• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy otwarcie spalarni w Szadółkach zwiększy ruch na obwodnicy?

Maciej Naskręt
14 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Węzeł Kowale wciąż czeka na rozbudowę
Obwodnica w rejonie Szadółek. Obwodnica w rejonie Szadółek.

Gdańsk zamierza zbudować spalarnię w Szadółkach. Śmieci mają być dowożone do niej z 31 pomorskich gmin. Postanowiliśmy sprawdzić, czy planowane przedsięwzięcie wpłynie na ruch na przyległej obwodnicy Trójmiasta i węźle Szadółki. zobacz na mapie Gdańska



Czy budowa spalarni wpłynie na ruch na obwodnicy?

W ciągu trzech lat w Szadółkach powstanie zakład, który rocznie spali 160 tysięcy ton odpadów. Trafią one do Szadółek nie tylko z Gdańska, ale także z Malborka, Tczewa i Kwidzyna oraz innych miejsc. Pod koniec ubiegłego roku 31 spośród 40 pomorskich gmin podjęło uchwały wyrażające wolę podpisania porozumienia międzygminnego z Gdańskiem w sprawie zagospodarowania przez 25 lat frakcji energetycznej wysortowanej z odpadów komunalnych.

Na początku spróbujmy oszacować skalę ewentualnego problemu. 160 tys. ton odpadów w ciągu roku dotrze do gdańskiego zakładu na kołach samochodów. Odliczając dni wolne od pracy (113), dziennie będzie trzeba dowieźć tam 635 ton śmieci. Przy założeniu, że połowa z nich dojedzie w 6-tonowych śmieciarkach, a połowa naczepami o ładowności 28 ton to kolejka składająca się z tych pojazdów będzie miała 810 m - jest to suma 52 12-metrowych śmieciarek i 12 16,5-metrowych zestawów z naczepami.

Gdyby 160 tys. ton śmieci chciano przewieźć jednego dnia, to powstałaby kolejka aut mająca 200 km, zaczynałaby się w Gdańsku a kończyła na autostradzie A1 20 km za Toruniem w Ciechocinku. Trzeba jednak podkreślić, że miasto planowało jakiś czas temu spalać nawet 320 tys. ton śmieci rocznie.

Czy zatem czeka kierowców paraliż obwodnicy?

Planowana rozbudowa węzła Szadółki. Planowana rozbudowa węzła Szadółki.

Miasto: nie obciążymy układu drogowego



Zdaniem władz Gdańska budowa spalarni nie wpłynie negatywnie na kwestie transportowe w okolicach zakładu.

- Większość materiału wsadowego pochodzić będzie właśnie z tego zakładu. Proszę pamiętać, że odpady z terenu Gdańska i Gminy Kolbudy i tak trafiają już do Zakładu Utylizacyjnego, zatem zmiana w natężeniu ruchu nie będzie odczuwalna - zapewnia Olimpia Schneider z gdańskiego magistratu.
Urzędnicy szacują, że po uruchomieniu spalarni na teren Zakładu Utylizacyjnego wjeżdżać będzie o kilkanaście pojazdów więcej niż dotychczas. Nie wskazują nam w odpowiedzi do jakiej liczby spalonych śmieci odnosi się ich wyliczenie.

Czy śmieciarki staną w korkach?



Lokowanie tak ważnej dla regionu inwestycji bez ewentualnej rozbudowy dróg może być jednak problemem nie tylko dla samego zakładu, ale też mieszkańców południa Gdańska.

Obecny Węzeł Szadółki od lat nie spełnia warunków technicznych dla obiektów na drogach ekspresowych. Tylko przychylność ministerialnych urzędników - zezwolenie na odstępstwa - pozwoliła na użytkowanie węzła w obecnym kształcie. Władze Gdańska, w zamian za zgodę, muszą jednak rozbudować splot ul. Jabłoniowej z Obwodnicą Trójmiasta. Ustalono, że wszelkie koszty opracowania dokumentacji i budowy poniesie miasto, natomiast gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad będzie nadzorował inwestycję - pozyska niezbędne decyzje.

Przed laty Gdański Zarząd Dróg i Zieleni przeprowadził konsultacje społeczne w sprawie rozbudowy drogi. Drogowcy z GDDKiA zarekomendowali inwestycję według droższego z wariantów. Oznacza to, że obwodnica po obu stronach w tym rejonie zyskałaby dodatkowy pas ruchu (prawy), prowadzący do zjazdów. Zniknąć mają dotychczasowe zjazdy, które nie spełniają warunków technicznych. Całość zyska kształt harfy i będzie podobna do węzła przy stadionie w Letnicy .

W 2016 r. Przystąpiono nawet do projektowania Węzła Szadółki - inwestycja trafiła ostatecznie do szuflady.

Wizualizacja spalarni na Szadółkach. Wizualizacja spalarni na Szadółkach.

Nie ma pieniędzy na węzeł



Przypomnijmy, że w 2015 r. rozbudowa Węzła Szadółki była konsultowana w ramach Krajowego Programu Rozbudowy Dróg Krajowych 2015-2023. Niestety, inwestycja nie zyskała przychylności poprzedniego rządu (PO), dlatego nie ma szans na środki finansowe z budżetu państwa dla tej inwestycji. Tymczasem potrzeba ich niemało.

- Wstępna, szacowana kwota kosztów tej inwestycji to 188 mln złotych brutto - mówi Schneider.
Władze miasta chcą, by przedsiębiorcy prywatni dołożyli się do przebudowy. Wstępne rozmowy prowadzone były jeszcze za czasów zastępcy prezydenta Gdańska Andrzeja Bojanowskiego i nie przyniosły większych efektów.

- Na obecnym etapie miasto nie posiada żadnych umów czy listów intencyjnych z ewentualnymi firmami zainteresowanymi rozbudową Węzła Szadółki - mówi Olimpia Schneider.
Władze Gdańska podkreślają jednak, że posiadając taką dokumentację techniczną są bliżej realizacji projektu czy pozyskania źródeł finansowania z zewnątrz. Mają nadzieję że w najbliższym czasie rozmowy z partnerami publicznymi prywatnymi miasta nabiorą tempa.

Opinie (199) 1 zablokowana

  • (1)

    A my mamy jeszcze obwodnice? Moze ta droga krajowa nazywala sie tak pare lat temu. Nikt nie mysli tylko daje pozwolenia na bydowe magazynow wzdloz tej drogi tylko o niej zapomniano. Kiedy pozadne zjazdy , kiedy po dodatkowym pasie w jedna i druga strone?

    • 24 5

    • fakt, jeszcze dwa lata temu mozna było się rozpedzic do tych 110 . obecnie jest to wrecz niemożliwe, nie mówiąc juz o miejscach gdzie nieraz trzeba sie zatrzymac i stac w korku.

      • 3 1

  • Ja tam wierzę urzednikom z UM. Oni nigdy nie kłamią. Skoro nie zwiększy się ruch to pewnie zmniejszy.

    • 26 4

  • Ta...pewnie...Janusze i Kowalscy będą wozić swoje smieci....przecież każdy chce być bardzie ECO:)

    • 10 1

  • Mydlenie oczu korkami

    Pewnie Janusze oburzą się na korki, a nie pomyślą o tym że pod oknami będą im spalać 320 000 ton plastików i innych rakotwórczych odpadów.

    • 31 4

  • (1)

    "Śmieci mają być dowożone do niej z 31 pomorskich gmin" - to niewiele, biorąc pod uwagę to, że w skład województwa pomorskiego wchodzą 123 gminy.

    • 16 7

    • Nie ważne ile gmin, ale ile żyje w nich ludzi produkujących śmieci.

      • 8 3

  • Smieci?

    Smieci trzeba wrzucic do smietnika a nie palic.
    Taki mam program.

    • 8 8

  • wizualizacja spalarni - czy nawet tutaj grafik musi umieszczac ludzi, którzy sobie spacerują? już widzę (2)

    te tłumy, po zakupach w kotlecie na zwiedzanie spalarni

    • 34 2

    • Te wizyty matek z dziećmi na spacerze wokół zakładu w Szadółkach, karmiących piersią na ławeczce obok spalarni.

      Idylla...

      • 9 0

    • no ja bym sie akurat nie czepiała tych wizualizacji. szadółki sie rozrastają a chętnych na mieszkania w tej okolicy nie brakuje hihhihiih

      • 2 0

  • i tak trzeba wozić te śmieci (1)

    to ni można tego gdzieś dalej od siedzib i centrum miasta? W naszym województwie nie ma takiego miejsca?

    • 16 3

    • Alik

      Najlepiej na Nowogrodzką

      • 8 0

  • Spalarnia a droga (1)

    Najwidoczniej miasto nie zadbało o swój interes i nie wymusiło na właścicielach spalarni (dot. inwestora) na współfinansowaniu przebudowy węzła.

    • 13 2

    • ale to miasto placi za wybudowanie spalarni

      jeszcze kredyt na to biezemy i umowe na 25 lat podpisujemy...

      • 5 1

  • wystarczy dowozić śmieci NOCĄ (2)

    • 15 4

    • nie wiem czy urzędnicy na to wpadną :)

      rozwiązanie jest zbyt proste :)

      • 2 2

    • Nocą jest druga taryfa.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane