• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dostaniemy ponad 610 mln zł na budowę Kolei Metropolitalnej!

Maciej Naskręt
1 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Kolei Metropolitalnej, Gdańsk-Abrahama. Z prawej strony widać istniejącą pętlę tramwajową. Stacja Kolei Metropolitalnej, Gdańsk-Abrahama. Z prawej strony widać istniejącą pętlę tramwajową.

Jest decyzja o dofinansowaniu w 85 proc. budowy Kolei Metropolitalnej. Inwestycja trafiła na listy indykatywne Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pomorze zaoszczędzi dzięki temu ponad 250 mln zł.



Czy kierowcy przesiądą się do pociągów Kolei Metropolitalnej?

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opublikowało właśnie zaktualizowaną listę projektów finansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wśród 335 inwestycji z całej Polski, mających zagwarantowane unijne dofinansowanie, znajduje się również Pomorska Kolej Metropolitalna. Oznacza to, że na PKM otrzymamy aż 85 proc. dofinansowania.

- To bardzo dobra wiadomość dla Pomorza - cieszy się marszałek województwa Mieczysław Struk. - Dzięki tak wysokiemu dofinansowaniu możemy wybudować PKM w najkorzystniejszym dla mieszkańców wariancie, jako linię dwutorową i zelektryfikowaną. To największy projekt infrastrukturalny w historii samorządu i chcemy, aby ta epokowa inwestycja zrealizowana została jak najlepiej - dodaje.

Poniedziałkowa decyzja MRR nie była niespodzianką. W listopadzie ub.r. minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska zapowiedziała w Gdańsku, że jej resort poprze wniosek Pomorza o zwiększenie dofinansowania. Teraz, po opublikowaniu aktualnej listy indykatywnej POIiŚ, tamte słowa zyskały swoje potwierdzenie.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma 719 mln zł (netto), z czego 85 proc., czyli 611 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania, 13 proc. z kredytu bankowego, jaki będzie musiał zaciągnąć samorząd, a  2 proc. to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej wiodła będzie do istniejącej linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna. Dzięki nowemu połączeniu zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej trasy planowane jest na początku 2015 roku.

Koszt budowy PKM szacuje się na ponad 719 mln zł, z czego ponad 610 dostaniemy od Unii Europejskiej. Film stanowił materiał promocyjny jeszcze przed podjęciem decyzji o ostatecznym kształcie i liczbie stacji nowej kolei.

Miejsca

Opinie (163) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Nie uwierzę póki nie zobaczę.

    • 6 5

    • wczesniej tak pisałeś o PGE?

      • 0 0

  • Film

    Ktoś zgarnął za film niezłą sumkę a nic na nim nie ma. Pieniądze wyrzucone w błoto.

    • 2 1

  • Co za amator naszkicował tę stacje koleji????????????????????????????????????????

    Proszę o ładne odbudowanie wszystkich wiaduktów tak jak to było oryginalnie, plus stacje w chrakterze Gdańska z ładną architekturą a nie jakieś kilka płaskich daszków i projektant zadowolony, że stworzył coś ""nowoczesnego""

    • 1 1

  • Węzeł Strzyża

    Na obrazku węzeł i stacja kolei metropolitalnej Gdańsk-Strzyża. Czemu znowu na mapkach i wizualizacjach Abrahama.

    • 0 1

  • MALKONTENCI... zawsze Was tak wielu??!! (4)

    Jeśli kasa przyjdzie z UE to choćby się waliło i paliło - inwestycja będzie musiała iść do przodu. Tylko dureń odpuściłby takie dofinansowanie. Może w końcu korki staną się przeszłością.... Sugerowałbym wtedy zrobić tak jak w szeregu miast UE - wprowadzić wysokie opłaty za wjazd do Centrum miasta i duże kwoty za parkowanie. Korki odejdą w niepamięć.
    Tylko, żeby ta Kolej była tak punktualna i jeździła tak często jak np. metro. Wtedy szkoda paliwa na stanie w korkach.
    Pozdrawiam tych co nie wątpią i są ZA!! (oddaj tutaj głos na "TAK")

    • 137 12

    • ale naiwny, (1)

      duzo bogatsze miasta maja o wiele lepsze koleje, metra itp a korki i tak sa !!

      • 12 4

      • Bonifacy

        nie wpuszcze Cie na zapiecek, jesli bedziesz taki nie-malkontent

        • 0 1

    • wysokie oplaty za wjazd do centrum ??

      co z ciebie z debil ???

      • 9 21

    • ten duren to PO, ktory nie umie wykorzystac kasy unii

      • 8 4

  • A tymczasem: Gdańsk bankrutem? Władze miasta odrzuciły wniosek radnych Prawa i Sprawiedliwości o zwiększenie ilości środków na (5)

    łatanie dziur w drogach. Czy jest sprawa pilniejsza i bardziej dokuczliwa dla ogółu mieszkańców? Głębokie dziury uszkadzają auta, a nawet stanowią niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia (chodzi też o to, że kierowcy próbują wyminąć takie dziury i media informowały o wypadkach z ofiarami, których to było przyczyną).

    Zatem albo ekipa Pawła Adamowicza nie chce zwiększyć pieniędzy na ten cel, albo tych pieniędzy po prostu nie ma - zresztą Regionalna Izba Obrachunkowa ostrzegła, że w razie problemów w budżecie Państwa Gdańsk przekroczy dopuszczalne zadłużenie. To by znaczyło, że 12 lat nieudolnych rządów Adamowicza i trochę krótszego okresu wspierających go radnych PO skończy się bankructwem naszego miasta.

    Przypominam inną ważną sprawę:

    Podwyżki cen biletów - kompromitacja rządzącej Gdańskiem PO

    • 11 11

    • (2)

      wnioski sa po to, żeby je zgłaszać...
      w miastach gdzie rządzi PiS dziury już połatane ?

      • 7 1

      • Dobre wnioski są po to, aby je przyjmować, prawda?

        Miasta rządzone przez PiS są generalnie rządzone lepiej - choćby za rządów prezydenta Kropiwnickiego w Łodzi zbudowano halę podobnej wielkości do naszej za 287 mln zł, a w Gdańsku i Sopocie za 520 mln zł. Niezły "numer", prawda? I wyborcy nawet o tym nie wiedzą, bo media milczą.

        Co do dróg to wszędzie są te dziury i ciężko to oszacować (bo kto by je liczył i według jakich kryteriów - jednego dnia jest drobny ubytek, a z każdym dniem coraz większa dziura), natomiast takich dziur jak w Gdańsku to nie ma w innych miastach Pomorza i w kraju chyba też.

        • 0 1

      • Tam gdzie rządzi PIS nie ma dziur i cały czas jest lato.
        W ramach akcji "Egipt dla wszystkich od Jarka"

        • 5 2

    • Wy zamiast infastruktury budowalibyście kościoły i pomniki ku czci Kaczyńskiego. (1)

      Może przejrzyj na te swoje małe oczka i zobacz ile jest w Gdańsku rozpoczętych inwestycji.

      • 4 3

      • A ile jest skończonych inwestycji po 12 latach rządów Adamowicza??? Dajesz sobie mydlić swoje "małe oczka".

        Co do pomników to argument jest śmieszny, bo upamiętnienie elity która zginęła w Smoleńsku jest psim obowiązkiem Polaków, ale to będą koszty rzędu kilkuset tysięcy złotych, a nie setek milionów które są potrzebne na inwestycje. Kościołów też chyba w Gdańsku wystarczy, a nawet jeśli jakiś jest potrzebny to nie byłoby to finansowane przez miasto w całości (a może i w ogóle) i to też nie jest ogromny wydatek. Sprawne rządzenie jest możliwe, a wręcz konieczne.

        • 0 1

  • no weźmie się 600 baniek na ECS

    a ochłapy na drogi, niech się gawiedź cieszy

    • 3 1

  • a świstak siedzi i zawija je w te sreberka.... (1)

    • 1 1

    • prędzej doczekam się przeprosin od mojego ex niż to zbudują....

      • 0 1

  • tak właśnie

    zaraz po twoim zejściu

    • 1 0

  • Z tą PKM jest tak:

    Euro otworzylo drogę do dofinansowania dojazdu z lotniska. Fajnie, że na łapu capu ale ten temat podjęto. Jest to wydanie dużych dość pieniędzy bez głowy.
    Kolej jest potrzebna w Trójmieście, Mdrzy ludzie wytyczyli takie trasy: kolej przymorska, kolej - Gdańsk Południe a także przez Kielpino i Kokoszki na zachód. Biegną one po osiedlach , w kierunku, gdzie przybywa domów, domków. Fajnie jest wsiąść do kolejki , gdy przystanek jest tak do 500 m . Teraz ta trasa omija osiedla . A ilu ludzi lata codziennie samolotami ? Ci i tak mogą wziąć taryfę albo wsiąść w autobus i sprawę raz na pewien czas załątwić. A reszta ludzi ma problem i po Euro też z nim zostanie i to na dłużej.
    Nawet nie zaprojektowano odgałęzień z tej linii, którą z pomocą da się pociągnąć. A te by mogly być pociągnięte po nowych osiedlach.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane