• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drugie trójmiejskie lotnisko będzie gotowe na Euro 2012

Michał Sielski
3 sierpnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wojskowe śmigłowce nie będą już częstym widokiem nad lotniskiem Gdynia-Kosakowo. Wojskowe śmigłowce nie będą już częstym widokiem nad lotniskiem Gdynia-Kosakowo.

Lotnisko Gdynia-Kosakowo zostało oficjalnie wpisane na listę obiektów powiązanych z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Dzięki temu cywilne samoloty będą tam lądować dużo szybciej niż wszyscy się spodziewali.



Do tej pory lotnisko pozostaje w rękach wojska, ale do przekazania go spółce, którą utworzyła Gdynia z Kosakowem, brakuje już tylko kilku tygodni. Przyszli właściciele czekają już tylko na oficjalne pismo z Ministerstwa Obrony Narodowej, które określi warunki przejęcia.

Tymczasem już trwają prace nad dostosowaniem lotniska do ruchu cywilnego. Ich całościowy koszt szacuje się na 120-130 mln zł. Powstaje m.in. nowa wieża kontroli lotów, prowadzone są prace porządkowe na terenach, przez które mają przebiegać drogi dojazdowe.

- Więcej nie możemy zrobić, bo tereny oficjalnie wciąż nie zostały nam przekazane. Jednak wszelkie prace przygotowawcze trwają - zapewnia wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

Lotnisko zostało już wpisane na tzw. listę Master Plan. Inwestycje z listy będą koordynowane przez spółkę PL.2012, która odpowiada za organizację piłkarskich mistrzostw Europy w Polsce. Teraz wspierać też będzie przebudowę gdyńskiego lotniska.

Na liście, obok Gdyni, znajdują się też porty lotnicze w Szczecinie, Rzeszowie, Łodzi i Zielonej Górze. Mają one pełnić rolę pomocniczą przy głównych lotniskach w regionie. Co to oznacza? Będą tam mogły lądować niektóre rejsowe samoloty pasażerskie, ale głównie skierowany zostanie tam ruch czarterowy i małe prywatne samoloty. W Gdyni specjalnie dla nich zbudowany zostanie nawet hangar, przeznaczony tylko dla "General Aviation".

Spora część infrastruktury lotniska już istnieje. Nie ma jednak obiektów przeznaczonych typowo dla ruchu pasażerskiego, przede wszystkim terminalu. Musi więc szybko powstać, jeśli już za trzy lata mają tam lądować samoloty pasażerskie.

- W wielu krajach z okazji masowych imprez sportowych budowano infrastrukturę prowizoryczną, by sprostać gwałtownemu zwiększeniu się ruchu lotniczego. Podobnie będzie w sąsiedztwie Gdańska, jednak chcemy od razu zacząć budowę docelową, co jest po prostu bardziej ekonomiczne. Z raportu zleconego przez Urząd Marszałkowski wynika, że Gdańsk będzie pełnił wiodącą rolę w regionie, ale Gdynia - jako lotnisko typowo lokalne - może znacząco go odciążyć. Korzystając ze sportowych porównań można stwierdzić, że zagraliśmy kilka sparingów, ale wszyscy zdajemy sobie sprawę, że gramy w jednej, trójmiejskiej drużynie - podkreśla Bogusław Stasiak.

Opinie (296) 4 zablokowane

  • A skąd wezmą pasażerów? (4)

    Już obecnie odczuwalny jest spadek liczby pasażerów.I to nie tylko w Rębiechowie.Przecież na to z-e ,którym niewątpliwie stało się Trójmiasto bedzie przybywało coraz mniej osób,bo i po co. Dotychczas ruch na lotnisku robili emigranci zarobkowi,ale niektórzy wrócili,a ci co zostali za granicą wolą jechać na urlop gdzie indziej niż do Polski.
    Ta niezdrowa konkurencja wykańcza obydwa miasta.Niedawno w prasie podali o powstaniu jednego organizmu portowego Litwy Łotwy i Federacji Rosyjskiej jako konkurencji dla naszych portów.Gdańsk z Gdynia zamiast działać wspólnie stale się ścigają.
    Gdy do W-wy będzie jechał szybki pociąg to zamiast jechać do Rębiechowa lub Kosakowa i następnie przesiadać się na Okęciu lepiej z centrum miasta pojechać od razu na miejsce.Właściwie z Gdańsku nigdzie bezpośrednio do europejskich stolic nie można dolecieć.Nie tylko na południe,ale na zachód i wschód także.
    W zeszłym roku jechałam do Antwerpii i po rozważeniu wszystkich za i przeciw pojechałam autobusem.Owszem zarwałam jedną noc,ale wsiadłam w centrum Gdańska i wyszłam z domu pół godziny przed odjazdem autobusu ,a nie dwie godziny wcześniej bo co najmniej tyle trzeba liczyć jadąc miejską komunikacją. Wysiadłam także w centrum miasta,a nie kilkadziesiąt km od niego.
    Jeszcze do tego mogłam zabrać duży bagaż i podróż była 3x tańsza.

    • 3 3

    • ale ci durnie z urzędu miasta gdyni nie rozumieją tego, nie mają za grosz instyktu biznesowego, wystarcyz popatrzec na ich tzw (1)

      działania - sprzedaż (próba) maxima, albo budowa takich niedochodowych gniotów jak PPNT czy ziemianka

      • 0 1

      • człowieku bez podpisu: kiedyś obudzisz się z tego snu i będziesz bardzo zaskoczony tym jak bardzo się myliłeś

        ale co tam - póki co tym marudzeniem nic gdańszczanie nie zatrzymali - Gdynia realizuje swoje plany i tak ma być

        • 0 0

    • Wiesz...

      mieszkam sobie 10km w linii prostej do Rębiechowa, ale dojechanie tam np. o 5 rano komunikacją miejską jest NIEMOŻLIWE bo nasze miasta nei są w stanie współpracować... dojazd własnym samochodem... 60zł za parking, dojazd taxi 80zł Przy cenie 149zł za bilet do Warszawy jest to porażające... dlaczego nie ma komunikacji miejskiej WZDŁUŻ OBWODNICY GDAŃSK-GDYNIA??? dziesiątki tysięcy ludzi mieszka w dzielnicach przy obwodnicy. Dlaczego warszawa ma bilety normalne na wszystkei środki komunikacji miejskiej nocne, pośpieszne, tramwaje, metro autobusy uwaga... 78zł !!! Te i inne problemy nękają mieszkańców Trójmiasta a zmyłki takie jak bilet metropolitalny jeszcze bardziej wkurzają... Ile jeszcze mamy czekać ???

      • 0 1

    • No i tutaj Pani ma rację. Dlatego trzeba potwierdzić rację Brachola że lotnisko się nie utrzyma bo i pasażerów będzie mniej...

      ...a skądś będzie musiało miasto brać kasę na jego utrzymanie - niestety!!!

      • 0 1

  • (1)

    Wieża kontroli lotów jest budowana dla wojska i za wojskowe pieniądze czyli z MON.

    • 0 2

    • a jaki to ma związek z dyskusją - bo nie widzę ...

      • 0 0

  • O co chodzi??????????????? (2)

    Jak dopiero co doniosła prasa, terminal w Gdańsku będzie mniejszy od planowanego, bo nie ma prawa do całej działki, na której miał stanąc, bo zabrakło pieniędzy, a tu w tym samym Trójmieście są pieniądze. O co tu chodzi? Czy to inny kraj? Inne województwo? Inny samorząd? Inne Euro 2012? Inne pieniądze? Skoro miano budowac już niebawem, to całe projekty pewnie przepadły. I pieniądze na nie wydane. Teraz nowe projekty, nowe pozwolenia, itp. To nieważne - w Gdańsku, czy w Gdyni - w Gdańsku będą półśrodki, i w Gdyni małe co nieco. O co tu chodzi? Właśnie okazało się, że nie da się zbudowac lotniska, a właśnie okazuje się, że da się budowac lotnisko. Niezły bardak!!!!!!!!!!!!!

    • 3 1

    • elf: mieszają się Tobie lotniska - jedno i drugie to dwie różne firmy

      • 0 0

    • Samorząd inny , inny powiat , inne miasto .

      Drugie musi byc to jak koło zapsaowe w aucie . konkurencja jest niezbedna

      • 4 0

  • oburzony (2)

    najpierw jedno dostosujcie do europejskich standartow a pozniej drugie budujcie...

    • 18 0

    • Chyba gość od Machczyńskiego

      • 0 0

    • tak tak.. a dojazd do lotniska ..osiedlowymi uliczkami..do tego sie dołącza port z TIRami i masa pracująca od 6-17 hehh..

      • 3 0

  • 130 mln (2)

    to pewnie terminale też już tam stoją?:))))

    • 10 11

    • terminale nie,ale nowa wierza juz stoi (1)

      • 2 1

      • załatwainie sobie pracy po urzędowaniu

        DWORZEC PKP!!!!!!!!!!! DO ROBOTY!!!!!! anie lotnisko!!! kiedy popyt na przelot samolotem spadł!!!!!

        • 0 0

  • CAŁYM SERCEM (1)

    SIĘ CIESZĘ na tę inwestycję. Gdynia ZASŁUGUJE NA swoje lotnisko.

    hip hip hurrrra! :D

    • 12 13

    • ale macie kompleksy

      • 0 0

  • "chcemy od razu zacząć budowę docelową, co jest po prostu bardziej ekonomiczne". (3)

    oczom nie wierzę ;]

    • 34 7

    • (2)

      Ja też, w Polsce, tu i teraz? Czyżby mały kroczek w kierunku normalności?
      A tak na poważnie brawo Gdynia, brawo Gdańsk. Alleluja i do przodu jak mawia klasyk :)

      • 11 1

      • no dobra, podsumujmy (1)

        Gdańsk będzie miał na euro 2012 - stadion
        Gdynia będzie miała - lotnisko

        Stadion po euro 2012 stanie się niepotrzebny, jego koszty utrzymania ogromne
        Z lotniska będzie się dalej korzystać

        Więc kto na tym lepiej wyjdzie?

        • 0 3

        • Po co ten sarkazm? Masz 13 lat?

          Jeszcze pewnie przyjedziesz na koncert na stadion w Gdańsku. Teraz macie skąd latać bo lotnisko jest blisko Gdyni a masz gdzie rozgrywać ważne mecze? Pewnie, że można grac w piłkę i koncerty też można robić na klepisku. To lotnisko "w Gdyni' ma tyle hektarów, że mecze ekstraklasy też możecie tam rozgrywać...

          • 1 0

  • POZOSTAJE MI TYLKO POGRATULOWAĆ

    GDYNIA ZE SWOIM GOSPODARZEM, ZNÓW POKAZUJE JAK NAPRAWDĘ SPRAWNIE IDZIE DOKONYWAĆ DOBRYCH I TRAFNYCH WYBORÓW, ORAZ ODPOWIEDNICH INWESTYCJI. POZOSTAJE MI JEDYNIE POGRATULOWAĆ WŁADZOM DOBREJ I PRZEMYŚLANEJ POLITYKI DZIAŁANIA W KIERUNKU ROZWOJU TEGO MIASTA. Jeszcze trochę i przeprowadzę się na stałe do tego miasta, jeżeli Gdańsk inaczej nie będzie zarządzany.

    • 3 2

  • Ja osobiscie ciesze sie ze jednak te lotnisko powstanie.
    Festiwal moze sie przeniesc na Laki Cisowskie gdzie jest jeszce wiecej miejsca a dojazd jest latwiejszy i nikomu by nie przeszkadzal nawet gdyby mial trwac dwa tygodnie.
    Drogi dojazdowe do lotniska to problem ale bez przesady.To nie ma byc Atlanta tylko lotnisko towarowo-pasazeskie a nie glowny port przesiadkowy.
    Tak trzymac.

    • 3 1

  • tylko zeby pozniej nie bylo placzu ze nie maja na utrzymanie (12)

    • 41 18

    • (10)

      będzie jak w Bydgoszczy-pasażerowie biegający z bagażami po pasie startowym:)

      • 9 9

      • Czyli tak jak w gdansku ma sie rozumiec.... (9)

        • 8 14

        • A co latałeś głąbie po pasie z bagażem? (8)

          widać że durny śledź.

          • 9 9

          • nadasany "niesledziu" (7)

            nie wyzywajac nikogo, ani nie probujac udowodnic wyzszosci jednego miasta nad drugim, sucho stwierdzilem iz po Gdanskim lotnisku pasazerowie ida pieszo z samolotu do terminalu... Kiedy to na wyzszych standardem lotniskach pasazerowie sa wozeni autobusami. Jest to czysto podyktowane prawami i obowiazkiem bezpieczenstwa... Moja w tym wina ze nie wyslowilem sie wystarczajaco obrazkowo. Przepraszam Cie bardzo ze swoim niedopowiedzeniem wzbudzilem w Tobie takie niezdrowe emocje... Prosze wybacz mi o wielki gdanSZCZAninie....

            • 11 7

            • wyzszych standardem lotniskach (3)

              pasazerowie wsiadają do samolotu bezpośrednio z terminalu. Samolot kołuje pod specjalne rękawy. jak np. tu: http://blog.hotelclub.com/wp-content/uploads/2007/10/beijing-airport-2.jpg albo tu: http://www.treehugger.com/airplane-airport-terminal.jpg
              Zresztą na Okęciu też takie są.

              • 4 2

              • a w gdańsku widziałeś rękawy?

                • 0 0

              • No to juz jest full-wypas... standard powiedzialbym miedzynarodowy, nie tak jak np. w Bydgoszczy czy Lech Walesa Airport (1)

                • 4 2

              • Do Euro w Gdańsku też będą rękawy

                • 0 0

            • (2)

              a czy ty kiedys leciales samolotem? W Gdansku pieszo idzie sie do tanich linii tak jak na wiekszosci europejskich lotnisk (Luton, BHX, EMA, Paris Beauvais, Basel...) . Do LOTu i Lufthansy w GDN tez dowozi autobus.

              • 5 0

              • Bzdura!, z Kopenhagi do Gdanska, SAS. W Kopenhadze przez rekaw a w GDN po betonie... (1)

                • 5 2

              • No i w SASie dają dzieciom klocki LEGO :-)

                • 1 0

    • Więc niech Rębiechowo przekaże Gdyni połowę środków unijnych, jakie otrzymało na rozbudowę a nie wykorzysta,

      ponieważ nie odkupiło działek przyległych i nie rozwiązało problemy dojazdu.

      Panie prezesie Włodzimierzu jest jeszcze czas, aby Gdańsk wyszedł z twarzą, w innym wypadku trzeba będzie zwrócić kaskę z procentami:((.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane