• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dostaniemy ponad 610 mln zł na budowę Kolei Metropolitalnej!

Maciej Naskręt
1 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Kolei Metropolitalnej, Gdańsk-Abrahama. Z prawej strony widać istniejącą pętlę tramwajową. Stacja Kolei Metropolitalnej, Gdańsk-Abrahama. Z prawej strony widać istniejącą pętlę tramwajową.

Jest decyzja o dofinansowaniu w 85 proc. budowy Kolei Metropolitalnej. Inwestycja trafiła na listy indykatywne Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pomorze zaoszczędzi dzięki temu ponad 250 mln zł.



Czy kierowcy przesiądą się do pociągów Kolei Metropolitalnej?

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opublikowało właśnie zaktualizowaną listę projektów finansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wśród 335 inwestycji z całej Polski, mających zagwarantowane unijne dofinansowanie, znajduje się również Pomorska Kolej Metropolitalna. Oznacza to, że na PKM otrzymamy aż 85 proc. dofinansowania.

- To bardzo dobra wiadomość dla Pomorza - cieszy się marszałek województwa Mieczysław Struk. - Dzięki tak wysokiemu dofinansowaniu możemy wybudować PKM w najkorzystniejszym dla mieszkańców wariancie, jako linię dwutorową i zelektryfikowaną. To największy projekt infrastrukturalny w historii samorządu i chcemy, aby ta epokowa inwestycja zrealizowana została jak najlepiej - dodaje.

Poniedziałkowa decyzja MRR nie była niespodzianką. W listopadzie ub.r. minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska zapowiedziała w Gdańsku, że jej resort poprze wniosek Pomorza o zwiększenie dofinansowania. Teraz, po opublikowaniu aktualnej listy indykatywnej POIiŚ, tamte słowa zyskały swoje potwierdzenie.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma 719 mln zł (netto), z czego 85 proc., czyli 611 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania, 13 proc. z kredytu bankowego, jaki będzie musiał zaciągnąć samorząd, a  2 proc. to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej wiodła będzie do istniejącej linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna. Dzięki nowemu połączeniu zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej trasy planowane jest na początku 2015 roku.

Koszt budowy PKM szacuje się na ponad 719 mln zł, z czego ponad 610 dostaniemy od Unii Europejskiej. Film stanowił materiał promocyjny jeszcze przed podjęciem decyzji o ostatecznym kształcie i liczbie stacji nowej kolei.

Miejsca

Opinie (163) ponad 10 zablokowanych

  • Czarny dzień dla prezydenta Adama Budynia ;(

    Ta wstrętna kolejka, nieopłacalna, niepotrzebna, odsuwająca budowę Ukochanego Tramwaju Na Lotnisko będzie zrealizowana i ma pieniądze.

    Wstrętna prowokacja szczurkowego elementu!

    Nadzieja tylko w zmasowanym ataku kretów betonowych wyjadających podkłady.

    • 9 4

  • Świat od dawna robi takie koleje na poduszkach magnetycznych. (3)

    My cofamy się do XX wieku. Tak to zawsze będzie my w tyle za ,,zachodem"

    • 0 7

    • poczytaj sobie o zagadnieniu (2)

      Jak dotąd jedynie w chinach jest taka kolej i jak dotąd to wszyscy fachowcy oceniaja ze niestety jest za droga .Po wypadku 22 września 2006 r. w niemieckim mieście Lathen wstrzymano prace

      • 1 0

      • chyba masz jakąś słabą prase (1)

        dzisiaj dojechaliśmy do pracy koleją na poduszkach magnetycznych. Podpisano 50 mln Chińczyków.

        • 0 0

        • przecież napisał że jest w chinach

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    To cios w serce dla taksówkowej bandy okupującej lotnisko.

    No teraz to normalnie będą wyć do Księżyca.
    Wiem coś o tym bo miałem nieprzyjemność jechać ostatnio z jednym takim co jęczał całą drogę jak to mu źle i niedobrze.
    Niech budują jak najszybciej tą kolej.

    • 16 0

  • Gdańsk to najbardziej syfiaste miasto w Polsce (5)

    Podróżuję dużo po Polsce i tak brudnego, odrapanego dziurawego miasta nie ma.

    • 14 14

    • w gdyni nie byłeś

      • 6 3

    • a w Krużewnikach był?

      • 7 0

    • (1)

      a byłeś w Warszawie - poza rejonem Krakowskiego Przedmieścia ?

      • 5 1

      • Masz coś do Warszawy?

        • 0 3

    • a Łódź widział?

      • 7 0

  • tylko po co!!!!!!!!!!!!

    • 1 2

  • A na Karczemkach nie będzie przystanku, (3)

    bo specjaliści jaspersowi od siedmiu boleści stwierdzili, ze nie trzeba

    • 8 5

    • przystanek na bagnach???!!! (2)

      A gdsie w Karczemkach mialby ten przystanek powstac - na bagnach???
      Sorry, ale kazdy kupujac mieszkanie w danej dzielnicy chyba widzi gdzie sie wprowadza... I moze miec tylko do siebie pretensje, ze zamiezkal w "dziczy", w ktorej nie ma drog, chodnikow prowadzacych w inne czesci miasta niz jedna ul. Kartuska. Nie dziwie sie, ze eksperci uznali, ze Karczemki nie sa atrakcyjna lokalizacja dla przystanku PKM bo wystarczy sojrzec na mape, aby zobaczyc, ze tory biegna z dala od najblizszych blokow, od ktorych w strone linii kolejpwej nie biegnie ZADEN chodnik czy droga. W dodatku to teren podmokly na ktorym nasyp z torami moze i da sie postawic, ale duzy przystanek z parkingami i petla autobusowa to juz niekoniecznie...

      • 6 6

      • ŚWIĘTA PRAWDA!

        Masz rację!
        Podobni maruderzy jak w Karczemkach mieszkają na nowych osiedlach w okolicach Szadółek a teraz narzekają że im śmierdzi...
        To jak kupowali mieszkania nie widzieli w jakiej okolicy będą mieszkać?!
        A może jak kupowali mieszkania w tej okolicy to wysypiska jeszcze nie było i dopiero potem ktoś im taką krzywdę wyrządził i zaczął smrodzić???!!!
        Po prostu ręce opadają, jak się słyszy takich krzykaczy, którzy zamiast sami sprawdzić "przed" mają do wszystkich pretensje gdy jest już "po"...

        • 5 6

      • Naczytałeś się propagandy misiu

        Nie takie bagna deweloperom pod wielopiętrowe bloki miasto sprzedawało i stoją.
        (Inna rzecz to komfort mieszkania w tychże). Mówimy tutaj o prostym przystanku, a nie megadworcu.
        Miejsce jest, wybudować się da, droga to nie argument - też można zrobić, a odległość do przystanku byłaby znośna.
        Dzielnica zaraz będzie miała z 10000 mieszkańców, którzy mają sobie dymać na przystanek przy Wiszących Ogrodach.

        A przystanek Wróbla Staw to między blokami będzie?
        Zlali Karczemki, bo nie myślą i tyle.
        Jak nie przystanek, to drogę pod wiaduktem, albo chociaż ciąg pieszo - rowerowy by zrobili, we własnym dobrze pojętym interesie.

        • 7 3

  • TEMAT

    BUMERANG ?

    • 2 0

  • Teraz to sobie wsadzcie te pieniądze i kolej. (2)

    Nawet gdyby to było 610 miliardów, dla EURO 2012 będzie to spóźnione. Gotowe co najwyżej na EURO 2112. Może poprosić UEFA o przesunięcie?

    Mogli chociaż zbudować ten głupi stadion w miarę blisko lotniska.

    • 1 5

    • Potem, możemy zgłosić się do organizacja MŚ.

      Atutem będą piękne wspomnienia kiboli.

      • 0 0

    • mógłby cię tatuś nie robić

      • 0 0

  • A tymczasem: Gdańsk bankrutem? Władze miasta odrzuciły wniosek radnych Prawa i Sprawiedliwości o zwiększenie ilości środków na (5)

    łatanie dziur w drogach. Czy jest sprawa pilniejsza i bardziej dokuczliwa dla ogółu mieszkańców? Głębokie dziury uszkadzają auta, a nawet stanowią niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia (chodzi też o to, że kierowcy próbują wyminąć takie dziury i media informowały o wypadkach z ofiarami, których to było przyczyną).

    Zatem albo ekipa Pawła Adamowicza nie chce zwiększyć pieniędzy na ten cel, albo tych pieniędzy po prostu nie ma - zresztą Regionalna Izba Obrachunkowa ostrzegła, że w razie problemów w budżecie Państwa Gdańsk przekroczy dopuszczalne zadłużenie. To by znaczyło, że 12 lat nieudolnych rządów Adamowicza i trochę krótszego okresu wspierających go radnych PO skończy się bankructwem naszego miasta.

    Przypominam inną ważną sprawę:

    Podwyżki cen biletów - kompromitacja rządzącej Gdańskiem PO

    • 11 11

    • (2)

      wnioski sa po to, żeby je zgłaszać...
      w miastach gdzie rządzi PiS dziury już połatane ?

      • 7 1

      • Tam gdzie rządzi PIS nie ma dziur i cały czas jest lato.
        W ramach akcji "Egipt dla wszystkich od Jarka"

        • 5 2

      • Dobre wnioski są po to, aby je przyjmować, prawda?

        Miasta rządzone przez PiS są generalnie rządzone lepiej - choćby za rządów prezydenta Kropiwnickiego w Łodzi zbudowano halę podobnej wielkości do naszej za 287 mln zł, a w Gdańsku i Sopocie za 520 mln zł. Niezły "numer", prawda? I wyborcy nawet o tym nie wiedzą, bo media milczą.

        Co do dróg to wszędzie są te dziury i ciężko to oszacować (bo kto by je liczył i według jakich kryteriów - jednego dnia jest drobny ubytek, a z każdym dniem coraz większa dziura), natomiast takich dziur jak w Gdańsku to nie ma w innych miastach Pomorza i w kraju chyba też.

        • 0 1

    • Wy zamiast infastruktury budowalibyście kościoły i pomniki ku czci Kaczyńskiego. (1)

      Może przejrzyj na te swoje małe oczka i zobacz ile jest w Gdańsku rozpoczętych inwestycji.

      • 4 3

      • A ile jest skończonych inwestycji po 12 latach rządów Adamowicza??? Dajesz sobie mydlić swoje "małe oczka".

        Co do pomników to argument jest śmieszny, bo upamiętnienie elity która zginęła w Smoleńsku jest psim obowiązkiem Polaków, ale to będą koszty rzędu kilkuset tysięcy złotych, a nie setek milionów które są potrzebne na inwestycje. Kościołów też chyba w Gdańsku wystarczy, a nawet jeśli jakiś jest potrzebny to nie byłoby to finansowane przez miasto w całości (a może i w ogóle) i to też nie jest ogromny wydatek. Sprawne rządzenie jest możliwe, a wręcz konieczne.

        • 0 1

  • (2)

    pod wa-wą wybudowano 10 km drogi szybkiego ruchu (S8) za 2 miliardy 200 milionów
    nawet debilowi wyjdzie 1 km za 220 melonów
    prawda?

    • 8 5

    • zawsze mówiem, że farszafka

      • 0 0

    • no i tobie debilowi wyszło

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane