• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dobre wieści ws. Obwodnicy Metropolitalnej

Michał Brancewicz
1 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jeden z węzłów jaki powstanie na trasie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Jeden z węzłów jaki powstanie na trasie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej nie wejdzie do zadłużenia państwa - uznał wstępnie Eurostat. GDDKiA ubiega się w Europejskim Banku Inwestycyjnym o zarezerwowanie środków, które pokryją część kosztów realizacji szacowane na ok. 2,5 mld zł. Jest zatem szansa, że jeszcze w tym roku wybrany zostanie prywatny partner, który wybuduje ekspresówkę.



Wierzysz, że Obwodnica Metropolitalna powstanie w deklarowanym terminie?

Ministerstwo Infrastruktury od wielu miesięcy czekało na wydanie opinii Europejskiego Urzędu Statystycznego w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej. Chodziło o decyzję, czy budowa drogi ekspresowej zostanie wliczona do długu publicznego.

- Opinia ma charakter wstępny, gdyż ta właściwa zostanie wydana dopiero po wyborze partnera prywatnego i ustaleniu ostatecznego kształtu umowy łączącej strony - informuje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA. - Jednakże uzyskanie wstępnej opinii Eurostatu oznacza, że wypełniony został warunek konieczny dla realizacji Obwodnicy Metropolitalnej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego postawiony w czerwcu 2018 r. przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.

Banki sfinansują co najmniej 70 proc. kosztów budowy



Dodatkowo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podejmuje starania o uzyskania tzw. "rezerwacji" środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na budowę OMT. Jednak to partner prywatny będzie ostatecznie kredytobiorcą tych środków.

- W marcu zakończył się etap kompletowania wniosku i weryfikacji dokumentów. Faktyczna "rezerwacja" środków w postaci decyzji Rady Dyrektorów EBI spodziewana jest w połowie maja 2020 r. - zapowiada Michalski.
Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 2,5 mld zł. Według założeń EBI oraz inne banki traktowane łącznie pokryją minimum 70 proc. kosztów przedsięwzięcia.

Przetarg na wybór wykonawcy jeszcze wiosną



To oznacza, że urzędnicy mają zielone światło dla wyłonienia partnera prywatnego, który wybuduje 33-kilometrową trasę o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. OMT połączy węzeł Południe, miejsce, gdzie Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska z węzłem Chwaszczyno, który to powstanie w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej

Obecnie na finiszu są prace nad wszczęciem postępowania na wybór partnera prywatnego dla Obwodnicy Metropolitalnej. Przetarg, w trybie dialogu konkurencyjnego, ogłoszony będzie przez oddział GDDKiA w Gdańsku w II kwartale tego roku.

Budowy dróg rozruszają gospodarkę po kryzysie



Czy ten termin jest realny do utrzymania i sama Obwodnica Metropolitalna powstanie zgodnie z planem?

- Myślę, że jest na to duża szansa. Inwestycje publiczne będą musiały być realizowane, żeby rozruszać gospodarkę po kryzysie - uważa Stanisław Lamczyk, senator z Pomorza z ramienia Koalicji Obywatelskiej, który od dawna zabiega o realizację tej trasy. - Już teraz największe firmy budowlane pytają, co z realizacją tej inwestycji. A jak wiadomo, takie przedsięwzięcie da również prace lokalnym firmom.

Projekt i budowa zajmie cztery lata



Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej powstanie w formule projektuj i buduj. Wyłoniony wykonawca będzie miał 48 miesięcy na uporanie się ze wszystkim. Potem przez kolejne 26 lat będzie odpowiedzialny za utrzymanie trasy, za co będzie otrzymywał od państwa tzw. opłatę za dostępność.

Obwodnica Metropolitalna ma zostać włączona do ViaTOLL - systemu poboru opłat za przejazd pojazdów ciężarowych.

Trasa przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej

Opinie (253) ponad 10 zablokowanych

  • Opłata za dostępność? (2)

    Kolejny Kulczyk się dorobi - tak jak w przypadku autostrady A2 - najdroższej w Europie.

    • 16 6

    • Bzdura (1)

      • 1 1

      • Bzdura

        Że A2 jest najdroższą autostradą w Europie, a umowa pomiędzy Kulczykiem a państwem będzie tajna przez kolejne kilkanaście lat?

        • 1 0

  • Niczego nie bedzie.

    • 9 1

  • (4)

    Byłoby super. Mam jednak wątpliwości jeśli chodzi o finansowanie tej potrzebnej inwestycji. Przypomnę, że część pieniądzy już była, ale Szydło odebrała Pomorzu przyznaną kasę. Poza tym w dobie koronawirusa różne rzeczy obiecują a później można się wycofać zwalając na pandemię.

    • 12 12

    • Dokladnie, (3)

      • 4 2

      • (2)

        A tak dokładnie to co?

        • 0 0

        • (1)

          Umiesz czytać ze zrozumieniem ?

          • 1 0

          • powtarzam pytanie!

            Dokładnie co?

            • 0 1

  • Szkoda ze PiS w osobie Jaworskiego ktory w zemscie za przegrane wybory (5)

    zablokowal budowę Trasy Kaszubskkiej , Obwodnicy Trojmiejskiej , Drogi Zielonej , już by były na ukończeniu ,,,, a co dalej z S6 od Bozego Pola do Koszaina? w XXII wieku?

    • 11 16

    • Lokalny patriota i wybitny fachowiec. (2)

      • 1 1

      • Jaworski z prezesa PZU zlądował na prezesa (1)

        Polskiego Związku Curlingu. PIS w 2018 zawiesił go w prawach członka i dobrze.

        • 1 1

        • za mało... a z curlingu nawiał już dawno, wstawiając tam ministranta prałata wielebnego dla części polaków

          • 0 0

    • (1)

      Szkodnik Drelich teraz wstrzymuje wszelkie inwestycje ,razem z konserwatorem wojewódzkim . Oni myślą ,że PiS będzie rządził wiecznie .Już widać że koronawirus ich wykończy .Nastąpią rozliczenia i bezrobocie panowie pisowcy !!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 1 3

      • lol

        Pędzisz bimber w XXI wieku?

        • 0 0

  • Bełkot (1)

    Inwestycje publiczne będą musiały być realizowane, żeby rozruszać gospodarkę po kryzysie - uważa senator Lamczyk.

    Większej bzdury nie słyszałem. Gospodarka nie działa w taki sposób, senator Lamczyk

    • 5 11

    • Zeby rozruszac gospodarke nalezy emerytow powyze j65 roku zycia przenosic na Mazury.

      Stworzyc tam cale wojewodztwo dla osob starszych. Poszeregowac ich na grupy wiekowe .Najpierw jednak wyslac tam wszystkie firmy budowlane aby wybudowaly tam cala infrastrukture,Kosztem obciazyc panstwo..Reszte mieszkancow Polski przywrocic do szkol i do pracy.

      • 3 0

  • Chora, zbędna inwestycja, która do reszty zabije centrum Gdańska

    Gdańsk to już dziś miasto bez centrum, bez życia w centrum (nie liczę turystów). Takie inwestycje jak ta zachęcają do przeprowadzki do "domków na przedmieściach" i powodują, że miasto staje się nie do życia, zostając turystyczną wydmuszką. A za tym cały ciąg dalszy problemów: coraz droższe mieszkania, coraz dłuższa droga do pracy, coraz mniej kontaktów społecznych, degradacja społeczna i materialna dzielnic centralnych. Podatki też odpłyną - zamiast do Gdańska popłyną do Żukowa i okolicznych gmin.

    Dziwne, że władze Gdańska tego nie widzą. Mam nadzieję, że COVID-19 zatrzyma tę zbędną inwestycję.

    • 4 25

  • Nie wiedziałem , że KO cokolwiek robi przy OM i na dokładkę jest decyzyjna . Jakiś świat równoległy ?

    • 3 0

  • Hahahah

    Ta droga nigdy za pisu nie powstanie

    • 6 6

  • Taka piękna prima aprilisowa "informacja",

    a trolle z obu wrogich obozów przerzucają się "argumentami". Te dość nieskomplikowane intelektualnie osobniki łykają wszystko, jak pelikan ryby:)

    • 7 2

  • Jak to jest żart na prima 1 04 to niesmaczny byłby

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane