• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dostaniemy ponad 610 mln zł na budowę Kolei Metropolitalnej!

Maciej Naskręt
1 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Kolei Metropolitalnej, Gdańsk-Abrahama. Z prawej strony widać istniejącą pętlę tramwajową. Stacja Kolei Metropolitalnej, Gdańsk-Abrahama. Z prawej strony widać istniejącą pętlę tramwajową.

Jest decyzja o dofinansowaniu w 85 proc. budowy Kolei Metropolitalnej. Inwestycja trafiła na listy indykatywne Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pomorze zaoszczędzi dzięki temu ponad 250 mln zł.



Czy kierowcy przesiądą się do pociągów Kolei Metropolitalnej?

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opublikowało właśnie zaktualizowaną listę projektów finansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wśród 335 inwestycji z całej Polski, mających zagwarantowane unijne dofinansowanie, znajduje się również Pomorska Kolej Metropolitalna. Oznacza to, że na PKM otrzymamy aż 85 proc. dofinansowania.

- To bardzo dobra wiadomość dla Pomorza - cieszy się marszałek województwa Mieczysław Struk. - Dzięki tak wysokiemu dofinansowaniu możemy wybudować PKM w najkorzystniejszym dla mieszkańców wariancie, jako linię dwutorową i zelektryfikowaną. To największy projekt infrastrukturalny w historii samorządu i chcemy, aby ta epokowa inwestycja zrealizowana została jak najlepiej - dodaje.

Poniedziałkowa decyzja MRR nie była niespodzianką. W listopadzie ub.r. minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska zapowiedziała w Gdańsku, że jej resort poprze wniosek Pomorza o zwiększenie dofinansowania. Teraz, po opublikowaniu aktualnej listy indykatywnej POIiŚ, tamte słowa zyskały swoje potwierdzenie.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma 719 mln zł (netto), z czego 85 proc., czyli 611 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania, 13 proc. z kredytu bankowego, jaki będzie musiał zaciągnąć samorząd, a  2 proc. to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej wiodła będzie do istniejącej linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna. Dzięki nowemu połączeniu zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej trasy planowane jest na początku 2015 roku.

Koszt budowy PKM szacuje się na ponad 719 mln zł, z czego ponad 610 dostaniemy od Unii Europejskiej. Film stanowił materiał promocyjny jeszcze przed podjęciem decyzji o ostatecznym kształcie i liczbie stacji nowej kolei.

Miejsca

Opinie (163) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekawe kiedy pierwsza awaria ?! (5)

    • 28 33

    • nie będzie awarii

      BĘDZIE WSZYSTKO NOWE!!!!!!! Chyba że za 50 lat

      • 0 0

    • (1)

      jak skumasz co masz z tyłu w gaciach

      • 2 1

      • co?

        • 0 0

    • juz była...;)

      • 4 0

    • w pierwsze mrozy ;)

      • 11 2

  • mam nadzieję,że przystanek będzie nazywał się Zajezdnia/Abrahama (15)

    a nie jakaś stszysia

    • 25 27

    • ten piotruś z ludowej street

      musi mieć zmienne IP

      • 0 0

    • a moze Rzeczka (1)

      • 1 0

      • Bagienko

        Bagienko

        • 0 0

    • lub lepiej (5)

      Zajezdnia Wrzeszcz/Abrahama

      • 8 3

      • Abraham Wrzeszczący przy Strzyżeniu w Zajezdni

        może być?

        • 2 0

      • Abrahama / Zajezdnia Wrzeszcz (2)

        • 5 2

        • wrzeszcz abraham! zajezdnia... (1)

          • 5 3

          • Strzyża

            Strzyża, Gdańsk-Strzyża.

            • 1 2

      • zajezdnia abrahama/wrzeszcz

        • 5 3

    • Strzyża czeka na kolej metropolitalną

      Gdańsk-Strzyża PKM. Głupawe przekręcanie nazwy jest bezsensowne.

      • 0 1

    • (s)krzyżowcy :DDD

      • 1 0

    • przystanej salon strzyzyenia

      fryzjerzy wysiadka

      • 3 0

    • Ogrodnictwo / Okaz

      • 1 2

    • a może

      Gdańsk-Klub Przyjaciół Szczysi przy Radzie Szczysi

      • 9 2

    • Szczysza?

      • 2 5

  • Świat od dawna robi takie koleje na poduszkach magnetycznych. (3)

    My cofamy się do XX wieku. Tak to zawsze będzie my w tyle za ,,zachodem"

    • 0 7

    • poczytaj sobie o zagadnieniu (2)

      Jak dotąd jedynie w chinach jest taka kolej i jak dotąd to wszyscy fachowcy oceniaja ze niestety jest za droga .Po wypadku 22 września 2006 r. w niemieckim mieście Lathen wstrzymano prace

      • 1 0

      • chyba masz jakąś słabą prase (1)

        dzisiaj dojechaliśmy do pracy koleją na poduszkach magnetycznych. Podpisano 50 mln Chińczyków.

        • 0 0

        • przecież napisał że jest w chinach

          • 0 0

  • Wszystko niby jest O.K. ale wygląda na to, że będzie po polsku, czyli pociągi będą jeździć,

    puste, bo będą kończyć bieg we Wrzeszczu, zamiasat w Sródmieściu. A jak jeszcze słyszę, jakiegoś dyrektora od kolei, że 20 cm różnica poziomów pomiędzy peronem, a wagonem jest bezproblemowa, to widzę że autor wypowiedzi jest IDIOTĄ, który NIGDY w życiu nie prwadził w zimie wózka z dzieckiem. Więcej, nigdy nawet nie przyglądał tej czynności. Czy w Polsce decydenci nie potrafią zrozumieć, że PKM nie celem samym w sobie, ale ma SŁUŻYĆ SPOŁECZEŃSTWU, czyli zwyczajnym LUDZIOM ! Nie cyrkowcom czy kaskaderom. A dodatkowo ma być inwestycją OPŁACALNĄ, czyli ma wozić DUŻO właśnie LUDZI, zwyczajnych ludzi, powtórzę, nie cyrkowców i kaskaderów. W całej EUROPIE, od Moskwy przez Londyn przez Paryż, Barcelonę i Rzym pomięszzy peronem a wagoinem kolei miejskiej róznica poziomów wynosi 0 cm. U nas ma być inaczej !!! Cała kolej miejska czyli SKM i PKM MUSZĄ mieć takie samie wagony, perony i BILETY, to oczywiste.

    • 2 1

  • Ale kto będzie tym jeździł i dokąd? (1)

    Bo mi to nie po drodze zupełnie. Omija Niedźwiednik i Morenę. Od Banina kilka km. Dalej skrajem Osowej i Karwin. Tylko dojazd z lotniska do centrum będzie łatwiejszy ale w końcu to ma służyć nam czy przyjezdnym? Mieszkam na Osowej a pracuję w Gdyni. Teoretycznie powinno mi pasować, ale ja mam do tej stacji 2 km w linii prostej a 3 km drogami. Zanim dojadę na stację to samochodem już będę w Chwarznie.

    • 7 3

    • Masz do stacji 2km i rozumiem, że to już

      powód żeby inwestycję zarzucić?

      • 1 0

  • a ja chciałem porozmawiac o biletach metropolitalnych (3)

    15 zł kosztuje bilet który obowiązuje w PR, SKM oraz ZTM w Gdańsku albo ZKM w Gdyni. Ale jak ja skasuję bilet w SKM to skąd kanar w Gdyni będzie wiedział czy ja jechałem gdańskim busem czy nie? Takie drobne niedoparzenie ze strony firmy a 3 zł zaoszczędzone

    • 0 1

    • Skasuj i pojedź (2)

      to się dowiesz

      • 0 0

      • to i tak zrobię a kanar się nie dowie (1)

        chyba że jest jasnowidzem

        • 0 0

        • Widać, że nigdy nie jachałeś z takim biletem

          Dobra podpowiem Ci, bilety na Gdańsk i Gdynię są różne mimo takiej samej ceny.

          • 0 0

  • Nareszcie (5)

    rozbudują naszą gdańską S-Bahn,a co zlinią na stadion i do Nowego Portu?

    • 4 1

    • dobry pomysł - przedłużyć PKM do Nowego Portu (2)

      • 2 1

      • do nowego portu już nigdy nie pojedzie żaden pociąg (1)

        jak już to do brzeźna,
        dalej tory przecinały drogę krajową a to niezgodne z przepisami i torowisko rozebrano
        no chyba że zbudują nasyp i most lub tunel

        • 2 2

        • A kto powiedział, że droga krajowa będzie zawsze tędy biegła?

          terminal promowy na Westerplatte i tam droga krajowa

          • 0 0

    • Ostatnio tym pociągiem do nowego portu jeździło kilka osób łącznie z obsługą.

      Czy coś się tam zmieniło?Może wybudowali nowe osiedla?A ja nic nie wiem:-)))

      • 2 1

    • a kiedy S-Bahn

      wymieni tabor?

      • 1 0

  • Czyli zostaje 110 mln. (8)

    Bo reszta w urzędach zostanie.
    Za komuny nie kradli.

    • 31 89

    • Były tory (2)

      Wlatach 50tych czyli za komuny byy tam tory które komuna rozkradła

      • 19 7

      • Zdaje się, że Rosjanie te tory wywiezli do siebie jeszcze przed zakończeniem II Wojny Światowej. (1)

        - ale trzeba by tą informację potwierdzić

        Wiadukty, mosty także zostały zniszczone podczas wojny i nikt ich już nie odbudował. Przynajmniej do niedawna w paru miejscach można było dostrzec ślady ruin tych wiaduktów - przecinających ul. Słowackiego na poziomie niedźwiednika, czy przy pętli Abrahama. Dziś na pewno na trasie tej linii można znaleźć jeszcze inne ślady przedwojennej infrastruktury kolejowej. Sam nasyp jest już tego pomnikiem. Wkrótce tereny te zmienią się nie do poznania.

        • 1 0

        • Tory poszły na odbudowę innych linii

          • 0 2

    • "za komu ny nie kradli" - BUAHAHAHAHAHA

      • 3 0

    • podaj jakieś rozwiązania dla miasta to wtedy wypowiedź będzie miała sens. Czerwony brat - to nawet nie jest śmieszne.

      • 0 0

    • "Za komuny" kradli i to masowo. (1)

      Szczególnie w dużych zakładach pracy, gdzie nie panowano nad wszystkim - kradzież była wręcz na ogromną skalę, bliskim załatwiało się produkty po znajomości właśnie wynosząc to i owo. Jedni wpadali w ręce milicji jako spekulanci, innym udawało się tego uniknąć.

      • 2 0

      • przysłowie z tamtych lat

        Tym chata bogata, co ukradnie tata. :)

        • 4 0

    • kradli kradli

      • 7 1

  • pięknie

    a w praktyce to ile ulic/dróg będzie zlikwidowana na trasie budowy ? Z powodu rozbudowy lotniska zamknięto Słowackiego więc jak będzie Kolej to ,Nowatorów ,Budowlanych i inne dojazdowe poza Kartuską i Spacerową do likwidacji?

    • 0 1

  • mgliste plany?

    filmik nawiązuje do okresu ,budowy magistrali węglowej ze śląska do Gdyni powstała w 7 lat ciekawe czy obecnie dogonimy naszych przodków w tempie prac korzystając z nowych technologii.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane