- 1 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (130 opinii)
- 2 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (319 opinii)
- 3 Zuchwała kradzież w sklepie budowlanym (106 opinii)
- 4 Jak zaprojektować centrum Południa? (173 opinie)
- 5 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (89 opinii)
- 6 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (443 opinie)
Droga w tunelu może odciążyć centrum Gdańska
Krótkie nagranie z powstającego tunelu pod Targiem Siennym i Rakowym.
Kierowcy obawiający się korków po otwarciu przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej powinni pamiętać o podziemnej ulicy Nowe Podwale Grodzkie, która pobiegnie pod Forum Gdańsk i pozwoli uniknąć stania na światłach w kilku miejscach.
Informacja wywołała burzę w komentarzach pod artykułem. Choć było wiele głosów o tym, że budowa przejść naziemnych to powrót do normalności po latach wpychania pieszych pod ziemię, to dominowały głosy, że to fatalne rozwiązanie dla zmotoryzowanych. Zdaniem wielu naszych czytelników, nowe przejście zakorkuje główny ciąg komunikacyjny śródmieścia.
Byli też i tacy, którzy popierali pomysł.
3 tysiące czytelników wzięło udział w ankiecie na ten temat. 56 proc. z nich skrytykowało pomysł utworzenia naziemnego przejścia dla pieszych, zaś 35 proc. go poparło. 9 proc. ankietowanych nie opowiedziało się po żadnej stronie.
W komentarzach dało się zauważyć, że nie wszyscy wiedzą, że pod Forum Gdańsk powstanie podziemna droga, równoległa do Wałów Jagiellońskich i Okopowej, którą będzie można ominąć zarówno Hucisko, jak i miejsce, w którym powstanie przejście.
Dlatego jeszcze raz dokładnie opisujemy projekt podziemnej ulicy, która powstaje wraz z budową centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym.
Powstająca już, częściowo podziemna, ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.
Ulica zacznie się tuż za hotelem Central, na wysokości siedziby gdańskiej prokuratury. Kierowcy skręcą w prawo przed budynkiem dawnego Żaka. Najpierw pojadą równolegle do torów kolejowych, a na wysokości wiaduktu Hucisko wjadą pod ziemię.
Podziemny tunel będzie miał ok. 350 metrów długości. Jadąc w kierunku południa, wyjedziemy nim już za Węzłem Okopowa, przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej, Okopowej i Traktu św. Wojciecha , na wysokości stacji SKM Gdańsk-Śródmieście.
Ulica będzie miała jedną jezdnię i po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Nie będzie w niej chodników, sygnalizacji świetlnej ani drogi dla rowerów.
Co ciekawe, na odcinku bezpośrednio pod Forum Gdańsk, Nowe Podwale Grodzkie będzie należało do właściciela centrum handlowego. Droga znajduje się bowiem w świetle działki, którą miasto przekazało inwestorowi. Tymczasem prawo w Polsce nie przewiduje wyodrębniania własności nieruchomości ze względu na głębokość czy wysokość nad gruntem.
Jednak władze Gdańska, jeszcze przed rozpoczęciem budowy ustaliły z inwestorem, że Nowe Podwale Grodzkie pod Forum Gdańsk będzie drogą nieodpłatną oraz publicznie ogólnodostępną. Miasto weźmie na siebie jej utrzymanie.
- droga bez pieszych i rowerzystów
- omija się światła na Hucisku i przy budynku LOT-u
- brak skrzyżowań
Dlaczego nowa droga może się korkować
- przekrój - jedna jezdnia po pasie w każdą stronę
- utrudnienia wywołane przez dostawców sklepów w Forum Gdańsk
Co do tej pory zostało zbudowane?
Na placu budowy tunelu trwa wznoszenie ścian podporowych pod strop na wysokości Urzędu Miejskiego. Do tej pory wykonawcy prac udało się przykryć nową drogę w rejonie Huciska i al. Armii Krajowej. W tej drugiej części tunel ma dobre 250 m.
Tam, gdzie wykonano już stropy tunelu, zamontowano elementy wygłuszające tunel. Gotowa jest także konstrukcja zaplecza Forum Gdańsk, do którego podjeżdżać będą auta dostawcze.
Obecnie na całej długości drogi tunelowej nie ma jeszcze elementów konstrukcyjnych jezdni. Za to wykonano już przeciwpożarową instalację zraszającą. To na wypadek pożaru w podziemnym obiekcie.
Przypomnijmy, że od dwóch lat trwają prace przy budowie centrum handlowego Forum Gdańsk pomiędzy ul. Okopową , 3 Maja , Hucisko i al. Armii Krajowej . Inwestycja obejmuje zabudowę Targu Siennego i Rakowego . Powstaną tu budynki handlowe, biurowe i usługowe, których łączna powierzchnia wyniesie blisko 144 tys. m kw.
Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Sama 6-hektarowa miejska działka warta jest ok. 130 mln zł. W zamian za nią inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej.
Deweloperem Forum Gdańsk jest spółka Multi Development Poland. Natomiast wykonawcą samego centrum jest przedsiębiorstwo Warbud. Z kolei firma Doraco zajmuje się rozbudową układu drogowego i sieci w obrębie inwestycji.
Opinie (310) ponad 10 zablokowanych
-
2017-09-28 09:22
Mam lepiej
Bogu dzieki ten problem już mnie nie dotyczy. Od 3 lat mieszkam w Gdyni i mi dobrze :D Bujajcie się :D
- 2 6
-
2017-09-28 08:04
(2)
Co do rowerzystów. To nie jest dwupasmowa droga by zakazać tam ruchu rowerowego. Wielu rowerzystów będzie chciało omijać ją światła na DDR albo zasypane DDR-y Zimą
- 3 12
-
2017-09-28 08:54
(1)
a od kiedy na dwupasmowych drogach jest zakaz poruszania się rowerem?
- 2 2
-
2017-09-28 09:06
Jaka dwupasmowa. Pukni się w łeb człowieku. W artykule jest napisane po jednym pasie ruchu
- 0 1
-
2017-09-28 06:12
Kiedy nasza Gdynia otrzyma inwestycje i zacznie rownież rozwijać się??? (4)
- 42 22
-
2017-09-28 09:06
Nigdy za Szczurka
Plan Szczurka to nic nie robić i zrobić z Gdyni sypialnie, a pracować w Gdańsku ...
Długo Gdynianie będziecie to jeszcze tolerować ?- 8 1
-
2017-09-28 08:32
jak zaczniesz działać i skończysz z onanizowaniem sie w necie
Wtedy Gdynia zacznie się rozwijać
- 1 6
-
2017-09-28 07:13
Jak bedzie przecena na biala farbe do oznakowan poziomych.....
- 15 2
-
2017-09-28 06:57
Aby coś otrzymać to trzeba się o to ubiegać najpierw...
- 16 1
-
2017-09-28 08:57
Zjazd w Podwale Przedmiejskie też z tunelu ;) ?
Ciekawe jak z tego tunelu będzie się skręcać w Podwale Przedmiejskie i wyjazd z Trójmiasta ...
... to też powiecie, że z tunelu ? Czy jednak po ciągle tej samej drodze z dodatkowymi przejściami ?- 8 0
-
2017-09-28 06:47
to jest droga dla samochodów dostawczych (1)
Dla centrum handlowego i te samochody będą blokować normalny przejazd
- 48 5
-
2017-09-28 08:50
owszem, w nocy
- 2 5
-
2017-09-28 06:36
Super tunel, ale... (2)
Tunel jest tylko pod Centrum Handlowym...
Tunel wpuszcza ruch znowu tuz przed dworzec...
Wiec tunel nie zmieni nic, doda tylko kolejne swiatla przed dworcem...- 60 4
-
2017-09-28 07:48
(1)
I tunel o przepustowości jednego pasa jak ma rozładować trzy pasmowa arterie?
- 18 1
-
2017-09-28 08:50
tak, o 30 procent
Co w tym niezrozumialego?
- 2 4
-
2017-09-28 08:50
Przecież ten tunel bedzie obsługiwał ruch centrum handlowego!
Jakim trzeba być tumanem, aby myśleć, ze odciąży Okopową...
- 25 2
-
2017-09-28 08:10
(1)
Trzeba pamiętać, ze tunel prowadzi tylko w jedną strone, korek bedzie w strone wrzeszcza, bo w jego strone tunelu już nie będzie
- 6 4
-
2017-09-28 08:48
ruch ma w nim być w obie strony po jednym pasie.
Przed dworcem dodatkowe skrzyżowanie ze światłami dla wypuszczenia ruchu do Wrzeszcza z tego tunelu.
- 2 0
-
2017-09-28 08:36
cFaniaczki. szkoda tracić nerwy na te bajeczki.
Radunia dwa razy. Wizualizacja a rzeczywistość. Niech zdycha jak najszybciej to jakieś forum.
- 5 3
-
2017-09-28 08:33
przystanek autobusowy Brama Wyżynna
Żeby jeszcze tak wydłużyć przystanek autobusowy w kier. Dworca Głównego. W kier. Pruszcza będzie wydłużony ale ten po drugiej stronie przydałby się też. Jeżeli by było przejście naziemne spróbować można spróbować wydłużyć. Ale aby to zrobić wyjście z tunelu przy budynku LOT należałoby przesunąć w stronę Długiej.
- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.