• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: 20 mln zł na koncepcję dla GDDKiA. Budowa od 2026 r.

Patryk Szczerba
17 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma odciążyć estakadę Kwiatkowskiego Droga Czerwona ma odciążyć estakadę Kwiatkowskiego

Podpisaniem programu inwestycyjnego dla prac przygotowawczych rozpoczęto oficjalnie realizację Drogi Czerwonej w Gdyni. Z Centralnego Portu Komunikacyjnego do gdańskiego oddziału GDDKiA trafi 20 mln zł. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) inwestycji ma być gotowe pod koniec 2024 r. Sama droga ma powstać w latach 2026-2029.



Czy Droga Czerwona będzie istotna dla rządzących w przyszłych latach?

Dywagacje o tym, czy rządowi zależy na budowie Drogi Czerwonej w Gdyni, ma zakończyć czwartkowe podpisanie w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia programu inwestycyjnego dla prac wstępnych przy tej inwestycji.

Droga Czerwona w Gdyni: 20 mln zł na studium i koncepcję dla GDDKiA



W spotkaniu uczestniczyli wiceministrowie infrastruktury: Marcin Horała, Rafał WeberGrzegorz Witkowski.

- To jest droga życia dla gdyńskiego portu już teraz, gdy przeładunków jest sporo. Jeśli ma być ich jeszcze więcej, to jest praktycznie niemożliwe, żeby droga nie powstała. Inwestycja faktycznie realnie się rozpoczyna - opowiada Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
To właśnie z puli środków na budowę CPK do lokalnego oddziału GDDKiA trafia 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji. W październiku tego roku ma zostać rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę studium. Dokument ma być gotowy w 2024 r.

Trzy odcinki Drogi Czerwonej, dwie jezdnie, blisko 9 km długości



- Inwestycja będzie skomplikowana. Jesteśmy w zabudowie miejskiej, więc będziemy musieli bardzo dokładnie przebadać, jak organizacyjnie to rozwiązać, by mieszkańcom ułatwić przejazd podczas budowy Drogi Czerwonej - wyjaśnia Anita Oleksiak, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
Podpisane porozumienie ma być realnym początkiem inwestycji pod nazwą Droga Czerwona. Podpisane porozumienie ma być realnym początkiem inwestycji pod nazwą Droga Czerwona.
Budowa Drogi Czerwonej zostanie podzielona na trzy odcinki o łącznej długości 8,8 km. Będzie trasą dwujezdniową z pięcioma węzłami. Jej koszt jest szacowany obecnie na 2,7 mld zł. W całości ma być sfinansowana z budżetu państwa.

- Podpisanie umowy z wykonawcą budowy Drogi Czerwonej planujemy w 2026 r. Zakładamy, że prace mogą potrwać do 2029 r. Wiele będzie zależało od tego, jak dobierzemy technologię, konieczna będzie też współpraca z PKP. Dlatego tak istotne jest stworzenie odpowiedniej koncepcji - dodaje Oleksiak.

Droga Czerwona: pieniądze z CPK, dokumentacja od GDDKiA



Przypomnijmy, że Droga Czerwona została włączona do inwestycji w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2020 r. Poinformował o tym premier Mateusz Morawiecki podczas ubiegłorocznego pobytu w Gdyni.

W listopadzie 2021 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia i władze miasta przedstawiły koncepcję przebiegu drogi. Tłumaczono wówczas: to był maksymalny krok, jaki samorząd mógł zrobić w sprawie budowy nowej trasy do portu.

Pod koniec zeszłego roku okazało się jednak, że dokumentację projektową dla Drogi Czerwonej opracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ta przedstawiona przez port i miasto nie spełniała wymogów, jeśli chodzi o przygotowanie inwestycji drogowej w zakresie dróg krajowych.

W styczniu senat przyjął, ale sejm odrzucił, poprawki gdyńskiego senatora Sławomira Rybickiego, dotyczące przeznaczenia środków na sfinansowanie projektu Drogi Czerwonej w wysokości 22 mln zł.

Zapanowała konsternacja dotycząca dalszych losów projektu. Podpisanie dokumentów i przekazanie 20 mln zł na prace przygotowawcze z CPK do GDDKiA mają ją zakończyć.

Miejsca

Opinie (229) ponad 10 zablokowanych

  • W końcu rząd (3)

    Musiał się wziąć za drogi i dzięki Bogu,w końcu ktoś kompetentny a nie cwaniaki z UM.

    • 6 5

    • jak o bogu mowa to do przera z datkiem smigaj, ale on tylko za Jana III sie modli!!

      • 0 1

    • No i dobrze (1)

      Port nie jest miejski. Skoro rząd ciągnie stąd kasę niech buli

      • 2 4

      • jest miejski

        w niewielkim stopniu, ale jest.
        Był w znacznie większym ze wskazaniem na partnerstwo, ale "wybrańcy" woleli szybkie deal'e na gruntach.
        W Skandynawii to działa i miasta są właścicielami portów.

        • 3 2

  • (4)

    A obwodnica witomina to kiedy ma być?

    • 4 1

    • Analizy,plany, koncepcje

      I tak od lat

      • 2 0

    • jak wybierze Witomino Horale

      Albo kogokolwiek, co dzielnie bedzie znal nieco inaczej, niz zza firanek sluzbowej limuzyny.
      Jednak pewnie bedzie jak zwykle, czyli tak jak na Polnocy, ktora wybrala... Lucyka.
      Glosami 10% uprawnionych... Sluchajcie nadal swoich "guru" i... siedzcie w domu.

      • 2 0

    • Zapraszamy na I piętro UM Gdynia

      • 2 0

    • Pierwsze slysze

      • 2 1

  • I powstanie koncepcja zamiast projektu wykonawczego. Zmarnowane pieniądze. Ale GDDKiA jest finansowana z budżetu państwa, więc szasta pieniędzmi podatników.

    • 4 3

  • 1 km drogi = 700 mieszkań, droga droga (1)

    • 3 1

    • 1km drogi - pol roku wplywow SP z portu

      Tanio jak barszcz.
      1 km drogi to 10 Leopardow, ktorych potrzebne sa setki. Z tym ze droga zarobi na Leopardy, a w druga strone to tak prosto nie jest...

      • 1 0

  • za długo to trwa (1)

    można i trzeba to zrobić szybciej - rozbudowa portu i większe przeładunki, off-shore, funkcja militarna, potencjalne sankcje dla Rosji dodadzą zadań portowi w Gdyni...no i rozwój regionu, który przyniesie ogromne pieniądze dla budżetu...dlaczego czekają?

    • 3 3

    • bo nikt nie gwarantuje sukcesu a ryzyko to wysilek.

      Stagnacja spowodowana syndromem "kasa na konto wplywa a emerytura blisko" jest powszechnym zjawiskiem. "Stolkowi" cala energie zuzyli na zdobycie stolca i chcia sie nacieszyc olowkami rowno ulozonymi na biurku. A mozliwosci zapewnienia sobie spokoju maja...
      Administracja przepali kazda kase, jesli jej sie na to pozwoli...

      • 0 0

  • Nikt nie będzie nadkładał 10 km do portu skoro droga Estakada jest krótsza !!!

    To nie alternatywa do poru bo żadna ciężarówka tamtędy nie pojedzie... A zimą przy opadach śniegu to podjazd pod obwodnice i tak graniczy z cudem dla większości ciężarówek

    • 3 1

  • PiS wybudował w Warszawie najdłuższy tunel w Polsce to wybuduje też drogę czerwona. (1)

    Budując tak ważny odcinek mogą liczyć na sporo głosów, bo kto normalny zagłosowałby na polityków platformy z Trójmiasta którzy od lat tylko pierdzą w stołki.

    • 13 6

    • tylko normalni inaczej twirdza ze od wegla nie odejdzemy i tradycyjne zarowki 150wat wkrecaja,sprzedaja dobro pomorza oligarchom ze wschodu!!! wprowadzaja polski lad a to lata na lacie i late pogania,buduja jakis port lotniczy ,nawe za 15 lat nikt z niego nie odleci.zamiast te pieniadze na elektrownie jadrowa wydac

      • 0 0

  • Horała i Morawiecki

    Te 2 nazwiska dają gwarancję, że nic nie powstanie

    • 6 1

  • My w Gdyni uwielbiamy koncepcje i wizualizacje. (4)

    Są one warte każdych pieniędzy podatników. Chciałbym, aby miasto wydało album w stylu "Gdynia niezrealizowanych wizji i marzeń".

    • 80 6

    • na Gdyni (1)

      mówi się "na Gdyni". my na gdyni uwielbiamy koncepcje (tak jest poprawnie), ludzie troche staranności jenzykowej

      • 7 4

      • twoja starannosc "jenzykowa powala na kolana chyba jestes z pisu

        • 1 1

    • akurat mamy takiego szczurka ktory olewa inwestycje ale fotografuje sie gdzie sie da

      • 1 1

    • Nie ma tyle papieru w całym województwie.

      • 5 0

  • Brawo

    Brawo W końcu jakas zmiana która miała już powstać 20 lat temu. Ma być dobra zmiana to będzie. Brawo nowe siły w polityce. Dacie radę. Panie Tusk Kaczyński na emeryturę.

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane