• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższa podróż Pendolino do stolicy. Tradycyjny skład wolniejszy o 6 minut

Maciej Naskręt
14 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pociąg Pendolino. Podczas jesiennych testów na Centralnej Magistrali Kolejowej nieopodal Pilicy pojechał  293 km/h. Jest to najwyższa prędkość, jaką osiągnięto w historii eksploatacji pociągów Pendolino na świecie i rekord prędkości na polskich torach kolejowych. Pociąg Pendolino. Podczas jesiennych testów na Centralnej Magistrali Kolejowej nieopodal Pilicy pojechał  293 km/h. Jest to najwyższa prędkość, jaką osiągnięto w historii eksploatacji pociągów Pendolino na świecie i rekord prędkości na polskich torach kolejowych.

Im bliżej uruchomienia regularnych kursów pociągów Pendolino z Trójmiasta do Warszawy, tym bardziej wydłuża się szacowany czas przejazdu. Na początku - w grudniu 2014 r. - podróż ma trwać 3 godziny. Na skrócenie czasów przejazdu Pendolino do 2 godzin i 40 minut trzeba będzie poczekać dodatkowy rok, do końca 2015 r.



Pulpit sterowniczy w pociągu Pendolino. Pulpit sterowniczy w pociągu Pendolino.
Pod koniec tego roku z Trójmiasta do Krakowa i Katowic, przez Warszawę, pojadą pierwsze składy pasażerskie pod nazwą EIC Premium. Połączenie ze stolicą mają obsługiwać pociągi Pendolino. Spółka PKP Intercity na ich kupno wydała 400 mln euro.

Od połowy ubiegłego roku nowe pociągi dostarczane są polskiemu przewoźnikowi. Czwarte Pendolino przyjechało do kraju 23 grudnia. Z fabryki Alstomu w Savigliano pociąg trafił prosto na warszawski Grochów, gdzie odbywa testy. Jak podaje PKP Intercity, piąty pociąg czeka we Włoszech na odbiór techniczny. Ma dotrzeć do Polski jeszcze w styczniu. W sumie ma być ich 20.

Czy sam skład Pendolino przyciągnie nowych pasażerów na kolei?

Pociąg z Trójmiasta do Warszawy Centralnej miał pokonywać ten dystans w czasie 2 godzin i 40 minut. Skład będzie zatrzymywać się m.in. w Warszawie Wschodniej, Iławie, Malborku i Tczewie.

Jednak dziennikarze miesięcznika "Rynek Kolejowy" na początku tego roku dotarli do wewnętrznych dokumentów PKP Intercity, w których podawane są już inne czasy połączeń składów Pendolino na tej trasie. Mają one wynieść od 2 godzin 46 minut (wariant optymistyczny) przez 3 godziny (wariant realistyczny) do 3 godzin i 10 minut (wariant pesymistyczny).

Dla porównania: tę samą trasę klasyczny pociąg PKP Intercity ciągnięty przez lokomotywę EP09 lub Husarz, bez zatrzymywania, pokona w 3 godziny i 6 minut. Różnica minimalna, w jednym przypadku nawet na korzyść klasycznego pociągu.

Jak to możliwe?

- Podawane przez nas czasy przejazdów są szacunkowe i dostosowane do postępujących prac modernizacyjnych na torach. Pociągi kategorii EIC Premium obejmą swym zasięgiem ok. 1200 km linii kolejowych, z których 300 km zostało zrewitalizowanych, a pozostałe modernizuje się do prędkości 160 - 200 km/h, a docelowo, na niektórych odcinkach do 230 km/h - mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik spółki PKP Intercity.

Lokomotywy EP09 lub Husarz "nie wyprzedzą" jednak Pendolino. Ich prędkość konstrukcyjna to maksymalnie 230 km/h, a dopuszczalna na polskich torach wynosi 160 km/h.

- Lokomotywy te jeżdżą na innych trasach niż Pendolino - do Poznania, Berlina, ale nie do Trójmiasta. Stąd porównanie jest nieadekwatne - tłumaczy Szopowska.

Na wydłużenie czasów przejazdu wpływa też... sposób finansowania składów. Kupując Pendolino PKP Intercity skorzystała z pomocy regionalnej przyznawanej przez Unię Europejską. Przyznając taką pomoc komisja Europejska wymaga, by skorzystało z niej jak najwięcej osób. Stąd też nowe pociągi muszą zatrzymywać się także w mniejszych miejscowościach, takich jak Tczew, Malbork i Iława. A każdy postój wyraźne wydłuża czas przejazdu.

Rezygnacja z postojów na stacjach pośrednich spowodowałaby utratę dofinansowania. - Narazilibyśmy się ponadto na protesty ze strony samorządowców poszczególnych miast. Im również zależy, by nowy skład zatrzymywał się właśnie w ich miejscowościach - mówi Szopowska.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że pociągi Pendolino będą jeździć po Polsce przez co najmniej 30 lat. Po początkowym okresie, w którym nie będą one mogły pokazać wszystkich swoich możliwości, będą eksploatowane w sposób w pełni wykorzystujący ich zalety.

Zobacz Pendolino od środka

Opinie (381) 5 zablokowanych

  • Jak zwykle lipa.W Polsce wszystko robi się na odp.................

    eeeeeeeeee jakoś tam będzie.

    • 1 0

  • zawsze to 6 min. hahahahahaha (1)

    aby do przodu , będzie, będzie zabawa.. będzie się święciło , będą media , TVN ogłosi sukces..... och chyba to już było :( Pewnie ksiądz winny bo źle poświęcił

    • 2 0

    • skok cywilizacyjny PO kase

      • 1 0

  • ktoś z decydentów sporo zarobił

    na tym bublu

    • 1 0

  • DO MINISTROW i reszty PARTACZY

    może i nie znam się na polityce ale proszę was promujmy nasza gospodarke wykorzystujmy nasz potencjal jak ma być lepiej przecież nie problem jest podkrecic np. PESY by się szybciej uwijaly jeśli jest taka potrzeba....brak slow....debili pozdrawiam oziemble

    • 1 0

  • Pindolino

    To zrobilismy znow jakis super interes i za cala kupe kasy zyskamy cale 6 min. Tylko u nas .

    • 1 0

  • Bo mu zegorek chodził do tyłu

    hehe

    • 1 0

  • (3)

    Tczew to nie jest mniejsza miejscowość. Postoje pendolino podytkowane są tym, że jest to jeden z ważniejszych węzłów kolejowych w Polsce. Stanowi punkt przesiadkowy dla mieszkańców w miejscowościach położonych na trasie do Bydgoszczy, Chojnic itp.

    • 0 0

    • To BYŁ węzeł przesiadkowy...

      Teraz nie bardzo jest na co się tam przesiadać.

      • 0 0

    • to jeszcze w Gdakowie i Pszczółkach niech się zatrzyma :) (1)

      • 0 0

      • heheh przej... pochodzic z gdakowa xD

        • 0 0

  • Slawku Nowaku

    ma za to ggg...o zegarek, i teraz pocalujta wójta w kijta.

    • 3 0

  • A bilet będzie kosztował 200zł... (7)

    ... a co z tego wynika, będzie to konkurencja dla LOT'u a nie dla Huzarów :)

    • 135 4

    • zabawna historia dotujemy konkurencje jednego molocha wobec drugiego aby sie wzajemnie nie dobily jednoczesnie zapominajac o jakiejkolwiek konkurencji czy walce o klienta ktora w normalnych krajach dziala na codzien.Dzieki temu mamy tansze bilety na lot do Dublina niz do Warszawy a samym lotem lataja jedynie politycy (ktorych bilety i tak sa oplacane z budzetu) i kilkuset polonusow do stanow a i to coraz mniej bo masa wrocila juz do kraju z braku roboty w stanach i spadkowi ceny dolara.

      • 0 0

    • Dla LOTu, (4)

      który też jest w rozsypce.

      • 2 0

      • Co Kto Wybiera??? (3)

        ale jeszcze lata... a tak na marginesie pomijajac pendloino to taki dam przyklad pociag Gdynia Lublin bylo to w wakacje jechal prawie 12 godzin cena biletu 73zl miejscowek brak balety cala noc korytarz eurolot z Gdanska lieci jakies 1godz20min w przyblizeniu cena 199zl ciekawy jestem kto co wybiera?

        • 2 0

        • ludzie - eurolot, ale bidoki - kolej (1)

          • 3 1

          • eurolot to LOT, czyli najdroższa firma lotnicza w Polsce

            do Hamburga latam wizzairem z wszystkimi opłatami za poniżej 100zł a eurolot\LOT nawet do Warszawy sobie śpiewa kilka razy więcej

            • 4 0

        • tylko bilet na pociąg kosztuje tyle samo miesiąc przed odjazdem

          jak i 5 min przed odjazdem, a eurolotu cena zmienia się bo żerują na tych co na ostatnią chwile lecą albo w czasie świąt.

          • 0 0

    • Tfu... Husarzy :D

      • 3 1

  • ten zakup to SKANDAL!!!!!!!!!!!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane