- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (229 opinii)
- 2 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (41 opinii)
- 3 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (353 opinie)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (328 opinii)
- 5 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (122 opinie)
- 6 Pogoda sprzyja rejsom po Trójmieście i okolicach (69 opinii)
Dłuższe umowy dla GAiT. Kontrakty na 10 i 22 lata
Gdańsk podpisze nowe, znacznie dłuższe umowy przewozowe ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dzięki temu firma zyska zabezpieczenie, które ułatwi jej realizację inwestycji i wymianę taboru.
Z uwagi na fakt, że spółka GAiT jest w 100 proc. własnością gminy, obsługa komunikacji miejskiej jest jej powierzana bezpośrednio, bez konieczności ogłaszania przetargu.
Umowy trzeba rozwiązać, by podpisać nowe
Obie umowy zostaną jednak wkrótce rozwiązane. Powodem nie jest jednak rezygnacja z usług miejskiego przewoźnika, a konieczność lepszego zabezpieczenia jego interesów.
Nowe umowy zostaną zawarte na dłuższy okres. Dzięki temu, spółka będzie miała lepsze zabezpieczenie w rozmowach z kredytującymi je instytucjami. Łatwiej będzie więc realizować zaplanowaną modernizację taboru i przeprowadzać inwestycje, np. w zajezdni czy bazie autobusowej.
Realizacja tych inwestycji przy obecnych umowach, które wygasłyby odpowiednio za niespełna cztery i siedem lat - byłaby niemożliwa.
Nowa umowa na przewozy autobusowe ma obowiązywać przez 10 lat, a więc od 1 stycznia 2023 do końca 2032 r. W przypadku tramwajów przepisy dopuszczają umowę jeszcze dłuższą - bo aż do 31 grudnia 2044 r. (22 lata to maksymalny możliwy prawnie czas zawarcia umowy na świadczenie usług w transporcie szynowym). Ponadto, umowa zobowiązuje spółkę, by przez cały okres jej obowiązywania, pozostała podmiotem wewnętrznym gminy.
O tym, czy miasto rozwiąże obecne umowy a następnie podpisze nowe (dłuższe) zadecydują radni na czwartkowej sesji rady miasta. Biorąc pod uwagę interes zarówno gminy, jak i spółki GAiT, a także układ sił w radzie miasta, przegłosowanie uchwały wydaje się formalnością.
Miejsca
Opinie (105) 5 zablokowanych
-
2022-09-29 08:21
Opinia wyróżniona
Gait
Każdy porównuje Gdańsk do Warszawy. Jedynym operatorem tramwajów w Warszawie są Tramwaje Warszawskie spółka miejska. Około 80 procent przewozów autobusów obsługuje MZA czyli kolejny zakład budżetowy miasta. Pozostała część obsługują prywaciarze typu Mobilis, czy Michalczewski. W każdym mieście głównym operatorem jest spółka miejska (zkm, mzk,gait) lub spółka państwowa (PKS)
- 25 0
-
2022-09-29 08:13
Opinia wyróżniona
Dokładnie odwrotnie niż z SKM. (3)
Tu się podpisuje dłuższe umowy, zeby zapewnić kredytowanie. Marszalek działa odwrotnie. Nie podpisuje dłuższych umów z SKM blokujac możliwosć zakupu nowego taboru. Widać, o co chodzi.
- 29 7
-
2022-09-29 21:52
(1)
A niby dlaczego Marszałek ma kredytować spółkę, będącą własnością państwowego PKP?
- 3 2
-
2022-10-03 08:09
bo takie sa reguly gry
I co maja do tego stosunki wlasnosci?!
SKM to samodzielny podmiot gospodarczy i z jakiej racji ma kredytowac marszalka i mieszkancow Trojmiasta?
Pociagi jezdza? Jezdza...- 0 0
-
2022-09-29 12:38
warta zastanowienia...
...asymetria...
- 0 1
-
2022-09-29 07:36
Opinia wyróżniona
Znów umocnimy monopol GAiTu (15)
Czyli do 2044 roku nie będzie poprawy komunikacji miejskiej.
W Warszawie 6 firm realizuje kursy komunikacji miejskiej. Jak jedna firma nie daje rady na jakiejś linii to inna firma przyjmuje realizację tej linii. Dzięki temu mamy konkurencję, a to przekłada się na komfort pasażera i bezawaryjność taboru.
W Gdańsku mamy monopol GAiTu i codziennie Dzień Pieszego Pasażera, bo GAiT ma monopol i nie musi się starać.- 127 36
-
2022-09-29 12:46
Haha :D
Tak, konkurencja. Wierzysz w coś takiego w segmencie transportu publicznego. Taka konkurencja jak w Gdyni pomiędzy 3 spółkami miejskimi, gdzie powinien być 1 prezes i 1 zarząd. W Gdyni tutaj trzeba szukać oszczędności.
- 2 0
-
2022-09-29 12:43
Konkurencja ? Żart. Wszyscy prywaciarze kombinują jak mogą : na płacach , częściach itd
- 2 1
-
2022-09-29 10:12
(1)
No tak, i kto stanie do przetargu? BP Tour, zatrudniajace ludzi z przypadku, co beda jeździć po alko lub na prochach xD? Komunikacja miejska jest sferą która nie ma warunków i nie powinna być traktowana jaka byyyznes generujący zarobek. Wtedy jest coś za coś, przykłady takiego podejścia miały miejsce ostatnio w stolicy.
- 4 2
-
2022-09-29 11:29
Alko
Bo w GAiT nie ma ludzi po alko. Też się zdarzają. Jak nie mają znajomości, to są zwalniani. Jak mają, to sami sobie dopowiedzcie...
- 3 0
-
2022-09-29 10:10
(1)
konkurencja ( ale nie taka gdzie dwóch układa się pod stołem ) należy do jednych z najlepszych rzeczy na tym świecie
- 4 2
-
2022-09-29 12:35
jak kazda idea na tym swiecie
Funkcjonuje i sprawdza sie w ograniczonym zakresie przypadkow i warunkow...
- 0 2
-
2022-09-29 08:58
Komunikacja ma przewozić, nie zarabiać (2)
- 10 4
-
2022-09-29 12:34
Komunikacja ma funkcjonowac
Z tym wozeniem to bym nie przesadzal.
Dowiadz sie, jak to jest kontraktowane i rozliczane...- 1 1
-
2022-09-29 10:00
No i nie zarabia, dlatego 3/4 ceny za przewóz miasto (a w zasadzie my, mieszkańcy) płaci z podatków
Tylko pytanie brzmi: komu miasto płaci za te przewozy?
Monopoliście, który dostanie tyle, ile zażąda, da premie zarządowi, i będzie miał w nosie komfort pasażerów, stan techniczny taboru czy punktualność?
Czy firmie alternatywnej, która w konkurencyjnej walce o kontrakt na kolejne linie zapewni czyste i sprawne autobusy, zoptymalizujeTylko pytanie brzmi: komu miasto płaci za te przewozy?
Monopoliście, który dostanie tyle, ile zażąda, da premie zarządowi, i będzie miał w nosie komfort pasażerów, stan techniczny taboru czy punktualność?
Czy firmie alternatywnej, która w konkurencyjnej walce o kontrakt na kolejne linie zapewni czyste i sprawne autobusy, zoptymalizuje swoje procesy, a pieniądze przeznaczy na pensje kierowców i mechaników, a nie na wiecznie psujące się meleksy w cenie najdroższych limuzyn świata i premie dla zarządu?- 5 2
-
2022-09-29 08:28
Mowisz o autobusach - 6 firm (2)
A piszesz o monopolu w dacie dla tramwajów. To pokaż mi drugie miasto w Polsce posiadające konkurencyjne firmy w tym prywatne zajmujące się przewozem tramwajowym.
- 17 5
-
2022-09-29 08:56
Fajnie, puste autobusy to codzienność (1)
- 1 2
-
2022-09-29 12:33
to normalne
Autobusy, tak jak cala komunikacja miejska, nie sa od wozenia pasazerow ale od jezdzenia.
Najlepiej zgodnie z rozkladem...- 2 0
-
2022-09-29 07:40
(2)
Jak sobie wyobrażasz druga firmę tramwajową?
- 23 18
-
2022-09-29 08:55
Lisickii do 90 roku życia będzie prezesem wszystkich prezesów?
Do tego czasu już wnuki jego wnuków będą u niego dyrektorami.
- 26 4
-
2022-09-29 08:29
Tak samo jak autobusowa
Jedna i druga
- 15 13
Wszystkie opinie
-
2022-10-14 11:56
Jakie beďą nowe tramwaje w Gdańsku przysłości w 2023 może lub nie wiem 2044 roku (1)
My mamy kilkadziesiąt producentów w Polsce
Pesa W Bydgoszczy
Alstom w Chorzowie
Modertands w koło Poznania
Stadler w Siedlach
Solarisy są Fabryce Stadler w Siedlcach
A producent Na Granicy
Škoda w Pradze w Czechach
Siemens w Niemczech
Bombardier w Niemczech
Tatra Yug w Ukrainie
Wy co wybranych Producentów a chce Polsce Moderus i Stadler a Granicach Siemensa i Bombaridera- 0 0
-
2022-10-14 12:09
Moja propozycja tramwaje dla Gdańska
Nowych tramwaje 148 w 2023 Maja
8 Duwag N8C
1130 , 1142, 1155,1156,1157,1158,1159,1160,
5 Tramwaji Pesy Swing 120NAG
Numeracja 1046-1050
10 Tramwaji Bombarider NGT6-2
1008 i 1009 i 1010
1400 i 1401 i 1402
1403 i 1404 i 1405
1406
10 Tramwaji Citadis 100 /NGD99
1000 drzwi 1x1x2x2x1 i 1407 do 1415 1x2x2x2x2 stylu zkm Gdańsk 2016 rok.
12 Tramwaji Bombarider NGT12
1416 - 1428
18 Tramwaji Stadler Tango Gdańczan
1429 - 1447
20 Pesa Swing
120nag duo
1086 - 1106
20 Solaris Tramino s105p
1448 - 1468
20 Siemens Avenio
1469 - 1489
10 Opcja kupna kolejnych Kostali 114Na 5 Fabryce Alstom i 5 Fabryce Moderus
5 FA 1503 - 1508
5 M 1509 - 1514
20 Alstom Regiocitadis
1177 - 1197
20 Skoda 29T Forcity
1198 - 1218- 0 0
-
2022-09-29 08:13
Opinia wyróżniona
Dokładnie odwrotnie niż z SKM. (3)
Tu się podpisuje dłuższe umowy, zeby zapewnić kredytowanie. Marszalek działa odwrotnie. Nie podpisuje dłuższych umów z SKM blokujac możliwosć zakupu nowego taboru. Widać, o co chodzi.
- 29 7
-
2022-09-29 21:52
(1)
A niby dlaczego Marszałek ma kredytować spółkę, będącą własnością państwowego PKP?
- 3 2
-
2022-10-03 08:09
bo takie sa reguly gry
I co maja do tego stosunki wlasnosci?!
SKM to samodzielny podmiot gospodarczy i z jakiej racji ma kredytowac marszalka i mieszkancow Trojmiasta?
Pociagi jezdza? Jezdza...- 0 0
-
2022-09-29 12:38
warta zastanowienia...
...asymetria...
- 0 1
-
2022-09-29 22:48
jak by były dochodowe
to by były sprzedane.
- 1 0
-
2022-09-29 20:47
I teraz przez ten tramwajowy szrot bedziemy płacic ogromne koszty za prąd a paliwo tanieje!!
- 1 0
-
2022-09-29 20:45
Kto podpisze cyrograf, może być udupiony na pół życia. Tylko niech wszyscy przeczytają co jest napisane drobnym druczkiem.
- 1 0
-
2022-09-29 18:33
Tragedia
Ten cały GAiT to jest dno i wodorosty.Wiecznie dzień ze zepsutym tramwajem i zerwaną linią dziwie się że urząd miasta to toleruje..Dzień pasażera pieszego to dzień stracony.Dziękuję firmie GAiT za spóźnienia do pracy i spóźnienia po dziecko do przedszkola.A tak trąbią przeżuć się na komunikację miejską jak ona jest 100 lat za murzynami bez obrazy dla kolorowych.Pracując w GAiT ze wstydu bym się spalił i współczując tym ludziom którzy pracują w tej żenującej firmie.
Czytaj więcej na: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Dluzsza-umowa-dla-GAiT-Kontrakt-na-10-lat-n171131.html?strona=0
Czytaj więcej na: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Dluzsza-umowa-dla-GAiT-Kontrakt-na-10-lat-n171131.html?strona=0- 1 0
-
2022-09-29 15:34
Syf
Czuję się jak pracownik z peronu idąc każdego dnia do roboty w tym łajnie...
Nawet Ukraińcy nie chcą tu robić.- 4 0
-
2022-09-29 15:22
to dla spólki perspekywa
na rozwój,coś się narescie ruszyło do przodu.Chociaż czasy ciężkie. Lisek dzieki układom w mieście podejmie populistyczne działania.Ma obecnie wolna ręke bo wysłał w końcu na emeryturę główną hamulcową byłą wiceprezes d/s finansowych.
Jak On to zrobił ? Fotel na stałe zamontowała i chyba z trzy raz windę na drugie piętro budowac chciała:)Bo po schodack ledwo sie wtaczała.
Na nic pieniędzy nie było ale o fundusz reprezentacyjny dbała i obfite paczki do miast,banków....wysłała.
W ten sposób pozycję swoją budowała a w firmie bida ale o związki zawodowe dbała.
Hitem działalności było to ,że jak w szpitalu leżała to kawę dla Pań pielęgniarek ze spółki przywozic kazała.- 2 0
-
2022-09-29 15:19
Spółki,spółeczki GAiT super zrzut dyrektorski z UM i jaką komunikację mamy?WPKGG 2-ch Dyrektorów i jeden Główny Księgowy i wszystko ogarniali, można było? można
- 1 0
-
2022-09-29 08:52
Krzyczę : trzeba utworzyć jeden, trójmiejski zarząd transportu. (10)
tylko tak można obniżyć koszty i usprawnić działanie, jednocześnie nie rezygnując z pensji kierowców, podwyższenia jakości działania.
- 27 11
-
2022-09-29 14:34
Nie po to w Gdyni jest przemyślana i czysta komunikacja żeby równać w dół do Gdańska
Poza tym przy takim dużym organizmie liczba pracowników będzie taka sama, tylko zamiast dyrektorów będziesz miał wice-dyrektorów itd.
- 0 0
-
2022-09-29 09:32
Krzyczę: trzeba zakończyć ten żałosny spektakl jakim jest Polska! (3)
Ohne Freiestadt Danzig!!!
- 2 6
-
2022-09-29 12:27
WMG
Wyimaginowana Metropolia Gdanska...
- 0 0
-
2022-09-29 10:28
jeżeli już to keine Freiestadt Danzig (1)
- 0 0
-
2022-09-29 10:36
chyba keine polnish
- 0 0
-
2022-09-29 09:07
(2)
To już było za komuny
- 4 4
-
2022-09-29 12:25
nie wszystko za tej zlej "komuny"
bylo gorsze.
Na pewno nie wolno stosowac takiego mentalnego automatu.
Szczegolnie dobitnie to widac w zakresie planowania przestrzennego i komunikacji. W tym lokowano ambicje i wzorowano sie na najlepszych.
Obecnie decyduje gust i interesy dawnego "polswiatka"...- 1 0
-
2022-09-29 09:34
Za komuny był jeden przewoźnik, a zarządu w ogóle nie było bo zajmowały się tym urzędy miasta i miejskie rady narodowe.
- 5 0
-
2022-09-29 10:46
co ty piszesz za bzdury? nie znasz trojmiejskiej teorii ogarniania tematów czyli "niedasię"
- 1 0
-
2022-09-29 10:08
Nie, to jest nie dopuszczane - zobacz ile prezesów straciło by pracę...
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.