Fakty i opinie

stat

Dobre wieści z A1: nowy odcinek pod Łodzią, bez opłat podczas korków

To jest wjazd na nowy fragment - konkretnie na węzeł Tuszyn od strony Katowic.
To jest wjazd na nowy fragment - konkretnie na węzeł Tuszyn od strony Katowic. fot. Autostrada A1 Łódź/facebook.com

Dwie dobre informacje dla korzystających z autostrady A1. Po pierwsze szybciej dojedziemy na południe Polski, bo 1 lipca otwarty zostanie 40-kilometrowy fragment obwodnicy Łodzi. Po drugie rząd zdecydował, że na autostradach podnoszone będą bramki, gdy utworzy się przed nimi kolejka.



Czy nowy fragment A1 usprawni twoją podróż na południe Polski?

tak, jeżdżę tam często, do rodziny bądź pracy 37%
tak, ale trudno mi wskazać, kiedy tam pojadę 46%
nie, ale był niezbędny dla lepszego połączenia Polski Północnej z południem 11%
nie, ten kierunek podróży mnie nie interesuje 6%
zakończona Łącznie głosów: 1342
Na najbliższy piątek zaplanowano otwarcie 40-kilometrowego odcinka autostrady A1 między Strykowem a Tuszynem wokół Łodzi. Włączenie tego fragmentu do autostrady sprawi, że droga na południe Polski będzie już miała 444 km z planowanych 568 km. Do pełni szczęścia kierowcom zabraknie już tylko budowy odcinka wzdłuż gierkówki i wokół Częstochowy.

Wróćmy jednak do województwa łódzkiego. Na nowym odcinku autostrady A1 są nowe cztery węzły drogowe - "Brzeziny", "Łódź Wschód", "Łódź Górna" i "Tuszyn". Wszystkie zostaną otwarte jednocześnie w niedzielę około południa.

Nowa trasa ma nawierzchnię betonową, której trwałość ocenia się na 30-40 lat, bez konieczności przeprowadzenia gruntownego remontu.

- Podróż nowym odcinkiem autostrady zajmie ok. 25 minut i skróci przejazd względem obecnego przez Łódź od 45 minut do dwóch godzin, w zależności od pory dnia. Do tej pory kierowcy musieli jechać przez centrum Łodzi. 1 lipca to się zmieni - mówi Trojmiasto.pl Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dla zmotoryzowanych wybudowano cztery miejsca obsługi podróżnych. Dwa pierwszej kategorii z możliwością odpoczynku, skorzystania z toalety i małą gastronomią - "Skoszewy Wschód" i "Skoszewy Zachód". Miejsce obsługi podróżnych "Wiśniowa Góra Wschód" ma drugą kategorię - umożliwia dodatkowo zatankowanie samochodu, a "Wiśniowa Góra Zachód" trzecią kategorię - tutaj w przyszłości dodatkowo może stanąć niewielki hotel.

Poszczególne fragmenty autostrady A1.
Poszczególne fragmenty autostrady A1. graf. Trojmiasto.pl
Budowa ruszyła po zmianie wykonawcy

Budowa autostrady A1 wokół Łodzi rozpoczęła się jesienią 2010 r. Najkorzystniejszą ofertę cenową w wysokości 1,16 mld zł złożyło konsorcjum, którego liderem był Polimex-Mostostal. Pierwotny termin zakończenia prac wyznaczono na październik 2014 roku, jednak z powodu znacznych opóźnień na budowie umowę rozwiązano.

Przetarg na dokończenie budowy 40-kilometrowego odcinka Stryków-Tuszyn został ogłoszony w lutym 2014 r. Zadanie wtedy podzielono na trzy części. Zadanie I od węzła Łódź - Północ (A1/A2) do węzła Brzeziny (A1/DK 72) o długości 14,1 km zbudowała firma Strabag za 339 mln zł. Zadanie II od węzła Brzeziny (A1/DK 72) do węzła Romanów (A1/DW714) o długości 11 kilometrów wykonała firma Mota-Engil za 360 mln zł. Ostatnie, 15-kilometrowe zadanie - III - wykonała firma Budimex za kwotę 290 mln zł.

We wszystkich przypadkach wykonawcy mieli 22 miesiące na wykonanie wszystkich prac i zdobycie pozwolenia na użytkowanie. Spodziewane otwarcie w chwili podpisania umowy przypadało na przełom lipca i sierpnia 2016 r. Prace udało się jednak zrealizować szybciej o prawie miesiąc.

Fragment nowej autostrady A1 pod Łodzią.
Fragment nowej autostrady A1 pod Łodzią. fot. Autostrada A1 Łódź/facebook.com


Podczas korków bramki zostaną podniesione

Niespodziewanie, bo wbrew wcześniejszym zapowiedziom, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk poinformował, że podczas wakacyjnych weekendów na A1 będą podnoszone bramki. Nie przez cały czas, ale wtedy, gdy tworzące się przed nimi korki zmuszą kierowców do czekania.

To oznacza jednak konieczność rekompensowania strat wynikających z tego, że kierowcy nie zapłacą za przejazd. W tym roku zarezerwowano na ten cel ok. 9 mln zł (rok temu było to ok. 27 mln zł).

Opinie (126) 8 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.