• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy jeździmy szybciej? Policyjne statystyki

Piotr Weltrowski
20 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Praktycznie codziennie policjanci z gdańskiej drogówki zatrzymują komuś prawo jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h. Praktycznie codziennie policjanci z gdańskiej drogówki zatrzymują komuś prawo jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h.

Czy w związku z mniejszym ruchem na drogach kierowcy częściej przyduszają pedał gazu? Z policyjnych danych wynika, że choć liczba mandatów za przekraczanie prędkości spadła o blisko dwie trzecie, to liczba osób, które przekraczają prędkość w sposób rażący, o ponad 50 km/h, utrzymuje się na tym samym poziomie.



Jak interpretujesz policyjne statystyki?

W czwartek policjanci z gdańskiej drogówki zatrzymali prawa jazdy czterem kolejnym takim osobom. Trzy osoby o ponad 50 km/h przekroczyły dozwoloną prędkość na al. Płażyńskiego. 42-letni kierowca audi jechał w tym miejscu z prędkością 132 km/h, 29-letni kierowca opla pędził 131 km/h, a 33-letni kierujący bmw - 124 km/h. Czwartego kierowcę zatrzymano w tunelu pod Martwą Wisłą, gdzie jechał swoim volkswagenem z prędkością 122 km/h.

Praktycznie codziennie policjanci z Gdańska zatrzymują komuś prawo jazdy za podobne wykroczenie. Czy oznacza to, że przez zmniejszony ruch kierowcy częściej przekraczają dozwoloną prędkość?

Sprawa jest złożona. Na drogach jest mniejszy ruch, mniej kierowców jest też łapanych przez policję za przekraczanie prędkości, zwiększył się jednak odsetek tych, którzy są łapani za jej rażące przekraczanie.

Zdecydowanie mniej mandatów



Kluczowa jest statystyka pokazująca ogólną liczbę wystawianych przez drogówkę mandatów za przekraczanie prędkości. Rok temu, w okresie od 1 marca do 17 kwietnia, wystawiono takich mandatów 1258. W tym roku, w adekwatnym okresie, jedynie 476.

Skąd taki spadek liczby wystawianych mandatów? Czy chodzi o mniejszy ruch na drogach, czy - być może - o mniejszą liczbę patroli zaangażowanych w sprawdzanie kierowców (nie jest tajemnicą, że policjanci z wszystkich wydziałów, w tym ci z drogówki, zostali częściowo oddelegowani do zadań związanych z pandemią koronawirusa)?

- Kluczowa jest na pewno liczba pojazdów na drogach, bo liczba patroli przeznaczonych do zabezpieczenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym była i jest adekwatna do liczby użytkowników dróg - mówi Magdalena Ciska z gdańskiej drogówki.

Liczba prawdziwych piratów drogowych bez zmian



Najbardziej zaskakujące jest to, że przy takim spadku liczby wystawianych mandatów praktycznie na stałym poziomie pozostaje liczba kierowców, którym zatrzymywane są prawa jazdy za wyjątkowo szybką jazdę. Dzieje się tak, gdy ktoś przekracza dozwoloną prędkość w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

W marcu zeszłego roku takich przypadków odnotowano 77, a w pierwszej połowie kwietnia - 35. W tym roku, w tych samych okresach, prawo jazdy zatrzymano odpowiednio 74 i 39 kierowcom. Czyli przez cały ten okres w tym roku prawo jazdy stracił w Gdańsku jeden kierowca więcej niż rok temu.

Oznacza to, że w zeszłym roku co 11 kierowca przyłapany na przekraczaniu prędkości przekraczał ją o ponad 50 km/h, zaś obecnie - co czwarty.

Opinie (98) 6 zablokowanych

  • a gdzie te policmajstry ? no się pytam ?

    Nie widziałem ich od miesiecy , a ja nadal taki strwożony !!!

    • 2 0

  • wniosek: wciaz zatrzymuja tych samych

    i zabieraja im prawo jazdy, bez ktorego jak wiemy, nie da sie jezdzic samochodem

    • 3 0

  • Tak! Jezdze szybciej

    W korku 10Km/h teraz o 40 wiecej

    • 1 1

  • Problemem jest nie tylko rażące lekceważenie limitów prędkości przez kierowców

    Problemem jest brak promocji sensu działań na rzecz uspokojenia ruchu na terenie zabudowanym oraz zasad kształtowania infrastruktury ulicznej i drogowej zgodnie z tzw. wizją zero lub nawet "vision beyond zero". W skrócie chodzi o to, by tworzyć miasto krótkich odległości podnosząc komfort i bezpieczeństwo ruchu ludzi na małe odległości: ruchu pieszych i rowerzystów w skali lokalnej oraz komfort i bezpieczeństwo ludzi docierających do przystanków komunikacji zbiorowej pieszo lub rowerem jeśli chcą dotrzeć do dalszych celów codziennych podróży. Samo zaostrzenie i uszczelnienie systemu karania raczej nie wystarczy, chociaż by się przydało.

    • 2 2

  • (1)

    Jakie statystyki skoro Policji nie ma na ulicach? W ostatnim czasie zauwazylem np notoryczne przejezdzanie na czerwonym swietle. A ulice to jak tor wyscigowy.

    • 4 1

    • No właśnie. Strach myśleć ile by zabrali jak by byli.

      • 3 0

  • Rebus...

    "W marcu zeszłego roku takich przypadków odnotowano 77, a w pierwszej połowie kwietnia - 35. W tym roku, w tych samych okresach, prawo jazdy zatrzymano odpowiednio 74 i 39 kierowcom. Czyli przez cały ten okres w tym roku prawo jazdy stracił w Gdańsku jeden kierowca więcej niż rok temu."

    ...to jakiś rebus z czarną skrzynką w środku?

    • 2 1

  • Miasto to jedno. Za miastem w powiatach co wyczyniaja trojmiejscy kierowcy nadaje sie do filmu Szybcy i wściekli. Gdy jedzie taki wariat i siedzi w odleglosci 2 m na tyłku ro najczęsciej jakis mlokos na GD. A umiejetnosci slabiutkie. Często potem lawety potrzebne, żeby z rowów wyciagac.

    • 6 0

  • (3)

    Jeżdżą szaleńcy wykorzystując puste ulice. Grunwaldzka dla mistrzów prostej. Od czerwonego do czerwonego. Oczywiście nikt nie koryguje cykli świateł. Nie ma szans na płynny przejazd.

    • 3 1

    • cykle na grunwaldzkiej są ustawione tak, ze jeśli jedziesz (2)

      • 0 0

      • to jedziesz... :) (1)

        • 1 1

        • do najbliższych, czerwonych świateł...

          • 1 0

  • Teraz kiedy wyłączono guziki dla pieszych

    To jest rajd od świateł do świateł żeby zdążyć...miasto samo daje pretekst i powód. Szkoda, że dziwnym trafem nikt nie wyłączył parkomatów, je też trzeba dotykać. A guziki na sygnalizatorach świetlnych wszystkie owinięte. Teraz nie ważne czy pieszy chce przejść czy nie to czerwone musi być dla aut

    • 1 2

  • Na głównych skrzyżowaniach miasta

    codziennie powinien stać policjant z drogówki, elegancko ubrany i nadzorować ruch. W razie potrzeby przez radio zgłaszać delikwenta do zatrzymania.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane