- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (131 opinii)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (83 opinie)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (57 opinii)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (104 opinie)
- 5 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (402 opinie)
- 6 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (126 opinii)
Droga w tunelu może odciążyć centrum Gdańska
Krótkie nagranie z powstającego tunelu pod Targiem Siennym i Rakowym.
Kierowcy obawiający się korków po otwarciu przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej powinni pamiętać o podziemnej ulicy Nowe Podwale Grodzkie, która pobiegnie pod Forum Gdańsk i pozwoli uniknąć stania na światłach w kilku miejscach.
Informacja wywołała burzę w komentarzach pod artykułem. Choć było wiele głosów o tym, że budowa przejść naziemnych to powrót do normalności po latach wpychania pieszych pod ziemię, to dominowały głosy, że to fatalne rozwiązanie dla zmotoryzowanych. Zdaniem wielu naszych czytelników, nowe przejście zakorkuje główny ciąg komunikacyjny śródmieścia.
Byli też i tacy, którzy popierali pomysł.
3 tysiące czytelników wzięło udział w ankiecie na ten temat. 56 proc. z nich skrytykowało pomysł utworzenia naziemnego przejścia dla pieszych, zaś 35 proc. go poparło. 9 proc. ankietowanych nie opowiedziało się po żadnej stronie.
W komentarzach dało się zauważyć, że nie wszyscy wiedzą, że pod Forum Gdańsk powstanie podziemna droga, równoległa do Wałów Jagiellońskich i Okopowej, którą będzie można ominąć zarówno Hucisko, jak i miejsce, w którym powstanie przejście.
Dlatego jeszcze raz dokładnie opisujemy projekt podziemnej ulicy, która powstaje wraz z budową centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym.
Powstająca już, częściowo podziemna, ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.
Ulica zacznie się tuż za hotelem Central, na wysokości siedziby gdańskiej prokuratury. Kierowcy skręcą w prawo przed budynkiem dawnego Żaka. Najpierw pojadą równolegle do torów kolejowych, a na wysokości wiaduktu Hucisko wjadą pod ziemię.
Podziemny tunel będzie miał ok. 350 metrów długości. Jadąc w kierunku południa, wyjedziemy nim już za Węzłem Okopowa, przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej, Okopowej i Traktu św. Wojciecha , na wysokości stacji SKM Gdańsk-Śródmieście.
Ulica będzie miała jedną jezdnię i po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Nie będzie w niej chodników, sygnalizacji świetlnej ani drogi dla rowerów.
Co ciekawe, na odcinku bezpośrednio pod Forum Gdańsk, Nowe Podwale Grodzkie będzie należało do właściciela centrum handlowego. Droga znajduje się bowiem w świetle działki, którą miasto przekazało inwestorowi. Tymczasem prawo w Polsce nie przewiduje wyodrębniania własności nieruchomości ze względu na głębokość czy wysokość nad gruntem.
Jednak władze Gdańska, jeszcze przed rozpoczęciem budowy ustaliły z inwestorem, że Nowe Podwale Grodzkie pod Forum Gdańsk będzie drogą nieodpłatną oraz publicznie ogólnodostępną. Miasto weźmie na siebie jej utrzymanie.
- droga bez pieszych i rowerzystów
- omija się światła na Hucisku i przy budynku LOT-u
- brak skrzyżowań
Dlaczego nowa droga może się korkować
- przekrój - jedna jezdnia po pasie w każdą stronę
- utrudnienia wywołane przez dostawców sklepów w Forum Gdańsk
Co do tej pory zostało zbudowane?
Na placu budowy tunelu trwa wznoszenie ścian podporowych pod strop na wysokości Urzędu Miejskiego. Do tej pory wykonawcy prac udało się przykryć nową drogę w rejonie Huciska i al. Armii Krajowej. W tej drugiej części tunel ma dobre 250 m.
Tam, gdzie wykonano już stropy tunelu, zamontowano elementy wygłuszające tunel. Gotowa jest także konstrukcja zaplecza Forum Gdańsk, do którego podjeżdżać będą auta dostawcze.
Obecnie na całej długości drogi tunelowej nie ma jeszcze elementów konstrukcyjnych jezdni. Za to wykonano już przeciwpożarową instalację zraszającą. To na wypadek pożaru w podziemnym obiekcie.
Przypomnijmy, że od dwóch lat trwają prace przy budowie centrum handlowego Forum Gdańsk pomiędzy ul. Okopową , 3 Maja , Hucisko i al. Armii Krajowej . Inwestycja obejmuje zabudowę Targu Siennego i Rakowego . Powstaną tu budynki handlowe, biurowe i usługowe, których łączna powierzchnia wyniesie blisko 144 tys. m kw.
Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Sama 6-hektarowa miejska działka warta jest ok. 130 mln zł. W zamian za nią inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej.
Deweloperem Forum Gdańsk jest spółka Multi Development Poland. Natomiast wykonawcą samego centrum jest przedsiębiorstwo Warbud. Z kolei firma Doraco zajmuje się rozbudową układu drogowego i sieci w obrębie inwestycji.
Opinie (310) ponad 10 zablokowanych
-
2017-09-28 14:40
A jak z tego tunelu wjechać w Podwale Przedmiejskie? Albo z Podwala do tunelu? nie da się.
- 1 2
-
2017-09-28 14:35
Obstawiam korek na całej długości tego tunelu skoro kończy się skrzyżowaniami ze światłami,
- 4 2
-
2017-09-28 14:32
Forum Gdańsk
Jeju ja się tu zgubię
- 2 0
-
2017-09-28 14:17
tyle ze wjazd na nie kolizyjny
skrzyżowanie przy toruńskiej takie samo badziewne a jeszcze dojdzie wjazd i wyjazd do tunelu. Jedynie zniknie przejście dla pieszych bo tunel zrobią. Będziesz stał od opery by dojechać cieszyć się na moście bezkolizyjnością ale już za mostem światła na Chełm.
- 2 0
-
2017-09-28 08:34
(1)
A mi nie pasują kierowcy i samochody w mieście bo kierowcy zachowują się jak zwierzęta . Czas pozbyć się tej zarazy
- 9 7
-
2017-09-28 13:11
Powiedz chociaż, że gimnazjum jeszcze nie skończyłeś i nie masz praw wyborczych?
- 1 1
-
2017-09-28 13:10
Ogłaszam protest totalny
Przeciw przejściu naziemnemu !!!!
- 5 5
-
2017-09-28 12:48
w momencie otwarcia 'Forum G..." Gdańszczanie nie będa nigdzie jeżdzić
tylko.... sobie spacerować w Forum G..... ( jw. " wirtualny spacer") bo co im jeszcze do szczęścia trzeba?...
taka sielanka budyniowa...
a tak naprawdę to trudno to nazwać rozwojem Gdańska...- 8 0
-
2017-09-28 12:42
Ten "tunel" niczego na lepsze nie zmieni, ba nawet pogorszy dlaczego?...
a to dlatego, że na podwalu będą światła dla wjeżdżających/wyjeżdżających z tunelu no i dla tych, którzy podwalem będą kontynuować podróż. Uważam zatem, że w tej sytuacji korek będzie na okopowej przed przejściem przy bramie wyżynnej, który będzie się ciągnął pewnie aż do zaroślaka albo i dalej i dodatkowo w tunelu bo kierowcy tam będą szukać alternatywy. Poza tym nie rozumiem koncepcji robienia dodatkowego przejścia dla pieszych skoro istnieje gotowa infrastruktura tuneli zwłaszcza w miejscach gdzie już tworzą się korki. Przecież to dla pieszych najbezpieczniejsze rozwiązania a i bułeczkę w tunelu po drodze kupi :)
- 5 1
-
2017-09-28 12:19
A czy metro w Warszawie tez ma wielu właścicieli ?
skoro tunel leży na działce prywatnej ?
- 5 1
-
2017-09-28 12:12
XXX
ale o tym, ze z powodu tego"centrum" wjedzie tam kilkaset procent wiecej aut, co faktycznie oznacza, ze bedzie w tej okolicy wiecej aut, niz teraz, nikt nie wspomina;))Trojmiasto.pl jest finansowane przez miasto Gdańsk?
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.