• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa lata prac nad projektem rozbudowy linii Gdynia - Kościerzyna

Maciej Naskręt
25 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wizualizacja przystanku PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej. Wizualizacja przystanku PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej.

W drugiej połowie 2019 roku powinien być gotowy projekt budowlany rozbudowy linii z Gdyni do Kościerzyny wraz z elektryfikacją. Jego realizacja umożliwi skrócenie podróży pociągów pasażerskich i towarowych przez Kaszuby, a także pozwoli na elektryfikację linii PKM. Pociągiem elektrycznym na Kaszuby mamy pojechać za pięć lat.



Czekasz na elektryfikację linii na Kaszuby?

W poniedziałek władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały kontrakt z biurem projektowym Egis na opracowanie dokumentacji przebudowy linii na odcinkach: Kościerzyna - Gdynia Główna (linia nr 201), Somonino - Kartuzy (linia nr 214) oraz Glincz - Kartuzy (linia nr 229). Na tych odcinkach ma się pojawić także elektryfikacja, która dodatkowo obejmie linię PKM.

Zamówienie dokumentacji będzie kosztować kolejarzy ok. 16 mln zł. Projekt ma być gotowy za dwa lata. Wtedy będzie można rozpisać przetarg na wykonawcę. Całość przebudowy linii to wydatek ok. 900 mln zł. Część tej kwoty ma być sfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę), są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Kolejną przyczyną jest budowa kompleksu handlowego Forum Gdańsk.

- Ruch niektórych pociągów towarowych z uwagi na powstające centrum będzie ograniczony, bowiem gdyby doszło tam, czego nie chcemy, do wypadku pociągu z ładunkiem niebezpiecznym, teren centrum należałoby wyłączyć z eksploatacji. Stąd musi być alternatywna linia kolejowa - mówi Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Plan elektryfikacji linii kolejowych na Kaszuby. Plan elektryfikacji linii kolejowych na Kaszuby.
Dlaczego elektryfikacja linii na Kaszuby jest ważna dla Trójmiasta?

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM, która ma przebiegać równolegle z pracami na liniach PLK. Niedawno spółka zarządzająca 18-kilometrową linią rozstrzygnęła przetarg na aktualizację studium elektryfikacji zarządzanej przez siebie linii na potrzeby złożenia wniosku o dofinansowanie z UE. Obecnie spółka PKM czeka na zatwierdzenie przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych dokumentów projektowych wraz z planowanym nowym przystankiem PKM Gdańsk Firoga.

Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Niedźwiednik wraz z elektryczną siecią trakcyjną. Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Niedźwiednik wraz z elektryczną siecią trakcyjną.
Podróż Kościerzyna - Gdynia o 16 minut krótsza

Po przebudowie i elektryfikacji na trasie pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie pojadą nawet 140 km/h, czyli o 40 km/h szybciej niż obecnie. To pozwoli skrócić czas przejazdu na trasie Kościerzyna - Gdynia Główna o 16 minut, do około 1 godziny. Projekt usprawni także przewóz ładunków do portu w Gdyni, bowiem pociągi towarowe będą mogły rozwinąć prędkość do 100 km/h.

- Rozwiązania ujęte w projekcie połączenia Bydgoszcz - Trójmiasto sprzyjają tworzeniu lepszych możliwości dla kolei aglomeracyjnej i regionalnej. Realizujemy także ważny cel Krajowego Programu Kolejowego, którym jest poprawa przewozów towarowych - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Opinie (117) 1 zablokowana

  • PKP energetyka sprzedana PO 25.09.2015r to dwa lat tem
    rzad po ewa kopacz po dobry kurs BRAWO PO??? ...

    • 4 5

  • (2)

    haha najpierw wydali miliony na rewitalizację linii 201 potem zaczęli rozbebeszać w Wielkim Kacku bo przypomnieli sobie o PKMce do Gdyni tak teraz będą trzeci raz dłubać by pociągnąć elektrykę

    • 15 1

    • PKP pl

      • 0 0

    • PKP PLK zrobiła swoje i w terminie.

      To PKM nie ogarnęła przystanków. Taki był podział, że plk robi stacje, sterowanie, wszystko, a PKM jedynie perony buduje. Wszystko miało być w czasie jednych zamknięć. PKM na linii 201 udało się zbudować jedynie perony na stacji Gdańsk Osowa (całą stacja również modernizowana przez PKP PLK).

      • 2 0

  • Spore wyzwanie... (5)

    Coś widzę spore wyzwanie z dobudową drugiego toru. Za Żukowem Wschodnim jest nieduży mostek nad drogą krajową na max 1 tor. Sam przystanek Żukowo jest wciśnięciu między dwie skarpy, a miejsca jest tam na jeden tor. Jakby tego było mało kilkadziesiąt metrów dalej jest zabytkowy i niezwykle malowniczy wysoki most stalowy na 1 tor.

    • 7 2

    • Najciekawsze jest to ,ze juz podczas budowy tej linii mialy byc dwa tory...

      - sa, ale tylko do przystanku Osowa.

      tak sie zlozylo, ze tam wlasnie zakonczyl sie odbior tej linii....

      • 3 0

    • Pocieszające jest to, że ten zabytkowy most w Żukowie ma możliwość dobudowy 2 toru na istniejących podporach.

      • 4 0

    • (2)

      Most został zaprojektowany i wybudowany jako dwutorowy, wystarczy zbudować przęsła drugiego toru.

      • 3 0

      • (1)

        Ale czy tak zrobią? Może stwierdza, że gotowe zabytkowe podpory z 1929 roku nie spełniają obecnych norm budowlanych i wysadzą całą zabytkową konstrukcję w powietrze i zbudują takie betonowo stalowe szkaradztwa jak na Wrzeszczańskiej części PKM?

        • 2 1

        • A minusujcie sobie leszcze, a jak rozbebeszą tę piękną trasę to wam japa opadnie.

          • 1 0

  • Ledwo co robili remont na Kościerzynę, a teraz znowu rozkopią...

    Wszystko za publiczną (czyli naszą) kasę.

    • 6 1

  • ooo Super

    Czyli mozna będzię zamknąć Skm na trasie Wejherowo - Gdyni Glowna Osobowa ?

    • 2 1

  • Dwa lata na przygotowanie projektu to trochę długo. (2)

    Elektryfikowanie linii kolejowej to nie jest chyba jakieś skomplikowane przedsięwzięcie. Nowatorskie też nie.

    • 12 2

    • (1)

      A doczytałeś, że linia 201 oprócz elektryfikacji będzie również rozbudowywana o drugi tor?

      • 1 0

      • w którym miejscu?

        • 0 1

  • Skur.... Kombinują tylko jak kasę wycignac

    • 4 2

  • (1)

    Większość Trójmiasta leży na Kaszubach. Jedynie część Gdańska leży na Żuławach.

    • 6 3

    • Co ty pitolisz prostacki kaszubie

      • 0 1

  • Na Dolnym Śląsku już dawno zmodernizowano wszystkie regionalne trasy kolejowe ze środków UE a mają ich więcej niż u nas. A w pomorskim tylko pkm w Gdańsku się liczyło jak do tej pory i nawet zelektryfikować jej nie zdołali.

    • 9 0

  • Ktoś wie jak zostanie poprowadzony dodatkowy tor pomiędzy Krzeszną a Gołubiem ? (1)

    Z której strony będzie poszerzany pas, co z zabytkowymi wiaduktami ?

    • 5 1

    • Wiadukt w Krzesznej do wyburzenia niestety.

      Szkoda, bo to kultowe miejsce.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane