• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drugie podejście do tramwaju na ul. Bulońskiej

Krzysztof Koprowski
5 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowa trasa tramwajowa powstanie w zarezerwowanym od lat na ten cel pasie rozdziału ul. Bulońskiej. Nowa trasa tramwajowa powstanie w zarezerwowanym od lat na ten cel pasie rozdziału ul. Bulońskiej.

Po niekorzystnym finansowo wyniku przetargu dla odnogi tramwaju na Morenę (Piecki-Migowo) w ciągu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska, Gdańskie Inwestycje Komunalne ponownie szukają firmy gotowej zbudować ten 700-metrowy odcinek. Zakres inwestycji się nie zmienia, ale wykonawca będzie miał krótszy czas na wykonanie prac budowlanych.



Nowym przetargiem objęty został etap drugi. Ostatecznie zrezygnowano w nim z trójkąta torowego w rejonie ul. Myśliwskiej. Na końcu trasy powstaną rozjazdy międzytorowe dla tramwajów dwukierunkowych. Nowym przetargiem objęty został etap drugi. Ostatecznie zrezygnowano w nim z trójkąta torowego w rejonie ul. Myśliwskiej. Na końcu trasy powstaną rozjazdy międzytorowe dla tramwajów dwukierunkowych.
Urzędnicy chcą, by obie trasy tramwaju na Morenę powstały jednocześnie - zarówno odcinek do PKM Brętowo, jak i w ciągu ul. Bulońskiej. Urzędnicy chcą, by obie trasy tramwaju na Morenę powstały jednocześnie - zarówno odcinek do PKM Brętowo, jak i w ciągu ul. Bulońskiej.

Co miasto powinno zrobić, jeżeli oferty wykonawców nowej trasy ponownie przekroczą zaplanowane wydatki?

Przypomnijmy, kilka tygodni temu otwarto oferty firm, które wpłynęły w postępowaniu przetargowym na budowę krótkiego odcinka trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej. Wówczas propozycje potencjalnych wykonawców przewyższyły planowany przez miasto wydatek na ten cel o ponad 7 mln zł. Najtańsza oferta opiewała na kwotę 23 mln 369 tys. zł (złożono jeszcze jedną ofertę z kwotą ok. 23.8 mln zł), przy zakładanym budżecie 15,9 mln zł. Z tego powodu pod koniec lipca ostatecznie zdecydowano się unieważnić przetarg.

We wtorek Gdańskie Inwestycje Komunalne, koordynujące ten projekt, ponownie zaczęły szukać wykonawcy z takim samym zakresem robót. Urzędnicy liczą, że tym razem wymagania finansowe firm budowlanych będą nieco mniejsze.

- Projekt i zakres inwestycji jest identyczny. Zmiany dotyczą jedynie kosmetycznych zmian formalnych, w tym przede wszystkim skrócenia czasu budowy z 11 do 10 miesięcy, ponieważ nadal pragniemy uruchomić odnogę w ul. Bulońskiej wraz z główną trasą z pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Miejska spółka dodatkowo zaktualizowała i urealniła kosztorys budowy nowej trasy. Dotychczasowe szacunki były wykonane w oparciu o ceny z 2012 roku, kiedy to była przygotowywana cała dokumentacja. Teraz w wyliczeniach uwzględnione mają być aktualne ceny, ale "będzie to niewielka korekta względem poprzednich wyliczeń".

Szacowane koszty GIK-u poznamy dopiero w momencie otwarcia ofert 10 września br. Ma to spowodować uniknięcie sugerowania się nim przez wykonawców. Podobnie, jak w pierwszym przetargu, jedynym kryterium wyboru będzie cena.

Obecnie GIK ani miasto nie ujawniają planu awaryjnego w sytuacji, gdyby ponownie przekroczono zakładany budżet.

- Liczymy, że zgłosi się więcej firm niż za pierwszym razem, a ceny będą bardziej zbliżone do naszych szacunków - dodaje Skorupka-Kaczmarek.

Nowa trasa będzie zakończona nie tradycyjną pętlą, ale rozjazdami międzytorowymi, które pozwolą "zawracać" tramwajom dwukierunkowym. Na krótkim około 700-metrowym, odcinku przewidziano dwa przystanki o roboczych nazwach: Budapeszteńska oraz Myśliwska.

Oprócz torów, prace obejmą też przebudowę infrastruktury kolidujących i sąsiadujących z inwestycją, w tym m.in.: układu drogowego, przejść dla pieszych, chodników, zatok autobusowych, utworzenie przejazdów rowerowych, przebudowę oświetlenia oraz infrastruktury podziemnej. Wraz z budową trasy dla tramwajów przewidziano też realizację drogi rowerowej i ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Bulońskiej.

Dodatkowo, wykonawca jest zobligowany do uzupełnienia infrastruktury powstającego już przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo. Tam będzie musiał zrealizować toaletę publiczną, budynek socjalny oraz zadaszenie przejścia między przystankiem PKM a autobusowym przy ul. Rakoczego.

Docelowo trasa w ciągu ul. Bulońskiej ma być przedłużona poprzez ul. Nową Bulońską Północną do rejonu ul. Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska. Nowa Bulońska Północna będzie się dodatkowo łączyła z ul. Nową Politechniczną, która pozwoli na dotarcie komunikacją szynową do Wrzeszcza i na Zaspę.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Zobacz postęp prac na budowie trasy z Siedlec do PKM Brętowo. Materiał z początku lipca.

Miejsca

Opinie (74) 2 zablokowane

  • (8)

    Cena cena a po 10 latach się rozleci, skoro różnica wyniosła aż 7mln to jeżeli teraz oferty będą o te 7mln tańsze to jak się to odbije na jakości? Czy już jest planowany remont w 2020?

    • 71 15

    • (2)

      budowlańcy nie będą ciężko pracować za pół darmo! zwolnijcie kilkadziesiąt urzędasów to i pieniądze się znajdą

      • 17 8

      • Najniższa cena (1)

        to najczęściej najniższa jakość. Miasto chyba "zapomniało" jak skończył się wygrany przez PBG Hydrobudowę przetarg na Słowackiego. Wtedy była euforia, że taaaakie oszczędności. Efekt - bubel a firmy już nie ma.

        • 10 5

        • a na czym ten bubel polega?

          z gory dzieki za info. ;)

          • 7 2

    • Jak by głównym kryterium nie była cena to:

      Zlecający i wykonawca by się umówili bo i tak żaden z nich nie płaci:
      W - No wiesz to będzie kosztowało 6 mln ale my to zrobimy za 10 z czego 2 dla Ciebie.
      Z - Nie nie bratku to ja zlecam i wiem że to będzie kosztowało 6 mln ale zawsze są jeszcze poprawki za jakiś 1 mln to zróbmy to za 17 mln z czego 6 dla mnie.

      W sumie i bez kryterium ceny tak się dzieje nawet se szaraczki nie zdają sprawy jakie wały odchodzą przy przetargach i jakie kolosalne pieniądze płacą za nic.

      • 6 10

    • (1)

      Pierwszą ofertę zawsze się odrzuca. Jest ona zawyżona bo wykonawca daje taką cenę żeby najwięcej zarobić. Dlatego cenę trzeba negocjować a w tym przypadku rozpisać nowy przetarg. Tylko frajer bierze pierwszą cenę albo ten kto się nie zna na interesach.

      • 2 1

      • a wiesz co to takiego zamówienia publiczne?

        • 3 0

    • wykonawca zrobi w balona podwykonawce

      i tak kolejnego i kolejnego, kilka firm upadnie i bedzie taniej. Tak ja k to sie robi w dzisiejszych czasach po cichu.

      • 0 0

    • Jakość jest określona w specyfikacji przetargu

      Firma robi wycenę, biorąc pod uwagę wymagania inwestora co do jakości. Jak wykona w gorszej jakości niż planowana, to to wyjdzie przy odbiorze i będzie płacić kary i naprawiać.

      Skoro więc jakość i zakres prac są ściśle określone, to nie widzę przeszkód do kierowania się w wyborze jedynie ceną.

      • 6 0

  • Do prostych robot dawniej wiezniow zwozono by robili za darmo ! (1)

    Wiezienie ma byc kara i roboty publiczne w wielu sprawach powinni wykonywac wiezniowie za darmo !. Szlag czloweka trafia jak dzis kazdy chce miliony za wszystko a wiezniowie zamiast za kare robic to siedza w celach bo sa niby '' prawa czlowieka i musza miec TV oraz odpowiednie srodowisko''. Do lancucha sie kiedys przykuwalo i robili . By i linie tramwajowe byly szybciej i taniej a i wiezien by byl zdrowszy bo lancuch na powietrzu . Straznikow z bronia sie stawialo przy wiezniach i tramwaj by juz od roku tam byl bez przetargu.

    • 134 9

    • piekna propaganda

      Tyle, ze dzisiaj malo co wykonywane jest lopata. Potrzeba pewnych uprawnien i umiejetnosci.

      Dodatkowo do strzezenie takich wiezniow potrzeba dodatkowej ochrony.

      Nie twierdze, ze w zalozeniu zly pomysl, ale moze raczej do sprzatania parkow czy zamiatania chodnikow niz czegos, co wymaga pewnej dokladnosci.

      • 2 0

  • czy ulozenie podkladow i pareset metrow szyn (2)

    Kosztuje aż tyle pieniędzy? Mysle ze powinni się zmieścić w kwocie ok 2 mln zl a to i tak liczone z gorka

    • 27 41

    • podkłady, szyny i sieć trakcyjna - nie

      przełożenie instalacji (czyli prace ziemne) kosztują i to niemało. Jeżeli chodzi o "same tory" to tam nie ma pracy nawet na dwa miesiące.

      • 26 0

    • My ze szwagrem widzimy,że jesteś wybitnym kosztorysantem i myślicielem!

      • 22 2

  • Prawo Zamowien Publicznych, to jakis zart...Wiem, ze ono ma chronic zamawiajacego przed nadmiernymi wydatkami ale no kurde, zeby o pareset metrow szyn i przelozenie sieci robic tyle rabanu...

    • 19 8

  • (23)

    Ludzie czy tak naprawdę cięzko wam ruszyć grube tyłki.?Układ Trójmiasta i jego ukształtowanie terenu sprzyjają przemieszczaniu sie pieszo lub na rowerach. Wystarczy godzinę, półtorej wyjść wczesniej z domu aby nie jechać kupionym na raty blachosmrodem tylko w sposób zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju. Do 10 kilometrów można spokojnie przejśc pieszo powyżej tej odległości jechać rowerem. Potem w pracy wziać prysznic i się przebrać. Zbiorkom powinien być umieszczany tylko na obrzezach miast. Samochody do miasta zupełnie nie powinny mieć wstępu. Nawet towar do sklepów można wozić rowerami. Ale wy przecież wolicie wygodnie, samochodem i potem wam tyłki tluszczem obrastają.

    • 17 129

    • (7)

      Wyobrażasz sobie towar do hipermarketu zawozić rowerem? TIR który ładuje 20 ton towaru na rower? Zakładając, że rowerzysta może wziąć 50kg potrzeba "tylko" 400 kursów.

      • 37 5

      • (4)

        Nie wiem kto to minusuje, ale niech chociaż napisze sensownie czemu. Chyba, że szuka pracy jako TIR na rowerze.

        • 19 2

        • Ja MINUSUJE

          Ja minusuję, bo się zastanawiam, jak można odpowiadać na takie głupoty :D

          • 25 5

        • ja minusuję (2)

          bo dałeś się sprowokować...

          • 7 1

          • (1)

            Ostatnio patrząc na opinie co niektórych rowerzystów nie wiadomo czy to prowokacja czy prawdziwa opinia.

            • 11 3

            • prowokatorów niestety narosło ostatnio jak zielonych ludzików na Ukrainie

              niestety skrajnych idiotów z wszystkich trzech grup użytkowników dróg też nie brakuje. I jak pokazuje sprawa michałka z sopoćkowa - jest na ich istnienie zbyt duże przyzwolenie.

              • 4 1

      • aaa .... to rozumiem, ze te wszystkie samochody na Slowackiego czy Spacerowej to mini TIRy rozwozace towar do sklepow (1)

        Puknij sie w glowe. OK, sa rzeczy, do ktorych trzeba samochodu, ale nie oznacza, to ze na ulicach musi ich tyle byc, bo najczesciej jedzie nimi jedna osoba, na linii, gdzie mozna to zrobic pieszo / rowerem / komunikacja. Co zabawniejsze - mozna to zrobic szybciej.

        • 1 7

        • yhm, z zakupami, dziećmi, ich plecakami...

          • 1 1

    • Jak gwiazda Pamela w butach za 4000 ma isc pieszo ?

      Nie po to buty drogie kupowala Pamela zeby w nich chodzic . :)

      • 14 5

    • Matka wie że ćpiesz?

      • 18 1

    • Słaby troll jest słaby.

      • 14 0

    • trollujący hejter kradnący nicki

      i tyle w temacie

      • 8 0

    • rower tak, na piechotę nie,

      chyba, ze ktoś naprawdę ma masę czasu i lubi łazić- ukształtowanie jest u nas raczej niesprzyjające.
      poza tym kogoś, kto obraża wszystkich na wstępie (vide: ' grube tyłki' i 'blachosmrody') ciężko traktować poważnie w dyskusji...no i deprecjonowanie samochodów nie jest zgodne z zasada zrównoważonego rozwoju, więc albo nie wiesz o czym mówisz, albo jesteś hipokrytą...

      • 17 3

    • (2)

      Ciekawe jak lekarz przyjedzie do ciebie na rowerze i zawiezie cię do szpitala !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 13 4

      • a co jak tramwaj się spóźni?

        • 7 2

      • aaa .... to rozumiem, ze te wszystkie samochody na Slowackiego czy Spacerowej to lekarze jadacy do chorych

        teraz wiem, skad sa korki

        • 1 5

    • Chyba cię równo pogrzało w baniak od upału...

      10km na piechotę to 2h marszu dla przeciętnego człowieka. 4h dziennie w plecy za bycie "pseudoekologicznym" się kompletnie nie kalkuluje. Pomijam, że ludzie dziś nie spędzają w pracy 8h, tylko 10-12, to jeszcze mają tracić 4h na "dojście"?? Normalny jesteś? 14h poza domem, a gdzie czas na dziecko, na organizację życia w domu i chociaż 7h na zdrowy sen? Ilu ludzi ma w pracy prysznic? 10%? Naprawdę, jak czytam takich jak ty, odnoszę wrażenie, że spadliście na czachę na beton z 10 piętra...

      • 24 3

    • A Ty, Mądraliński (2)

      na pewno singiel bez zobowiązań i jakiejkolwiek wyobraźni, pracujący w jakimś tzw. nowoczesnym molochu, gdzie są akurat prysznice, których w innych miejscach pracy nie uświadczysz.. A towar do biedry to może sam rowerem zaczniesz wozić.

      • 12 2

      • to troll

        nie goraczkuj sie...

        • 5 3

      • aaa .... to rozumiem, ze te wszystkie samochody na Slowackiego czy Spacerowej to mini TIRy rozwozace towar do biedronek

        czy wy nie potraficie wejsc na odpowiedni poziom abstrakcji wypowiedzi.

        Nie chodzi o to, aby nikt nigdy nie uzywal samochodu, ale aby ludzie, ktorzy moga (a jest ich co najmniej 50%) pomysleli, czy szybciej nie dojada w inny sposob.

        • 1 4

    • Ty chyba masz lekka pracę (1)

      Jeżdżę rekreacyjnie rowerem, zdarzało sie również po kraju na dłuższe wypady. Ale na pewno już pędzę, żeby po 24 godzinnym przebieganym dyżurze pedałować do domu prawie cały czas pod górkę - bo takie jest właśnie ukształtowanie terenu. I nie mieszkam przy obwodnicy, tylko w miarę blisko centrum, ale droga powrotna na rowerze zajmuje mi ok.40minut - oczywiście jak człowiek jest wypoczęty. Przy okazji - mam zgrabny, szczupły tyłeczek

      • 5 2

      • rozważ rower wspomagany elektrycznie

        na bełkot trolla prowokatora nie zwracaj uwagi, ale rozważaj argumenty

        • 0 0

    • pod warunkiem, że w pracy masz prysznic :P u mnie nie ma; do pracy mam 20 km w jedną stronę, jeżdżę samochodem, bo autobusem zajmowało to ok. 1,5 godz.

      • 1 0

  • A kiedy w Gdańsku powstanie porządny basen? (9)

    Wolałbym sobie popływać niż pojechać w tramwajowym tłoku na Morenę.

    Znacznie zdrowsze.

    • 41 20

    • w basenach sikaja !

      wiec zdrowiej chodzic niz plywac w sikach ! logiczne :)

      • 9 4

    • siostro, basen

      • 13 1

    • porządny,

      nawet bardzo, jest ten na Politechnice. wiec zapytaj raczej, kiedy powstanie kolejny:P
      swoją drogą nie mam nic przeciwko...

      • 2 4

    • a ktoś ci broni wybudować taki basen ?

      Zbuduj, wydrukuj bilety i zarabiaj

      • 8 5

    • A czym na ten basen pojedziesz?

      Bo jak nie będzie rozwoju komunikacji zbiorowej to dla takich "sportowców" trzeba będzie kolejne drogi budować a to jest jednak wielokrotnie droższe. I na baseny wtedy na pewno nie starczy...

      • 6 3

    • Basen (2)

      No właśnie!!! dużo mniejsze miasta w Polsce mają 50. Dzielone na dwie 25 (Drzonków wiecie gdzie to jest? Gorzów Wielkopolski, Olsztyn) . A Gdańsk szkoda gadać. pewnie nie jest to temat wyborczy. W Berlinie w jednym kompleksie są dwie 50 a na potrzeby mistrzostw budują trzecią tymczasową kosztem toru kolarskiego. Basen p zawodach będzie rozebrany. A Gdańsk to zaścianek

      • 2 4

      • Gdańsk to basenowy zaścianek, ba nawet trzeci świat

        bo np. stadion mamy ładny

        • 4 3

      • jesli chodzi o mnie, to calkowicie nie potrzebuje basenu

        codziennie trenuje, ale basen akurat mnie strasznie nudzi. Jesli juz plywac to wole w otwartym akwenie.

        Natomiast, jesli jest tak wielu zwolennikow basenow, to dlaczego nie zwrocicie sie bezposrednio do radnych. Przeciez politycy nie maja wizji miasta / kraju. Reaguja na chwilowe zachcianki wyborcow. Tak, wyborcow, nie obywateli.

        • 1 0

    • basenow kilka

      i nie tych miniatur po 25 metrow ale prawdziwych okimpijskich po 50 metrow. robia parking na siennym/rakowym basen by byl super i sauna. najpierw 20 lapow a potem na zakupy po zdrowe wegetarianski jedzonko i rowerkiem do domciu.

      • 1 4

  • lubie tramwaje

    sa długie, czerwone, często stają...

    • 27 4

  • No, wykonawcy, nie udawajcie,że się nie da ;) (1)

    My ze szwagrem byśmy wybudowali w miesiąc za flaszkę ;)

    • 19 3

    • czyli bezrobotni jestescie ze szwagrem !

      niestety pijac ze szwagrem nie osiagniesz zyciowego sukcesu mimo iz szwagier napewno przy kazdej flaszce ci mowi ze bedzie sukces ! szwagier cie oklamuje bo chce abys inwestowal w [icie gorzalki a sam te butelki zbiera i zanosi do skupu. Teraz jest dylemat czy zmienic zone gdyz zmieniajac zone zmienisz realnie szwagra a co za tym idzie jest nadzieja ze nastepny szwagier wskaze ci droge w zyciu . Tak wiec pomysl :).

      • 10 4

  • Jedno jest potwierdzone (1)

    Polakom nie dogodzisz

    • 14 4

    • Nie powtarzaj się za tą "swoją" G-Wnianą gadzinówką.

      • 2 2

  • liczenie (1)

    "Urzędnicy liczą, że tym razem wymagania firm budowlanych będą nieco niższe"
    Adam powinien teraz liczyć na własną rodzinę, żeby mu pomogła w wykręceniu się z afer

    • 8 4

    • nieco = 30%

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane