• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy w pojazdach komunikacji miejskiej jest czysto?

Michał Jelionek
28 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Utrzymanie należytego porządku w pojazdach komunikacji miejskiej wymaga codziennego czyszczenia. Utrzymanie należytego porządku w pojazdach komunikacji miejskiej wymaga codziennego czyszczenia.

Codziennie z komunikacji miejskiej w Trójmieście korzysta kilkaset tysięcy pasażerów. Sprawdziliśmy, czy zarządzający miejskim taborem sumiennie dbają o czystość w autobusach, tramwajach i trolejbusach.



Czy zastanawialiście się kiedykolwiek, jak często pojazdy komunikacji miejskiej są czyszczone i myte? Otóż odpowiedź jest bardzo prosta i - ku zdziwieniu wielu pasażerów - brzmi: codziennie. Każdy autobus, tramwaj czy trolejbus po skończonej pracy jest odświeżany i przygotowywany do kolejnego dnia pracy. To standardowa procedura. Jednak to, czy pojazdy komunikacji miejskiej po codziennym sprzątaniu są dostatecznie czyste - pozostawiamy waszej ocenie.

Jak to wygląda w praktyce? O przywracanie blasku pojazdom, które codziennie przewożą kilkaset tysięcy osób dbają firmy zewnętrzne. Po kilka osób, w zależności od zapotrzebowania.

Mercedes-Benz Conecto G. 

Mercedes-Benz Conecto G.
Bombardier NGT6.
Bombardier NGT6.
Gdańsk

Tabor największego gdańskiego przewoźnika, czyli Zakładu Komunikacji Miejskiej składa się z 222 autobusów oraz 126 zestawów tramwajowych. Według zapewnień operatora, codziennie po ostatnich kursach autobusy odwiedzają myjnię zlokalizowaną na terenie zajezdni przy al. gen. Józefa Hallera 142 zobacz na mapie Gdańska. Każdego dnia są również zamiatane, a na mokro, płynem bakteriobójczym wycierane są poręcze, szyby oraz wszystkie miejsca, w których może zbierać się kurz. Ponadto, dwa razy w miesiącu pojazdy przechodzą gruntowne mycie, które trwa od trzech do nawet sześciu godzin. Wnętrza autobusów są skrupulatnie czyszczone od podłogi po sam sufit, prana jest również tapicerka.

W przypadku gdańskich tramwajów rutynowe sprzątanie polega na odkurzaniu podłogi i siedzeń, wycieraniu poręczy, uchwytów dla pasażerów oraz szyb. Średnio co dziesięć dni każdy tramwaj przechodzi kompleksowe mycie, od stóp do głów. W programie czyszczenia jest również wizyta w nowoczesnej myjni, która znajduje się na terenie zajezdni przy ul. Wita Stwosza 108 zobacz na mapie Gdańska.

- To jest procedura standardowa, a w rzeczywistości czyszczenie i sprzątanie pojazdów odbywa się częściej. W zasadzie po każdym zgłoszeniu jakichkolwiek zabrudzeń przez kierowcę i motorniczego, które powstały w trakcie jazdy. Codziennie przewozimy około 470 tysięcy pasażerów, dlatego, jeżeli któryś z nich zauważy nieprawidłowości, o których kierujący pojazdem mógł - z przyczyn oczywistych - jeszcze nie wiedzieć, wówczas prosimy o sygnał - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik prasowy ZKM w Gdańsku.
Jak już wspomnieliśmy, czyszczeniem pojazdów komunikacji miejskiej zajmuje się firma zewnętrzna, która wybierana jest na drodze przetargu. Warto dodać, że w skali roku szacunkowy koszt sprzątania autobusów ZKM wynosi 600 tys. zł, a tramwajów 450 tys. zł.

- Skargi pasażerów zdarzają się sporadyczne, średnio raz w miesiącu i wskazują na konkretne uchybienia. Jeżeli coś zostało pominięte - to natychmiast, po zjeździe pojazdu do zajezdni zostaje posprzątane. Firma sprzątająca ponosi oczywiście konsekwencje finansowe takiego zaniedbania - dodaje.

Nowoczesna myjnia tramwajowa w gdańskiej zajezdni.

Gdynia

Mercedes-Benz O530G. Mercedes-Benz O530G.
Solaris Urbino 12. Solaris Urbino 12.
Pojazdy dla gdyńskiej komunikacji miejskiej dostarcza w sumie siedmiu operatorów. Aktualnie tabor składa się z około 350 pojazdów (w tym 92 trolejbusów). I jak wynika z umów podpisanych między Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni a przewoźnikami, to właśnie po stronie tych drugich leży utrzymywanie czystości w pojazdach. Podobnie jak w przypadku gdańskiego ZKM, również pojazdy gdyńskiej komunikacji miejskiej czyszczone są codziennie po skończonej pracy, a usługi świadczą firmy zewnętrzne.

Zapytaliśmy wybranych operatorów, w jaki sposób dbają o autobusy i trolejbusy. Przedstawiciele jednej z firm, która dostarcza gdyńskiemu ZKM autobusy, opowiedzieli o swoich metodach. W ich przypadku przywracanie blasku jednemu pojazdowi trwa około 30-40 minut, a o ład dbają cztery osoby (trzy w środku i jedna na zewnątrz).

Z zewnątrz pojazdy są myte wodą z płynem (burty autobusu oraz felgi). Z kolei w środku wykonywane są następujące czynności: podłoga najpierw jest zamiatana, a następnie czyszczona mopem, usuwane są śmieci, szyby myte są od wewnątrz, pracownicy przecierają wszystkie poręcze, parapety, półki. Czasami zdarza się, że trzeba usunąć graffiti oraz tzw. wlepki. Dodatkowo, w zależności od potrzeb, czyszczenie obejmuje mycie klap, płyt bocznych i podsufitowych oraz pranie tapicerki.

Jak szacuje przewoźnik, roczny koszt utrzymania czystości w 44 dostarczanych przez firmę autobusach wynosi około 250 tys. zł.

Solaris Trollino 12M. Solaris Trollino 12M.
A jak to wygląda w przypadku trolejbusów? Te pojazdy również odświeżane są codziennie. Kompleksową usługę, która trwa zaledwie kwadrans, wykonuje nawet 10 osób. Pracownicy firmy wykonują następujące czynności: zamiatają podłogę i stopnie drzwi oraz skrupulatnie czyszczą elementy wnętrza trolejbusu (m.in. obudowy i drążki prowadzenia drzwi, gumy okien, półki nad siłownikami drzwi, uchwyty do szyberdachu, siedzenia, obudowy grzejników, tylne kasetony, kabinę kierowcy).

Ponadto przecierana jest podłoga, okna i szyby działowe. Pracownicy firmy sprzątającej usuwają wszelkie zabrudzenia z podłogi, w tym te najbardziej uporczywe, czyli gumy do żucia. W razie potrzeby odkurzana jest tapicerka siedzeń, czyszczone są sufity oraz boczne ściany i lampy sufitowe.

Z zewnątrz trolejbusy myte są w całości. Warto zaznaczyć, że ze względu na specyficzną aparaturę (pantografy, linki oraz ściągacze linek) trolejbusy muszą być czyszczone również ręcznie. Tyczy się to przede wszystkim dachu, ale również przodu oraz tyłu pojazdu.

Jedyny trolejbusowy operator szacuje, że roczny koszt czyszczenia pojazdów wynosi około 370 tys. zł.

- Warto dodać, że ZKM w Gdyni aktywnie stosuje kontrolę jakości usług metodą tajemniczego klienta. Co miesiąc wykonywanych jest ponad 200 takich kontroli, których nieodzownym elementem jest kontrola stanu czystości pojazdów. Nasilone kontrole przynoszą efekty prewencyjne - maleje liczba i kwota kar nakładanych na operatorów za niewłaściwą jakość usług (w tym za brudne pojazdy) i przenosi się to wymiernie na sygnały od pasażerów dotyczące uchybień w czystości - zdradza Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM w Gdyni.

Miejsca

Opinie (179) 6 zablokowanych

  • Pojazdy są codziennie myte,ale piszący artykuł się chyba nie zna na zwyczajach postępowania z autobusem po zakończeniu pracy.

    1) Wjazd do hali OC, na kanał. Mechanik sprawdza stan techniczny pojazdu oraz poziom wszystkich płynów eksploatacyjnych. Po udanym OC jedziemy autobusem do kolejnej hali, tym razem na czyszczenie.

    2)Myjka.Wielkie szczoty (przypominające te na automatycznej myjni dla aut) jadą autobus do czysta z zewnątrz. Latem ustawia się spora kolejka wozów do tego przybytku. W tym czasie sprzątacze pucują jak najszybciej autobus od środka.
    3) Odstawiamy autobus na jego miejsce.
    4) Teraz tylko pozostało zdać papiery od wozu na dyspozytorni i możemy cieszyć się resztą wieczoru/nocy ;).

    • 6 0

  • ja mam darmowy przejazd (4)

    Krwiodawców zasłużonych wożą za darmo i czy jest porządek czy nie .Nie ma wpływu szukajcie u siebie porządku.

    • 4 5

    • a ile oddales krwi i jakie donacje to byly

      Każdy tak mówi a oddal 2 litry

      • 3 0

    • nie ma znaczenia (1)

      oddaj krew raz humanitarnie harytatywnie zobaczysz ze to nie boli.

      • 1 2

      • Harytatywnie?

        • 0 0

    • Za darmo

      jeżdżą też menele i bezdomni...

      • 1 0

  • W środkach komunikacji miejskiej nie jest najgorzej,z czystością,,gorzej wyglądają szyby ,są wymazane przez co jest słaba widoczność.Prawda jest taka że o czystość my pasażerowie powinniśmy bardziej dbać . To jest nasza wizytówka kochanego miasta.......

    • 7 1

  • rysiek

    Ludzie niech zacznom same o porzondek dbac w tramwajach je slonecznik pestki zostawi piwskiem zalane podlogi zarzygane podlogi to malo a nasr*ne wiele razy a smierdzace manele smrud na caly tramwaj

    • 10 0

  • Dla czego kierujący pojazdami ZKM pozwalają wsiadać do tychże pojazdów (3)

    robotnikom budowlanym i stoczniowym w ubraniach roboczych?
    Coraz częściej widać w środkach komunikacji miejskiej takich osobników.
    Czy jest to nowa moda?
    Czy może efekt napływu do miasta ludności pochodzącej ze wsi, gdzie panują takie zwyczaje, że jak rano się ubierze lumpy do rozrzucania gnoju na polu, to chodzi się w nich cały dzień?

    • 20 5

    • widac ze nie pracowales chlopcze nigdy fizycznie! (1)

      Tak to juz jest!
      Nawet za granica tak ludzie robią

      • 9 6

      • Znam wielu ludzi pracujących fizycznie, ale są to ludzie kulturalni.

        Po pracy się myją, i przebierają w czystą odzież.

        • 14 0

    • Bo kierowca zkm jest od prowadzenia pojazdu, a nie od sprawdzania kto ma jaką kulturę osobistą.

      • 2 0

  • Róźnie z tym bywa. Bardziej przeszkadza nieuźywanie przez pasaźerów dezodorantów.

    • 8 1

  • Jest syf

    i brud.

    • 5 2

  • brudny i smierdzacy gdansk z jego srodkami komunikacji miejskiej (1)

    Brudne i smierdzace sa ulice rawniki srodki komunikacji publicznej
    WHamburgu wszystko jest czyste i pachnace a wgansku wszystko jest brudne i smierdzace

    • 13 1

    • Dokladnie, pelna zgoda

      • 1 0

  • (2)

    Kiedyś jak jechałem skmką to jeden gość usiadł naprzeciw mnie wyciągnął piwo i wędzoną makrelę. Zjadł, ości ze skórą wyrzucił kulturalnie do śmietniczki, wytarł rączki w chusteczkę, dopił piwko i wysiadł. Można nie naśmiecić?

    • 14 0

    • Ale musiało śmierdzieć. W życiu bym nie wysiedziała koło takiego menela.

      • 5 1

    • ale co to

      Restauracja czy autobus/SKM???
      Żarcie w pojeździe powinno być zabronione!!

      • 11 0

  • Nie wpuszczać do autobusów i tramwajów śmierdzących żulów (1)

    To problemu nie będzie

    • 17 1

    • Jak rowniez

      Młodzieży z piwskiem

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane