• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drugie podejście do tramwaju na ul. Bulońskiej

Krzysztof Koprowski
5 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowa trasa tramwajowa powstanie w zarezerwowanym od lat na ten cel pasie rozdziału ul. Bulońskiej. Nowa trasa tramwajowa powstanie w zarezerwowanym od lat na ten cel pasie rozdziału ul. Bulońskiej.

Po niekorzystnym finansowo wyniku przetargu dla odnogi tramwaju na Morenę (Piecki-Migowo) w ciągu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska, Gdańskie Inwestycje Komunalne ponownie szukają firmy gotowej zbudować ten 700-metrowy odcinek. Zakres inwestycji się nie zmienia, ale wykonawca będzie miał krótszy czas na wykonanie prac budowlanych.



Nowym przetargiem objęty został etap drugi. Ostatecznie zrezygnowano w nim z trójkąta torowego w rejonie ul. Myśliwskiej. Na końcu trasy powstaną rozjazdy międzytorowe dla tramwajów dwukierunkowych. Nowym przetargiem objęty został etap drugi. Ostatecznie zrezygnowano w nim z trójkąta torowego w rejonie ul. Myśliwskiej. Na końcu trasy powstaną rozjazdy międzytorowe dla tramwajów dwukierunkowych.
Urzędnicy chcą, by obie trasy tramwaju na Morenę powstały jednocześnie - zarówno odcinek do PKM Brętowo, jak i w ciągu ul. Bulońskiej. Urzędnicy chcą, by obie trasy tramwaju na Morenę powstały jednocześnie - zarówno odcinek do PKM Brętowo, jak i w ciągu ul. Bulońskiej.

Co miasto powinno zrobić, jeżeli oferty wykonawców nowej trasy ponownie przekroczą zaplanowane wydatki?

Przypomnijmy, kilka tygodni temu otwarto oferty firm, które wpłynęły w postępowaniu przetargowym na budowę krótkiego odcinka trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej. Wówczas propozycje potencjalnych wykonawców przewyższyły planowany przez miasto wydatek na ten cel o ponad 7 mln zł. Najtańsza oferta opiewała na kwotę 23 mln 369 tys. zł (złożono jeszcze jedną ofertę z kwotą ok. 23.8 mln zł), przy zakładanym budżecie 15,9 mln zł. Z tego powodu pod koniec lipca ostatecznie zdecydowano się unieważnić przetarg.

We wtorek Gdańskie Inwestycje Komunalne, koordynujące ten projekt, ponownie zaczęły szukać wykonawcy z takim samym zakresem robót. Urzędnicy liczą, że tym razem wymagania finansowe firm budowlanych będą nieco mniejsze.

- Projekt i zakres inwestycji jest identyczny. Zmiany dotyczą jedynie kosmetycznych zmian formalnych, w tym przede wszystkim skrócenia czasu budowy z 11 do 10 miesięcy, ponieważ nadal pragniemy uruchomić odnogę w ul. Bulońskiej wraz z główną trasą z pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Miejska spółka dodatkowo zaktualizowała i urealniła kosztorys budowy nowej trasy. Dotychczasowe szacunki były wykonane w oparciu o ceny z 2012 roku, kiedy to była przygotowywana cała dokumentacja. Teraz w wyliczeniach uwzględnione mają być aktualne ceny, ale "będzie to niewielka korekta względem poprzednich wyliczeń".

Szacowane koszty GIK-u poznamy dopiero w momencie otwarcia ofert 10 września br. Ma to spowodować uniknięcie sugerowania się nim przez wykonawców. Podobnie, jak w pierwszym przetargu, jedynym kryterium wyboru będzie cena.

Obecnie GIK ani miasto nie ujawniają planu awaryjnego w sytuacji, gdyby ponownie przekroczono zakładany budżet.

- Liczymy, że zgłosi się więcej firm niż za pierwszym razem, a ceny będą bardziej zbliżone do naszych szacunków - dodaje Skorupka-Kaczmarek.

Nowa trasa będzie zakończona nie tradycyjną pętlą, ale rozjazdami międzytorowymi, które pozwolą "zawracać" tramwajom dwukierunkowym. Na krótkim około 700-metrowym, odcinku przewidziano dwa przystanki o roboczych nazwach: Budapeszteńska oraz Myśliwska.

Oprócz torów, prace obejmą też przebudowę infrastruktury kolidujących i sąsiadujących z inwestycją, w tym m.in.: układu drogowego, przejść dla pieszych, chodników, zatok autobusowych, utworzenie przejazdów rowerowych, przebudowę oświetlenia oraz infrastruktury podziemnej. Wraz z budową trasy dla tramwajów przewidziano też realizację drogi rowerowej i ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Bulońskiej.

Dodatkowo, wykonawca jest zobligowany do uzupełnienia infrastruktury powstającego już przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo. Tam będzie musiał zrealizować toaletę publiczną, budynek socjalny oraz zadaszenie przejścia między przystankiem PKM a autobusowym przy ul. Rakoczego.

Docelowo trasa w ciągu ul. Bulońskiej ma być przedłużona poprzez ul. Nową Bulońską Północną do rejonu ul. Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska. Nowa Bulońska Północna będzie się dodatkowo łączyła z ul. Nową Politechniczną, która pozwoli na dotarcie komunikacją szynową do Wrzeszcza i na Zaspę.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Zobacz postęp prac na budowie trasy z Siedlec do PKM Brętowo. Materiał z początku lipca.

Miejsca

Opinie (74) 2 zablokowane

  • co z samą ulicą

    co z samą ulicą?! Będzie nowa nawierzchnia czy nie?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane