• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT chce wybudować nowy terminal w Gdańsku za 200 mln euro

Wioletta Kakowska-Mehring
27 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nowy terminal powstanie pomiędzy istniejącym, a znajdującym się na północ od niego terenem tzw. Europortu. Nowy terminal powstanie pomiędzy istniejącym, a znajdującym się na północ od niego terenem tzw. Europortu.

Przyzwyczailiśmy się do widoku ogromnych kontenerowców w gdańskim terminalu DCT. Dziś terminal przyjmuje statki mogące przewozić 13, a nawet 15,5 tysiąca kontenerów. Wszystko na to wskazuje, że już najpóźniej w 2016 roku do gdańskiego portu będą wpływać kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU!



Prawdopodobna lokalizacja nowego terminalu kontenerowego w Gdańsku. Prawdopodobna lokalizacja nowego terminalu kontenerowego w Gdańsku.
- Ciągle zwiększamy nasze zdolności przeładunkowe. Montujemy nowe suwnice, ale... To nie wystarczy. Według szacunków będziemy przepełnieni w ciągu najbliższych kilku lat - twierdzi Boris Wenzel, dyrektor zarządzający spółką DCT, która jest właścicielem gdańskiego terminalu kontenerowego. - Dlatego planujemy wybudowanie nowego terminalu. Taka inwestycja łącznie z planowaniem i wykonawstwem trwa od 3 do 5 lat, dlatego już w tej chwili nad nią pracujemy.

Obecnie trwają negocjacje z miastem i gdańskim portem w sprawie kupna ziemi. Pod uwagę brana jest działka Europortu, czyli teren bezpośrednio sąsiadujący z DCT. Terminal ma być gotowy najwcześniej do 2015 roku, najpóźniej do 2016 roku.

Czy Trójmiasto wykorzystuje swoje położenie i rozwija gospodarkę morską?

- Zatrudniliśmy międzynarodową firmę inżynierską, która opracowuje projekt terminalu - mówi Boris Wenzel. - Koszt budowy szacujemy na ok. 200 mln euro. Ostateczna decyzja o budowie zapadnie, kiedy zdobędziemy kapitał. Jest to jednak bardzo wyraźna wizja, bo wyraźna jest perspektywa wzrostu na tym rynku, która jest bardzo zachęcająca dla naszych udziałowców.

Nowy terminal ma być odpowiedzią nie tylko na większy przepływ kontenerów. Będzie on też przygotowany na zmiany, jakie zachodzą w transporcie morskim.

- Maersk Line, czyli armator, z którym współpracujemy, w ciągu najbliższych lat wprowadzi do swojej floty jeszcze większe statki. Będą to kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU [czyli mogące przewozić 18 tys. standardowych kontenerów o długości 20 stóp - przyp. red. - mówi Boris Wenzel. - Nasz nowy terminal będzie tak zaplanowany, żeby już przyjmować statki o ładowności 18 tys. TEU, a nawet większe jednostki, które powstaną w ciągu najbliższego dziesięciolecia - dodaje dyrektor DCT.

Według dyrektora DCT, prognozy dla rynku przewozów kontenerowych są bardzo dobre, ale potrzebna jest też pomoc państwa. - Trzeba eliminować wszelkie bariery, które powodują, że polskie porty są mniej atrakcyjne niż porty niemieckie. Chodzi o przepisy podatkowe, czy sprawy związane z systemem kontroli. Muszą być też połączenia drogowe i kolejowe. Potrzebny nam jest most kolejowy w sąsiedztwie portu, którym będzie odbywał się transport kontenerów - stwierdził Boris Wenzel i zaapelował - Jest cała lista działań, które rząd musi podjąć.

DCT Gdańsk został otwarty 1 października 2007. Dzięki swojej lokalizacji na uboczy gdańskiego portu posiada nieograniczone możliwości rozwoju. Dzięki nowym urządzeniom roczna zdolność przeładunkowa została podwyższona do 1 mln TEU. Następne plany ekspansji DCT przewidują dalszy rozwój infrastruktury, co pozwoli na czterokrotne zwiększenie terminalowej rocznej zdolności przeładunkowej do 4 mln TEU. DCT.

DCT jest jednym z portów na tzw. Linii AE 10 łączącej porty Dalekiego Wschodu z Europą. Połączenie to prowadzi duński armator Maersk Line, jeden z największych operatorów kontenerowych należący do koncernu A.P. Moller-Maersk. Dzięki temu od wiosny tego roku do gdańskiego portu raz w tygodniu wpływają ogromne kontenerowce. Największym jest Eleonora Maersk, o pojemności 15,5 tys. TEU.

DCT Gdańsk jest spółką zarejestrowaną w Polsce, będącą w większości własnością GIF II (Global Infrastructure Fund II), specjalnego funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies z siedzibą główną w Australii.

Miejsca

Opinie (106) ponad 10 zablokowanych

  • Stocznia!!!!!!

    ej kostecki ledwo poszedles do psl i juz tyle dlugow narobiles ?? wszedzie gdzie jest ten nieudacznik tan zawsze kasy brak ,adamowicz wez go do siebie na zastepce!!!!!

    • 3 3

  • miejsca pracy i rozwój to podstawa dla rozwoju. (2)

    cieszy mnie ta informacja. trójmiasto rośnie.

    • 87 2

    • Gdańsk rośnie

      • 8 0

    • A mnie cieszy, że w Gdyni też mieszkają w porządku ludzie :)

      Pozdrawiam!

      • 35 0

  • znowy milionowa inwestycja:) podoba mi się:)

    • 7 0

  • ciekawi mnie

    jaka bedzie bocznica kolejowa? ta dzisiejsza sie dławi , nie sa w stanie dobudowac drugiego toru a jak chca wywozic ta zwiekszona ilosc kartonów? Pozciagi stoja w kolejce na rozładunek i załadunek, czas i o tym pomyslec

    • 10 1

  • Przedwyborczy bubel.

    A polaki ciemnogrod uwierzyly.Jakie to naiwne,az slodkie.

    • 5 13

  • Donek! Nie kiwaj się na boisku cwaniaczku

    tylko buduj nam kurde autostrady! Bez nich prędzej czy później DCT umrze.

    • 5 11

  • To może most kolejowy

    zamiast tunelu samochodowego pod Wisłą? Bo to drugie to wyrzucanie pieniędzy w błoto.

    • 2 13

  • Polska potęga morska Gdynia upadła a Gdańsk tylko dużo gada (6)

    Gdynia kiedyś potęga Polski Morskiej dzisiaj miasto upadłe.

    • 18 62

    • bzdury, bzdury i jeszcze raz bzdury (3)

      kiedy w gdynskim porcie byly wieksze przeladunki od gdanskiego? na pewno nie w ostatnich 30 latach, wczesniej nie wiem wiec nie bede sie wypowiadal... no fakt Gdansk tylko duzo gada czego efektem byly zeszloroczne przeladunki na poziomie 27 mln ton prawie dorownujace rekordowi z lat 70...

      • 18 6

      • masz racje ale sledzie tego nie zrozumia

        im mniejszy burek tym wiecej podszczekuje

        • 6 1

      • Przed wojną byly w Gdyni większe... (1)

        • 2 12

        • chyba gwiezdną.

          • 16 2

    • (1)

      krowa która dużo ryczy mało mleka daje

      • 17 1

      • A najmniejszy pies zazwyczaj najwięcej szczeka.

        • 15 0

  • jak tak dalej pójdzie to moze za jakies 10 lat wyprzedzimy Hamburg pod wzgledem przeladunków kontenerów (3)

    byle tylko gazociag po dnie bałtyku nie przeszkodził

    • 25 3

    • (1)

      Nie sądzę, po co płynąć do Gdańska/Gdyni skoro do Hamburga jest bliżej, ponadto łatwiej tam wywieźć z portu kontenery gęstą siecią autostrad. Cieszyłbym się bardziej z rozwoju techniki i nauki bo więcej można zarobić na jednym nowoczesnym mikroprocesorze ważącym kilka gramów niz na przeładunku tony kontenera. Ale na bezrybiu i wędkarz rybakiem czy jakoś tam.

      • 2 12

      • ja

        i tu sie mylisz. Usluga nie wiaze sie z kosztami "materialowymi". Jedyna przewaga to innowacyjna technologia. Ale w nowoczesnym porcie i na to jest miejsce (bezzalogowe transportery itp.)

        • 3 2

    • ziom

      jeden warunek- 10cio letni strajk w portowców w Hamburgu !!!

      • 5 2

  • Czy to będzie terminal należący do Polski? Czy pomału ją sprzedajemy? BO JA JUŻ NIE WIEM (4)

    • 32 105

    • (2)

      robi Ci różnicę, czy zarabiasz na chleb u Polaka czy np. Belga?

      • 15 2

      • (1)

        A wiesz że "robi" :) . Belg przynajmniej w Belgi płaci 4 razy więcej.

        • 8 6

        • 4 razy więcej wydaje

          • 7 2

    • skoro wybuduje go prywatna firma, za prywatne pieniądze, to chyba nie sprzedajemy?Powiem więcej, skoro terminal powstanie w morzu, to wręcz zyskujemy, bo jednak będzie to terytorium Polski, którego wczesniej nie było.Głupich nie sieją...

      • 42 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane