Fakty i opinie

Dwa miesiące utrudnień w centrum Gdyni

Najnowszy artukuł na ten temat

Najważniejsze inwestycje transportowe minionego roku

Najważniejsze zmiany w ruchu w pierwszej fazie przebudowy.
Najważniejsze zmiany w ruchu w pierwszej fazie przebudowy. graf. Trojmiasto.pl

Zwężony jedyny dojazd z centrum Gdyni do ul. Morskiej, parking zamieniony w kontrapas dla autobusów, rowerzyści wyrzuceni na chodnik i wiele innych zmian czeka uczestników ruchu od wtorkowego poranka. Część z nich już wprowadzono, a będzie jeszcze trudniej. Na dobre rusza przebudowa skrzyżowania przy dworcu zobacz na mapie Gdyni.



Użytkownicy naszej aplikacji wiedzą o tym od dawna!

Pobierz aplikację: Android | iPhone


Zwracasz uwagę na zmiany oznakowania w okresie remontów?

oczywiście, przecież nie można jeździć "na pamięć" 51%
raczej tak, choć może zdarzyć mi się zagapić 38%
raczej nie, bywa że jestem zaskoczony zmianami 6%
nie, bo i tak każdy jeździ w takich miejscach jak chce 5%
zakończona Łącznie głosów: 977
Pierwsze zmiany zaczęły się pod koniec poprzedniego tygodnia, gdy niespodziewanie dla wszystkich na ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni pojawiła się Straż Miejska i zaczęła upominać kierowców za parkowanie w miejscu, w którym do tej pory można było zostawiać samochód.

Czytaj więcej: Kierowcy zaskoczeni zmianami w Gdyni.

Największe zmiany - i z pewnością towarzyszące im korki - zobaczymy jednak we wtorek rano. W nocy z poniedziałku na wtorek zamknięte zostaną bowiem dwa pasy ruchu ul. Podjazd w kierunku ul. 10 Lutego. Jezdnia w kierunku ul. Morskiej będzie natomiast dwukierunkowa - po jednym pasie w każdą stronę. Po ok. miesiącu i zmianie geometrii drogi oraz wykonaniu nowej nawierzchni, zamknięta zostanie druga jezdnia ulicy Podjazd. Według warunków określonych w przetargu, wykonawca ma dwa miesiące na całkowite udrożnienie drogi, będącej jedynym połączeniem ul. Morskiej z centrum miasta.

Na tym utrudnienia się jednak nie skończą. Zawężona będzie też ul. Dworcowa, a ruch po niej odbywać się będzie tylko w kierunku ul. Starowiejskiej. Nie będzie można z niej wjechać w ul. Podjazd, więc z pewnością zakorkuje się ul. 3 Maja, a także Janka Wiśniewskiego. Kontrapas rowerowy na ul. 3 Maja zostanie czasowo zlikwidowany, a rowerzyści mają legalnie jeździć tam po chodniku, na którym stoją zaparkowane samochody.

Aby w korkach nie stały autobusy, na ul. Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni powstały już dwa buspasy, a na ul. Władysława IV nawet autobusowy kontrapas na odcinku od ul. Wójta Radtkego do 10 Lutego. Wiąże się to z ograniczeniami w parkowaniu, których - jak dotąd - niemal nikt nie przestrzega. Urzędnicy twierdzą, że możliwe jest też stworzenie dodatkowych przystanków i niewielkie korekty w tymczasowej organizacji ruchu.

Zobacz zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej.

Co zmieni inwestycja?

Tak będzie wyglądało skrzyżowanie przy dworcu po przebudowie.
Tak będzie wyglądało skrzyżowanie przy dworcu po przebudowie. graf. Trojmiasto.pl
Po zakończeniu prac na skrzyżowaniu zmieni się jego geometria. Skręty będą bardziej czytelne, pojawią się też dodatkowe pasy przeznaczone do zjazdów oraz sygnalizacja świetlna. Wzdłuż ulicy Podjazd powstanie chodnik i przejazd dla rowerzystów do ulicy Morskiej. Piesi i rowerzyści będą mogli także skorzystać z kładki łączącej al. 17 Grudnia z ul. Dworcową (wzdłuż torów). Wymieniona zostanie nawierzchnia, by nie było wątpliwości, którą stroną poruszać się rowerem, a którą pieszo.

Inwestycję wykonuje firma MTM, która za prace trwające 45 tygodni zainkasuje nieco ponad 20 mln zł.

Opinie (249) ponad 10 zablokowanych

  • (25)

    I co?
    Znów inwestycja!
    A ciąle hejterzy śmieją się z Gdyni

    • 80 81

    • jestem z Gdyni i śmieję się ze szczura! (1)

      • 35 19

      • a sreberka też zawijasz?

        • 7 14

    • A co z zawaracaniem...? (4)

      może się czepiam, ale jak zawrócić na tym rondzie z powrotem do centrum (kierunek skwer)...?

      • 18 5

      • to zostanie poprawione w kolejnej przebudowie za ok 80 lat

        • 21 6

      • To nie jest rondo! Jak ty widzisz tu rondo, to ja się zastanwiam kto ci dał uprawnienia do prowadzenia pojazdów.

        Na Skwer można zawsze skręcić w prawo w Dworcową i znowu w prawo w Starowiejską.

        • 15 3

      • Tak samo jak zawracałeś zawsze

        Rower pod pachę i powrót. Nie było możliwości od zawsze, to po co teraz takie stwarzać?

        • 6 3

      • rondo

        bo debile powinie zrobic rondo a nie jakies wymysły.

        • 2 4

    • Inwestycja dla wybranych nie dla mieszkanców ! (5)

      A gdzie nowe drogi ?!

      • 11 14

      • Drogi dokad?

        • 7 4

      • drogi już są

        gdzie ty chcesz kłaść drogi
        i dla kogo?

        • 6 8

      • (1)

        Obwodnica Witomina na przykład z bus-pasami na całej długości

        • 6 6

        • A może obwodnice osobno dla każdej dzielnicy ?

          • 6 2

      • Tak, tak, dla kasty sedziów, tylko oni będą korzystać z tego, więc trzeba zrobić reformę.

        • 8 7

    • tylko dwa miesiące??? (2)

      to małe miki. w gdańsku jak coś robią to minimum 6mcy plus kolejne 6 na poprawki

      • 19 12

      • Hehe
        Z um gdynia piszesz?
        To porownaj skale inwestycji

        • 18 14

      • zależy co i gdzie robią

        jak coś dużego to trwa dłużej
        jak coś gdzie jest ruch to też będzie trudniej

        • 8 1

    • znów ta sama

      już 10 raz piszą o tej samej inwestycji, to nie są różne budowy ale niekończąca się opowieść tej samej bajki

      • 10 9

    • (6)

      nie ma to jak robić w wakacje kiedy ruch jest największy .

      • 7 19

      • (1)

        Marian wracaj na Śląsk

        • 18 5

        • nie będę wkraczać na twoje rejony tam śmierdzi wunglem i nożownykami :)

          • 4 0

      • Maryjan, zaszyj sobie głowę bo ci się trociny sypią (1)

        • 10 4

        • jesteście ślepi bo macie smartfony przyklejone do czoła to jest wasze całe życie

          • 2 4

      • Przecież teraz największe luzy na ulicach. Ludzie na wakacjach. (1)

        • 12 1

        • na wakacjach na morzem pustaku jest najwięcej ludzi

          • 2 2

    • taka inwestycja

      jak ścieżki rowerowe pod prąd, bez pozytywnej opinii policji.... barany z u.m.

      • 6 1

  • (23)

    czas się przesiąść na komunikację miejską albo rowery, żebyście nie narzekali na koreczki (będzie 100 minusów?)

    • 112 39

    • Minusa nie będzie, jedynie konstruktywna krytryka (12)

      Rower - zgoda, da się ominąć korki, choć nie zawsze i trzeba niejednokrotnie poszukać innej drogi niż ta dla samochodów (np. przejazd z Morskiej na Obłuże - Estakadą się nie da).
      Z komunikacją miejską to chybiony argument. Autobusy i trolejbusy stoją w korkach tak jak i zwykłe samochody, to żadna alternatywa.

      • 11 8

      • (7)

        ale jeśli przynajmniej 100 osób zostawi samochód i pójdzie na autobus to juz koreczek mniejszy o 100 aut, im więcej osób zrezygnuje tym łatwiej autobusy przejadą, oczywiście powinno być wtedy więcej autobusów... ale zaraz będzie że autobus nie bo śmierdzi, bo tłok, bo stoję... więc będą gnić kierowcy w korkach i narzekać, bo tylko to potrafią...

        • 22 6

        • (6)

          Smrodu aż takiego dużego nie ma, chyba że bezdomni się dosiądą. Postać też mogę. Autobus przegrywa w innej kwestii: muszę dużo wcześniej wstać, rano zasuwać na przystanek (w zimę średnia przyjemność), jadę dłużej, później od przystanku znowu zasuwać do pracy (samochodem podjadę prawie na miejsce). Wszystko to za cenę niemal identyczną jak w wygodnym, klimatyzowanym samochodzie. W Gdyni komunikacja miejska nie jest dla mnie konkurencją dla samochodu. Rower owszem - jest, ale praktycznie tylko w sezonie wiosenno-letnim.
          W weekend lub poi pracy kiedy mam wolny czas mogę się przejść lub popedałować bo mam czas i nigdzie się nie śpieszę. Rower lub spacer to po prostu fajny sposób na spędzanie wolnego czasu. Kiedy jadę do pracy i z niej wracam chcę przejechać szybko i wygodnie.

          • 16 5

          • to stoimy w korku (1)

            Przez takich jak ty

            • 9 10

            • Skoro stoisz w korku to tez rowerzystą nie jesteś.

              • 8 3

          • Wszystko zależy od tego gdzie mieszkasz, bo są dzielnice, które są bardzo dobrze skomunikowane (3)

            Np. bardzo dobre połączenie ze Śródmieściem ma Obłuże, Grabówek, Chylonia, Działki Leśne, Wzgórze, Redłowo, Witomino. Gorzej jest gdy mieszkasz poza kręgiem bezpośrednio połączonych ze Śródmieściem, wtedy o ile jedziesz tylko do Śródmieścia, jest jeszcze w miarę, ale gdy z jeden skrajnej dzielnicy do drugiej chcesz się przedostać, to jest to większe wyzwanie.

            • 12 0

            • dokładnie to samo chciałem napisać

              ale tak jest w każdym mieście na świecie,
              przykład zachodniej cywilizacji pokazuje, że na nadmiar samochodów nie ma innego rozwiązania niż zmniejszenie ilości samochodów

              • 9 1

            • (1)

              W niektórych przypadkach ktoś tam na górze naprawdę nie pomyślał. Nie będzie przesadą chyba jeżeli powiem, że jednymi z największych pracodawców w Gdyni są Stocznia Marynarki Wojennej i Port Wojenny, z kolei najludniejszą dzielnicą jest Chylonia. Jedyną linią łączącą oba miejsca jest 197 (pomijając linie pośpieszne).

              • 3 5

              • Która w weekend jeździ od południa, to też zastanawia.

                • 2 2

      • wystarczy zdjąć na tym odcinku znak, że wiadukt jest drogą dla pojazdów samochodowych (1)

        i po sprawie

        • 1 3

        • Pobocze mogłoby być szersze, ale przy okazji któregoś z bardzo licznych ostatnio remontów Estakady mogliby i o tym pomyśleć.

          • 2 4

      • Po to są buspasy, żebyautobusy nie stały w korkach. (1)

        • 6 0

        • Tylko, że niektóre buspasy są u nas wytyczone bezmyślnie. Ten od ulicy Zakręt do Oksywia pod Estakadę jest tu świetnym przykładem. Często widzę, że trolejbusy i autobusy z niego nie korzystają bo zaraz za Estakadą (w stronę Chyloni) musiałby czekać aż ktoś je wpuści na pas do jazdy dalej. A sam odcinek od Zakrętu i tak pokrywa się z pasem do skrętu w prawo na Estakadę i w sumie jedynym efektem jaki odniósł jest utrudnienie wyjazdu z Zakrętu do Oksywia na Morską bo trzeba teraz jechać od razu na środkowy pas Morskiej.
          Buspasy są dobre jak są planowane od podstaw podczas budowy drogi, kiedy nagle wycina się jeden z pasów jezdni przy rosnącej ogólnej ilości aut w mieście to ciężko to nazwać świetnym pomysłem.

          • 9 1

    • ??? (5)

      A jak pracujesz w Elblągu?
      Zastanów się, zanim coś napiszesz w czasie twoich letnich ferii.

      • 3 8

      • a jak pracujesz na księżycu ??

        • 11 1

      • (3)

        do Bydgoszczy będę jeździł a w Elblągu nie będę pracował... proszę niech mnie pan umieści w gablocie

        • 8 1

        • :)

          • 1 2

        • (1)

          Do Wejherowa będę jeździł, a nie podejmę pracy w gdańsku. Już lepiej na bezrobociu być niż razem pracować z lechistami! Trzeba mieć swój honor!

          • 1 7

          • Ten wasz śmieszny kibolski honor !

            Tym waszym głupim honorem zmuszacie kluby, do wydzwania pieniędzy na kary. Póżniej nadajecie głupimi wpisami, że trzeba lepszych zawodników zakontraktować. A dzięki waszym smrodom na stadionach poszły w ruch kary finansowe.

            • 10 1

    • (1)

      A co? Dowartościowujesz się łapkami w necie?

      • 8 0

      • on się tymi kciukami w dół masuje

        • 9 0

    • (1)

      rower to alternatywa jak masz wygodna prace biurowa albo po prostu wygodna. No i jak masz w miarę blisko, bo jechac parenascie kilomoetrow rowerem i pozniej zapierdzielac na nogach przez 8+ godzin. Heh, nie.

      • 13 1

      • no też prawda

        • 4 1

  • (1)

    Kto może lepiej niech korzysta z: butów / roweru / komunikacji publicznej.

    • 58 8

    • a reszta jedzie na wakacje - frajerzy :)

      • 2 5

  • "Podjazd powstanie chodnik i przejazd dla rowerzystów do ulicy Morskiej " (7)

    Jak już to Pas rowerowy nie "przejazd rowerowy" (przejazd jest w poprzek jezdni)

    • 23 8

    • sam sobie dodałeś jedno słowo i się czepiasz?

      przejazd i przejazd rowerowy to co innego

      • 7 0

    • (5)

      czyli bedzie chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego

      • 8 1

      • Urzędnicy i organizatorzy ruchu drogowego zapomanają, że separowanie ruchu rowerowego (4)

        które ma sprzyjać zwiększeniu przepustowości może być realizowane wyłącznie w sposób niedyskryminujący żadnej grupy uczestników ruchu drogowego.
        Nie ma takiego prawa, które zmusza rowerzystę do jazdy po drodze rowerowej i pieszej lub rowerowo-pieszej. Zapis ministra o znakach jest oczywiście bezprawny, bo ewidentnie narusza treść i znaczenie ustawy (art. 33. PoRD), która w swojej treści wyraźnie precyzuje obowiązek korzystania w przypadku obecności DDR i pasa dla rowerów (kontrapasa również) POD WARUNKIEM jazdy w tym samym kierunku. W przypadku zamiaru zmiany kierunku rowerzysta może jechać jezdnią, by zająć właściwy pas na skrzyżowaniu.
        Z samego faktu jazdy w obecności pieszych w sąsiedztwie lub na na samej drodze rowerzysty wynikają ryzyka prawne związane z kolizją z pieszym, którego odpowiedzialność została całkowicie wyłączona nawet na drodze "rowerowej i pieszej". Nie należy domniemywać, że rowerzysta jadący np. 40km/h kolarzówką nie poniesie odpowiedzialności za potrącenie pieszego, który wejdzie mu pod koła na drodze rowerowej i pieszej (tzw. ddr położonego obok chodnika, który jest drogą rowerową i pieszą i nie jest w żadnym wypadku drogą dla rowerów)
        Stąd też na tzw. zachodzie odchodzi się od takich rozwiązań na rzecz wytyczania pasów, by właśnie nie dyskryminować uprawnionych do korzystania ze swobody komunikowania się rowerzystów, poprzez wytyczanie im różnych dziwacznych slalomów, przejazdów, objazdów, jazdy chodnikami, co w jasny sposób ich dyskryminuje i utrudnia korzystanie z pojazdu jakim jest rower.
        Pomimo całej propagandy, nie zapominajmy, że wyłącznie rowerów z jezdni do których są w pełni uprawnione, ma służyć wyłącznie usprawnieniu przepustowości, a nie jest to sposób na bezzasadne kręcenie lodów na remontach dróg.

        • 6 4

        • A ja znienawidziłem rowerzystów. (3)

          Kilka miesięcy wstecz na skrzyżowaniu Chylońskiej z Kartuską przez przejście dla pieszych usiłował przejechać na rowerze obcisłogaciowy. Dzwonił dzwonkiem, ale pewnemu panu omsknęła się laska i wpadła w szprychy przedniego koła roweru. Był piękny upadek i krzyku bardzo dużo. W efekcie gaciowy rower wziął pod pachę i poszedł na pieszo. Dostał dobrą nauczkę i kare finansową(naprawa roweru) i obyło się bez Policji.

          • 6 3

          • Po co te wymyślone historie? (1)

            • 6 0

            • to jakaś forma ejakulacji frustrata

              • 2 0

          • Wzruszyłem się. Cudowna historia, szkoda że zmyślona

            • 0 1

  • no to ruch na 10 lutego się uspokoi

    dlaczego, bo w kierunku dworca wszyscy muszą teraz jeździć po kostce, która jak wiadomo ma niesamowite dziury

    no chyba ze ktoś chce zgubic podwozie

    • 30 7

  • tragiczny pomysł z tym remontem. (7)

    tyle lat przygotowań kilka przetargów itd a na koniec taki potworek.

    • 50 60

    • A jak inaczej chcesz przebudować duże skrzyżowanie? (6)

      • 12 3

      • on się pomodli i pambuk zrobi czarymary

        • 5 5

      • Rondo turbinowe. (1)

        • 6 5

        • A jest tam aż tyle miejsca, aby autobus łamaniec się zmieścił na turbinowym?

          • 7 0

      • Pisz do Adriana żeby zawetował ten remont tak samo jak zawetował błędną ustawę która nie miała prawa w ogóle być podpisana, przy czym inną podpisał. Nasz bohater.

        • 3 3

      • wystarczyło postawić 1 światła (1)

        na zjeździe z morskiej w 10lutego,
        po to, aby jadący od strony dworca PKP mogli wyjechać na 10lutego bez ustępowania pierwszeństwa wszystkim jadącym z Morskiej, oczywiście zsynchronizowane ze światłami skrzyżowaniem 3maja, ale to by wyszło za tanio

        ale

        • 4 8

        • Już więcej nie myśl,nie wychodzi Ci to.

          • 2 1

  • obecny prezydent odchodzi i na koniec nie powinien już robić takich drogich przetargów. (3)

    • 40 49

    • kwik

      • 6 4

    • Adrian ustępuje? (1)

      • 7 4

      • nie ten, to Kaczyńśki na notoryczną sr*czkę schodzi

        • 6 1

  • Rondo (22)

    Bezsensu będzie wyglądało skrzyżowanie przy dworcu po przebudowie. Po co tyle tych świateł? Po co takie skomplikowane rozwiązanie? Kiedy drogowcy, projektanci skrzyżowań, urzędnicy itd zrozumieją że sygnalizacja świetna powoduje spowolnienie ruchu i tym samym korkowanie się miasta. W tym miejscu wystarczyłoby zaledwie rondo z dwoma pasami (podobne jak na budowlanych-nowatorów). Było by to rozwiązanie łatwiejsze, tańsze i efektywniejsze.

    • 158 24

    • Dokładnie (2)

      Powinno być bez świateł i rondo turbinowe i po sprawie miejsca jest bardzo dużo

      • 33 10

      • i teleporty

        i czerwone dywany
        a po bokach bławatki

        • 11 16

      • Tylko rondo

        Rondo tak, ale nie turbinowe tylko duże i zwyczajne, no i likwidacja tej durnej kostki na 10 Lutego, od zaraz.

        • 1 0

    • (3)

      Dokładnie, rondo najbezpieczniejsze i bezkolizyjne rozwiązanie

      • 23 10

      • i jak wjedziesz na rondo z Dworcowej? Będzie musiał przepuścić wszystkich jadaących z 10 lutego i Morskiej. (2)

        Czyli będziesz czekał tak, jak teraz na Stopie jadąc z Dworcowej na 10 lutego.

        • 7 13

        • teraz daje radę, więc przy rondzie będzie płynniej (1)

          • 12 4

          • Jak w Chwaszczynie od kiedy zrobili rondo.....

            • 6 1

    • rondo przyszyj sobie do beretu (2)

      mądrzejsi od ciebie to wymyślili

      • 10 20

      • no co ty, on przecież jest profesorem wikipedii

        oni wszystko wiedzą i na wszystkim się znają
        i wszystko umieją
        i wszystko zrobiliby lepiej

        tylko nikt im nie daje szansy :)
        więc siedzą na bezrobociu wpatrzeni w laptopy

        • 10 7

      • Ci sami "madrzejsi" ktorzy robili Wezel Wzgorze?

        Ten z zalewanym przejazdem pod torami, z trzema zestawami sygnalizacji co 50 metrow ?

        Rzeczywiscie - geniusze inzynierii drogowej.

        • 6 1

    • a trajtki puścić środkiem ronda! (3)

      • 12 4

      • "a jezioro damy tutaj" (2)

        • 11 1

        • Jezioro kawałek dalej, bo tutaj miała być Niagara. (1)

          • 3 3

          • i pomnik nadprezesa ulepiony z trolego g*wna

            • 8 1

    • ronda mamy w Zukowie i Chwaszczynie.....i wieczne korki z każdej strony

      • 11 6

    • ika (1)

      RONDA są bez sensu w takich miejscach - totalnie spowalniają (vide ronda w Chwaszczynie i Żukowie)

      • 9 5

      • Lepsze rondo niż światła bez sensu. Teraz świateł nie ma i ruch jest płynny, ale na 3 Maja już są więc stoimy.

        • 0 1

    • A ten swoje, tysięczny komentarz pod kolejnym artykułem o tym skrzyżowaniu o rondzie.

      WIększość aut jedzie z Morskiej i 10 lutego. Jak z Dworcowej wjedziesz na rondo swoje? Bedziesz czekał , tak jak teraz czekasz na stopie na Dworcowej.

      • 8 5

    • HAHAHA (1)

      Postaw sobie dom w kształcie ronda to będzie Ci wygodniej trafić do garażu :D Ronda przy tak dużym ruchu powodują kolosalne korki Szanowny Panie Kierowco.

      • 3 2

      • nigdy nie byłeś w UK, prawda?

        • 1 0

    • Dokładnie, tam jest idealne miejsce na rondo.

      • 1 1

    • Święta racja, ale urzędnicy miejscy są wożeni na Chwarzno służbowymi autami lub jeżdżą tam autobusem. TYLKO DUŻE RONDO. Już jedną przebudowę na Wzgórzu św Maksymiliana skopano i ruch z Centrum w stronę Orłowa poszedł w ul Legionów, teraz czas na dalsze zmiany.

      • 1 0

  • Inwestycja goni inwestycje a w Gdańsku stagnacja:)! (3)

    • 32 24

    • sarkazm z rana

      działa jak kawa :-)

      • 13 4

    • Nie inwestycja tylko rozpierducha. Psują to co było całkiem dobre.

      • 3 9

    • Gdańsk wiecznie rozkopany, nie wiem, czy to na plus czy na minus raczej.

      • 5 6

  • 45tygodni? (11)

    Od kiedy 45 tygodni to 2 miesiące? Nie możecie podać dokładnych dat?

    • 80 8

    • odpowiedź

      Boją się!

      • 13 4

    • 2 miesiące

      na udrożnienie przejazdu pod wiaduktem. całość będzie trwała tyle czasu.

      • 9 0

    • pewnie chodzi o to że sama ulice mają czas na zwężenia 2mc a samo skrzyżowanie dłużej (6)

      • 2 4

      • (5)

        Wyraźnie pisze o utrudnieniach przez 2 miesiące

        • 6 2

        • (4)

          Jest napisane

          • 4 4

          • (3)

            Obie formy są poprawne.

            • 2 8

            • ale kto pisze? (2)

              • 4 0

              • Autor.

                • 1 1

              • długopis. dudy, ale ostatnio sie wypisał....

                • 1 0

    • (1)

      na stronie ZKM Gdynia masz info że utrudnienia ok 10 miesięcy

      • 5 1

      • Co oni chcą tam robić

        prawie rok czasu?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.