- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (71 opinii)
- 2 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (37 opinii)
- 3 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (611 opinii)
- 4 Z dworca na Jasień 80 zł (585 opinii)
- 5 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (42 opinie)
- 6 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (68 opinii)
Deweloper chce postawić wieżowce przy Węźle Wzgórze
Czy niezabudowana działka przy przystanku SKM Wzgórze Św. Maksymiliana, gdzie niegdyś regularnie stawał objazdowy cyrk, zostanie zabudowana wieżowcami? Biuro Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni nie kryje, że przygotowało koncepcję zabudowy kierując się oczekiwaniami właściciela tego terenu, czyli firmy Invest Komfort.
I właśnie z myślą o takiej zabudowie opracowywany jest nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Dotychczasowy, pochodzący z 2003 r., ograniczał maksymalną wysokość zabudowy do 24 metrów. Można ją było podwyższyć na części zabudowy (30 proc.), pod warunkiem przeprowadzenia konkursu architektoniczno-urbanistycznego.
- Opracowując nowy plan kierowaliśmy się koncepcją przygotowaną na zlecenie inwestora i projektantów pracowni Wolski Architekci. Ta koncepcja została dołączona do wniosku [o przygotowanie nowego planu - dop. red.] i trafnie ocenia linie zabudowy czy też próbuje uporządkować ulicę Bydgoską - mówi Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego.
Czy zatem Invest Komfort i pracownia Wolski w pełni dyktowali warunki nowego planu? Dyrektor BPP wyjaśnia, że miejscy urbaniści mieli na niego duży wpływ:
- Najpierw inwestor przygotował cztery koncepcje. Obecna koncepcja to wynik studiów i próby wpisania brył zabudowy w przestrzeń miasta. Wnioski, które wypływały z tych analiz przekazaliśmy inwestorowi. Zamówił on piątą koncepcję i to właśnie ona wygląda tak, jak jest zapisane to w projekcie planu.
Analizy obejmowały przede wszystkim wpływ wysokiej zabudowy na przesłanianie wzgórz morenowych z rejonu al. Piłsudskiego . Szczególnie ważne było pozostawienie otwartej perspektywy na najwyższe ze wzgórz, które powinno być widoczne w perspektywie sprzed Urzędu Miasta.
I to właśnie z tego powodu budowę wieżowców zaplanowano najbliżej czteropiętrowej zabudowy mieszkaniowej, a nie po drugiej stronie działki - przy biurowcu dawnej Nordei (dziś PKO) i pętli trolejbusowej .
Na podstawie koncepcji pracowni Wolski zdecydowano się też ograniczyć zabudowę od ul. Śląskiej, gdzie będzie ona cofnięta o kilka metrów względem węzła drogowego bez możliwości zabudowy tego fragmentu . Poprowadzenie tej linii zabudowy nie ma też żadnego związku z docelowym układem drogowym czy budową w tym rejonie Drogi Czerwonej (Różowej). Jest to wyłącznie zabieg kompozycyjny.
Czytaj też: Kontrowersje wokół Drogi Czerwonej w Gdyni
Z drugiej strony, od ul. Bydgoskiej , przewidziano pierzejową zabudowę z obowiązkowymi lokalami usługowymi na parterze. Ulica Bydgoska będzie jednocześnie przedłużona w kierunku ul. Warszawskiej i Witomińskiej.
Kolejnym elementem, nadającym nowej zabudowie charakter śródmiejski, jest plac miejski o powierzchni nie mniejszej niż 500 m kw. Będzie on usytuowany pomiędzy wieżowcami i połączony chodnikiem z kładką nad ul. Śląską .
W planie przewidziano też ochronę widoku z ul. Kwidzyńskiej na kościół Ojców Franciszkanów . Wpisanie tej osi widokowej nie powinno jednak utrudniać zabudowy terenu Invest Komfortowi, bowiem ograniczenie wysokości zabudowy w tej części do 24 metrów nie ingeruje w widok z ul. Kwidzyńskiej.
Projekt planu zagospodarowania jest dostępny do wglądu w Biurze Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni oraz w internetowym Biuletynie Informacji Publicznej. Uwagi do niego składać można do 11 lutego.
Warto pamiętać, że Invest Komfort jest też właścicielem sąsiedniego terenu po drugiej stronie ul. Bydgoskiej. Tutaj również planowane jest osiedle mieszkaniowe z usługami, a uchwalony w czerwcu 2014 r. plan dopuszcza wysokość zabudowy od trzech do siedmiu kondygnacji.
Miejsca
Opinie (272) 1 zablokowana
-
2015-01-12 08:40
UM powinien zatrudniać lepszych architektów
- 15 3
-
2015-01-12 08:35
Gdynia - tu się żyje!
Dobrze że Invest Komfort nie miał fantazji wybudować tam chlewu na tysiąc tuczników - pewnie planiści miejscy też poszliby mu na rękę.
- 39 3
-
2015-01-12 08:10
Developer jak to developer, hajs ma się zgadzać. Jedno mnie nurtuje... Jaki trzeba mieć zryty łeb, żeby przepłacać i chcieć mieszkać w takim otoczeniu!
- 22 1
-
2015-01-12 08:07
INWEST GRYZOŃ
Gryzoń i Spółka tańczą tak jak zagra MC z Investu - zróbmy tam Manhattan
- 21 6
-
2015-01-12 08:00
Gdynia
Zobaczcie lepiej MPZP na Oksywiu.
"Chłopaki" wszystko oddali pod zabudowę, nie pamiętając nawet o ulicach...
szok!- 11 3
-
2015-01-12 07:23
"gdzie niegdyś regularnie stawał objazdowy cyrk" (1)
Nadal regularnie to robi, Panie Redaktorze.
- 23 1
-
2015-01-12 07:31
Teraz ten cyrk przeniósł się pod Urząd Miasta i niekiedy stoi z kartkami A4.
- 6 1
-
2015-01-12 06:47
Budować moźna (2)
Tylko czy ktoś pomyślał że juź teraz w godzinach szczytu wokoło ulice są zakorkowane. Może wpierw ktoś by pomyślał o drogach i parkingach a potem o zabudowie.
- 21 9
-
2015-01-12 07:30
cztery węzły drogowe jeden na drugim i jeszcze mało dróg?
15% miasta to asfalt, ale w marzeniach niektórych to i 50% mało
- 8 0
-
2015-01-12 06:59
Ja bym pomyslal o transporcie publicznym.
- 9 0
-
2015-01-12 07:28
Dobrze że komentujący tutaj, to te 20% co nie głosowało na Szczurka.
- 4 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.