• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego policji nie widać na obwodnicy?

Maciej Korolczuk
22 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Część kierowców twierdzi, że prewencyjne działania policji mogłyby zwiększyć bezpieczeństwo na obwodnicy. Na zdjęciu: policja zamknęła drogę po kolejnym wypadku. Część kierowców twierdzi, że prewencyjne działania policji mogłyby zwiększyć bezpieczeństwo na obwodnicy. Na zdjęciu: policja zamknęła drogę po kolejnym wypadku.

Rosnąca lawinowo liczba kolizji i kolejne rekordy w pomiarach ruchu sprawiają, że w ostatnim czasie jazda Obwodnicą Trójmiasta dla dziesiątek tysięcy kierowców jest prawdziwą gehenną. Część z nich postuluje, by brawurową i niebezpieczną jazdę okiełznały patrole policji. Ta tłumaczy jednak, że obwodnica nie jest przystosowana, by w bezpieczny sposób mogły stanąć na niej patrole. Wystarczy jednak przejechać się obiema obwodnicami, by takich miejsc wskazać co najmniej kilka.



Czy częstsze patrole policji zwiększyłyby bezpieczeństwo na obwodnicy?


Ruch na obwodnicy rośnie lawinowo. Niedawno padł na niej kolejny rekord, gdy w piątek 3 lipca automatyczna stacja pomiarowa na wysokości Osowej zarejestrowała ponad 95 tys. aut (w kierunku Szczecina urządzenie pomiarowe naliczyło 50 995 pojazdów, a w kierunku Łodzi 44 290). Niewiele lepiej było w kolejny piątek, gdy obwodnicą w obu kierunkach przejechało ponad 94 tys. aut.

- Widać wyraźnie, że najwięcej pojazdów przejeżdża w piątki. Tu się nakłada normalny - także spory - ruch z dnia powszedniego z ruchem wakacyjnym. Co ciekawe, w piątki ruch nie ma wyraźnego podziału na szczyt poranny i popołudniowy, bo od godz. 6-7 do godz. 19-20 natężenia są podobne - mówi Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj też: Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość?

Na obwodnicy z każdym miesiącem robi się coraz ciaśniej już od kilku lat. Droga trzeszczy w szwach szczególnie w wakacje, co potwierdzają także statystyki kolizji i wypadków.

Minione półrocze było pod tym względem najgorsze od lat.

W 2013 r. w pierwszych sześciu miesiącach roku na obwodnicy doszło do 154 kolizji. Rok później już do 184, a w tym roku policyjne statystyki z końcem czerwca zatrzymały się na 244 kolizjach!

- Rzeczywiście wzrost liczby stłuczek jest znaczący - zauważa Joanna Skrent z Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. - Najczęściej na obwodnicy dochodzi do najechania na tył, co spowodowane jest z jednej strony nadmierną prędkością, a z drugiej zbyt małym odstępem od pojazdu jadącego przed nami.
Nieco bardziej optymistycznie wyglądają statystyki poważniejszych zdarzeń, a więc wypadków z osobami rannymi i zabitymi. W pierwszej połowie 2013 r. w 18 wypadkach rannych zostało 21 osób, a 2 zmarły. Rok później w 16 wypadkach ucierpiało 16 osób i także 2 osoby poniosły śmierć. W tym półroczu liczba wypadków jest podobna (17) i choć nie ma ofiar śmiertelnych, to aż 28 osób trafiło do szpitali.

Część kierowców w licznych komentarzach pod informacjami o kolejnych wypadkach i kolizjach na obwodnicy domaga się na niej większej obecności policji.

Co na to mundurowi?

Funkcjonariusze tłumaczą, że są na obwodnicy tak często, jak to tylko możliwe. Formalnie obwodnica podlega pod trzy komendy miejskie: w Gdańsku, Gdyni i Pruszczu Gdańskim, a zarządcą drogi jest GDDKiA. Najwięcej pracy - biorąc pod uwagę dostępne środki - mają policjanci z Pruszcza, którzy poza samą obwodnicą muszą pilnować porządku na Południowej Obwodnicy, na drogach gminnych i fragmencie autostrady. Na pozostałym fragmencie obwodnicy - od Kowal aż do Chyloni - wszelkie zdarzenia drogowe obsługują policjanci z Gdańska i Gdyni.

Dlaczego zatem kierowcy odnoszą wrażenie, że nad sytuacją na obwodnicy nikt nie panuje?

Jednym z powodów wydaje się niewystarczająca liczba patroli. Policjanci dysponują jednym, czasem dwoma nieoznakowanymi radiowozami wyposażonymi w wideorejestratory. Aby ich praca była efektywna, musiałyby krążyć po obwodnicy niemal bez przerwy, na co najzwyczajniej nie ma środków.

Policjanci tłumaczą się też zachowaniem kierowców, którzy na widok oznakowanego patrolu wciskają nagle pedał hamulca, powodując dodatkowe zagrożenie na drodze.

Wrażenie nieobecności policji na obwodnicy może sprawiać również wskazywany przez nią "brak możliwości bezpiecznego ustawienia patrolu statycznego".

Czytaj również: To nie naćpani bandyci są największym zagrożeniem na drogach

Przejechaliśmy się obwodnicą, by sprawdzić, czy rzeczywiście tak jest. Okazało się, że takich miejsc, gdzie policja mogłaby kontrolować prędkość, można wskazać co najmniej kilka.

Miejsca, w których policja może w bezpieczny sposób prowadzić statyczne kontrole drogowe. Miejsca, w których policja może w bezpieczny sposób prowadzić statyczne kontrole drogowe.

- Wskazane azyle, szczególnie te w Koszwałach i na Matarni znajdują się poza głównym ciągiem obwodnicy, a więc na zjazdach i łącznicach. Tam z reguły prędkości są mniejsze. Zdecydowanie bardziej efektywne są kontrole na głównym ciągu obwodnicy, do czego wykorzystujemy patrole zarówno oznakowane jak i nieoznakowane. Te pierwsze częściej można spotkać choćby na zjeździe z Trasy Kwiatkowskiego na obwodnicę. Tam infrastruktura pozwala na bezpieczne zatrzymanie kontrolowanego pojazdu - dodaje Joanna Skrent.
Nasi rozmówcy zauważają, że rosnący ruch na obwodnicy wymusza na kierowcach zmianę dotychczasowej techniki jazdy.

- Jeszcze niedawno ruch na obwodnicy wyglądał tak, że większość aut jeździła prawym pasem, a lewy służył do wyprzedzania. Można było przyśpieszyć, wyprzedzić i wrócić na prawy pas. Obecnie, przy takim natężeniu ruch oboma pasami odbywa się praktycznie równolegle. Samochodów jest tak wiele, że nie ma jak się rozpędzić, a średnie prędkości spadają. Tendencja natężenia ruchu jest niestety rosnąca, wkrótce może się więc zdarzać coraz częściej, że obwodnica na niektórych odcinkach w określonych godzinach po prostu będzie stać - tłumaczy nam jeden z funkcjonariuszy.
Na koniec gorzko żartuje, że jeśli spełni się najczarniejszy scenariusz, kontrole drogowe na obwodnicy stracą sens. - No chyba, żeby sprawdzać zapięte pasy i trzeźwość kierowców.

Opinie (458) 8 zablokowanych

  • Aleja paralitów.

    Proponuję nazwać obwodnicę aleją paralitów, wprowadzić ograniczenie do 80km/h, wydzielić jeden pas dla rowerów i pieszych ;). TO JEST DROGA SZYBKIEGO RUCHU - NAUCZCIE SIĘ ZACHOWAĆ ODSTĘPY ADEKWATNE DO PRĘDKOŚCI, A JAK WYJECHALIŚCIE NA SPACER, TO PROPONUJĘ JEŹDZIĆ MIASTEM. Na obwodnicy jest coraz większy ruch, więc zawalidrogi, nauczcie się jeździć sprawnie.

    • 0 0

  • Rozbudowa

    Panie Prezydencie Gdańska !!! Chyba już czas poszerzać obwodnicę trójmiejską.
    Mamy XXI wiek, aut będzie przybywać, a nie ubywać.
    Czy nikt z urzędujących nie widzi problemu!!!

    • 0 0

  • Predkosc?

    Ponoć zmniejszenie prędkości do 100km/h miało zwiekszyc bezpieczeństwo!? Debilizm, tak samo jak wszyscy świecący tutaj intelektem żeby karać za prędkość. Karac to trzeba tych co jeżdżą 90 lewym pasem, tych co w lusterka nie patrza i tych co cwaniak maja na czole napisane.

    • 2 0

  • Martwe 100km/h totalna bzdura... (10)

    Nikt tego nie egzekwuje i są baaam i buuum...
    Żenujące i zatrważające jak każdy łamie ten przepis..

    • 5 1

    • Większość kierowców ma w d*pie to ograniczenie bo jest ono absurdem! (4)

      Powinno być z powrotem 120 km/h na Gdyńskim odcinku obwodnicy!!!

      • 2 0

      • (3)

        Podaj argumenty "dlaczego 120", skoro 100 km/h to: krótsze drogi hamowania, o 1/3 mniej energetyczne kolizję, o 20% więcej czasu na reakcje dla kierowców.

        • 1 3

        • Dlatego 120 (2)

          bo to jest droga ekspresowa. Po prostu.

          • 3 0

          • (1)

            To jest rekursywny argument. Ja poproszę o rzeczowy, praktyczny i ekonomiczny.

            • 0 2

            • bo mozna tam bezpiecznie jechac 120km/h

              • 1 0

    • (4)

      Stąd konieczne są systemy pomiaru odcinkowego prędkości.

      • 0 4

      • W d*pę sobie wsadź odcinkowy pomiar prędkości! (3)

        Wystarczająco nas okradają gnoje z immunitetami!!!

        • 2 2

        • (2)

          Nikt cię nie okradnie - jeśli przekraczasz prędkość, to z własnej woli i na własną odpowiedzialność.

          • 2 2

          • A jak moje auto będzie jechało na lawecie... (1)

            ...to ja dostanę mandat czy laweciarz? Było już wiele problemów z tymi radarami więc nigdy nie wiadomo!

            • 0 0

            • A jak będzie wąsata babcia jechała z tyłu? Nie mówmy tutaj o 1 zabawnym przypadku rodem z "Faktu" (dla mnie sprawą prosta, nie przyjął bym takiego mandatu), tylko tysiącami piratów łamiących prawo bezczelnie, codziennie, w całej Polsce.

              • 0 0

  • nie policja (4)

    nie policja powinna jeździć tylko kierowcy powinni przejść kurs jazdy po obwodnicy jeśli jadę wolniej to zjeżdżam na prawy pas a nie jadę lewym i hamuje cały ruch. takich kierowców powinno się karać mandatami.

    • 6 1

    • (3)

      Jeżeli prawy pas nie jest wolny, to można jechać lewym pasem, z prędkością nie przekraczającą maksymalnej dozwolonej.

      • 0 1

      • (2)

        Skodziaz chyba jakis bezrobotny, ciagle odpisuje na posty. Ciekawe kiedy jezdzi obwodnica jak ciagle klepie w klawiature :D

        • 1 0

        • (1)

          Staram się tamtędy nie jeździć, za wielu furiatów, korki, nerwy, niebezpiecznie. Wolę pracować z domu (home office) :)

          • 0 1

          • to nowa nazwa siedzenia na zasiłku?

            • 0 0

  • (5)

    Pracuję jeżdząc po obwodnicy. Widzę co się na niej dzieje rano, w południe, popołudniu,wieczorem i naprawdę jedyne co nam jeszcze potrzeba, przy jeździe w max w granicach 60-80km/h to policja ściągająca samochody na bok i może jeszcze progi zwalniające... To mogli wymyślec tylko terrorowerzyści.... P.S. zauważyliście coraz więcej rowerzystów na obwodnicy? Conajmniej 2-3 dziennie mijam... najczęściej między Osową a Selgrosem. Nagrałem ostatnio jak się jeden zakołysał - niewiele brakowało żeby go pęd Tira wciągnął pod naczepę...

    • 35 8

    • (4)

      Jeszcze nigdy nie widziałem rowerzysty na obwodnicy... Masz fotki?

      • 3 1

      • (3)

        Wczoraj rano 6.30 na łącznicy między auchan a matarnią w kierunku gdyni

        • 0 0

        • (2)

          Ale fotek nie masz?

          • 0 0

          • 6 pasów w jedną strone (1)

            tam wybudowano po 6 pasów w jedną stronę , likwidując wszystkie inne możliwe sposoby połączenia między Auchon Szczęśliwa a Matarnią
            Ile jezdni życzą sobie panowie samochodziarze - 10 ? 20?
            Po prawej stronie jest pas dojazdowy do stacji Shell
            Kiedyś wzdłuż działek była droga polna , którą rozbudowa do 6 !!! jezdni w jednym kierunku niestety zlikwidowała

            • 1 0

            • jakie 6 jezdni? ci chyba sie pomylilo z 6 piwkami, które wypiles do kolacji

              • 0 0

  • A po co Policja na obwodnicy? (9)

    Ludzie! Ogarnijcie sie! Powodem wielu kolizji na obwodnicy nie jest predkosc tylko durnota durnych kierowców! O co Wy walczycie? Chcecie pseudo kierowcy spowolnić ruch do zera? Na rowery sie przesiądźcie! Osobiście jestem kierowca od ponad 20 lat, i nie prowadzę pojazdow ciężarowych! Ale to co widzę, i jak kierujecie autami, to przyprawia mnie o dreszcze! Myślisz durniu jeden z drugim, ze zwalniając na obwodnicy do 60 km/h czy w mieście do 30, poprawisz bezpieczeństwo? Nie! Nie poprawisz bezpieczeństwa, a wlasciwie wyeliminujesz zagrożenie powodując wielokilometrowe korki! Na rowery z wami!

    • 40 21

    • A po co Policja na obwodnicy (1)

      No to chyba ty się musisz ogarnąć,właśnie ,że spowolnienie ruchu+kultura kierowcy przyczynia się do poprawy ruchu.Statystyka mówi sama za siebie,Mieszkam w Norwegii i tam na autostradzie można jechać do 90km.,tylko w okolicach Oslo jest 110 na niektórych odcinkach.Odziwo nie ma korków a na drogach w CAŁEJ Norwegii w ubiegłym roku zgineło 8 tak słownie OSIEM osób!!!
      Dodam,że w tych osmiu osobach to łapki maczali Polacy świeżo przybyli lub inni dzikusy z Europy wschodniej!!!
      Tak tak panie Darek jak widzę za kółkiem takich jak pan to dostaje się dreszczy!!!

      • 0 1

      • trochę się zgodzę, trochę się nie zgodzę, w tej całej zapyziałej norwegii, do której jeździcie podmywać d*py starcom mieszka tyle osób ile w województwie mazowieckim (ok 5mln) ;)
        tam jest pare wiekszych miast, pare srednich wiosek i to wszystko. super wielka sieć drogowa, my rocznie budujemy więcej dróg niż oni mają/potrzebują w sumie. w ogóle inna skala i nie ma czego porównywać prawie 8x mniejszej nacji, która gdyby nie ropa żarłaby korę z drzew.
        no i Piotrek uważaj, bo niedługo będziesz musiał się kryć z wódeczką jak ci na twoim blokowisku otworzą strefę szariatu xDD

        • 0 0

    • jestes typowym czubem (5)

      Co widzac przed soba sznur aut jadacych lewym pasem o stalej predkosci mrygasz swiatlami:-)

      • 15 12

      • sam żeś czub (1)

        Przeważnie zagrożeniem na drodze nie są ci, którzy jadą za szybko tylko ci, którzy jadą jak sieroty np 35-40 na 50 czy 70-80 na ekspresówce, żeby przypadkiem zdjęcia nie dostać. I dlatego takim ktoś w du*ę wjeżdza jak napisali w artykule.

        • 16 7

        • zasadniczo masz racje - ci co zapieprzaja po 150 jakoś dziwnym trafem dojeżdżają do celu, a na policje czekają zwykle janusze i grażyny

          • 0 0

      • Chyba mówisz o sobie (2)

        Darek dobrze mówi, nie jeździłeś w minionej dekadzie obwodnicą i nie wiesz jakie błędy popełniają kierowcy to nie zabieraj głosu. W Polsce ruch jest prawostronny, lewy pas służy do wyprzedzania. To jest droga ekspresowa a nie miasto gdzie trzeba się wlec 50 km/h.
        Po Twojej wypowiedzi wnioskuję, że jesteś jednym z tych "kierowców" co musi mieć całe rondo wolne żeby na nie wjechać. Nie potrafisz jeździć to nie udzielaj durnych odpowiedzi.
        Jedź do Niemiec może tam nauczysz się jeździć na drogach ekspresowych.

        • 18 6

        • kierowca z stażem (1)

          Ciekawe dlaczego jak jest karambol na autostradzie w Niemczech to w informacji jest ,że w wypadku brał udział samochód na Polskich numerach rejestracyjnych?
          Właśnie przez takich pseudo zawodowców co sie nasłuchali,że tam można nawet jechać 250km!
          A bo w rajchu na autobanie to nawet latać można i takie są skutki
          W Polsce na drogach wyciętych mała miejscowość przez durnotę.
          Nauczcie się jeździć w końcu jak ludzie,stosuj się jeden z drugim do przepisów i będzie bezpiecznie.
          Zrób sobie jeden z drugim test ile tak naprawdę będziesz szybcjiej na miejscu jadąc jak popapraniec zajeżdżając innym drogę bo Ci się spieszy.Muszę Ci powiedzieć,że ja taki przeprowadzałem i nie miło mnie zaskoczyło,że na dystansie 200km byłem szzybciej o 3,5minut szybciej na miejscu,nie wspomnę ,że podróż ta kosztowała mnie o 50 dych więcej i nie bynamniej za mandat

          • 0 1

          • bo mozna wszędzie latać tylko nie wolno zapominać o prawach fizyki i nie być debilem. jak nie umiesz jeździć to jedź skmka będzie bezpieczniej dla wszystkich

            • 0 0

    • do.garów.,.,,

      • 1 5

  • Odpowiedzialność (2)

    Przede wszystkim to kurs na prawo jazdy powinien trwać cały rok,tak żeby jeden z drugim nauczył się jeździć w każdych warunkach
    Po drugie surowe prawo i zmiana kodeksu drogowego,przecież taka jazda nie jest wykroczeniem tylko narażeniem innych na utratę życia i zdrowia i według tych kryterii powinny być kary i mandaty,po przekroczeniu o 20km na godz.mandat min.półpensji+w wypadku spowodowania realnego zagrożenia w danej chwili pierdel,może jeden z drugim by się nauczył kultury i wiedział że prędkość zabija!!!

    • 0 0

    • (1)

      Jak powiedział pewien mądry człowiek:
      Nie prędkość zabija, tylko jej nagła utrata.

      • 1 0

      • w sumie nawet nie to - zabija zasada zachowania energii ;)

        • 0 0

  • Sprawa nie jest taka oczywista. Policja jeździ nieoznakowanymi pojazdami

    i wyłapuje najbardziej brawurowych osobników. Nie zajmuje się takimi, co jeźdżą 140 km/godz, bo ci nie stanowią zagrożenia, no i jest ich za dużo. Większe zagrożenie stanowią ci, co jadą 70/ godz - oczywiście z uwagi na różnice prędkości, jakie wówczas powstają.Problem obwodnicy to: tylko 2 pasy, co przy jeździe ciężarówek 90 a pod górę i 60 km/godz powoduje, że ktoś, kto chce je wyprzedzić może nadziać sie na takiego, co jedzie tu i 160-180 km/godz.
    No i brak kultury jazdy: wieśniactwo mimo iż włączysz kierunkowskaz odpowiednio wcześniej, nie przepuści cie a dodaje gazu, aby sie jeszcze zmieścić. Wówczas nie dość, że łatwo o wypadek, to nikt nie chce przepuszczać tych szybciej jeżdżących, co spowalnia przejazd.
    Mozna ograniczyć maksymalna prędkość, jak w szybkim inaczej mieście Gdyni ale to jest przeciw ludziom , bo ogranicza ich wolność wyboru, kradnie im czas. NAtomiast , gdyby wszyscy tak jeździli, to byłoby bezpieczniej - to pewne.
    No ale ,równie dobrze, gdyby jeździć 30/godz, to byłoby jeszcze bezpieczniej, więc widać, że kierunek takiego rozumowania budzi wątpliwości/

    • 0 0

  • niebezpieczne zachowania

    Kilka razy miałem "niebezpieczną sytuację" i zawsze jest jednakowo..
    Jadę lewym pasem przyznaję ZA SZYBKO ! zwykle koło 140 w długim sznurku
    I nagle jakiś baran wytacza furmankę na lewy pas żeby wyprzedzić tira, ani nie spojrzy w lusterko, ani nie przyspieszy, tylko wyprzedza 85km/h. Jakoś jeszcze mi sie udwalo wyhamować ale jak widać nie wszystkim bo większość kolizji to najechanie na tył takiego "hamującego" i problemem nie jest BRAWUROWA jazda 140 (o 20 za dużo), tylko problemem jest PRZYCZYNA GWAŁTOWNEGO HAMOWANIA.

    Jedno co jest pewne to w Polsce powinny zacząć się sypać mandaty za utrudnianie ruchu i powodowanie zagrożeń dla ruchu kołowego, jak i wymuszanie pierwszeństwa przy zmianie pasa ruchu.

    Słyszał ktoś żeby taki mandat gdzieś ktoś komuś wystawił ?

    jak jest ograniczenie do 120 masz jechać 119 !
    jak jest 50 to 49,99999
    a jak jest zima i ślisko to zmień opony na zimowe i nie machaj kierownicą jak wariat, a jak nie czujesz się na siłach opanować auta to jedź inną droga, bo jadąc 60 po obwodnicy (bo deszczyk pada) to stwarzasz ogrome zagrożenie dla WSZYSTKICH i dlaczego uważasz że wszyscy muszą dostosować się do twoich umiejętności / możliwości !

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane