Fakty i opinie

Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk

Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych.
Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych. mat. prasowe

W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.



Czy podoba ci się pomysł przejścia naziemnego do Forum Gdańsk?

tak, od samego początku powinno być zaplanowane 35%
czas pokaże, zależy jaka ostatecznie wersja będzie przyjęta 9%
nie, bo zwiększą się korki 56%
zakończona Łącznie głosów: 2981
Przejścia naziemne zamiast tuneli mają tyle samo zwolenników (piesi) co przeciwników (kierowcy). Do grona tych pierwszych w lipcu dołączyła grupa gdańskich radnych PO. Zaapelowali oni o utworzenie przejścia naziemnego przy Forum Gdańsk, co - ich zdaniem, wraz z planowanym przejściem przy dworcu PKP i kolejnymi na Podwalu Przedmiejskim - wpisze się w europejskie standardy i politykę przestrzenną otwartą na pieszych w dużych miastach.

Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.

W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.

Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.
Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową. graf. trojmiasto.pl
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).

Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.

W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji.
W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji. mat. prasowe
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?

- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.

Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.

Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca.
Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca. mat. prasowe
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.

Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.

- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP.
Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP. infografika Trojmiasto.pl
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.

W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • Po co? (139)

    Ja uważam, że przejscia naziemne to nieporozumienie, przecież w tamtym miejscu przepustowość jest już tragiczna. Podziemne są o wiele lepszym pomysłem.

    • 662 422

    • Tylko podziemne! (7)

      O już sobie wyobrażam przejścia naziemne w tym miejscu: wypadki, korki, jedno wielkie komunikacyjne nieporozumienie. Niech zostanie projekt z podziemnym!

      • 114 121

      • Niech zostanie tak jak było ;) (1)

        • 44 15

        • i pierwszy z brzegu przykład :

          jeden sędzia przechodził sobie przejściem naziemnym i do dzisiaj jest bezkarny, mimo że nie żyje...

          • 41 1

      • Ja mam inną koncepcję

        Auta pod ziemię a na górze tylko piesi i komunikacja miejska.

        Oczywiście na czas wykonania zamknięty ruch samochodowy - na okres 2-3 lat :D:D:D

        • 80 16

      • Na pewno tunele bezpieczniejsze !

        Naziemne mniej bezpieczne,wypadkowe.Jednak weselsze,szczególnie dwu etapowe gdy ludzie biegają,żeby zdążyć na raz.

        • 32 8

      • (2)

        ludzie na gore, szczury do tuneli. Korki? Proszę zacząć uzywać komunikacji/roweru. jeszcze tego brakowalo zeby ludzie musieli ustepowac miejsca maszynom...

        • 22 12

        • Życie stwarza różne życiowe scenariusze

          Rozumiem że przedszkole gdzie musisz dowieść dzieci jest zawsze koło przystanku tramwajowego ,no i dzieci wstaną odpowiednio wcześniej . Praca jest także w pobliżu przystanków autobusowych i tramwajowych ,także nie ma problemu kiedy pada ,śnieg jest .A i siatki zakupów też ci przywiozą pod drzwi.Do lekarza po pracy też pojedziesz autobusem ,czy tramwajem. Samochód nie jest potrzebny .Ma stać w garażu. Kończysz pracę dumny korzystania z komunikacji miejskiej i wchodzisz do domu o ....godzinie 22-23-ciej....Co innego jak ktoś ma punkt od do,ma wliczone opóźnienia transportu publicznego i nie ma nic do załatwienia po drodze

          • 3 2

        • Argument bez sensu

          Choćbyś nie wiem jak się prężył to ruchu samochodów nie zlikwidujesz.
          A efekt będzie taki, że zamiast zejść (lub zjechać) do tunelu i swobodnie przejść to będziesz stał czekając na światła wdychając spaliny, a samochody stojąc na światłach też jedynie będą smrodziły, zamiast bezkolizyjnie pojechać.

          • 0 0

    • (36)

      To będzie armagedon. Korki plus wypadki śmiertelne w wyniku wbiegnięcia pieszych na czerwonym świetle pod jadące pojazdy.

      • 97 95

      • Ponoc straszne korki i samochody stoja... (21)

        Jak mozna wpasc pod stojacy samochod?

        Czy dane z przejsc np. przy Galerii Baltyckiej albop Opery potwierdzaja Panstwa obawy?

        • 100 37

        • (2)

          Wyczuwam ironię, nie obrażam się. Proszę nie degradować możliwości pieszych, tutaj to nie pieszy wbiega pod pociąg, ale pociąg potrąca pieszego. Centrum ma jednak całkiem większych przepływ ludzi niż pozostałe miejsca.

          • 23 17

          • Normalnie hatakumba pieszych tam będzie (1)

            • 19 3

            • hakunamatatumba

              • 0 0

        • w jakiej odległości masz światła przy Operze Bałtyckiej? (14)

          Jedziesz od centrum to startując z Błędnika stajesz dopiero przy OB później na chwile przy Jantarze a centrum? Od Błędnika stoisz dopiero na Hucisku a poźniej o ile skręcasz w prawo to na AK, po cholere w połowie tej drogi przejście? co 100m swiatła zrobić - faktycznie pomyślane
          zróbcie tak na każdej ulicy i co 2 zrobić czerwone będzie tak jak chcecie bezpiecznie, plus do tego strefe w całym mieście 30km i progi zwalniające co pomiędzy każdymi światłami....

          • 24 35

          • (13)

            Ale jechałeś tam kiedyś? Masz światła przy Bramie oliwskiej, potem przy Uniw Medycznym, potem przy AZSie i dopiero jest Opera.

            • 28 4

            • AZS-ie, słoiku????? (12)

              Pewnie chodziło o sportowe tereny Centrum Sportu Akademickiego Politechniki Gdańskiej? Nie wiem, czym tam jechałeś, ale powtórz wyczyn.

              • 6 31

              • potraficie minusować, ale nie skomentować? (2)

                Za mała wiedza o mieście, do którego przybyliście, słoiki?

                • 5 18

              • ...pewnie dlatego, że dyskusja z niektórymi osobami - co widać po wypowiedziach - ani specjalnie nie sprawia przyjemności, ani nie rozwija...

                • 9 3

              • minusy za brak kultury osobistej

                • 2 1

              • (1)

                CSA to nowa nazwa, tam zawsze był AZS

                • 11 3

              • Słoj nie może tego wiedzieć :)

                • 9 6

              • (6)

                Aleś facet sobie w stopę strzelił... Od lat się mówi na ten kompleks AZS i tak się przyjeło - jeszcze nie słyszałem by ktoś mówił że wysiada przy CSAPG :D
                Co następne? "Jadę z Piecki-Migowo i będę w Wrzeszczu jak tylko minę starówkę w centrum?" ;)

                • 9 0

              • (3)

                Prawdziwy Słój powie "NA Wrzeszczu".

                • 6 2

              • a prawdziwy Gdańszczanin powie Langfurth (2)

                Od ilu lat rodzina w Gdańsku? 20? A moze 60 lat temu dziadka przywieźli w bydlęcym wagonie... ?

                Ludzie, Gdańsk po wojnie został zaludniony ludnością przybyła. Nic w tym złego. Tylko wtedy nie ma co się szamotać swoją "gdańskością".

                • 4 7

              • ten Gdansk obecny zbudowali ludzie po wojnie.

                i sa Gdanszczanami od poczatku. faszystow niemieckich nie liczy sie.

                • 3 2

              • Nie ludnością przybyłą

                a wygnaną, zmuszoną przez sowietów do opuszczenia swoich domów np. z wilenszczyzny.

                • 0 0

              • (1)

                W Gdańsku nie ma starówki. Najbliższa jest w Toruniu więc na pewno będziesz mieć długą drogę jadąc przez starówkę :)

                • 1 4

              • I w Gdańsku i w Toruniu jest starówka

                Tylko w Warszawie jest Starówka.

                • 0 0

        • potwierdzają. tyle trzeba czekać jadąc autem, koło GB że szkoda gadać. a wypadki z udziałem pieszych i rowerzystów w pobliżu już się zdarzały

          • 2 6

        • Uwierz !

          Pieszy potrafi wpaść nawet pod stojący.

          • 6 7

        • korki to nie postój ani parking

          więc zastanów się zanim coś napiszesz

          • 1 2

      • A może tak powróćmy do epoki kamienia łupanego !!! (13)

        Po co budować nowe osiedla - niech każdy wykopie sobie norę , ulepi lepiankę lub zamieszka w szałasie - przecież mamy piękne Wzgórza Morenowe . Rozumie że są ludzie którzy lubią poruszać się pieszo lub rowerami ale lobbing właśnie tych grupy ludzi jest wyjątkowo roszczeniowe i napastliwe . Jeżeli ludzie lobbujący za takimi rozwiązaniami będą miały wpływ w przyszły rozwój Gdańska to do tytułowej " epoki kamienia łupanego " prędzej czy później się cofniemy . Dziwie się politykom wchodzącym w ten temat bez żadnej refleksji . Przy obecnych możliwościach technicznych można budować windy i schody ruchome które poprawiają możliwości komunikacyjne osobom z dysfunkcjami ruchowymi . Tworzenie albo inaczej cofanie się w rozwoju zamieniając bezpieczne bezkolizyjne przejścia podziemne na naziemne jest ogromnym błędem urbanistycznym . Po otwarciu tych planowanych przejść jest pewne że utrudnienia w ruchu kołowym będą dużo większe niż to przedstawiają lobbyści na ten temat . Nie twierdzę że po wprowadzeniu tych rozwiązań co dziennie będzie na tych przejściach ktoś odnosił rany czy nie daj boże będzie ginął ale tym zdarzeniom w skali roku i dłuższym się nie zapobiegnie . Więc będą ofiary czy to się komuś podoba czy nie i niech lobbyści i decydenci dobrze się zastanowią czy chcą mieć krew przyszłych ofiar na własnych rękach . Jestem kierowcą , pieszym oraz rowerzystą i dla mnie jest najważniejsze moje bezpieczeństwo a to zapewniają mi podziemne przejścia .

        • 41 71

        • (5)

          Nie ma bardziej roszczeniowej i uprzywilejowanej grupy niż kierowcy. Przejścia podziemne i estakady w miastach to relikt XX wieku, od takich rozwiązań od dawna się odchodzi.

          • 77 40

          • Ażeby po 20 tu latach powrócić...;)
            To jest takie poszukiwanie idealnych rozwiązań (ulubione przez lewicowców i spoleczników) i dzięki temu kołem się toczy

            • 11 16

          • (3)

            szkoda, że mało w tym prawdy co piszesz. Pojedz sobie gdzieś do cywilizacji np zobacz miasta w Japonii albo taki np Singapur, to wtedy zmienisz zdanie. Tam jak się coś robi i projektuje to się na prawdę myśli, a ruch uliczny maja setki razy większy niż taki w trójmieście.

            • 10 5

            • Jesli juz powoluje sie Pan(i) na Tokio to moze wprowadzimy zasade, ze trzeba wykazac sie wlasnym miejscem parkingowym, jesli

              • 3 2

            • I pytanie - czy Azjaci przypadkiem nie są w urbanistyce tam, gdzie Europa była 40 lat temu? (1)

              • 2 4

              • Bo Ich jest więcej..;)

                • 0 0

        • Ja mam jak największą nadzieję (4)

          że będą takie korki aż może paru kierowcom w końcu się znudzi i zrezygnują z jeżdżenia tamtędy.

          • 34 12

          • (2)

            Właśnie o to chodzi ,wreszcie się przyznałeś. Garska oszołomów chce sobie zawłaszczyć tą część miasta, to się nie uda.

            • 9 19

            • Będziecie kierowcy mieli (1)

              piękną nowiutką podziemną drogę - Nowe Podwale Grodzkie - aby móc ominąć to miejsce. Czego Ci jeszcze do szczęścia potrzeba? ile jeszcze szerokich, bezkolizyjnych dróg byś sobie tam życzył aby być w pełni szczęśliwym? Czy przywrócenie ruchu kołowego na Długiej i Długim Targu będzie wystarczającym zadośćuczynieniem wobec tak niecnych zamiarów i myśli jak przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej?

              • 25 6

              • A co będa mieli pasażerowie autobusów i tramwajów jadących tranzytem?

                Kolejne wydłużenie czasu jazdy?

                • 6 6

          • a ja

            bede tam jeździł w kółko, codzienne. Na złość takim Januszom jak ty.

            • 1 1

        • Jako kierowca, pieszy i rowerzysta

          muszę z przykrością stwierdzić, że infrastruktura dla wszystkich trzech grup jest postawiona na odwal bez przemyślenia.

          Samochody pierw zdominowały koncepcje infrastruktury, spychając na margines pieszych, czyli de-facto głównego użytkownika infrastruktury. Jeżeli ktoś uważa inaczej to chyba jeździ tylko w relacji parking spod domu-parking pod samymi drzwiami pracy. Wszyscy jesteśmy pieszymi, w mniejszym lub większym stopniu.
          Pojawienie się większego ruchu rowerowego spowodowało tylko eskalację problemu infrastruktury i jej nie przemyślanych rozwiązań.
          Obecnie kierowcy duszą się w korkach, rowerzyści są znienawidzeni przez pozostałe dwie grupy a piesi nie mogą się swobodnie poruszać bo muszą kluczyć przez pierdziliard przejść, tuneli i świateł a komunikacja stoi w korkach lub awariach...

          • 17 0

        • no bo rowerzystom to nie przeszkadza, jest czerwone a to se zjadę na chodnik, przeskoczę bokiem i dalej po ścieżce. Też jestem zaskoczony jak to rowerzyści wymuszają infrastrukturę pod siebie.

          • 0 1

    • Zostanmy przy podziemnych (3)

      Przejścia podziemne to fajny pomysł, wysiadasz z SKM i nawet jak pada to sobie suchą nogą wchodzisz do forum Gdańsk, a do tego nie robią się sztuczne korki. Naziemne kasa w błoto

      • 74 61

      • Alez bardzo proszę :)

        Nikt ci nie broni korzystać z przejscpodziemnych, możesz śmiało nimi spacerować :)

        • 43 17

      • Opisałeś właśnie mokre sny sklepikarzy z Forum Wstydu

        • 16 5

      • Hahaha, zapraszam po wiekszych opadach do przejsc podziemnych. Mozna sobie tam poplywac jak w basenie.

        • 4 3

    • Nie! (9)

      Jeśli tam zrobi się przejścia nad ziemią to cały ruch stanie a przypomnę że to też wylotówka na Elbląg jakby nie było.

      • 45 76

      • a to mieszkańcy Gdańska nic nie robią tylko jeżdżą do Elbląga? (3)

        i ci co jeżdżą są ważniejsi od tych, którzy chodzą po mieście?

        • 71 27

        • Spoko, ci co chodza po miescie tez przejda ale pod ziemia. Myslisz ze tam trzeba bedzie fruwac? Będziesz o tym myslal jak postoisz na swiatlach wieki.

          • 16 31

        • oczywiscie - porzadny obywatel ma samochod (1)

          Gold prawiem nie towarem!

          • 9 12

          • golf prawem nie towarem

            Tak mialo byc :)

            • 4 3

      • nie zapomni ,ze od 2018 zaczyna sie zwezanie podwala do 2 pasow i budowa przejsc naziemnych (1)

        chodzi o scalenie dolnego miasta .

        • 25 9

        • Urzędnicy aktywni na forum. wszystko wygadają

          • 2 3

      • (2)

        Kolega ma jakieś stare informacje, wylotówką na Elbląg od dawna juz jest Południowa Obwodnica Gdańska, zaś dojechać do niej można Tunelem pod Martwą Wisłą i Trasą Sucharskiego

        • 42 12

        • Tunelem tunelem (1)

          Przez to jeżdżenie do NOL Przymorze jest już niemiłosiernie zakorkowane :(

          • 8 3

          • Trzeba tam jak najszybciej podziemne przejścia pobudować

            żeby tylko przepustowość za bardzo nie spadła.

            • 13 1

    • co za porażka (2)

      Projekt zakłada przejścia podziemne i tk powinno zostać po co generować koszta plus do tego tworzyć w tym miejscu korki.

      • 32 41

      • (1)

        Tu nie chodzi o samochody, chodzi o to, żeby urzędnicy mieli jak najkrótszą drogę, pracy i do pracy.

        • 2 9

        • tu chodzi o to, by miasto było bardziej dla ludzi

          a nie głównie dla pojazdów.

          Tylko tyle i aż tyle

          • 1 0

    • (12)

      Miasta europejskie stawiają na przejścia podziemne. Sa droższe, ale naprawdę sprawdzają się, rozładowują ruch. a my kombinujemy...

      • 37 69

      • Bzdura (8)

        Miasta europejskie zasypuja takie przejścia, jako: drogie w utrzymaniu, niebezpieczne, bedace faktycznym barierami w poruszaniu się po miescie

        • 61 27

        • Bo on z Europy to był tylko w Makarskiej na plaży ;)

          • 29 6

        • POdaj przykład takich miast (minimum 460tyś. mieszkańców), gdzie ZASYPANO tunele (5)

          • 22 15

          • (2)

            Np. na Elepant&Castle w Londynie

            • 22 9

            • niewątpliwie "Elepant" ;) (1)

              Jeden tunel na taką metropolię? Chyba śmieszny jesteś....

              • 10 20

              • Chciałeś przykład to masz

                A teraz jeden to za mało?

                • 22 4

          • Warszawa, Wrocław

            • 2 1

          • przecież nie projektuje się zasypania tunelu

            We Wrocławiu stworzono przejście na poziomie jezdni wzdłuż Świdnickiej,
            tunel pozostawiono - przekształcono funkcję tunelu w galerię/sklep

            To samo się dzieje w Warszawie na Emilii Plater przy Dworcu Centralnym.

            Po co przeginasz fakty a nie bierzesz pod uwagę argumentów?

            • 1 1

        • ale budują tunele dla samochodów w tych miejscach!

          • 4 2

      • :))))

        No nie, robią dokładnie odwrotnie, kolega chyba za granicą nie był.

        • 15 4

      • ktore miasta i gdzie dokladnie? (1)

        Poza tym na zachodzie slyszalem kalifat, lewacy, gender i haremy dla Polek. To jak to teraz? :D

        • 5 4

        • zmień dietę informacyjną

          nie daj się zwariować palantom

          • 1 0

    • (3)

      Tylko podziemne! Brak korków, wygoda, nie trzeba czekać jak baran na przejściu.

      • 34 51

      • Taka wygoda, że hej. (1)

        Zwłaszcza w nocy, kiedy połowa oświetlenia nie działa. Na pewno też wygoda dla osób z problemami ruchowymi, o matkach z dziećmi w wózkach nie będę wspominać. Jednak, najgorzej mają niepełnosprawni na wózkach. Polska to nie jest kraj dla słabszych.

        • 15 2

        • Dla osób z problemami ruchowymi są przeznaczone windy, a można uwzględnić także budowę pochylni dla wózków, tak jak na Wzgórzu w Gdyni.

          • 1 1

      • brak korków? Ale tu argumentem jest, że już są tak straszne korki, że się jeździć nie da

        To jak to - jest przejście podziemne, a i tak korki?

        • 7 1

    • (16)

      Ludzie bez samochodów, Wy też postoicie - w tramwajach. Będzie strata kilku minut jak będą światła

      • 44 35

      • (13)

        Ja z chęcią stracę te kilka minut, zamiast z dwójką małych dzieci i wózkiem po tych schodach przypominających bardziej skatepark niż przejście chodzić.

        • 37 12

        • Rozumiem, że przy 1500+ wciąż cię nie stać na własne auto? (7)

          • 10 42

          • Ano nie stać (3)

            Głupie kupienie złomu to nawet nie 50% ponoszonych kosztów (OC, przeglądy, wymiana opon, parking itp.)

            • 28 2

            • to przynajmniej nie bądź psem ogrodnika (1)

              Za parę lat latorośle będą się wstydzić, że ojca nie stać na żadną furę.
              P.S. Dostałeś ode mnie plusa za szczerość, a nie dlatego, że popieram poglądy

              • 6 28

              • Ja latorośle chowam na mądrych i wysportowanych ludzi

                nie na kalarepy z otłuszczonym ciałem i umysłem i zesztywniałymi, nieużywanymi mięśniami

                • 15 3

            • To raczej kogoś, kto jest zmuszony na codzień poruszać się samochodem nie stać na mieszkanie w dobrej lokalizacji...

              • 21 2

          • I to jest właśnie straszne

            Ludzie kupują graty za grosze i uważają, że pana Boga za nogi złapali. Przecież jak już się ma takie cudo to absolutnie nie można nogami ziemi dotykać, trzeba parkować pod klatką a w miejscu docelowym co najwyżej przejść 2-3 metry. A bilet na komunikację? Przecież za to można auto przez tydzień utrzymać więc się nie opłaca.

            • 19 2

          • Mam pewnie lepsze auto niż ty :) Ale po mieście tylko ZTM

            • 10 0

          • serio? serio sa ludzie, ktorzy mysla, ze jak ktos nie jezdzi samochodem

            To dlatego, ze go nie stac?!

            Boze... No coz. Chlop ze wsi wyjdzie, ale wies z chlopa nigdy.

            Bidaki w Londynie, Berlinie i Wiedniu...

            • 20 2

        • pochylnia zamiast schodów (4)

          a gdyby zamiast schodów była pochylnia? łagogne zejście? czy to byłoby OK?

          • 4 5

          • Przez pół roku jest zima

            Pochylnia musiałaby być podgrzewana albo z któreś strony musiałby być orczyk.

            • 7 2

          • a moze po prostu zwykle przejscie (2)

            jest ich wiele w roznych miejscach Trojmiasta i jakos ludzie zyja.

            Ciag Grunwaldzkiej (czy to jako Okopowa, czy Waly Jagiellonskie czy Niepodleglosci - wiadomo o co chodzi) jest niezwykle nieprzyjazny innym uzytkownikom niz kierowcom samochodow. Przez ostatnie lata tylko likwidowano kolejne przejscia naziemne.

            Wreszcie ten trend sie odwrocil. Sorry koledzy, ale jak ktos chce jechac z Gdanska do gdyni, to albo obwodnica, albo pociag. Albo wydluzona jazda. Chorym jest puszczanie trasy tranzytowej samym srodkiem miasta.

            • 8 0

            • Ale innej trasy nie ma (1)

              a pociągiem od tczewa np. do Politechniki nie pojedziesz

              • 0 1

              • a przesiadać się nie potrafisz?

                Z Moreny do Londynu też nie pojedziesz, ale możesz się przesiąść na samolot.

                NIe brałeś tego pod uwagę?

                • 1 0

      • Czytaj artykuł ze zrozumieniem!!!! (1)

        "Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko."

        Będzie "uwaga tramwaj" jak na Karuskiej. Działa od dwóch lat.

        • 1 0

        • "uwaga tramwaj"

          Jak huknie ten głos to można się wystraszyć i potknąć o szyny...

          • 0 0

    • o matko... (2)

      Już tam jest dużo korków a co będzie jeszcze? Strach pomyśleć.

      • 22 28

      • (1)

        No właśnie będzie to samo, korki będą zawsze.

        • 16 0

        • w Kopenhadze i Amsterdamie są dużo mniejsze niż Gdańsku

          W Nowym Jorku też były duże, ale przekształcenie TImes Square w przestrzeń dla pieszych ożywiło centrum Manhattanu.

          • 2 0

    • (2)

      Z SKM śródmieście znacznie lepiej będzie z przejściem podziemnym, generalnie powiem Wam, ze na tym obszarze jest dużo przejść podziemnych i chyba tylko dlatego ten wąski pas nie jest jeszcze zakorkowany.

      • 19 20

      • Włącznie z tym durnym przejściem podziemnym na rogu Okopowej...

        Czy tam ktoś w ogóle chodzi?

        • 7 2

      • zatem czesc ludzi bedzie chodzic przejsciem podziemnym, a czesc naziemnym

        gdzie problem?

        • 2 0

    • Nope (15)

      Samochody nie powinny być piorytetem dla centrum miasta

      • 58 34

      • taaa.... lepiej motorówki...

        • 19 25

      • tak piorytet to auta specjalne wożące urzędasów

        Budyń już zaciera łapki tluste, a Wy będziecie stać w korkach !! W autobusach i na rowerkach też !!!!!!!

        • 14 23

      • (1)

        Kto tu mówi o priorytetach dla samochodów? Przejście podziemne ma tą wielką zaletę, że ruch odbywa się ciągle. Ruch pieszych i pojazdów jest rozdzielony, czytaj jest bardziej bezpieczny.

        • 22 28

        • W ramach rozdzielenia ruchu

          można ten odcinek zamknąć dla samochodów i będzie tak samo bezpiecznie.

          • 15 5

      • centra handlowe też nie !!! (4)

        Po co nagle jest tam potrzebne przejście naziemne?????
        Może Magistrat by to wyjaśnił ????

        • 25 19

        • Jak sama nazwa wskazuje, służy do przejścia z jednej na drugą stronę ulicy. Jakich tłumaczeń potrzebujesz?

          • 17 15

        • Sprawa jest prosta (2)

          Prosta droga dla lemingów żeby trafili do centrum handlowego. Czy to układ właścicieli CH i miasta? Bo tak to wygląda.

          • 15 15

          • Normalnie mafia przejściowa (1)

            Trzeba zgłosić do CBA i ABW bo to jakaś zmowa emerytów, niepełnosprawnych i matek z wózkami, którzy przekupili urzędasów aby nie musieć się męczyć na schodach.

            • 20 2

            • Zapamiętaj sobie swój komentarz na całe życie, wrócimy do tego za 30 lat :) Widzę ze do znienawidzonych przez kierowców grup, po rowerzystach, pieszych, innych kierowcach dołączyły kobiety z wózkami i ludzie starsi. Juz niedługo protest przeciwko przedszkolakom :)

              • 6 4

      • (5)

        No właśnie to po jakiego grzyba takie wielkie centrum handlowe w środku miasta?

        • 31 8

        • Chluba Budynia

          • 10 4

        • Zamiast centrum mogli tam parking postawić (2)

          A ile autek by się na takiej powierzchni zmieściło, ho ho ho.

          • 8 3

          • bedzie na 1500 samochodow... (1)

            • 3 0

            • No ale jakby tych durnych sklepów nie było

              to ze 6000 by się zmieściło spokojnie.

              • 2 0

        • Odbudujmy gildie !!!!

          • 6 3

    • naziemne - ale niekolizyjne !!!!!! (1)

      naziemne - ale niekolizyjne !!!!!!

      ulicę trzeba wkopać w ziemię

      Naziemne kolizyjne - to paranoja

      • 26 12

      • dokladnie - wprowadzmy specjalna oplate za wjazd do centrum

        i z tych pieniedzy uzbierajmy na tunel.

        O, jak bedzie oplata, to nagle polowy samochodow nie bedzie.... Szkoda. Jak to jest? Z podatkow, ktore placa emerytki, rencisci i biedna "matka z dzieckiem" (#dej, mam horom curkie) ma sie budowac drogi dla niewielkiej - bogatszej ponoc - czesci spoleczenstwa.

        Tak jak parkingi - za friko dla kierowcow budowac i utrzymywac.

        Kasta panow :(

        • 1 1

    • (1)

      Przepustowość bardziej ograniczają idioci blokujący skrzyżowania aniżeli przejścia dla pieszych.

      • 29 15

      • Co ty wiesz o przepustowości. Chyba z internetu.

        • 4 8

    • (1)

      Gdańsk to nie wieś żeby po nim samochodami jeździć.

      • 25 17

      • taki tok myślenia wyniosłaś ze wsi tak?

        • 4 5

    • (2)

      Projekt z podziemnymi jest jak najbardziej trafiony.

      • 14 13

      • przepraszam za minusa, uznałam za "trafiony"

        • 1 0

      • Chyba w głowę

        • 1 2

    • Sam trolu zmiantaj do tunelu ,na korki jest rozwiazanie stosowane juz na całym swiecie 1Dodatkowo opłaty za jazde blachozłomem (2)

      Jedziesz sam placisz dodatkowo jedziec w 2 3 osoby nic nie doplacasz

      • 9 19

      • a ty będziesz tym pasożytem, co pojedzie na waleta moim wypielęgnowanym autem? (1)

        • 7 7

        • Proszę nie zapomnieć

          podjechać jutro na pedicure opon bo się trochę autko odpielęgnowało od hamowania przed przejściami dla pieszych.

          • 6 1

    • Przejścia podziemne sa o wiele lepszym pomysłem, zresztą jak już są to po co prosić miasto o ich wykonanie.

      • 5 11

    • (1)

      Tylko podziemne!!!!!!!! Co za bzdura z tym naziemnym, zobaczymy ile wypadków będzie jak ludzie na czerwonym będą lecieć na autobus.... Ktoś miał nieźle poroniony pomysł

      • 13 17

      • Masz rację

        w ramach poprawy bezpieczeństwa dodany do projektu progi zwalniające przed wszystkimi przejściami w centrum.

        • 16 2

    • tunel (1)

      to niech tunel zrobią - dla samochodów - i po problemie. tylko niech zrobią to 4 x szybciej niż w Sopocie. to w końcu nie jest na tyle skomplikowana inżynieryjna konstrukcyjna, żeby to robić 2 l.

      • 13 1

      • jesli kierowcy maja zamiar to sfinansowac to ok

        Przypomninam zacietrzewionym osobnikom - z akcyzy na paliwo do budzetu miasta nie trafia na drogi ani grosz.

        • 0 1

    • Gdańsk komunikacyjne to kier. północ - południe. Brawo Magistrat !!! O głupszej wersji przejścia nie słyszałam (2)

      Brawo Magistrat !!! O głupszej wersji nie słyszałam

      • 2 5

      • No Patrz, skoro pln - pld to idealnie pokrywa sie z linia SKM (1)

        I obwodnica...

        • 3 1

        • A gdzie ty masz SKM na Orunię albo do Pruszcza?

          • 0 0

    • przepustowość pojazdów to co innego niż "przepustowość ruchu ludzi"

      liczba pieszych przechodzących w poprzek w tym miejscu jest przypuszczalnie dużo większa niż liczba kierowców i pasażerów samochodów jadących wzdłuż Wałów Jagiellońskich/ Okopowej.

      Jak się miasto udrożni dla pieszych, wszystkim będzie się lepiej żyło.

      • 0 0

  • FUJ (9)

    Paskuda, kto wydał zgodę na tego kloca ?

    • 357 40

    • (1)

      Kilka lat temu strach bylo tam przejść po zmroku że dostanie się butelką od jakiegoś jegomościa. Teraz w końcu coś się dzieje.

      • 14 18

      • to o której tamtędy chadzałeś?

        Bo pracuję w pobliżu od ponad 24 lat, więc dość często zdarza mi się przechodzić tymi tunelami w godz. 7-20 i jakoś (poza szalonymi rowerzystami) nie widziałam tam zagrożeń

        • 12 9

    • Ja ... (1)

      a bo co ...

      • 2 2

      • rysiek, a myslałem, że jak wszytkie ryśki jesteś porządny.

        wpadłem tu na chwilę, tak z tragarzami, bo to całe forum to wielki betonowy kloc, no, na mnie już czas.

        • 4 1

    • Tam brakowało podobnego obiektu, pożyjemy zobaczymy jak to się będzie zachowywało, ile ludzi ztego będzie korzystało, ale spodziewam się, że sporo. I Ty daaa też. ;)

      • 6 8

    • Rozwalić to centrum!

      • 13 5

    • Już nie mogę się doczekać aż to skończą, ale już niedługo. A wszyskim narzekaczom mówię do zobaczenia, bo na pewno się tam spotkamy.

      • 5 8

    • i tak zrobią co chcą... (1)

      Jak zapraszał BOSS imigrantów w imieniu Gdańska ( a nawet nie było referendum wśród mieszkańców) to tak samo wydali zezwolenie na "KLOCA" ,interes lobby jest ważniejszy niż odczucia mieszkańców. Dzisiaj mieszkaniec jest przysłowiowym statystą i ma g....do powiedzenia.

      • 8 5

      • niestety jak ktoś próbuje mówić g..no i mu nie dają, wpisuje g..no na portalach internetowych

        • 0 0

  • (7)

    Czekam aż powstanie to przejście, bede mogł wygodnie przejść po zakupy do nowego centrum:)

    • 100 257

    • marne trollowanie... (2)

      • 13 5

      • (1)

        marny to twój los jest że przeżywasz co kto napisał

        • 3 4

        • uważaj, motocyklisto, kiedy będę skręcać w lewo....

          wtedy twój los będzie marny :) A lusterka mam czyste :)

          • 4 3

    • niech pomyslodawca sie w leb rąbnie i zobaczy jak puchnie korki na 1 km a ci wizje dla siebie zeby z urzedu nie trzeba bylo po schodkach sie meczyc
      2 kwiatek robia droge w otominie ze tralala ciekawe kto tam mieszka a reszta dziura na dziurze

      • 6 8

    • tak jest!

      TO przejście podziemne jest jeszcze połączone z SKM więc w ogóle mega fajny pomysł. Jestem za!

      • 4 5

    • Schody Ruchome zrobić (1)

      Jakby zrobili schody ruchome , to bedzie i wygodnie i bezpiecznie,

      • 3 6

      • Ja proponuję katapultę

        Bezpiecznie u ekstra szybko.

        • 13 1

  • bez sensu, kompletnie bez sensu (18)

    będą jeszcze większe korki. Nie rozumiem dlaczego ugięto się pod propagandą tzw. działaczy miejskich. Kuźwa niech spróbują wystartować w wyborach mądrale z fragów itp.

    • 326 222

    • dokladnie

      Projekt ma dobre rozwiązanie z tymi przejściami pod ziemią, nie wiem w ogóle o co jeszcze toczy się dyskusja.

      • 22 14

    • Korki i tak zawsze tam będą (8)

      Wiec dlaczego piesi mają biegać kanałami?

      • 35 15

      • (6)

        Jakimi kanałami? To wygodne i szerokie przejścia. Postoisz w samochodzie, tramwaju, na przejściu to pogadamy.

        • 18 30

        • Pogadamy jak będziesz miał 70 lat .

          • 28 5

        • (4)

          Pogadamy też jak kiedyś będziesz miał dziecko. Spróbuj przejść "wygodnym tunelem" z wózkiem. Ruch samochodowy powinien być systematycznie wyprowadzany z centrum miasta. Niech jeżdżą tylko Ci co muszą i nie będzie problemu.

          • 23 12

          • Mądrala (3)

            Jak chcesz wyprowadzić ruch z centrum? Ludzie muszą jakoś się dostać do pracy np. z Oruni do Wrzeszcza. Zaraz powiesz że są inne ulice. Jasne, ale one w godzinach szczytu też są zakorkowane. Nie ma znaczenia to dla ciebie. Wystarczy abyś miał mieszkanie w innej dzielnicy, a prace w innej i musiał korzystać np. z autobusu. W tedy porozmawiamy o tym aby wyprowadzić ruch z centrum.

            • 3 11

            • Nie pracuję w dzielnicy w której mieszkam i nie jeżdżę do pracy samochodem. Da się!

              Czy prywatny samochód jest jedynym środkiem transportu z Oruni do Wrzeszcza? Jeżeli tak uważasz to życzę miłego stania w korkach i wcale mi Cię nie jest żal. Niestety większość ludzi myśli twoimi wiejskimi kategoriami. Mentalność Polaków jest taka: mam samochód, stać mnie na niego więc będę nim jeździł wszędzie gdzie chcę i parkował gdzie popadnie bo to mi się należy. Spójrz na inne duże europejskie miasta. W centrum transport publiczny powinien być priorytetem a samochodowy powinien być marginalizowany. Wierzę, że i u nas z czasem to się zmieni

              • 10 2

            • Prawdą jest, że nie wszystkie relacje są dobrze skomunikowane inaczej niż samochodem (1)

              Prawdą jest też, że miasto ma konkretne rozmiary i fizycznie nie da się go rozciągnąć.

              Prawdą jest też, że nie każdy samochód, który porusza się po drogach jest tam, bo naprawdę nie było innego wyjścia.

              Kolejną prawdą jest fakt, że budowa i utrzymanie dróg jest koszmarnie drogie. I należy działać na rzecz ograniczenia tych kosztów.

              • 3 0

              • I prawdą jest

                że komunikacja miejska żadnych priorytetów w Gdańsku nie ma

                • 0 2