• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Wrocławia pociągiem w nowych wagonach. Jak się prezentują?

Patryk Szczerba
28 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Przestronne przedziały z sześcioma miejscami i klimatyzacją w 1. i 2. klasie to tylko niektóre elementy, którymi PKP chce zachęcić do wybierania pociągów na trasie Gdynia - Wrocław. Przestronne przedziały z sześcioma miejscami i klimatyzacją w 1. i 2. klasie to tylko niektóre elementy, którymi PKP chce zachęcić do wybierania pociągów na trasie Gdynia - Wrocław.

176 mln zł kosztowały PKP Intercity nowe wagony, które będą obsługiwały trasę Wrocław - Trójmiasto. Dziewięć z nich, klimatyzowanych z udogodnieniami dla niepełnosprawnych, a nawet matek z dziećmi jest już w trasie. Podczas specjalnego postoju w Gdyni sprawdziliśmy, jak prezentują się w środku.



Wagony dostarczyła poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Do końca roku na tory wyjadą wszystkie zamówione przez PKP Intercity. Już teraz można powiedzieć, że cała inwestycja prezentuje się okazale i z pewnością podniesie komfort podróżowania na Dolny Śląsk w ramach połączenia TLK "Mieszko".

W środku uderza elektronika i nowoczesność, która w znanych wcześniej wagonach była w ilościach śladowych. Drzwi otwierają się elektrycznie, w każdym przedziale znajduje się sześć foteli. Pomieszczenia w pełni klimatyzowane, wreszcie z gniazdkami elektrycznymi zarówno w 1., jak i 2. klasie.

Przedziały 1. i 2. klasy różnią się w zasadzie jedynie ilością miejsca w środku. W pierwszym przypadku spokojnie pomiędzy fotelami mogą bawić się najmłodsi, nikomu nie przeszkadzając w podróży.

Zamiast tradycyjnych tablic informacyjnych, w wyciszonych m.in. dzięki hamulcom tarczowym wagonach umieszczono elektroniczne wyświetlacze, na których pojawią się informacje o przebiegu trasy. Można również dotykowo regulować temperaturę oraz światło. W przedziałach dla niepełnosprawnych, które pojawiają się w każdym zestawionym składzie znajdują się na wysokości tułowia.

Co ważne, jednostki te zostały wyposażone w specjalne podjazdy, szersze drzwi i większą ilość miejsca w środku. Za kilka tygodni ma w nich działać Wi-Fi.

W oknach zamiast firanek zastosowano ciekawe rozwiązanie - podwójne rolety, na dzień i na noc. Przy każdym fotelu zamontowane są osobno lampki służące do czytania. W toaletach z kolei pojawiły się elektryczne suszarki znane z centrów handlowych. W części z nich są dostępne przewijaki dla niemowląt. W każdym zestawionym składzie mają także jeździć wagony, w których znajdzie się miejsce dla rowerów oraz restauracyjne, które nie są nowe, a zmodernizowane.

Ciekawie prezentuje się także ciągnący pociąg TLK "Mieszko" elektrowóz, który posiada pantografy nowej generacji, które w przypadku uszkodzenia automatycznie składają się, nie niszcząc trakcji. Z kamerą służącą do obserwacji jazdy, testowanym jeszcze wciąż dynamicznym rozkładem jazdy i elektronicznym prędkościomierzem, jak twierdzą spotkani przez nas maszyniści, odbiegają znacznie standardem od jeszcze niedawno używanych przez nich pojazdów.

- Inwestycja jest realizowana w ramach pieniędzy z transzy, którą otrzymaliśmy z Unii Europejskiej w latach 2009-2013. UE dokłada 65 mln zł. Składy kierujemy na trasy, które przeszły modernizację i na których osiągane prędkości będą dochodziły do 160 km/h. Wiadomo, że na pierwszym planie jest teraz zakup pociągu Pendolino, ale wizytując miasta z tymi wagonami, pokazujemy, że zmienia się cały nasz tabor - przekonuje Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.

Wiadomo, że do końca 2015 roku m.in. na trasie Gdynia - Katowice będą kursowały składy z 20 zakupionych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych o nazwie Flirt III. Produkowane przez konsorcjum Stadler - Newag, na torach pojawią się jesienią, by w grudniu kończyć zakupy taborowe PKP Intercity.

- Wtedy 70 proc. naszego taboru będzie nowe lub zmodernizowane. Całkowity koszt modernizacji to 5,6 mld zł - dodaje Czemerajda.

Zmieni się także czas podróży. Dziś pokonanie trasy z Wrocławia do Gdyni bezpośrednim pociągiem trwa od 7 godz. 40 minut do 8 godz. 4 min. Po zakończeniu prac modernizacyjnych na tej trasie w 2015 r. podróż ma się skrócić do ok. 5 godz.

Opinie (119)

  • Iga

    Brawo na to czekałam , oby tak dalej :)

    • 1 0

  • JAKA CENA ? (2)

    I czy każde siedzenie będzie miało swoje gniazdko do prądu ?

    • 1 0

    • (1)

      Cena za normalny bez zmian 67,00 zł, tak gniazdka są przy każdym fotelu.

      • 3 0

      • musi być gniazdko bo bez gniazdka się nie pojedzie, gniazdko konieczne w razie potrzeby elektrowstrząsów mózgu

        • 1 0

  • Wystarczy przejazd kibiców Śląska Wrocław do braci z Gdańska (9)

    I po pociągu i wagonach.

    • 193 15

    • A co mają z Wrocławia iść do Gdańska? (1)

      Kibic też człowiek. A że przy okazji wyrwie umywalkę w toalecie to nie powód aby im zabronić jeździć. Trzeba być bardziej wyrozumiałym. A przy okazji będzie praca w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego na Przeróbce.

      • 6 18

      • To byłby pewnie ich ostatni wyjazd

        Bo kary jakie dostaliby organizatorzy wyjazdu byłyby tak wysokie, że odechciałoby się im organizować kolejnych wyjazdów.

        • 0 1

    • Dla nich powinni podstawiac wagony bydlęce, zamykane i drutowane na stacji początkowej i otiwerane dopiero na miejscu (2)

      ...nalepiej na Syberii.,

      • 100 14

      • Widzę

        ze jesteś znawcą w-bydlęcych !
        Pewnie się wyklułeś w jednym z nich.

        • 0 3

      • es sam jesteś bydlęciem i nie wysyłaj innych do swoich wagonów

        • 8 54

    • racja to bydło powinno się wozić w wagonach bydlęcych

      • 14 4

    • (1)

      Malinowe nosy nie jeżdżą pociągami Intercity.

      • 44 4

      • Jeżdżą tym w co wepchnie ich Policja.

        • 27 0

    • W ogóle kto pozwala na grupowe przejazdy kibiców w pociągach?

      • 20 6

  • Ankietka (6)

    Bo redakcja się zapomniała.

    Słyszysz "pociąg,nowe wagony,PKP",myślisz:
    a) o kolejkach do kasy,niemożności skorzystania z brudnej toalety,ministrze Bieńkowskiej i jej klimacie
    b) może faktycznie coś się zmienia
    c) nie mam zdania,jedyny pociąg jaki mnie interesuje to ten do płci przeciwnej

    • 76 18

    • najlepsieej narzekać...

      A;e być TAK POSTĘPOWYM i nie umieć kupić i wydrukować biletu z internetu, iść spokojnie na stacje i wsiąsc w pociąg to już trudna sprawa...

      No tak po POlska to ZŁY, ZACOFANY I DZIKI KRAJ W KTÓRYM WSZYSCY KRADNĄ BIJĄ I GWAŁCĄ NA BOKU.... Kurcze ludzie ogarnijcie sie!!!
      Ta całą Europa nie jest taka w cale lepsza od nas.. szczególnie że to my ją gonimy!! a ona mało żwawo ucieka...;)

      • 2 0

    • Niestety odpowiedź C nie pasuje do dzisiejszych (4)

      czasów. Dlaczego swoją ankietą narzucasz niezdrowy, niemoralny styl życia. Jedyny poprawny, zdrowy to pociąg do tej sameł płci.

      • 35 8

      • a gdzie ci się p.....o wcisnęło, cieciu malinowy? (3)

        • 4 14

        • Dotąd wciskało się tylko w anusa

          Ale teraz jest już wszędzie, w gazetach, telewizji, radiu...

          • 7 0

        • wszędzie

          do mediów

          • 3 2

        • ...

          To był sarkazm

          • 9 1

  • prawie jak pedzdolino;) (15)

    lol

    • 47 8

    • Polska pesa lepsza niz pseudolino (5)

      PKP Intercity podpisały w piątek umowę z bydgoską spółką Pesa na dostawę i serwisowanie 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Dart. Wartość kontraktu wyniesie 1,3 mld zł, z czego 70 proc. stanowić będzie dofinansowanie unijne.
      Pociąg jest przeznaczony do jazdy z prędkością 160 km/, a docelowo może być produkowany z przeznaczeniem do prędkości 250 km/h.Komponenty i podzespoły do produkcji nowych składów dostarczy ponad 350 przedsiębiorstw z Polski. Dzisiaj okazuje się, że Pendolino jest gorszym wytworem niż produkty Pesy. Pendolino nie otrzymało homologacji nawet do 160 km/godz. A warunki przetargu były takie, żeby wykluczyć polskie firmy!!Pseudolino Polakom jest niepotrzebne ale potrzebują go POlitycy rządu bo maja kieszenie napchane łapówkami!!

      • 6 7

      • Ty tłuku. Pendolino produkuje ALSTOM. Ten sam co robi francuskie TGV. (3)

        Idąc twoim tokiem myślenia, to w czasie bicia rekordu prędkości (ponad 500 km/h) skład TGV powinien się rozsypać, bo najlepsze są PESY. Prawda o Pendolino jest taka, że jacyś ludzie z Polski nie potrafią kupić porządnego składu dalekobieżnego, a nie to, że są gorsze. A Pendolino jeżdżą w sporej ilości krajów (zajrzyj do Wikipedii).

        • 5 3

        • leming ty niemasz zadnego toku myslenia :) bo najpierw musiał bys miec mózg:) (2)

          lepiej skocz po wazelinia dla budynia i donaldinia .Gdybys miał mózg to bys sobie nie pozwolił na łeb narobic i gadac ze to deszcz pada

          • 1 5

          • Ty z ta wazeliną tochyba sie zaciełeś??

            już 3 post chyab.. "donaldinie, budynie i POlski" to już nawet nie licze...p;///

            kolej sie zmienia i dobrze. Pendolino narazie średnio wypala jednak to projekt bardziej długofalowy... Pociągi kupuje sie nie na 3-4lata tylko na 20-30 a awet wiecej lat.. + podernizacje to hohoho.. wiec poczatku bywają trudne ale potem powinno być dobrze...
            O ile nas ruskie nie napadną..;//

            • 0 0

          • Rzekomy Polaku! Przyswój sobie zasady polskiej gramatyki,i nie kalecz ojczystej mowy,za którą groził Sybir!

            Zasady pisowni "nie" z czasownikami i odmiany rzeczownika "leming" przez przypadki masz w poważaniu?

            • 4 0

      • Zapomniałeś tylko dodać, że ewentualna wersja na 250 km/h to już zupełnie inna konstrukcja, która póki co jest na deskach kreślarskich i nie wiadomo do końca, kiedy mogłaby trafić do produkcji. Jak rozpisywano przetarg na szybkie składy dalekobieżne, to Pesa była jeszcze w powijakach i spawała pudła dla Bombardiera.

        • 11 2

    • nie prawie tylko dokladnie tak samo ja pseudolino tylko 10 razy taniej (3)

      rzad POpaprańców to zwykli złodzieje nakradli ile sie dało brali łapówki i tylko oto chodziło onic wiecej.I dla przypomnienia pseudolino nadal niejest dopuszczone do jazdy bo niema szyn donich wtym kraju odpowiednich!

      • 2 12

      • (2)

        Jakie 10 razy taniej tłuku. Jeden taki wagon kosztuje ok. 7 mln zł (za 25 wagonów PKP zapłaciło 176 mln zł). Zestaw teraz sobie skład z powiedzmy 8 wagonów i do tego wagon restauracyjny oraz lokomotywa i wyjdzie ci koszt składu ok. 75 mln zł, jedno Pendolino to koszt ok. 85 mln zł, więc gdzie masz te 10 razy taniej? I jakich szyn nie ma? Przestań siać propagandę.

        • 13 3

        • leming wazeliniarzu twoja głupote nikt nieprzebije (1)

          kupiłeś juz zapas wazeliny to wracaj lizać tyłek Donaldinia

          • 1 10

          • Masz jakieś merytoryczne kontrargumenty? Ile wg. ciebie kosztuje jedno Pendolino a ile zakup tych wagonów? Podaj konkretne kwoty.

            • 12 2

    • Pendolino - nie wsiade w Polsce przez lata

      Mialem przyjemnosc jechania na trasie Rzym-Florencja z predkoscia ponad 250 km/h. Sterowanie pociagiem to w znacznej mierze elektronika. Maszynista siedzial bardzo zrelaksowany i praktycznie nic nie robil. Nie wierze, ze to bedzie dzialac u nas ... a tutaj dziala juz ponad 20 lat.

      • 6 3

    • kiedy przeczytamy że Skm kupiła nowe składy? (1)

      ... żal. ściska i zazdrość...

      • 15 3

      • Skm niech lepiej nie kupuje nowych - bo trójmiejska patologia raz dwa je zdemoluje

        • 12 4

    • lepiej, bo mniejsza kasa też i pięknie.

      • 14 1

    • A z powrotem starymi.

      Tak ostatnio wracałem. Ale nowe są ok.

      • 9 1

  • (7)

    Okien pewnie nie da sie otwierac, a w srodku klima na maksa... Dziekuje, pojade zwyklym.

    • 12 44

    • (1)

      da się otworzyć :) i da sie regulować klime :)

      • 1 1

      • Tak, da się otworzyć co najwyżej nędzny lufcik. Ja tam jednak wolę normalne otwierane do połowy okno, przez które można wyjrzeć. A i przewietrzy się świeżym powietrzem, a nie zatęchłym z klimatyzatora (krąży w obiegu zamkniętym). Klimę jakoś da się niby regulować, ale ten buczący przez całą drogę nawiew jest na dłuższą metę nie do zniesienia.

        • 0 1

    • Jak klimatyzacja jest wlaczona to

      okna musza byc zamkniete. Tak samo w samochodzie. Wlaczasz klimatyzacje (A/C) to okna zamykasz bo nie bedzie zadnego efektu chlodzenia. Ale widze ze sa jeszcze tacy co sobie z tego sprawy nie zdaja.

      • 6 2

    • Dokładnie! Nie da się butelki przez okno wyrzucić, ani pomidorem strzelić jakiegoś buraka przy torze.

      • 2 2

    • z tą klimą trochę racji jest

      jednak w tych pociągach co obecnie ją miały można było ją regulować.
      Trochę śmiesznie jechać latem w pociągu i sweter zakładać bo zimno.

      • 4 3

    • Polakowi nie dogodzisz,klima to normalniej gorzej ,niż Koleje Indyjskie...

      • 8 4

    • Pojedź do Warszawy

      Klimatyzacji zero a pociąg spóźniony 2,5 godziny

      • 5 1

  • niestety kolej zrobiła wszystko aby odwrócić od siebie klientów (11)

    dziś mam 40 lat i nie korzystam z pociągów dalekobieżnych. Auto , bus, autobus to te środki lokomocji wybieram ze względu na czas przejazdu i cenę.
    jak byłem dzieciakiem pociąg z Gdańska do W-wy jechał 3,5 godziny , dziś po wszystkich remontach i modernizacjach jeden jedyny jedzie 4,15 a reszta blisko 5 .

    Aby odwrócić tendencję pociągi musiałyby bardzo przyśpieszyć i być komfortowe, czyste i bezpieczne a do tego oczywiście tańsze!!! I jestem przekonany że nawet pedolino nie pomoże

    • 79 12

    • Minister Sławomir Nowak napomknął że będzie miał wreszcie czyste składy

      MINISTRZE - składy się myje!!!!!!!! I to CODZIENNIE! A nie wymienia na nowe!

      • 0 0

    • moderna do Wawy jeszcze się nie skończyła, więc o co bijesz pianę...

      • 0 0

    • Remonty się jeszcze nie skończyły. Za bardzo wierzysz w to co mówią w TV ?

      • 2 0

    • Współczuje Ci jeśli jeżdzisz autobusem na dystanse dalsze niż 50km... (4)

      Jak widzę tych wszystkich masochistów jadących przez pół (albo i całą) Polskę PB czy innymi autokarami to się zastanawiam - dlaczego sobie to zrobili?
      Chyba tylko cena - 2zł to jak za jazdę na stopa a mniej stania przy drodze z płachtą.
      Podróż autobusem to masakra,, ciasno, trzęsie, nie ma gdzie wyjsć rozprostować nóg. Samolotem się człowiek moze przemęczyć bo za niewygodę dostaje bezkonkurencyjną szybkość dzięki czemu znacznie skraca czas podróży a czasami jest to jedyne sensowne rozwiązanie ale autobus, why?

      • 25 17

      • Na dystansach tak do 300-350 km to samolot wcale nie jest tak dużo szybszy i jak skończą się remonty na kolei to przelot z Rębiechowa na Okęcie wcale nie będzie dużo krótszy niż przejazd z Gdańska do Warszawy pociągiem (wliczając czas potrzebny na dostanie się na lotnisko, wszelkie odprawy itd.) a różnica w cenie znacząca. O lataniu Ryanem do Modlina to nawet nie wspominam, bo to jakaś pomyłka, no chyba że Modlin ma być tylko punktem przesiadkowym, to ok, bo jeśli miejscem docelowym ma być centrum W-wy to jakiś absurd.

        • 8 0

      • (2)

        taka jest roznica zecpolskibus jest zassze na czas a pkp co by nie bylo pol godziny spoznienia musi byc

        • 5 12

        • W PKP nie ucina pasażerom nóg,a w PB bywało. Dziękuję,postoję,póki mogę.

          O zaduchu i ciasnocie nie wspomnę. Tak mogą jeżdzić drobne dziewczyny 50 kg,a nie facet 90-100 kg.

          • 9 3

        • Bez przesady a nawet gdy się zdarzy to spóżnienie to wolę jechać 5h pociągiem niż 4,5h autobusem

          • 19 5

    • Kolej jest państwowa i rzadzą nią POlitycy a ci maja ludzi gdzies zabronili zachodniej konkurencji

      to pojawiła sie konkurencja autobusowa tej nie mogli zabronić.! I zamiast kupić jak najwięcej nowych pociągów to zaplacili za pseudolino gigantyczne pieniadze które nigdy sie nie zwrówci i bedzie przynosci straty tylko pod publike!

      • 1 8

    • "Po wszystkich modernizacjach"? Skąd ci się to wzięło,modernizacja linii Gdynia-Warszawa trwa,objazd przez Bydgoszcz,

      • 4 1

    • ...

      A to remont na E-65 już się zakończył? Bo nic mi o tym nie wiadomo?
      Nie siej fermentu, ok?
      Ja sobie nie wyobrażam jazdy ciasnym busem do Wawy. Raz skorzystałem z PolskiegoBusa i nigdy więcej.
      Do tego dochodzi bezpieczeństwo.
      Ile to już wypadków miał PB przez ostatnie 3 lata na DK7 i S7?
      Ilu ludzi zginęło na tej trasie w samochodach?
      A ile w pociągach?
      Dla mnie czas przejazdu pociągu poniżej 4h jest akcetpowalny, a gdy zejdzie poniżej 3h, będzie rewelka.

      • 21 4

  • Ok

    Ladnie wyglądaja jednak szkoda że nie ma takich wagonów na trasie Gdynia - Warszawa

    • 3 2

  • Bardzo mi sie podobaja te nowe wagony.

    Zreszta jako dawny stoczniowiec z Gdynskiej Komuny Paryskiej mielismy wiele kontaktow handlowych z Poznanskim Cegielskim i wiem ze cokolwiek Cegielski produkowal to bylo na najwyzszym poziomie. Porownuje to z zachodnimi podobnymi produktami i powiem ze my Polacy mozemy byc dumni. Ale jednak jest druga strona medalu. Jak dlugo te piekne wnetrza wagonow pasazerskich beda przypominaly ze tam ludzie jezdza? Po jednej podrozy te pieknie wymodelowane ubikacje beda zasikane, sedes zapchany a zlewy zarzygane. A na scianach wydrapane przerozne romantyczno-erotyczne wyjatki z domoroslej kuchennej poezji w czym nasi rodacy to jednak wioda swiatowy prym. Te piekne niebieskie pluszowe siedzenia w przedzialach pasazerskich beda bardzo szybko brudne, zakurzone, zalane kawa czy roznymi slodkimi napojami. Prawdopodobnie najczesciej piwem bo nasi rodzimi (mlodsi) pasazerowie bez piwa nie potrafia egzystowac. Smrod z tych zalanych siedzen bedzie niemozliwy do usuniecia. Bo po prostu to nie jest takie latwe. To tak jak kupujesz stary uzywany samochod i kiedy otworzysz drzwi do niego to od razu czuc kto byl poprzednio wlascicielem. Jesli nasi pasazerowie zrozumieja ze wladze naszego kraju robia to i wydaja pieniadze dla naszej wygody to moze bedzie OK. Ale watpie.....

    • 4 0

  • i znowu wszędzie siedzenia ustawione przodem do siebie

    i weź tu się gap na jakąś gębę przez 6 godzin, wolę polskiego busa

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane