• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Zielona: problem z ruchem na terenie budowy

Maciej Naskręt
10 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Skrzyżowanie ul. Czyżewskiego z al. Grunwaldzką w Gdańsku. Kierowcy jadą tu przeróżnie. Skrzyżowanie ul. Czyżewskiego z al. Grunwaldzką w Gdańsku. Kierowcy jadą tu przeróżnie.

Niechlujnie wytyczone oznakowanie poziome i niewspółgrające z nimi znaki pionowe. Na przebudowywanym skrzyżowaniu na granicy Gdańska i Sopotu panuje spory nieład, który na razie denerwuje kierowców, ale jest też niebezpieczny.



W którą stronę można jechać z prawego pasa? W którą stronę można jechać z prawego pasa?
W związku z budową Drogi Zielonej na Żabiance na skrzyżowaniu ul. Czyżewskiego z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska trwają prace ziemne i obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu. Jest ona jednak przygotowana niechlujnie. Nanoszone i potem zamalowywane na jezdni linie i strzałki wprowadzają w zakłopotanie nawet doświadczonych kierowców. Na domiar złego kłopot sprawiają znaki pionowe. Sytuacja na drodze sprawia, że kierowcy jeżdżą tam na tzw. "czuja".

Na szczęście drogówka nie karci tam kierowców mandatami. Problem w tym, że kierujący pojazdami są wobec siebie, delikatnie to ujmując, nieuprzejmi.

Najgorzej jest podczas jazdy ul. Czyżewskiego do al. Grunwaldzkiej. Kierowca zatrzymujący się na prawym pasie jest w pełni przekonany, że może jechać prosto przez skrzyżowanie. Tak wskazuje mu strzałka na jezdni. Niestety nie widzi on już znaku pionowego, który jest za nim i ma zalepioną strzałkę do jazdy prosto. Kierowcy ustawiający się za pierwszym pojazdem zalepiony znak doskonale widzą i zaczynają swój atak na pierwsze auto w kolejce - najczęściej klaksonem.

Która budowa ma najgorsze oznakowanie tymczasowego ruchu?

Zdjęcie z zasłoniętym taśmą klejącą pionowym znakiem pokazaliśmy kierownikowi kontraktu. Co on na to? - Pochodzi ono z zeszłego tygodnia, prawdopodobnie zostało zrobione w środę wieczorem lub w czwartek rano - wyjaśnia Sławomir Burczyk z Mostostalu Warszawa S.A.

- W nocy z 31 sierpnia na 1 września od godz. 21 do godz. 7 wykonaliśmy trzy wykopy kanalizacyjne przez wschodnią jezdnię al. Grunwaldzkiej - dodaje.

Jednak to prawdą nie jest. Zdjęcie do artykułu zostało wykonane 4 września w niedzielę ok. godz. 19. Zatem można przypuszczać, że zgrabna zasłonka z taśmy klejącej wisiała na znaku od 31 sierpnia, czyli prawie pięć dni. Możliwe, ze ktoś o niej zwyczajnie zapomniał.

W rozmowie z nami przedstawiciel wykonawcy przyznał, że mylące kierowców znaki poziome na skrzyżowaniu między Sopotem, a Gdańskiem były pokrywane czarną farbą. Wykonawcy zapewniają, że 14 września, kiedy to ma być wprowadzona nowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Czyżewskiego z al. Grunwaldzką i al. Niepodległości, oznakowanie będzie już idealne.

Problem niestarannie wytyczonych znaków poziomych nie jest jednak dylematem wyłącznie budowlańców Drogi Zielonej. Z niejasnym oznakowaniem powinni uporać się drogowcy choćby z budów: ul. Nowej Łódzkiej (w obrębie ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska), ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, Południowej Obwodnicy Gdańska (w obrębie Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska), sskrzyżowania ulic: Łostowicka, Nowolipie, Kartuska zobacz na mapie Gdańska, a także Węzła Karczemki (głownie w ciągu ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska).

Znaki poziome sugerują, że z prawego pasa można jechać prosto przez skrzyżowanie. Natomiast znaki pionowe już uniemożliwiają wykonanie takiego manewru.



Dopóki w rękach drogowców jest wałek i żółta farba, tymczasowe znaki będą wyglądać mizernie.

Skrzyżowanie ul. Wolności i Władysława IV. Skrzyżowanie ul. Wolności i Władysława IV.
Oznakowanie na Trakcie św. Wojciecha w Gdańsku. Oznakowanie na Trakcie św. Wojciecha w Gdańsku.
Dlaczego drogowcy wybierają najtańsze rozwiązanie, czyli kubeł żółtej farby i wałek, podczas malowania pasów na jezdni? Czy jest to podyktowane oszczędnościami, a może wykonawcy idą na skróty i wybierają wygodniejsze dla siebie rozwiązania? Na te pytania trudno mi odpowiedzieć. Malowanie farbą znaków na nawierzchni bitumicznej jest nietrwałe - koła samochodów zacierają naniesione oznakowanie. Jeszcze gorsze jest ich zamalowywanie czarną farbą przy częstszych zmianach w ruchu. To sprawia, że zasady ruchu drogowego stają się kompletnie niejasne.

Jest na to rada. Jeśli drogowcy stosują farbę, to do jej usunięcia mogą wykorzystać mikrofrezerkę, która jest łudząco podobna do cykliniarki do parkietów. Usuwa ona niepożądaną zaschniętą farbę z jezdni. Jej zakup to wydatek nieco ponad 10 tys. zł. Jednak przy kontraktach wartych kilkadziesiąt milionów złotych, ten koszt nie powinien stanowić żadnego kłopotu. Wystarczy jedno takie urządzenie na budowie.

W ostateczności można też naklejać znaki poziome. Wiem, że to jest drogie rozwiązanie, bo 100 metrów bieżących tego rodzaju drogowej naklejki kosztuje ok. 700 zł. Jednak samoprzylepna taśma sprawdza się przy częstych zmianach w ruchu. Przywiera ona do jezdni już po 15 minutach.

Jak cię widzą tak cię piszą. Pewnie wielu kierowców nie ma za złe, gdy wykonawca budowy, przy drodze gdzie pracuje, ustawia swój szyld reklamowy z myślą o promocji. Co z tego, jeśli na budowie znaki poziome i pionowe są w fatalnym stanie? Każdy wykonawca powinien pamiętać, że wtedy gwarantuje sobie po prostu antyreklamę. Kierowcom przecież trudno zapomnieć przez długie lata nazwę firmy, która dała im w kość.

Maciej Naskręt

Opinie (71) 5 zablokowanych

  • wczoraj mój chory wujek na paranoję protestował około 23 na skrzyżowaniu czyżewskiego z grunwaldzką (1)

    miał mimo swojej strasznej choroby rację bo on jako były kierowca mzk widzi problemy tego miasta które teraz narastają. wszystko jest niechlujne i okropne. droga zielona powinna mieć nazwę drogi do nikąd !!! wujka zabrała karetka w pasach do szpitala na srebrzysku.

    • 2 0

    • z całym szacunkiem, ale jak do nikąd?

      obecnie budowany PIERWSZY etap Drogi Zielonej prowadzi do Ergo Areny, żeby samochody jadące na imprezy al. Niepodległości i Al. Grunwaldzką nie pałętały się po Sopocie ulicami 3-Maja, Łokietka, Jana z Kolna, a w Gdańsku po ulicach Pomorskiej, Gospody, Subisława, Rybackiej, tylko wjeżdżały z Grunwaldzkiej/Niepodległości bezpośrednio pod Ergo Arenę. W późniejszym czasie droga ta połączy dzielnice Żabianka, Przymorze, Brzeźno, Nowy Port i da możliwość szybszego przemieszczenia się miedzy tymi dzielnicami, a w połączeniu z tunelem pod Martwą Wisłą ułatwi wyjazd z tych dzielnic w kierunku dzielnicy Stogi, miasta Warszawy, a nawet w kierunku Łodzi, z pominięciem wiecznie przytkanego Śródmieścia. Fakt, że część inwestycji jest prowadzona dość chaotycznie, ale nie można powiedzieć, że ta droga nie ma sensu. Często jeżdżę trasą Sopot - Brzeźno Marynarki Polskiej i lawiruję po uliczkach dolnego tarasu można powiedzieć, że praktycznie osiedlowych. Droga Zielona ułatwi taki przejazd nie tylko mnie, a wyjeżdżając z domu z Wrzeszcza w kierunku Warszawy na pewno wybiorę tunel i Trasę Sucharskiego zamiast przejazd przez Śródmieście

      • 3 0

  • przy okazji problemu tego skrzyżowania z grunwaldzką chcę zwrócić uwagę także na dojazd do pobliskiego domu hospicyjnego im. św (1)

    brata alberta dom hospicyjny znajduje się już na terenie Sopotu więc pytanie kieruję do kompetentnej jednostki gminnej Sopotu. aby dostać się do domu hospicyjnego od strony gdańska trzeba jechać do ulicy Reja i nawrócić !!!! ale to jeszcze nie koniec problemu bo jadąc od Reja z powrotem też nie można bezpiecznie wjechać na ten teren bo droga wyjazdowa z parku na terenie którego mieści się hospicjum jest skierowana wylotowo tylko w stronę Gdańska !!!! ŚMIESZNE I TRAGICZNE

    • 1 1

    • Skąd się tacy biorą?

      No tak to tragedia, że podrzędna dróżka nie ma lewoskrętu w aleję! Powinien być lewoskręt i światła! Koniecznie światła! Wtedy na pewno wzrośnie przepustowość Alei Niepodległości i wreszcie Jaśnie Pan nie będzie musiał zawracać przy Czyżewskiego ani Reja!

      • 0 0

  • Jaka Płaca taka Praca.

    • 0 2

  • malowanie wałkiem

    do redaktorausuwanie oznakowania mikrofrezarką1. jest b. długotrwałe i trzeba by na długi okres zamknąć daną trasę celem zlikwidowania nieaktualnego oznakowania tym sposobem2. jest b. głośne - zazwyczaj brak zgody na pracę w nocy by nie budzić mieszkańców 3. żywotność frezów jest b.niska - przy tej ilość tymczasowych organizacjach zakup frezarek i koszt wymiennych frezów skończyłby się na setkach tysiącach a nie na dziesięciu jak pisze redaktorapropo taś do oznakowania:1. b. drogi koszt zakupu - 1m2 to ok 200zł2. b. trudna do usunięcia - taśma przy dużym natężeniu rozrywa się na strzępy, które wypełniają pory w nawierzchni bitumicznej tzw SMA ( bardzo trudna do usunięcia)

    • 0 2

  • co to za super artykuł ?

    artykuł o niedouczonych kierowcach którym zabierał bym uprawnienia za totalny brak wiedzy i znajomości przepisów ruchu drogowego.Kodeks rd w dłoń i do nauki .

    • 1 1

  • a przy skrzyżowaniu świętokrzyskiej i Łódzkiej? zobaczcie jak tam jest ( a było o wiele gorzej) ludzie, którzy jeżdżą tamtędy codziennie po każdej kolejnej zmianie wprost gubią się tam...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane