• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dmuchanie na zimne. Tunel pod Wisłą to nie warszawskie metro

Maciej Naskręt
19 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa wanny, na której w przyszłości pojawią się dwie nitki jezdni wiodące do tunelu pod Martwą Wisłą. Budowa wanny, na której w przyszłości pojawią się dwie nitki jezdni wiodące do tunelu pod Martwą Wisłą.

Sprawdziliśmy, co robią inżynierowie z GIK i hiszpańskiej firmy OHL, odpowiedzialni za budowę tunelu pod Martwą Wisłą, by uniknąć powtórki z Warszawy, gdzie w sierpniu woda zalała jedną z budowanych stacji metra.



W połowie sierpnia na budowie stacji metra Powiśle doszło do przecieku wód gruntowych. Do tunelu łączącego dwie części powstającej stacji wpłynęła masa błotna. Na szczęście nikomu nic się nie stało, ale budowę wstrzymano i wciąż nie wiadomo, kiedy zostanie wznowiona.

Sprawdzaliśmy, w czym budowa warszawskiego metra przypomina drążenie tunelu pod Martwą Wisłą, a w czym się różni.

Prace budowlane w stolicy, przy których doszło do poważnej usterki, nie były spowodowane bezpośrednią pracą maszyny TBM. "Maria" i "Anna", bo tak się nazywają warszawskie maszyny, drążą linię metra w kierunku Powiśla, ale są obecnie ok. 2 km na wschód od miejsca usterki.

Budowa stacji metra Powiśle prowadzona jest 19 metrów pod ziemią, natomiast wykonanie tunelu pod Martwą Wisłą metodą w wykopie, czyli podobną technologią do tej w Warszawie, rozpocznie się na głębokości aż 31 metrów po stronie ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Tunel wykonany w tej technologii będzie miał długość 192 metrów. Dopiero wtedy zostanie do niego wsunięta maszyna TBM, która zacznie drążyć właściwy tunel bezpośrednio pod Martwą Wisłą na odcinku 1072 m.

Specjaliści nie chcą wypowiadać się o ewentualnych przyczynach wpłynięcia masy błotnej do wyrobku przy budowie stacji metra. Nieoficjalnie jednak twierdzą, że przyczyną było niedostateczne rozpoznanie gruntu przez geologów - wprowadzono zbyt rzadką siatkę badań gruntu. W Gdańsku takich badań przeprowadzono wiele.

O zdanie w tej kwestii poprosiliśmy prezesa miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, Ryszarda Trykoskę. - Nie chcę tu mówić o ewentualnych powodach incydentu w Warszawie. Mogę jedynie powiedzieć co zrobiono w Gdańsku przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą, by do podobnej sytuacji nie doszło - zaznacza.

Czy budowa tunelu pod Martwą Wisłą to skomplikowane przedsięwzięcie?

Badania geologiczne, które przeprowadzono w Gdańsku, nie tylko pokazały, w jakim gruncie będzie powstawał tunel. Na ich podstawie wskazano także, jakiego rodzaju maszyna TBM jest niezbędna, do wywiercenia tunelu - tłumaczy Ryszard Trykosko.

- Podobnie było przy budowie PGE Areny - wspomina szef GIK. - Część osób twierdziła, że nie można wybudować tak ogromnego obiektu sportowego dosłownie na torfowiskach. Wtedy jednak spółka BIEG 2012, którą wtedy kierowałem, zleciła szereg badań geologicznych. Na ich podstawie opracowano technologię budowy stadionu. Także dzięki temu PGE Arena do dziś zachowuje się i pracuje prawidłowo. Nie było żadnych problemów, gdy 40 tys. kibiców zasiadło na trybunach.

Inżynierowie GIK podkreślają jednak, że nie ma takich badań geologicznych, które zapewnią 100 proc. poziom bezpieczeństwa . Dlatego niezależnie od nich, prace pod Martwą Wisłą będą bardzo trudne. Odetchnąć będzie można dopiero po wydrążeniu północnej i południowej nitki tunelów pod Martwą Wisłą.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - zagrożony, przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - niezagrożony. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. - niezagrożony. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Maszyna TBM - Tunnel Boring Machine, która wydrąży przeprawę pod dnem Martwej Wisły.

Opinie (117) 3 zablokowane

  • Odcinek - od al.Rzeczypospolitej do ul.Hallera (9)

    Termin oddania - nigdy.
    Już wkrótce na Zaspie koło ETC i na odcinku al.Jana Pawła II do morza będą się działy dantejskie sceny.
    Już teraz są korki na al.Legionów,jak dojdzie ruch z tej trasy to dojazd tą trasą od strony Wrzeszcza będzie armagedonem.Następne wąskie gardło które skutecznie zablokuje al.Rzeczypospolitej to zjazd na al.Jana Pawła II i te wszystkie znaki "STOP" pod wiaduktami.
    Jeśli chcą coś zmienić aby nie było tam korków jest tylko jedno rozwiązanie:Poszerzenie al.Rzeczypospolitej od ETC do wiaduktów do trzech pasów oraz przebudowa zjazdu w al.Jana Pawła II.
    Wyrazy współczucia dla mieszkających w tej okolicy oraz przyszłych mieszkańców AVIATORA i CITY PARKU nowo budowanych tam osiedli.

    • 34 18

    • już dzisiaj (1)

      na skrzyżowaniu z Leszczyńskich w godzinach szczytu jest tragedia a co będzie gdy zamieszkają ludzie w city park i awiator >przybedzie jeszcze raz taka ilość samochodów a ulica Leszczyńskich z jednym pasem ruchu tak skutecznie spowolni ruch samochodów że będzie masakra

      • 4 0

      • Będziesz o godzinę później w domu

        • 0 0

    • Poszerzanie ulic nic nie da (2)

      Bo to skrzyżowania i węzły są niewydolne i to one blokują ruch. Znaki STOP na JPII/Rzeczpospolitej? Jak to ma nie powodować korków?
      A połączenie al.Rzeczypospolitej do ul.Hallera powinno powstać jak najszybciej. Gdyby odpuścili sobie niepotrzebne tunele dla pieszych na Słowackiego i nadmiarowe ekrany na pozostałych inwestycjach to starczyłoby na ten kawałek drogi. A tak to robią część potrzebnych inwestycji z niepotrzebnymi pierdołami.

      • 6 1

      • Ten cały wiadukt na Zaspie to jeden wielki bubel budowlano-organizacyjny (1)

        zaprojektowany przez jakiegoś betona z czasów gierka.

        • 9 1

        • Albo blaszanego Lenina

          • 0 1

    • Armagedonu chyba nie będzie...

      ale ruch na Jana Pawła znacznie się zwiększy.

      W połączeniu z idiotycznie zamontowaną sygnalizacją na tej ulicy spowoduje to korki.

      • 10 1

    • (1)

      Wszystko OK, tylko że znaków STOP pod wiaduktami od dłuższego czasu juz nie ma.

      • 2 12

      • Bardzo ciekawe,może udaj się do lekarza od oczu.

        • 13 2

    • Już niech zrobią tylko zjazdy pod wiaduktem a będzie bezpieczniej.

      Przecież tam takie "góry i doliny", że do znaku stop dociera się latem niczym Adam M. na mamuciej.

      • 7 0

  • "Nie było żadnych problemów, gdy 40 tys. kibiców zasiadło na trybunach." (3)

    Czyli że nikt tego nie liczył, tylko przeprowadzono testowanie wytrzymałościowe?
    W tym momencie 40 tysięcy kibiców (razy cztery mecze) poczuło się jak króliki doświadczalne, którym w każdej minucie widowiska groziła katastrofa budowlana.

    • 35 19

    • 40 tys widzów to ok 3 tys ton (2)

      A samego betonu wylano 100 tys ton. To tak jakby obserwować czy się zawali dom kiedy na piętrze przebywa 4 osobowa rodzina. I to mówi prezes GIK - masakra...

      • 16 2

      • 5 ton gdyby siedzieli tam amerykanie

        • 2 0

      • I tak za mądry jak się go porówna z jego szefem

        • 5 0

  • Sie znasz jak.......

    To są właśnie najlepiej wydane pieniądze ostatnimi czasy.

    wjazd do północnych dzielnic gdańska omijając tym samym centrum BEZCENNE.

    • 10 0

  • Szkoda kasy!

    czy tunel się zaleje czy nie zaleje kasę się utopi. Bilans zysków i kosztów tej inwestycji jest tak niekorzystny jak mało który.

    • 0 6

  • Tunel i związane z tym iwestycje drogowe to najlepsza rzecz jaka mogła spotkać Gdańsk! (1)

    • 12 0

    • buhaha

      co za rok? dwa? pięć? dziesięć lat???
      dobre teraz ale w następne lata NIC nie będzie, bo BIEDA I DŁUGI W BUDŻECIE

      • 3 5

  • jak mamy takich inżynierów to

    się nie ma co dziwić, że buble idą.
    A top pisarz trójmiasta czy zapoznał się z geologią??
    bo cala warszawa leży na ciekach wodnych i to nie pierwszy przypadek zalania w ten sposób metra, już w latach 60 w ten sposób zostały zalane pierwsze budowane odcinki metra.
    Wniosek z tego jest taki że w warszawie nie powinno być metra.

    • 2 4

  • To już wiem gdzie będzie największy zbiornik deszczówki po obfitych opadach...

    • 3 3

  • I znow wtopa

    Sprawdziliśmy - tak pismak napisał w tytule. Czy redaktor jest inspektorem nadzoru powołanym przez Inwestora. Czy posiada odpowiednie uprawnienia żeby coś sprawdzać? Chyba nie. Radził bym się najpierw zapoznać z Prawem Budowlanym a później pisać prawdę, a nie wprowadzać ludzi w bład.

    • 6 3

  • chyba trochę nieprzemyślane... (2)

    z grafiki wynika, że tunel będzie dość stromy, kolejna partanina!

    • 3 11

    • to nie rysunek techniczny (1)

      Czy z bajki "Reksio" też byś poznał jakiej on jest rasy?

      • 6 0

      • Pewnie. To byl kundel :)

        Ale zgadzam sie z Toba to nie jest rysunek techniczny.

        • 4 2

  • remont na Słowackiego (2)

    Ale o utrudnieniach na slowackigo w sobote i ze bedzie zamkniety lewoskret do Chrzanowskiego to juz portal Trojmiasto nie napisal:((( slabo z waszym inforowaniem mieszkanocow o tym co sie dzieje w Gdansku:(( kierowcy w godzinach szczytu poranneego stoja daleko w lesie a wy nawet loem o tym nie napisaliscie.

    • 28 4

    • a cpo by to dało... (1)

      wszystko inne też zakorkowane - spacerowa, AK itd itp

      • 4 1

      • Pozwoliloby wybrac inne drogi dojazdu, a nie zdezorientowani kierowcy jezdizli po osiedlowych trawnikach wbijaajc sie w chrzanowskiego.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane