisów ruchu drogowego i dostosowywanie prędkości do warunków panujących na drodze są najskuteczniejszym sposobem na poprawę dramatycznych statystyk - podkreśla Roman Nowak.
Drzewa sadzić, ale nie wszędzie

Co więc proponuje wojewoda? Chciałby, aby odpowiednie służby przyjrzały się miejscom, w których najczęściej dochodzi do najechania na drzewa. Będzie rozmawiał m.in. z przedstawicielami Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Ma nawet wsparcie Najwyższej Izby Kontroli, która od roku apeluje o zmiany w prawie, dotyczące nowych nasadzeń przy drogach.

- Nie tyle postulujemy wycinanie przydrożnych drzew, co wnioskujemy o to, aby nowych nie sadzić w pasie drogowym w pobliżu miejsc, gdzie doszło wcześniej do niebezpiecznych wypadków na skutek zderzenia z drzewem. Nowych nasadzeń powinno być jak najwięcej, ale niekoniecznie w miejscach, z których chwilę wcześniej usunięto drzewa uznane za zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego - podkreśla Paweł Biedziak, rzecznik NIK.
Podobny trend widać niemal na całym świecie. Dwa lata temu Francuska Rada Bezpieczeństwa Drogowego wnioskowała o wycięcie nawet zdrowych drzew przy drodze, bo po usunięciu chorych znacznie spadła liczba śmiertelnych wypadków. W większości miejsc Skandynawii i Niemiec drzewa - zwłaszcza na zakrętach - znakuje się odblaskowymi elementami, lub montuje przed nimi bariery energochłonne.

Opinie (536) 2 zablokowane

  • Tylko w Polsce (13)

    W innych krajach w europie drzewa przy drogach są sukcesywnie wycinane. Właśnie z powodu tragicznych wypadków. Tylko w PL sadzi się ich coraz więcej bezpośrednio przy jezdni...

    • 150 103

    • (6)

      Niby gdzie?! Może by się tak jednak ruszyć za swoją wieś i zobaczyć na własne oczy, zanim się pierdoły napisze?

      • 16 11

      • A ty z wejherowa? (5)

        Szwecja, Norwegia, Holandia, m.in w tych krajach zanim zacznie się pas drzew jest kilka metrów pasa pustego. W Polsce w większości miejsc drzewa są bezpośrednio przy drodze. Owszem nawet tam są drogi gdzie drzewa są blisko jezdni.

        • 21 8

        • (4)

          No z tą Szwecją to zwłaszcza empiryczne doświadczenie Ci wychodzi ;) Idealny przykład setek kilometrów dróg z nietkniętym drzewostanem w skrajni jezdni, miejscami zabezpieczonym barierą linkową. W Holandii nikt takich nawet nie robi. Tak samo w Szkocji. Chcesz jeździć szybciej - jedź ekspresówką, tam czy u nich czy u nas drzew nie ma.

          • 13 3

          • Nigdy w Szwecji nie byłeś.... (3)

            20m od jezdni nie wolno sadzić drzew a trawa w tym miejscu jest regularnie koszona.

            • 2 1

            • (2)

              więc to i srylion podobnych zdjęć jest z Marsa a nie ze Sverige
              http://www.nacka.se/web/bo_bygga/bygglov/bygglov/PublishingImages/trad_6.jpg

              • 1 1

              • (1)

                Daj spokój, on wie lepiej, a skoro rzeczywistość mu się nie zgadza z wyobrażeniami, to tym gorzej dla rzeczywistości.

                • 0 0

              • A bo ja faktycznie nigdy nie prowadziłem w Szwecji samochodu. No nie zdażyło mi się.

                Za to objechłem caluteńką, od Skanii po tundrę na samej północnej granicy - rowerem, zwykle właśnie drogami wśród drzew, bo milej. Bywałem też wożony jako pasazer. Pewnie z 3o ooo km, znam kraj i wkurza mnie takie bezrefleksyjne ŁGARSTWO.

                Szwedzi nie wyprzedzają na trzeciego.Czasem całymi kilometrai jadą za pojazdem wolnobieżnym, bo niewygodnie wyprzedzać. W tundrze nawet pękają się czy wyprzedzać rowerzystę, bo i tak ich dogoni za zakrętem, bo renifery się nie boją samochodów, a roweru - owszem. To śliczny, kulturlny kraj.

                Nasz kraj też jest piękny. Ale kierowców mamy beznadziejnie złych, niedouczonych, nerwowych.

                • 2 0

    • W innych krajach ludzie jeżdżą kulturalniej niz u nas.

      Zostawia się stare aleje i buduje drogi równoległe, aby zachować krajobraz. Co więcej - w starych przydrożnych drzewach żyje bardzo rzadki chrząszcz pachnica dębowa. Jest chroniona w UE.

      • 12 2

    • Głupiś. Tylko w Polsce drzewa się wycina (1)

      i zostawia patelnie, na których zimą bez problemu robią się zaspy, a latem można paść z gorąca. Pomyślcie o pieszych i rowerzystach, którzy klimatyzacji sobie nie włączą!

      • 21 18

      • właśnie taki pieszy i rowerzysta skończy na drzewie jak nie będzie miał gdzie się schować. krzyżyki na drzewach to w większości piesi, a nie kierowcy

        • 7 15

    • odwrotnie, drzewa były pierwsze

      a Polacy pobudowali drogi pośród nich
      ale to nie koniec, POlacy puścili wszystkie międzymiastówki
      przez same środki jak największej ilości miast i wiosek,
      dosłownie wszystkie miejscowości mają przez środek jakąś międzymiastówkę,
      gratulujemy Polsce pomysłu na życie

      • 12 5

    • (1)

      i dobrze mniej idiotow na drogach, niech gina na drzewach

      • 18 30

      • zgadza się

        wpadniesz w poślizg na hulajnodze i będzie jednego idiotę mniej

        • 13 11

  • Tylko ostatnie fajfusy nie wiedzą (2)

    jak niebezpieczne mogą być drzewa w pobliżu drogi!

    • 1 4

    • niebepieczne to są takie głąby jak Ty za kierownicą, a nie żadne drzewa (1)

      • 3 0

      • dzięki drzewom, cienkie fajfusy w beemwu zabiją trochę mniej ludzi

        takie fajfusuy nic nie umieją, nawet parkowć nie umieją, porażka

        • 2 0

  • Zamiast idiotycznego pomysłu z wycinaniem drzew (1)

    proponuje naprawe wszystkich drog, uczciwe badania techniczne oraz dostosowanie predkosci do warunkow i spokojna jazde.

    Juz i tak polscy kierowcy sa posmiewiskiem Europy czas to zmienic.

    • 5 1

    • a jak to wymusić?

      • 1 1

  • (1)

    Jak by nie było tych drzew samochód pojechał by w pole a rak sie rozbijaja

    • 2 3

    • jakby nie było tych drzew, to by debil walący w drzewo jechał szybciej i się zabił w rowie

      taka smutna prawda. jak komuś drzewa przeszkadzają, to powinien zacząć szukac problemu u siebie

      • 3 1

  • Drzewa znaczone krzyzami (1)

    Są miejsca, gdzie na drzewach jest kilka krzyzy po wypadkach śmiertelnych . Sama mam ten problem wyjeżdżając codziennie z drogi podporządkowanej na główną gesto zadrzewioną. Nie widać samochodów i pieszych. Wąska droga bez poboczy, bez chodnika, drzewa w wąskim pasku ziemi. Dojście do przystanku, sklepu czy sąsiada jest ryzykowne bo nie ma gdzie uciekać przed nadjeżdżającym samochodem. Rozumiem konieczność ochrony starych lip, ale jesli na odcinku kilku kilometrów trudno znaleźć drzewo bez krzyża, jesli wjazd do posesji blokuje drzewo, to jest nienormalne. Uzyskanie zgody na usuniecie drzewa jest niemozliwe bo lipy są chronione prawem. To wymaga pilnej zmiany i ekoterroryści powinni siedzieć cicho.

    • 1 3

    • i wydaje ci się, że jak w takich warunkach trzeba "uciekać" przed samochodami, to po wycięciu ne tra bezie?

      a może należy wezwać patrol drogówki, żeby zainteresowął się tymi, którzy nie zachowują ostrożności i jadą ponad limit?
      Ale pewnie, zwalajmy dalej na drzewa, w końcu każdy Polak jeździ szybko, ale bezpiecznie.....

      • 3 0

  • Ludzie (1)

    Przecież drzewa nie dość ze dają nam kierowcom cień w lato to trochę rozbijają wiatr i przede wszystkim chronią resztę świata przed kierowcami auto ma obowiązek trzymania się swojego pasa ruchu jako zawodowy kierowca chce zaznaczyć ze wole się rozbić na drzewie i nawet się zabić przez własną głupotę (ciężko nazwać wypadkiem wjechanie w drzewo raczej jest to niedostosowana prędkość do warunków panujących w danym momencie na drodze) niż wjechać w przystanek,chodnik czy cokolwiek gdzie prawdopodobnie będą znajdować się niewinni ludzie jeszcze tylko pytanie ilu kierowców poznaje zdradliwe odcinki na podstawie obdrapanej kory bądź nowej latarni ? ja często jeszcze mnie to nie zgubiło no i własnie latarnie ! one już jak dają światło wszystkim to mogą stać? wcale nie stawiają takiego oporu jak drzewa :P jeżeli o mnie chodzi ? drzew przy drodze może być tyle żeby auto się między nimi nie zmieściło :P i to nie prędkość zabija,,, dziękuje i pozdrawiam

    • 3 3

    • mądrze gadasz, ale Passatom GWE nie wytłumaczysz

      a tym, co uważają, że to drzewa winne, polecam wyjazd na Żuławy. Drzew przy drogach nie ma, a auta dalej na dachu. Pewnie zmówiły się potajemnie z trawą i po nocy biednych, trzeźwych, jadących przepisowo kierowców do rowu ściągają

      • 3 1

  • Hahaha, tak mordercze drzewa zabijają niewinnych kierowców

    a może nogę z gazu zdjąć łaskawie trzeba?

    • 3 3

  • (2)

    Po co tyle ględzić...sprawdżcie ile metrów od drogi nie może stać żadna przeszkoda typu drzewo, słup itd. w USA. Oni to przerabiali jako problem i temat co najmniej trzy albo i cztery pokolenia temu. Z tego co wiem jest to imponujący pas pustej przestrzeni.

    • 3 4

    • Dokładnie, ale co polemingami gadać..

      • 1 2

    • to zobacz to samo we Włoszech, a to chyba "ciut" starsza kultura

      i spróbuj w Stanach tak zapierniczać jak nasi na naszych drogach

      • 3 1

  • Trzewa som bardzo bespieczne.

    One przecie stojom przy drodze , a nie ruszajom siem. To tezci , co jadom som niebespieczne dla drzewuw.

    • 3 1

  • z winy idioty za kierownicą

    kare ma ponieść drzewo

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane