• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa lata prac nad projektem rozbudowy linii Gdynia - Kościerzyna

Maciej Naskręt
25 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wizualizacja przystanku PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej. Wizualizacja przystanku PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej.

W drugiej połowie 2019 roku powinien być gotowy projekt budowlany rozbudowy linii z Gdyni do Kościerzyny wraz z elektryfikacją. Jego realizacja umożliwi skrócenie podróży pociągów pasażerskich i towarowych przez Kaszuby, a także pozwoli na elektryfikację linii PKM. Pociągiem elektrycznym na Kaszuby mamy pojechać za pięć lat.



Czekasz na elektryfikację linii na Kaszuby?

W poniedziałek władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały kontrakt z biurem projektowym Egis na opracowanie dokumentacji przebudowy linii na odcinkach: Kościerzyna - Gdynia Główna (linia nr 201), Somonino - Kartuzy (linia nr 214) oraz Glincz - Kartuzy (linia nr 229). Na tych odcinkach ma się pojawić także elektryfikacja, która dodatkowo obejmie linię PKM.

Zamówienie dokumentacji będzie kosztować kolejarzy ok. 16 mln zł. Projekt ma być gotowy za dwa lata. Wtedy będzie można rozpisać przetarg na wykonawcę. Całość przebudowy linii to wydatek ok. 900 mln zł. Część tej kwoty ma być sfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę), są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Kolejną przyczyną jest budowa kompleksu handlowego Forum Gdańsk.

- Ruch niektórych pociągów towarowych z uwagi na powstające centrum będzie ograniczony, bowiem gdyby doszło tam, czego nie chcemy, do wypadku pociągu z ładunkiem niebezpiecznym, teren centrum należałoby wyłączyć z eksploatacji. Stąd musi być alternatywna linia kolejowa - mówi Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Plan elektryfikacji linii kolejowych na Kaszuby. Plan elektryfikacji linii kolejowych na Kaszuby.
Dlaczego elektryfikacja linii na Kaszuby jest ważna dla Trójmiasta?

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM, która ma przebiegać równolegle z pracami na liniach PLK. Niedawno spółka zarządzająca 18-kilometrową linią rozstrzygnęła przetarg na aktualizację studium elektryfikacji zarządzanej przez siebie linii na potrzeby złożenia wniosku o dofinansowanie z UE. Obecnie spółka PKM czeka na zatwierdzenie przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych dokumentów projektowych wraz z planowanym nowym przystankiem PKM Gdańsk Firoga.

Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Niedźwiednik wraz z elektryczną siecią trakcyjną. Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Niedźwiednik wraz z elektryczną siecią trakcyjną.
Podróż Kościerzyna - Gdynia o 16 minut krótsza

Po przebudowie i elektryfikacji na trasie pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie pojadą nawet 140 km/h, czyli o 40 km/h szybciej niż obecnie. To pozwoli skrócić czas przejazdu na trasie Kościerzyna - Gdynia Główna o 16 minut, do około 1 godziny. Projekt usprawni także przewóz ładunków do portu w Gdyni, bowiem pociągi towarowe będą mogły rozwinąć prędkość do 100 km/h.

- Rozwiązania ujęte w projekcie połączenia Bydgoszcz - Trójmiasto sprzyjają tworzeniu lepszych możliwości dla kolei aglomeracyjnej i regionalnej. Realizujemy także ważny cel Krajowego Programu Kolejowego, którym jest poprawa przewozów towarowych - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Opinie (117) 1 zablokowana

  • :) (4)

    super :) z niecierpliwością na to czekam :)

    • 20 4

    • Ja też z niecierpliwością czekam... (2)

      ...aż zrewitalizują linię Glincz-Kolbudy-Pruszcz Gdański i Kartuzy-Sierakowice-Lębork.

      • 7 0

      • tam już chyba dawno nie ma torów (1)

        ukradli jeszcze w latach 90-tych

        • 0 1

        • Na linii Kartuzy - Lębork ruch zawieszono dopiero w 2000, więc raczej nie w 90-tych :)

          Co nie zmienia faktu, że są tam ubytki.

          • 0 0

    • no fajnie by było

      wyprowadzić się na Kaszuby, kupić działeczkę z domkiem w cenie mieszkania w 3mieście i dojeżdzać do pracy PKMką bez korków. W sumie spoko alternatywa dla korków na Armii Krajowej, Słowackiego itd

      • 9 0

  • Dwa lata na przygotowanie projektu to trochę długo. (2)

    Elektryfikowanie linii kolejowej to nie jest chyba jakieś skomplikowane przedsięwzięcie. Nowatorskie też nie.

    • 12 2

    • (1)

      A doczytałeś, że linia 201 oprócz elektryfikacji będzie również rozbudowywana o drugi tor?

      • 1 0

      • w którym miejscu?

        • 0 1

  • A kiedy PKM do Gdyni Północ? (1)

    • 7 3

    • Kosmodrom macie i starczy

      • 1 0

  • Wymiotować się chce od tej pisowskiej propagandy

    Już widzę te 140 na godzinę pomiędzy np. Wieżycą a Krzeszną i Gołubiem,
    pojadą reanimowane trupy EN57 od Głu(p)szka i spółki

    • 9 4

  • (4)

    Jest to rozwiązanie nieekonomiczne dlatego, że pociągi towarowe nie będą przecież kończyły biegu na stacji Kościerzyna . Prowadzone od Gdyni Port pociągi towarowe lub pasażerskie lokomotywą elektryczną, to na stacji Kościerzyna trzeba będzie zastąpić lokomotywą spalinową. To jedno. Po drugie to przecież nie tak dawno modernizowano już linię 201 właśnie do Kościerzyny,-to skąd tak potężne koszty? A 16 mln.zł na sporządzenie dokumentacji to jakieś jaja ! jak elektryfikować linie niezelektryfikowane to temat znany i powszechny od lat 70 ubiegłego XX wieku. To można zrobić bez mega projektów. Wszystko określają istniejące normy i przepisy. Ten przetarg temat dla CBA...

    • 17 7

    • Mądrze gadasz. Szkoda, że tam na górze tego nie wiedzą. Gadają o tych pociągach do Kościerzyny od lat. Chyba się juz w moim zyciu nie zdążę przejechać.

      • 1 1

    • To część projektu Alternatywny ciąg transportowy Bydgoszcz - Gdynia

      Odcinek Maksymilianowo - Kościerzyna również będzie zelektryfikowana. Cała linia 201.

      • 2 0

    • Błedna informacja w artykule.
      Przedsięwzięcie obejmuje całą linię 201, aż do Bydgoszczy. Przez Wierzchucin.
      Łatwo znaleźć w sieci.
      I to już się klei...

      • 8 0

    • bo przy tej modernizacji wzięli wszystko po dawnej linii rozpieprzyli dworce nastawnie mijanki, nie zostało prawie nic z tego co było jeszcze w latach 90

      • 7 1

  • to jednak trzeciego toru w Gdynie nie będzie??

    • 2 0

  • To mega proste (3)

    Skm to zło
    Wprowadzic alternatywnego przewoznika i odrazu wszystko sie zmieni.

    • 48 4

    • uwielbiam ten mroczno przepocony, przesycony przepracowanym olejem i rdzewiejącym żelazem

      zapach współczesnych pociągów SKM

      • 2 0

    • problem nie tkwi w nazwie "SKM"

      Problemy tworzą ludzie i ich mentalność rodem z socjalizmu lat 60-tych XX w i nie dotyczy to tylko pracowników i zarządzających SKM

      • 6 0

    • pkp regio

      gdansk - gdynia 4zl a nie 6,5

      • 3 1

  • A kiedy kolej do Bytowa?

    • 4 1

  • abc

    I znowu niestety nie będzie można jeździć normalnie na tej linii. przez ostatnia co najmniej dekadę ciągłe remonty tej linii: tory, mosty, pkm, teraz elektryka - przesiadki na autobus. Czy nie można było tego wszystkiego zrobić za jednym razem? i czy to na pewno konieczne? Brakuje np. pociągów powrotnych wieczorem z Kaszub. Gdy kursowały tędy pociągi do Bydgoszczy było więcej opcji powrotu z wypoczynku.

    • 5 1

  • Czemu tak późno (5)

    Ta inwestycja jest jak najszybciej potrzebna.
    Inne inwestycje jakoś da się szybciej zrobić, jednak kolej jest jak zawsze olewana przez wszystkich u góry, aby potem się na nich promować.

    • 66 5

    • (3)

      Tylko parowozy do Kartuz. Ta mieścina jest tak zapyziała,że trochę smogu od parowozów i tak by nie zrobiło różnicy

      • 8 17

      • Kaszuby PKM-kę ciągną (2)

        To z Kartuz jeździ najwięcej pasażerów PKM to w dużej mierze dzięki powiatowi Kartuskiemu PKL inwestuję w linie PKM szerzej bez niepokoju że ten projekt będzie fiaskiem.

        • 11 1

        • to raczej było wiadome od początku

          ze linia na lotnisko nie ma wiekszego sensu…
          ale na kaszuby już owszem

          • 6 2

        • Zatem niech Kartuzy to finansuja. Jesli raz na 20 lat tam pojade to i tak zrobie to samochodem

          • 4 12

    • bo lubimy nasze etaciki

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane