• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy projekt toru wyścigowego w Gdańsku jest plagiatem?

Michał Jelionek
15 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Planowana długość najdłuższej prostej toru ma wynieść blisko 600 metrów. Planowana długość najdłuższej prostej toru ma wynieść blisko 600 metrów.

Czy wizja toru wyścigów motorowych, którą w poniedziałek zaprezentował słynny niemiecki projektant Hermann Tilke, powstała w głowie i komputerach gdyńskich architektów? - Kilka lat temu zaprezentowaliśmy nasze pomysły wiceprezydentowi, a dziś widzimy je w cudzym projekcie - twierdzą architekci z Bio3.



Pomysł budowy toru motorowego na południu Gdańska zobacz na mapie Gdańska ma 13 lat. Co kilka lat prezentowane są jego kolejne koncepcje - najnowsza została przedstawiona w ostatni poniedziałek. Główni promotorzy tej inwestycji - gdański radny PO i działacz sportów motorowych Mirosław Zdanowicz oraz analizująca opłacalność inwestycji Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego - zaprosiły do Gdańska niemieckiego projektanta Hermanna Tilkego, autora wielu torów motorowych na całym świecie. Zaprezentował on koncepcję architektoniczną Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji, którą dokładnie opisaliśmy we wtorek.

Czytaj także: Odkurzono pomysł budowy toru wyścigowego na południu Gdańska

- Niemiecki projektant stanowi dla światowych torów wyścigowych tyle, ile mniej więcej marka Ferrari dla całego cyklu Formuły 1. W jego dorobku znajduje się ponad 30 torów. To wielkiej klasy architekt - przekonuje Mirosław Zdanowicz, działacz sportów motorowych.

Gdyńscy architekci z pracowni Bio3 nie negują klasy Hermanna Tilkego, ale zwracają uwagę, że wiele z zaproponowanych przez niego rozwiązań pochodzi z projektu, który powstał w ich biurze. Co ważne: nie pozostał on w szufladzie, lecz w roku 2011 został zaprezentowany gdańskim urzędnikom i samemu Zdanowiczowi.

- Pomysł spodobał się zastępcy prezydenta Wiesławowi Bielawskiemu, jednak pozostał bez echa - przyznaje Karol Tomczak z pracowni architektonicznej Bio3.

Czy tor do wyścigów motorowych powstanie w Gdańsku?

Jego zdaniem w obu koncepcjach - opracowanej przez Grupę Bio3 i tej sygnowanej nazwiskiem Tilkego - znajdują się bliźniacze rozwiązania dotyczące obiektów towarzyszących. Chodzi przede wszystkim o pomysł wybudowania alei salonów samochodowych z możliwością przeprowadzenia testów na nowoczesnym torze.

- To innowacyjny pomysł, naszego autorstwa. Podobnego rozwiązania nie widzieliśmy na przykładach istniejących torów w Europie i nie tylko - wyjaśnia Tomczak.

Wymienia kolejne elementy projektu Grupy Bio3, które znalazły się w zaprezentowanym w poniedziałek projekcie: park technologiczny, aleja motoryzacyjna, centrum doskonalenia kierowców, kompilacja kilku rodzajów torów oraz opcja zmniejszenia długości trasy toru głównego.

Co na to Mirosław Zdanowicz?

- Nie było żadnego spotkania. Nikt się do mnie z żadnym projektem nie zgłosił. Tego typu zarzuty są szczytem bezczelności. Raz jeszcze powtarzam, że przedstawiony w poniedziałek projekt jest autorstwa Hermanna Tilke, który zwyciężył w przetargu - ucina Zdanowicz.

Mamy więc słowo przeciwko słowu. Kto ma rację w tym sporze?

- Z naszego punktu widzenia wygląda to następująco: stworzony w 2007 roku projekt został wzbogacony o nasze pomysły i przeróbki, a następnie zaprezentowany publicznie. Kopiowanie pomysłów to niestety powszechnie stosowana praktyka. Szkoda, bo mogliśmy nawiązać ciekawą współpracę. Chcielibyśmy usłyszeć jakieś sprostowanie z magistratu - kończy przedstawiciel Grupy Bio3.

Koncepcja centrum sportów motorowych:
Projekt słynnego Hermanna Tilke zakłada budowę kompleksu motorowego na 200-hektarowej działce w okolicach ul. Borkowskiej zobacz na mapie Gdańska. Główną inwestycją Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji jest tor wyścigowy. Trasa o długości 4335 metrów liczyłaby w sumie 17 zakrętów (6 lewych i 11 prawych). Największe prędkości, kierowcy osiągać będą na blisko 600-metrowej prostej. Poza główną trasą planuje się wybudowanie innych torów wyścigowych: kartingowego (1,2 km długości), motocrossowego (2 km), prostej do wyścigów na odcinku 1/4 mili oraz trasy off-road dla samochodów terenowych. Kompleks motorowy mają wzbogacić obiekty dodatkowe, m.in.: centrum szkolenia kierowców, hotel, park technologiczny czy aleja salonów samochodowych. Szacunkowy koszt NCSMiR miałby wynieść około 400 mln zł.

Miejsca

Opinie (111) 4 zablokowane

  • Tilke?

    Owszem Tilke zaprojektował większość torów F1, które obecnie funkcjonują w sezonie wyścigowym. Problem w tym, że te tory są.....nudne - Tilke wprowadza mnóstwo wolnych zakrętów, tory są dość wąskie (np. w porównaniu z torem Interlagos w Brazylii) i przez to wyścigi są mało efektowne. Zdecydowanie wolałbym wybór kogoś innego, nawet nieznanego, może tor byłby ciekawszy i wyścigi bardziej emocjonujące.

    • 2 0

  • Kosmodrom

    robienie toru F1 to prowincjonalizm - nas stać co najmniej na Kosmodrom!

    • 1 0

  • (10)

    Oby ten tor powstal. By się działo na pomorzu :-)

    • 161 74

    • Krzysiek... (2)

      Krzysiek, weź wyjdź z psem lepiej.

      • 21 8

      • Może lepiej Budyń wyremontuje dziurawe ulice (1)

        to jest bardziej potrzebne mieszkańcom!

        • 22 11

        • Mirek Z.

          gdzie mu posmarują tak będzie gadał... :)
          ale co zrobić, stary jest. (74?) i jeszcze PO mu robi wodę z resztek mózgu... :)
          wyboraźcie sobie ulicę z kamieni (kocich łbów) i piasku po bokach, po deszczu w piasku powstają kałuże, leje itp., i co jakiś czas na piasek rzucają placki asfaltu ?!?! w celu "załatania dziur" i pan Zdanowicz przypisuje sobie jako zasługi - utwardzenie nawierzchni ulicy Klonowicza.... hmm na banerze wygląda jaby załatwił asfalt, faktycznie załatwił asfalt... parę placków na piasku, które się wykruszają po paru miesiącach :)) i tak w kółko :)

          • 5 1

    • a skończy sie na torze kartingowym

      • 0 0

    • Oby nie!

      Kilkaset mln zł dla kilku pajaców z bardzo bogatych stajni motorowych? Nie ma zgody! Jeśli już to mniejsze tory dla kierowców z przeszkodami i nawierzchniami do doskonalenia techniki jazdy etc.

      • 9 0

    • Może niech wymienią połamane płyty chodnikowe (2)

      na Długiej - WSTYD !!!

      • 27 6

      • (1)

        tak, tak wina tuska...a co nam powiesz ciekawego w kwestii toru?

        • 6 15

        • Dobrze niech SIe Panu Zdanowiczowi teraz zabiora za tylek za plagiat oraz za inne rzeczy

          • 6 1

    • dziwne, inetrnauci nie krzycza o wyrywaniu konczyn. wszystko jest w porzaaaasiuuu.

      • 0 1

    • Jak już chcą coś robić to niech robią w jednym miejscu.
      Na Marynarki zrobili stadion i drogi dojazdowe robią i planują. Czemu buduje się wszystko w różnych dzielnicach, a potem płacz, że korki?

      Przy marynarki olbrzymi plac po "jeziorze Zaspa" i działkach. Działkowiczów "wyrzucić" na obrzeża miasta, a inwestycje takie jak ta budować w mieście i przy drogach dojazdowych, a nie tam gdzie w godzinach szczytu wszystko stoi.

      • 5 10

  • To jest powszechne w branży kreatywnej !

    Standard: zaprasza się kilkanaście firm do przetargu, wybiera trzy najlepsze koncepty. Potem unieważnia przetarg i ogłasza kolejny, gdzie z góry wiadomo kto ma wygrać lub daje się bezpośrednio zlecenie firmie / osobie która ma to wykonać pokazując projekty, które nie zostały wybrane a których elementy spełniają oczekiwania Zlecającego.

    Szczytem bezczelności jest to, że Urzędnik, który ma służyć społeczeństwu używa takich słów i stara się zdyskredytować czyjąś pracę !

    BIo3: dobry prawnik i jeżeli faktycznie elementy, o które opisane są w artykule są "przeklejkami" i zostały zaprezentowane wcześniej możecie dochodzić swoich praw. Bezwarunkowo.

    • 1 0

  • Idą wybory ....

    • 0 0

  • F1

    najlepiej nic nie robić tylko nażekać że jest zle

    • 0 0

  • O Boże,narysowali też drogie jak polacy też mają.

    • 0 0

  • Nie widzę żadnego podobieństwa.

    Fakt jest też tor.

    • 0 0

  • Tiry na tory:)

    Na chwilę obecną jedyny porządny tor jest w Poznaniu. Ludzie zjeżdżają się tam z całej Polski. Chętnych naprawdę nie brakuje - więc jest zapotrzebowanie na takie obiekty. Koszty samej jazdy nie są małe + ew. szkolenia. Czy to motocyklista czy fan 4 kółek za jednym wypadem zostawia sporo gotówki i myślę, że tor w Gdańsku również miałby wzięcie oraz brak problemów z utrzymaniem się.

    • 3 1

  • Kolejny obiekt

    którego sens istnienia wynika z możliwości przeniesienia części publicznych pieniędzy do prywatnych kieszeni. Jeśli jakiś prywatny inwestor dostrzega sens powstania takiegp toru to w porządku, niecch kupi działkę i buduje sam czy z dilerami samochodowymi i na tym zarobi. Ale jeśli miasto zamierza sfinansować kolejny obiekt który następnie będzie przez lata obciążał budżet gminy to dziękuję. Wolę równe chodniki, jezdnie bez dziur, bezdomnych w skromnych budynkach, nowe szkoły i żłobki.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane