• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: komunikacja miejska w Gdańsku wymaga zmian

Kajetan, czytelnik Trojmiasto.pl
1 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jednym z głównych problemów poruszanych przez naszego czytelnika jest m.in. pętla przesiadkowa na Siedlcach. Jednym z głównych problemów poruszanych przez naszego czytelnika jest m.in. pętla przesiadkowa na Siedlcach.

Zmiany w komunikacji miejskiej wprowadzone od września 2015 r. poskutkowały wieloma problemami i protestami pasażerów, którzy przyzwyczajeni byli do dotychczasowego modelu. Dotyczy to zwłaszcza podróżujących wzdłuż ciągu Kartuska-Jasień-Karczemki-Kiełpino/Bysewo. I choć zmiany polegające na likwidacji linii autobusowych kursujących wzdłuż komunikacji szynowej to co do zasady słuszny kierunek (tak funkcjonuje od lat komunikacja miejska w Poznaniu, Krakowie, Szczecinie czy Warszawie i w wielu miastach w Europie), to w przypadku Siedlec coś ewidentnie poszło nie tak. Nie wnikając w przyczyny tego stanu rzeczy, proponuję zmiany, które w moim przekonaniu pozwolą na znaczną poprawę sytuacji.



Na początek diagnoza problemów, którą można wyłuskać z postulatów mieszkańców:

Problem 1: niewygodne przesiadki na pętli Siedlce,
Problem 2: wydłużenie czasu przejazdu w relacji Bysewo/Kiełpino-Jasień-Śródmieście
Problem 3: tłok w tramwajach 10 i 12 na odcinku Siedlce-Śródmieście

Mam nadzieję, że powyższa diagnoza jest kompletna. Nawet jeśli nie jest, to wprowadzenie postulowanych zmian z pewnością poprawi sytuację. Moja propozycja wprowadzenia rozwiązań opiera się na powyższej diagnozie problemów i stanowi systemowy pakiet zmian także na liniach z pozoru nie mających związku ze zmianami organizacji ruchu na Siedlcach. Zakładam też, że władze miasta nie zdecydują się na radykalne zwiększenie liczby wozokilometrów, stąd oszczędności należy szukać w racjonalnym wykorzystaniu tego, co mamy obecnie.

Pozytywy

Warto podkreślić pozytywy: pozytywne jest to, że władze miasta zapowiedziały wprowadzenie jakiejś formy przyspieszenia tramwajów na odcinku Siedlce-Śródmieście, co częściowo rozwiąże problem 2. Wrześniowe zmiany dały mieszkańcom Jasienia i Kiełpina pozytywną zmianę: bezpośrednie połączenie z kampusem PG i Wrzeszczem (mimo uciążliwego zajazdu na pętlę Siedlce). Pasażerowie autobusów 167/168 i tych jeżdżących dawniej w stronę "Moreny" muszą też przyznać, że już przed zmianami istniało zjawisko wysiadania na Kartuskiej i przesiadki na linię 10 lub 12 jadącą w stronę Centrum. Analogicznie nie każdy wsiadał do 167/168 od razu w Centrum, ale właśnie na Siedlcach. Przejdźmy jednak do zmian, proponuję:

Linia 4: skierowanie do pętli Chełm Witosa

Uważam, że nie ma sensu wysyłać jej w prawie najdalszy zakątek sieci tramwajowej (do Jelitkowa), co powoduje zbyt niską częstotliwość kursowania i narażenie na spóźnienia (szczególnie że "czwórka" musi pokonać odcinek Kliniczna-Opera i al. Zwycięstwa). Na Zaspie-Przymorzu są i tak dwie mocne linie (2 i 8), które do otwarcia "Siedlec" zapewniały wystarczającą podaż miejsc. Po przywróceniu możliwości przejazdu przez Hucisko, co ma niebawem nastąpić, proponuję skierowanie do najbliższej możliwej pętli w sieci tj. Chełm Witosa.

Zalety takiego rozwiązania to:

- umożliwienie dojazdu w rejon Bramy Wyżynnej i Głównego Miasta (Siedlce przed zmianami na Hucisku taką możliwość miały; na Targu Siennym kończyły linie 142 i 183),
- umożliwienie dojazdu do SKM Śródmieście, Urzędu Marszałkowskiego i innych instytucji położonych w tym rejonie,
- rekompensata dla Chełmu i ciągu Armii Krajowej po utracie "1",
- szybsza przesiadka na Bramie Wyżynnej na tramwaje w kierunku Dolnego Miasta, Przeróbki i Stogów.

Dzięki temu, nawet jeśli linia 4 nie będzie mogła mieć statusu całodziennej, to będzie ona mogła jeździć z Siedlec co 10 minut. Przesiadkę na Dworcu Głównym zapewnią i tak linie 10 i 12, które, jak sądzę, wrócą na Podwale Grodzkie. Wielokrotnie podkreślano, że w tramwajach w Śródmieściu występuje prawie całkowita wymiana pasażerów (np. gdy postulowano zwiększenie częstotliwości kursowania linii 10 kosztem linii 14, która kursowała na trasie Nowy Port-Śródmieście) - nie ma zatem sensu patrzeć na sensowność relacji Siedlce-Chełm (sama w sobie nie ma ona sensu), tylko na możliwość dowozu pasażerów do Centrum z obu krańców, przy pełnej wymianie pasażerów pomiędzy przystankami Śródmieście SKM a Powstańców Warszawskich.

Wiem, że początkowy wariant linii 1 z 2007 roku (tylko do Huciska) okazał się porażką, ale wydaje się, że było tak dlatego, że wówczas nie było alternatywy - dziś Chełm i Łostowice mają jeszcze 2,6,7 i 11. Zapewne część pasażerów wysiada szybciej niż na Dworcu Głównym. Być może "od zaraz" warto zamiast 4 wprowadzić tymczasową linię 94 kursującą do innej najbliższej pętli wolnej w sieci tj. Klinicznej. Rozwiązanie dość problematyczne, ale mimo wszystko na Kliniczną bliżej niż do Jelitkowa - 94 będzie mógł kursować częściej w stronę Siedlec.

Linie 167 i 168: wyprostowanie linii na Węźle Karczemki

Obecnie tracą one czas na okrążaniu Węzła Karczemki (powiedzmy około 5-6 minut) zaprojektowanego całkowicie pod potrzeby samochodów. Proponuję zatem "wyprostować" trasę tych linii, by zjeżdżały na Kartuską do Jasienia na pierwszym zjeździe za Karczemkami i kierowały się prosto w kierunku Siedlec, a nie wracały jeszcze do Wiszących Ogrodów - te mają 164 (o tym poniżej) i PKM. To pozwoli na odzyskanie kilku minut, które dzisiaj tracą pasażerowie na przesiadkę na Siedlcach.

Linia 164: przez Jasień do Siedlec

Zmiana dla 167/168 pozbawiłaby Wiszące Ogrody komunikacji autobusowej, zatem proponuję, aby linia 164 stała się główną linią autobusową w tym rejonie. Wymagać to będzie zdecydowanego zwiększenia częstotliwości i rozszerzenia zakresu jej kursowania, przyznaję
- to największa zmiana. Jak tego dokonać?

Moje propozycje to:

- skrócenie linii 164 do Siedlec i "wyprostowanie" jej trasy od Wiszących Ogrodów przez Kartuską północną i Jasień do Siedlec. To pozwoli na oszczędzenie wozokilometrów, które mogą być przeznaczone na częste kursowanie do Kiełpinka PKM. Wydaje się, że obecna nikła częstotliwość kursowania 164 nie spowoduje protestów wobec zmian na tej linii. Linia 164 powinna kursować co 20 minut w szczycie (a najlepiej co 15 minut, by można było ją zsynchronizować z PKM) i 30 minut poza szczytem i w soboty, niedziele i święta. Poza tym na Sobieskiego-Do Studzienki od września kursuje 168.

- rozważyć zmniejszenie częstotliwości 167/168 do 20 minut w szczycie i 30 minut poza szczytem i w soboty-niedziele. Dzięki temu trzy linie o tej samej częstotliwości mogą kursować na wspólnym odcinku Jasień-Siedlce z tą samą częstotliwością, jak dotychczas 167/168. W porównaniu z czasami przed zmianami mieszkańcy Bysewa i Kokoszek i tak mają lepiej, bo szybciej dojadą niż dawną 367 do Siedlec w soboty i niedziele - ich autobus będzie jednak jeździł rzadziej.

Linie 118 i 262: synchronizacja na Wilanowskiej

W przypadku wycofania 164 z Ujeściska należy zsynchronizować linie 118 i 262, co pozwoli na zachowanie relacji Ujeścisko-Wrzeszcz. Częstotliwość kursowania linii jest taka sama (15 minut w szczycie/20 poza szczytem), a ich wspólny odcinek wzdłuż ul. Wilanowskiej dość krótki. Nie będzie to dotyczyć sobót i niedziel, bo 262 kursuje tylko w dni powszednie, ale dziś w soboty i niedziele 164 i tak nie kursuje.

Linie 156, 174 i 175: skierowanie do Chełmu Witosa


W tej chwili ciąg Rębowo-Jabłoniowa-Warszawska obsługują ww. dwie linie: 156 jeżdżąca często do Siedlec i 174 jeżdżąca rzadko do Chełmu Witosa. Przed wrześniowymi zmianami było na odwrót (przy czym 174 dublowała tramwaje na Kartuskiej). Aby "rozluźnić" tłok na pętli Siedlce, proponuję linię 156 wysłać starą trasą na Chełm Witosa, gdzie jest dużo miejsca, zaś rzadko jeżdżącą linię 174 skierować na Siedlce. Ewentualnie można pozostawić 174 na Chełmie, aby pasażerowie zmierzający w kierunku Szadółek i Rębowa mieli oba "swoje" autobusy w jednym miejscu. Jeśli linia 4 zacznie jeździć na Chełm, dojazd do przesiadki będzie jeszcze łatwiejszy.

Podobnie jak 156, 175 może docierać na Chełm Witosa, gdzie po otwarciu pętli na Łostowicach jest wystarczająco dużo miejsca (nawet przy założeniu, że kończą tam także 156 i 174). Dogodny dojazd do Śródmieścia zapewnią linie 4 i 11 oraz jadące przez Stary Chełm 108 i 118, zaś utratę połączenia z Siedlcami synchronizacja z linią 162 na al. Havla lub z linią 227 na Witosa.

Podsumowanie

Zakładam, że zmniejszenie liczby linii autobusowych kończących na Siedlcach wyłącznie do tych, które muszą jechać ul. Kartuską w stronę Jasienia zmniejszy tłok na pętli Siedlce (rozwiązanie problemu nr 1). Skierowanie ciągu w kierunku Szadółek pozwoli zaś na lepsze zagospodarowanie pustawej obecnie pętli Chełm Witosa.

Modyfikacje tras i rozkładów linii 164/167/168 + planowane przyspieszenie tramwajów na Kartuskiej pozwoli na skrócenie czasu dojazdu do Śródmieścia (rozwiązanie problemu nr 2).
Skierowanie 4 na Chełm pozwoli na zwiększenie jej częstotliwości, co z jednej strony zmniejszy tłok w tramwajach 10 i 12 i da nowe możliwości pasażerom podróżującym z Siedlec (rozwiązanie problemu nr 3).

Na koniec chciałbym wyrazić radość z faktu tak wielkiego zainteresowania kwestiami transportu zbiorowego ze strony pasażerów w Gdańsku. 3 lata temu, gdy komplikowano trasę 167 i 168 zawijasami na Węźle Karczemki zmiany te przeszły bez echa. Słabe były również protesty przeciw zmianom podczas oddawania pętli na Łostowicach, a wcześniej na Chełmie.
Dziś niekorzystne zmiany spowodowały znaczny sprzeciw, co oznacza, że poszkodowani mieszkańcy nie chcą przesiąść się do samochodów, tylko nadal korzystać z komunikacji. A to już bardzo wiele.

Wydaje mi się, że na proponowanych powyżej korektach żadna grupa istotnie nie straci, za to uda się rozwiązać wskazane 3 problemy. Miasto zaś zachowa twarz i obroni koncepcję oparcia komunikacji na dolnym odcinku Kartuskiej na tramwajach. Dla wszystkich jest chyba jasne, że powrotu do sytuacji z sierpnia 2015 r. nie będzie. Nie dałoby się obronić powrotu jednego tylko 167 do Centrum przy jednoczesnym utrzymaniu zmian dla Niedźwiednika i Piecek-Migowa. Wycofanie 168 z Sobieskiego i spod PG też wydaje się nie być szczególnie korzystnym rozwiązaniem.

Powyższy projekt jest oczywiście materiałem do dyskusji. Zachęcam więc to podawania swoich propozycji zmian w komentarzach. Wszak wszystkim zależy na jak najlepszej komunikacji miejskiej w Trójmieście.
Kajetan, czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (273) 6 zablokowanych

  • prosba do pana kajetana (1)

    a moze pan porozmawialby z motorniczymi i kierowcami autobusow odnosnie rozkladow. skoro ma pan takie pomysly co do ukladu linii. te rozklady ktore sa teraz sa bez sensu i w godzinach szczytu po prostu nie wykonywalne. ( szczegolnie tramwajowe). mial byc tristar i miala byc zielona fala dla komunikacji a jest czerwona fala. co kazde swiato trzeba stawac. najgorzej jest w popoludniowym szczycie i wieczorami. powinien zaglebic sie w ten temat skoro pan tak madrze pisze i moze cos by z tego wyszlo. bo jesli codzi o rozklady to jest tragedia.

    • 8 2

    • Tristar i tzw zielona fala nic nie zmienią. Fakt jest taki, że tramwaj jadący Kartuską zatrzymuje się co kilka metrów. Tramwaj nie ma szans, żeby się rozpędzić. Poza wszystkim likwidacją prawie wszystkich autobusów jadących Kartuską doprowadziła do tego, że wszyscy ludzie z Chełmu, Rębowa, Moreny, Karczemek są zmuszeni jechać tramwajem, który nie jest przystosowany, żeby zmieścić taki natłok pasażerów. Kończy się to tak, że nawet jak tramwaj jedzie co kilka minut nie jest w stanie rozładować ruchu ludzi w kierunku Śródmieścia. Tramwaj jedzie za wolno, a ja nie potrzebuję wycieczki krajoznawczej tylko sprawnego przemieszczania się.

      • 5 0

  • Czytelnik chciałby, żeby było tak, że władza i jej urzędy były ludu i słuchały jego woli (11)

    tymczasem jest normalnie, czyli to lud jest dla władzy i jej urzędów i pełni rolę biernych wykonawców wizji i woli władzy.

    • 86 23

    • Ten artykuł

      pisał ktoś kto przemawia nie jak człowiek z ludu. Te propozycje zdecydowanie nie są w interesie mieszkańców miasta Gdańsk. Bardzo proszę o wczytanie się i przeanalizowanie...

      • 2 0

    • zamiast ogólnikowo smucić, zaproponuj coś (1)

      możesz też przedstawić swoje stanowisko i argumenty w relacji do przedstawionych propozycji.

      • 2 2

      • noc długich noży

        to jest dobra propozycja

        • 0 0

    • (6)

      Bierzcie rowery pod tyłki i nie napychajcie im kieszeni przez miesiąc. Myślę, że zmiękną i się poprawią ;) Ale musicie zrobić to wszyscy na raz.

      • 7 9

      • (5)

        "nie napychajcie im kieszeni" ? Komunikację miejską trzeba dotować i to niemałą kwotą. Coś Ci się pomieszało, co nie znaczy, że dojazdy rowerem to też dobra propozycja.

        • 15 3

        • tak ale w skorumpowanym kraju jest to pole do nadużyć i łapówkarstwa (4)

          i zatrudnianie rodziny na fikcyjnych stanowiskach, generowania sztucznych kosztów i wyciągania pieniędzy z budżetu na który się składamy,
          o takie nabijanie kasy chodzi,
          mam nadzieję, że teraz ci się oczy otworzyły
          i nie żyjesz nadal w Matrixie tylko w papierowym, postkomunistycznym państwie widmie zwanym Polską

          • 7 5

          • (1)

            Widzę, że jesteś bardzo obeznany w temacie. Masz własne doświadczenia czy tylko rzucasz pomówieniami ?

            • 4 1

            • oczywiście, że mam dowody

              setki tysięcy Polaków ma dowody codziennie
              tylko tak już przywykli, że uznają korupcję i kumoterstwo za naturalną kolej rzeczy,
              jak w Rosji czy na Ukrainie, Polska z tej samej historycznej papki pochodzi,
              mentalnie nie do odróżnienia

              • 0 1

          • zaraz tam nadużycia. stanowisko dla Lisickiego było koniecznie potrzebne dlatego zostało utworzone (1)

            to nie było żadne tam miękkie lądowanie dla zasłużonego zausznika na koszt podatników

            • 4 2

            • dokładnie, za ustawienie Renomy w przetargach przez 10 lat, rozbił za słup

              ale my nie zapomnimy,
              tak samo ta menda co rozmontowała sport w Oliwii,
              następny podnóżek Budyniowy

              • 3 1

    • Kto to pisał?

      "Linie 167 i 168: wyprostowanie linii na Węźle Karczemki"

      Jasne, może niech się zatrzymuje tylko w Kiełpinie Górnym i Gdańsku Głównym.
      Jakby koleś wiedział to Wiszące Ogrody nie mają chodnika do PKM Kiełpinek, a 164 jeździ jednak trochę rzadko.

      • 6 0

  • Łapy precz od 156 i 175 (12)

    Kolejny wszytkowiedzący domorosły specjalista od komunikacji.

    • 95 26

    • przynajmniej zadał sobie trochę trudu i to poukładał zamiast tylko narzekać (1)

      spróbuj ty rozwiązać problem ... ale nie tylko dla swojej linii tylko w skali całego miasta

      • 5 1

      • co poukładał???

        Pytam co to za specjalista?To się wczytaj w to co napisał i przeanalizuj.... i powiedz mi co konkretnie za nowatorskie rozwiązania przedstawił???hę???

        • 3 0

    • lina 175 (7)

      No popieram na południowe dzielnice miasta takie jak mackowy borkowo jest mega ciężko dojechac szczególnie w godzinach wieczornych tym bardziej po zmianach wrześniowych jezdzil z gdańska spokojnie można bulo się przesiąść a teraz wycieczka na Siedlce dla osób kończących prace o 21 jest nierealna przesiadka na świętokrzyskiej graniczy z cudem wiec proszę juz tu nie kombinować jest juz wystarczająco dużo problemów z przesiadka na 175 jadac z wrzeszcza czy tez z gdańska w godzinach wieczornych

      • 10 1

      • Popieram (5)

        Popieram w całej rozciągłości 175 powinien jeździć jak kiedyś do samego centrum a nie tylko do Siedlec. Z mojego osiedla czyli Zielone Wzgórze nie jeździ już żaden bezpośredni autobus do centrum a 275 został zlikwidowany. Kiedyś było lepiej rozwiazane i śmieszne jest tłumaczenie że mniejszy jest tłok na ulicach a raptem tylko kilka przystanków wiecej 175 miałby do pokonania.

        • 8 2

        • O tak! Autobus do centurm z każdego zapupia! (4)

          bo "ja tak chcę"....

          • 8 22

          • Jasień to nie centrum?? (2)

            Kartuska to "zapupie"????Chyba, że dla Ciebie to tylko ulica Długa to centrum. Co rozumiesz pod tym pojęciem

            • 6 0

            • Nie no Jasień to przecież ścisłe Śródmieście.. (1)

              lol

              • 0 5

              • nie odróżniasz pojęcia centrum od Śródmieście...lol!!!!!

                szczerze współczuję myślenia... Kartuska to jedna z ważniejszych arterii miasta, która prowadzi do Śródmieścia. Dziwne, że nie można zjechać busem kilku przystanków Kartuską w dół do Śródmieścia TO SKANDAL!!!!

                • 4 0

          • Co Ty wiesz..?

            • 1 1

      • i od 164!

        Widzę, że pan Kajetan pragnie pozbawić mieszkańców południowych dzielnic wszelkich dojazdów. 175 na Chełm - niech nie mogą zjechać do Emaus (przypominam, że na Chełm zajeżdżają już wszystkie tramwaje z Świętokrzyskiej). I jeżdżący raz na ruski rok 164 też zabrać, niech dyga prosto Kartuską i nie zbiera ludzi z Ujeściska, Wilanowskiej, Zakoniczyna itd...tylko panu Kajetanowi niech dobrze będzie

        • 1 0

    • 156 powinna zostac tak jak jest

      Nie rozumiem po co autorowi zmiana trasy. Skoro na Siedlcach jest węzeł i nikt nie ma zamiaru go likwidować, to powinna być możliwość przesiadki w wielu kierunkach. Poza tym pasażer/mieszkaniec Moreny nie będzie jechał na Chełm by się przesiąść na 156/174 i odwrotnie. Linie autobusowe oferujące przewóz w różnych kierunkach to atut.

      • 6 0

    • 156 bez zmian

      Popieram, 156 powinno pozostać bez zmian.

      • 7 2

  • proponuje takie idealne zmiany:

    Linia 100 -częstotoliwość przez cały dzień co 30 minut zamiast 20 minut, mieszkańcy Starego miasta są bogaci,większość i tak ma samochody,większość pasażerów tej linii to pasażerowie wsiadający na Aksamitnej i turyści.
    Linia 108- likwidacja lub zmiejszenie kursów i pochłonięcie przejazdu p. Dragana i Więckowskiego przez linie 118 w wybranych kursach,lub przejęcie kursów przez linie 118.
    Linia 126 Kursy z Wrzeszcza PKP 14:19,14:59,15:39,16:19. do Żukowa a kursy nowopowstałej lini 226 o 14:10,14:45,15:25 i 16:00 tylko do Banina. Podobnie z powrotami by taki bis zabierał ludzi w kier. Banina by tłoku nie było.
    Linia 131 wydłużona do Niedźwiednika oraz wszystkie zajazdy kierować p. Piecki Wileńska i Matemblewo przy czym można zlikwidować linie 184.
    Linia 138 Usunąć zajazd na Nabrzeże Przemysłowe i może na Terminal DCT ok.godziny 14 i ok 22 usunąć zajazd do DCT i Nabrzeża z Westerplatte.
    Linia 142 REAKTYWACJA
    Linia 155, pozytywne zmiany od ZTM od 12.2015 - czekamy na nie z tym wydłużeniem do Jasienia pkm
    Linia 156 za nic nie zmieniać jej lub wydłużyć do Dworca PKS
    Linia 157, wprowadzić zajazd pod C.H.Auchan i os. Wiszące Ogrody raz na godzine
    Linia 164, uruchumienie kursów od 10 do 18 raz na godzine w weekendy
    Linia 167 przedłużenie do Dworca Głównego
    Linia 168 przedłużenie do Węzła Kliniczna p. Wrzeszcz PKP i zatrzymywaniem sie na każdym przystanku linii 283 od "Centrum Onkologi" do Opera Bałtycka a potem bez przystanków do przystanku Węzeł Kliniczna. dobre nie? ;3 To może sie udać
    Linia 174 od przystanku Chełm Witosa p. AK do Targu Siennego można by przedłużyć
    Linia 184 likwidacja w zamian za zajazdy linii 131
    Linia 188 likwidacja w zamian za dobrą komunikacje dzięki linii 158
    Linia 232 wszystkie kursy do Pruszcz Gdański CER

    • 2 0

  • kajt , odpowiedz Ty skurczysynu czy jeździsz 167 i 168 i 156 często? bo gadasz pierdoły i straszne nie logiczne propozycje, daje głowe że nie jezdzisz komunikacją miejską tylko autem ,chcesz wszystko bardziej zniszczyć

    • 1 1

  • Rozładować Siedlce

    174 regularnie łapie opóźnienia w Otominie, często rzędu 15-20 min. Kierowca nie jest w stanie tego nadgonić bo na krańcówkach ma po 4 min postoju. Poza tym posypał się takt 1 h w dni powszednie. 156 też się nie wyrabia.
    REMEDIUM: Krańcówka 156 i 175 na pętli ulicznej Havla - Wilanowska a 174 na Siedlce.

    • 0 0

  • Szanowni czytelnicy trojmiasto.pl (7)

    Chciałbym serdecznie podziękować za opinie pod moją propozycją - proszę o więcej pomysłów, bo chodzi o wspólną dyskusję nad rozwiązaniem problemu, a nie o onet_style_hejt. Moje propozycje znacie i znacie argumenty za ich wprowadzeniem. Dobrze, że dopisują Państwo kwestie tak istotne jak dowozy dzieci do szkół na Kartuską, bo to nadaje sens kursowaniu niektórych linii w te, a nie inne miejsca (np. pominięty odcinek Jasień-Ujeścisko -> tutaj można dołożyć autobus kursujący z PKM Jasień, ktoś proponował 129).

    Podoba mi się pomysł puszczenia 130 przez Karczemki do Bysewa lub Kokoszek - spełnia on główny postulat protestujących bezpośrednie połączenie z Dw. PKP, a dodatkowo daje dobre połączenie z Moreną. Pytanie ile czasu będzie on jechał przez Bulońską - Piecewską - Powstańców Wa-wy. Pewnie długo - nie liczyłem, ale może warto sprawdzić?

    Jeszcze raz apeluję: w ostatnim akapicie prosiłem o pomysły - hejt nie jest nikomu potrzebny. Ani ZTM, ani mieszkańcom Karczemek, ani władzom miasta, ani mnie. A pomysły i argumenty warto podsyłać, bo może z nich wyniknąć coś pozytywnego.

    Pozdrawiam i życzę miłego października :)

    • 21 20

    • Przydalo by sie nowe polaczenie z Wrzeszcza Jaskowa Dolina na Morene i puszczenie tej lini tak aby autobus jadacy Jaskowa w gore skrecil przed przychodnia lekarska w lewo w dol przy kosciele Bozego Ciala (dawna trasa 184),Obecnie aby dostac sie do centrum trzeba przejsc przez cale osiedle i wsiadac do zatloczonego autobusu jadacego juz od Niedzwiednika...lub dralowac jeszcze kilka minut na przystanek tramwajowy,ktory nie ma przystanku w najwazniejszym punkcie Moreny czyli miedzy przychodnia a Mc Donaldem.

      • 1 0

    • Drogi Kajtku,

      mieszkańcy Kokoszek, Jasienia i wszystkich osiedli wzdłuż ul. Kartuskiej żądają, domagają się przywrócenia bezpośredniego autobusu do centrum. Rozumiesz. Oni nie chcą mnożyć dziwnych pomysłów, naprawiać błędów ZTM, mieszać tak jak Ty. Oni chcą konkretnego rozwiązania. I to jest jasne, proste i zrozumiałe a można to oddać w 4 słowach: BEZPOŚREDNI AUTOBUS DO CENTRUM.

      • 4 0

    • Szanowny Panie Kajetanie

      Korzysta Pan z pętli Siedlce? Korzysta Pan z dojazdów autobusami 167 i8? Czym Pan dojeżdża do pracy jeżeli można wiedzieć?
      Uwagi odnośnie pętli na Siedlcach;
      1. Przedziwne ustawienie biletomatu tyłem do przystanku jakieś niefortunne miejsce
      2. absolutny hit: przejście dla pieszych z pętli Siedlce na drugą stronę ulicy(tam gdzie jest ten pasaż ze sklepami i wejście na ul. Kolonię Zręby(na tą stronę ulicy). Niech Pan zwróci uwagę na miejsce oczekiwania na zielone światło wydzielone dla pieszych (podpowiem, że jest to mały skwerek trochę trójkątny, a na środku stoi słup-bez komentarza.....

      • 9 0

    • 129 (2)

      dobrze by było pamiętać również, że po otwarciu linii tramwajowej zlikwidowano większość kursów 129. Było to jedyne, szybkie i rewelacyjne połączenie Migowa z Wrzeszczem PKP. Trasa krótka, przez co autobus rzadko stał w korkach i bywał na czas.

      • 4 2

      • to połączenie Migowa z Wrzeszczem PKP przy pomocy 129 polega nadal w godzinach szczytu (1)

        na staniu w korkach na Jaśkowej Dolinie.

        Jak PKM zwiększy częstotliwość do taktu 10 minutowego z Migowa najlepszy dojazd do Wrzeszcza będzie niezależny od korków - tę opcję trzeba odpowiednio wypromować.

        • 1 0

        • byle tylko był 1 bilet na wszystko

          • 5 0

    • Masochista

      • 1 1

  • Czemu 168 i 167 nie mogą jeżdzić jak dawniej (2)

    Kiedyś nie trzeba było sie przesiadać by dojechac do centrum,
    jadąc na przeróbkę mam dwie przesiadki :(
    Autobus 167 zawsze odjeżdża punktualnie a 168 ma zawsze 10 do 15 min spóźnienia :(
    jadać z dzieckiem do szkoły ze Słonecznej Doliny/Zabornia chcąc nie chca muszę sie przesiadać by tylko podjechać dwa przystanki dalej a miałem tylko jeden srodek transportu jaka z tego korzyść??
    Trawaja tez jezdzi bardzo wolno bo ma wiecej przystanków i poza tym na każdych swiatłach musi stać tramwaj co wydłużyło dojazd do centrum, jaka z tego korzyść ???
    Rozumiem że tramwaje poprawiły w jakiś sposób życie dla ludzi mieszkających na Morenie ale czemu muszą na tym cierpieć inni mieszkancy innych dzielnic. Przywróćcie normalnie linie autobusowe co były z Kielpina i Bysewa do centrum, Czemu zmieniacie coś co dobrze funkcjonuje ???
    Czy ktos sie zastanawiał nad tym że wielu ludziom to tylko utrudniło życie
    to bardziej zaczeło motywować do korzystania z samochodów.
    Bardzo piękne macie pomysły tylko wy jeżdzicie samochodami a nie autobusami czy tramwajami,
    Czy ten flet co jest autorem takiego obszernego artykułu jeździ tramwajem autobusem czy samochodem ???
    Tak głupiego pomysłu nie widziałem by autobus jadący od strony Jasienia w kierunku Bysewa Kiełpina by miał pomijać centrum handlowe.
    Nie poprawiacie ludziom życia tylko bardziej w tym miescie je utrudniacie.

    • 36 3

    • Morena

      Jestem z Moreny i tramwaje nie poprawiły życia,tylko pogorszyły.Dłuższy czas dojazdu do centrum,tłok i stare niewygodne złomy.

      • 2 0

    • Dokładnie. Przez tą p^$*^%a linię na Morenę z niewiadomych przyczyn ćwierć miasta straciło dobre połączenia do pracy/szkoły. Co ma linia na Morenę do 167 czy 168 ? Jaka tu zaszła zależność że się wycięło połączenia do Centrum i zmusza do przesiadki do przeładowanych tramwajów. Do zobaczenia przy urnach idoici !

      • 14 0

  • 164 (1)

    Łapy precz od 164 znalazł sie fachowiec od komunikacji. Żeby dawać rady najpierw trzeba korzystać z danej linii i zobaczyć jak działa.

    • 4 0

    • Dokładnie łapy precz od 164!!!

      • 1 0

  • No chyba was poje...odkąd pamiętam na ujescisko jeździł 164 .dlaczego zabieracie wielkiemu osiedlu bezpośrednie połączenie z wrzesczem? Kto to wymyśla? Widział ten ktoś ilu ludzi korzysta codziennie z lini 164. Nabawicie się jeszcze większych protestów. 164 to połączenie paru dzielnic..

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane