• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego tramwaje nocują poza zajezdnią?

Krzysztof Koprowski
3 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Od kilku tygodni tramwaje noc spędzają na torowisku wzdłuż zajezdni Wrzeszcz. Od kilku tygodni tramwaje noc spędzają na torowisku wzdłuż zajezdni Wrzeszcz.

Od kilku tygodni tramwaje nie nocują na terenie zajezdni Wrzeszcz, a przed jej bramami. Nie wynika to jednak z braku miejsca, bo po ostatniej modernizacji zwiększono pojemność zakładu, lecz... z przestarzałej infrastruktury energetycznej.



Widok tramwajów stojących na torowisku w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska może zdziwić każdego, kto podróżuje nocą w rejonie zajezdni Wrzeszcz. Na terenie zakładu nie brakuje wolnych torów, a mimo to pojazdy, w tym niejednokrotnie najnowsze Pesy, ustawione są poza nim.

Czytaj też: Remont zajezdni dla nowych tramwajów

Czy Gdańsk potrzebuje nowoczesnych zajezdni tramwajowych?

Na przeszkodzie w przyjęciu większej liczby pojazdów stoi jednak nie brak wolnych torów, a problemy z zasilaniem, które ujawniają się w mroźne poranki. Wówczas, przy jednoczesnym wyjeździe wielu tramwajów, które z racji pogody wymagają włączenia ogrzewania, oświetlenia, a same w sobie są naszpikowane nowoczesną elektroniką, może dojść do sytuacji, że na terenie zajezdni całe zasilanie ulegnie awarii.

- Podczas ostatniej modernizacji dostosowaliśmy znajdującą się na terenie zajezdni podstację do zwiększonego poboru prądu. Problem tkwi jednak w zasilającym ją kablu, który jest u kresu swych możliwości technicznych i przy ujemnych temperaturach grozi to jego spaleniem - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Z tego powodu część tramwajów nocuje poza zajezdnią, bo torowisko w ciągu ul. Wita Stwosza zasilane jest z innej podstacji, a więc tym samym odciążona zostaje ta na terenie zakładu. Wymiana felernego kabla, który jest elementem starej infrastruktury, przewidziana jest natomiast dopiero w kolejnym etapie modernizacji zajezdni.

- To nie będzie proste, bowiem trzeba będzie rozkopać teren zajezdni, wykonać uzbrojenie itp. Chcemy zrobić to albo w drugim etapie modernizacji zajezdni albo wiosną, w ramach doraźnych prac naprawczych - tłumaczy Wojtkiewicz.

Jak przyznaje ZKM, problem z kablem nie ujawnił się w tym roku. Do podobnej sytuacji, ale na mniejszą skalę, dochodziło już podczas poprzedniej zimy.

- Problem pojawia się przy niskiej temperaturze. Przy temperaturach dodatnich pobór mocy jest już zdecydowanie niższy. Nie chcemy jednak dalej ryzykować, aby nie doszło do awarii, która nie pozwoli nam wypuścić tramwajów na trasę - wyjaśnia główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Miejsca

Opinie (100) 4 zablokowane

  • A teraz przyjdzie ten graficiarz co to nie spowodował znaczących szkód i został uniewinniony

    • 0 0

  • Przekaż 1% podatku na ratowanie bezdomnych Tramwajów! (1)

    NIE BĄDŹ OBOJĘTNY! OTWÓRZ OKNO W PIWNICY DLA TRAMWAJU!
    Domki ze styropianu też mile widziane! I miska ciepłego prądu.

    • 11 0

    • Naćpakał się?

      • 0 1

  • Kiedy to całe towarzystwo rządzące Gdańskiem odejdzie od wladzy, wtedy będzie lepiej, ale póki co, to rządzą nami idioci!!,A juz widać brak jest wyszkolonych, po normalnych szkołach zawodowych, techn ikach ludzi, którzy by takimi remontami sie zajęli tak NAPRAWDĘ wszyscy chca zarzdząc i kończyc uczelnie, wyższe studia, po których nie ma pracy!!! rĘCE OPADAJĄ !!!, I TAK wszystko w Gdańsku sie rozwali, bo źle przez lata konserwowane, wszystko na zabój, kase biora inni wyżej postawieni, Nie daj Boże starego zaborcy, który tylko czeka , aby nami zawładnąc, i znas zrobic tania siłe roboczą!!!

    • 4 0

  • (2)

    Cala Polska.
    Brakoroby i kretacze od samej gory z tym calym budyniowatym prezydentem, po samych pozal sie boze inzynierow i pseudo prezesow:)

    Zasilanie w tramwajach to podstawa wiec ja tu nie widze zadnego racjonalnego tlumaczenia.Dziekuje za uwage:)

    • 75 36

    • Zgłoś się na eutanazje, bo na pokarm dla rybek nawet sie nie nadajesz... (1)

      • 12 14

      • Zamontuj na stacji benzynowej obsługującej ciężarówki dystrybutory dla samochodów osobowych. Wtedy może zrozumiesz indolencję pewnych osób.

        • 6 0

  • (2)

    Uwielbiam te Dortmundy, bez ogrzewania, a szyby zamarznięte od środka. Trzeba mieć rękawiczki aby nie przymarznąć do poręczy.

    • 8 3

    • nie bez ogrzewania (1)

      nie bez ogrzewania miasto z zkm ma w umowie ze temperatura ogrzewania ma byc ustawiona na 18 stopni/ ni mniej ni wiecej. a jak za kazdym przystankiem komplet drzwi sie otwiera a za oknem minus 12 stopni bylo a jechales powiedzmy dwojka z oliwy na lostowice to czego sie spodziewasz? afryki w srodku zimy? zastanow sie.

      • 4 0

      • Problem w tym, ze te nagrzewnice jakie sa w tych tramwajach grzeją tylko jakies 30cm od kratki nawiewu. Przy modernizacji ktoś nie pomyślał, bo po przyjeździe z Niemiec ogrzewanie grzało aż miło.

        • 3 0

  • Tramwaje!

    To są wewnętrzne problemy ZTM, którymi nie powinno się mroczyć głowy nas, użytkowników komunikacji. Tramwaje mają być sprawne i jeździć zgodnie z rozkładem jazdy!

    • 2 0

  • pytanie (2)

    pytanie jest inne dlaczego wieczorne tramwaje odjeżdżające z siedlec wyruszaja w trasę minute a czasem nawet dwie przed planowanym odjazdem ? już nie jeden raz zwiała mi 10 a nastepna odjeżdża dopiero pół godziny później

    • 8 0

    • To samo jest na Mickiewicza w str glownego. Jadac z tego przystanku zawsze musze 2 minuty odliczyc od czasu przyjazdu, by zaden mi nie uciekl. Osoby, ktore nie jezdza tramwajmi tak czesto jak ja, moga sie na tym przejechac. Najczesciej dzieje sie tak z 3 jadaca z brzezna. Na innych przystankacj tramwaje odjezdzaja rozkladowo, wiec nikt nie zarzuci, ze zegarek mam zle skorygowany.

      • 0 0

    • Żebyś się nauczył punktualności

      • 2 5

  • do nieuków w ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk. (5)

    Każdą inwestycję zaczyna się od tzw, mediów, / zasilania : woda, energia, kanalizacja itd. /
    Sory : ale mamy takie państwo !

    • 74 22

    • (1)

      Następna sprawa jest taka iż w przypadku słabego kabla, niska temperatura sprzyja większej obciążalności kabla. Tak że tłumaczenie pana Krzysztofa mija się z prawdą.

      • 2 4

      • W artykule jest tez mowa o tym, ze nalezy do normalnego poboru aktualnie dodac

        ogrzewanie i oswietlenie.

        Nie wiem, ile to jest, ale co za problem?

        Po prostu stoja tramwaje przed. Dobrze, ze ktos byl na tyle rozsadny, aby to zrobic niz mialoby wszystko sie zepsuc i przez jeden dzien nie dzialaly tramwaje.

        Ale Polak oczywiscie zaraz zacznie psioczyc na swoj kraj. Czy Wy kiedykolwiek gdizekolwiek byliscie? Rozumiem tez, ze u Was w domu nie ma zadnych niedopatrzen, a w pracy wszyscy jestescie najlepszymi fachowcami pod Sloncem...

        • 8 3

    • takich mamy energetyków

      Fajna opowieść, tylko jakbym miał czekać na panów energetyków co mi media podciągną to by mi się pozwolenie na budowę zdezaktualizowało.

      Poza tym inwestycja inwestycji nierówna - co innego budowa w polu od zera a co innego modernizacja.

      • 8 1

    • Czy Bieńkowska ma coś wspólnego z gdańskim ZKM ? (1)

      • 11 8

      • nikt nie wpisał o tej pani

        • 8 6

  • Przecież tramwaje każdej nocy stoją w tamtym miejscu

    Ilekroć tam przejeżdżam w nocy to widzę rząd ustawionych tramwajów na torach obok zajezdni, pierwszy raz widziałem to jakieś 2 lata temu. Ameryki nie odkryliście

    • 1 1

  • bo są niegrzeczne.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane