• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec PKP ma promować Gdynię

Patryk Szczerba
20 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dworzec w Gdyni w najbliższym czasie czekają kolejne zmiany, by stał się narzędziem promocyjnym miasta. Dworzec w Gdyni w najbliższym czasie czekają kolejne zmiany, by stał się narzędziem promocyjnym miasta.

Jeden wspólny przystanek autobusowy dla turystów wysiadających z pociągu na gdyńskim dworcu oraz promocja miasta i lokalnych firm na jego terenie, to główne założenia unijnego projektu Enter.Hub. Za ponad dwa lata plany mogą stać się rzeczywistością.



Czy wygląd i funkcjonalność dworca rzutuje na twoją ocenę miasta, do którego przyjeżdżasz?

Na razie pasażerowie wysiadający z pociągu kończącego bieg w Gdyni mogą czuć się rozczarowani. Odrestaurowany budynek robi wrażenie, ale ścienne malowidła to wszystko, co może ich zatrzymać na dworcu. Większość lokali wciąż bowiem stoi pusta. Potrzeby żywieniowe może zaspokoić jedynie mała restauracja i kawiarnia. Niebawem pomoże - będący w założeniu nadzorcą obiektu - menedżer, który będzie odpowiedzialny za wynajęcie wszystkich lokali użytkowych, ale również obsługę podróżnych, utrzymanie czystości czy doraźne remonty.

Jeszcze rok temu odstraszał także wygląd okolic dworca. Za 600 tys. zł udało się jednak, tuż przed oddaniem dworca do użytku, wyremontować ulice, chodniki, pojawiły się nowe klomby z kwiatami. Jeszcze wcześniej, bo w 2010 roku, nową fasadę zyskał budynek Sądu Rejonowego.

Czytaj też: Dzięki unijnemu projektowi w Gdyni będą buspasy i piesza strefa?

W Gdyni chcą, by dworzec i okolice przeszły kolejne zmiany. Dziewięć europejskich miast oraz dwa regiony zobowiązały się do tego samego, biorąc udział w unijnym projekcie Enter.Hub. Cel? Promocja węzłów kolejowych dla odpowiedniego rozwoju miast o liczbie mieszkańców podobnej do Gdyni.

- Miasta partnerskie będą realizowały zadania uzależnione od roli ich węzła w sieci transportowej. Założenia są różne. Łódź chce poprawić funkcjonowanie komunikacji w okolicy węzła, niemieckie Ulm jego wizerunek, a szwedzkie Orebro stawia na rozwój usług logistycznych. Gdynia ma wykorzystać dworzec do pokazania turystom potencjału miasta - wyjaśnia Dorota Gajda z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Nad rozwiązaniami będzie pracował zespół złożony z miejskich urzędników oraz przedstawicieli m.in. SKM, ZKM Gdynia i PKS Wejherowo. Przez dwa lata mają się spotkać siedmiokrotnie, by wypracować odpowiednią koncepcję zagospodarowania węzła i terenów wokół dworca. W planach jest m.in. uporządkowanie kursowania komunikacji miejskiej.

- Chcemy doprowadzić do tego, by spod budynku można było odjeżdżać do centrum z jednego przystanku, a nie jak to jest do tej pory z kilku, oddalonych od siebie. Projekty w tej sprawie są już w dziale uzgodnień Zarządu Dróg i Zieleni. Zaprosiliśmy też do współpracy Agencję Rozwoju Gdyni. Mam nadzieję, że dzięki temu uda się stworzyć miejsce na dworcu, gdzie firmy z Gdyni będą mogły się promować, przy okazji wspomagając marketingowo miasto. To ważne, by podróżni utożsamiali nowy dworzec z nowoczesnym miastem, za jakie chcemy uchodzić - zaznacza Dorota Gajda.

W przyszłości planowane jest także udostępnienie pasażerom nowych usług typu: Bike&Ride, Park&Ride, Rent a Bike. Tu jednak wiele zależy od woli współpracy ze strony PKP, które jeszcze nie odpowiedziały na zaproszenie do udziału w projekcie.

Całość zakończy się w kwietniu 2015 roku. Wtedy tez mają pojawić się pierwsze efekty. Całkowity koszt projektu Enter.Hub to ok. 717 tys. euro, z czego ponad 40 tys. euro przeznaczone zostało na realizację części gdyńskiej.

Zobacz otwarcie wyremontowanego dworca w Gdynia.

Miejsca

Opinie (125) 3 zablokowane

  • Słynna Grajter już nie wystarcza do promocji ? Dworzec na pomoc ???

    • 15 3

  • Gdynia

    Dzięki Panu Szczurkowi w Gdyni niedługo nie będzie już niczego, w tym roku promuje ją dworzec w przyszłym zajezdnia trolejbusowa a za 2 lata przystanek na hutniczej przy makro. Żenujące - gdzie są wielkie firmy ? Gdzie miejsca pracy ?

    • 21 4

  • To chyba jakiś żart

    Sczególnie do promocji Gdyni przyczynią się perony. Jak PKP za coś się weżmie to na pweno to spieprzy. Gdynia niech lepiej promuje się udanymi inwestycjami, a nie ciągle PR, jest światynia próżności władzy Infobox, teraz będzie kolejny idiotyzm.

    • 19 3

  • przecież infobox za 7 mln ma promować Gdynię

    a teraz dworzec ???

    • 59 2

  • Taaa Metro moskiewskie, Grand Central w Nowym Jorku i dworzec w Gdyni...

    niech się ktoś puknie porządnie w głowę...

    • 40 11

  • UE - Niemcy, Szwedzi i światły sztab ludzi pracuje, "by spod budynku można było odjeżdżać do centrum z jednego przystanku, a nie jak to jest do tej pory z kilku, oddalonych od siebie". Albo te "główne założenia unijnego projektu" - dawniej było "radzieckiego", ale przecież przyszło "nowe".

    • 19 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane