• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec w Gdańsku będzie zamknięty nawet przez 15 miesięcy

Katarzyna Moritz
16 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Koncepcja zakłada, że w holu dworca mają być odtworzone drewniane dębowe drzwi i okna, historyczna kolorystyka. Na dawne miejsce wróciłyby kasy biletowe, które także zyskałyby drewnianą stolarkę, podobnie jak witryny sklepów.
  • Powstanie też nowe oświetlenie, system informacji pasażerskiej, monitoring i ruchome schody.  W części gdzie jest McDonald, mają być zlikwidowane wtórne antresole, na zewnątrz odbudowane skośne dachy, których nie otworzono po zniszczeniach II wojny światowej, a cała elewacja ma zostać oczyszczona.
  • Gdy na przełomie 2012/13 roku wyburzano antresole, powstał dworzec w kontenerach na placu dworcowym. Gdy ruszy II etap remontu, dworzec w kontenerach będzie funkcjonował nawet 15 miesięcy.
  • Remont dworca ma rozpocząć się na początku 2016 roku.

Gdy w 2016 roku ruszy remont zabytkowego budynku Dworca Głównego w Gdańsku, będzie on zamknięty dla pasażerów nawet przez 15 miesięcy. Dzięki temu odzyska on jednak dawną świetność, dodatkowo powstanie nowy tunel prowadzący z dworca do City Forum.



Czy obawiasz się utrudnień w związku z remontem dworca w Gdańsku?

O planowanym kompleksowym remoncie budynku Dworca Głównego w Gdańsku informowaliśmy wielokrotnie.

Założenia pierwotnie nie zmieniły się. W ramach modernizacji budynku dworca i terenu wokół niego, w holu dworca zostaną odtworzone drewniane dębowe drzwi i okna a także historyczna kolorystyka. Na dawne miejsce wrócą kasy biletowe, które zyskają drewnianą stolarkę, podobnie jak witryny sklepów. Powstanie nowe oświetlenie, system informacji pasażerskiej, monitoring. Na peron 1 i 2 poprowadzą ruchome schody. W części, gdzie mieści się bar McDonald, zlikwidowane zostaną wtórne antresole.

Obiekt zyska skośne dachy, których nie odtworzono po zniszczeniach II wojny światowej. Cała elewacja zostanie oczyszczona.

Przypomnijmy, że za nami jest już pierwszy, mocno ograniczony etap przebudowy dworca, który w 2013 r. pochłonął 0,5 mln zł. Starczyło to na wyburzenie antresoli, która szpeciła główny hol dworca.

Druga faza przebudowy, która pochłonie ok. 50 mln zł, rozpocznie się nie wcześniej niż na początku 2016 r.

Dlaczego musimy czekać jeszcze rok?

- Chcieliśmy zacząć wcześniej, ale proces projektowania i uzgadniania założeń do remontu okazał się bardziej czasochłonny, niż planowaliśmy - tłumaczy Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny ds. eksploatacji nieruchomości PKP SA. - Teren, na którym stoi dworzec, jest dość trudny. Kiedyś była tu fosa, budynek stoi na palach. Przy remoncie dworca nie chcemy popełnić żadnych błędów.

Plany PKP zakładają też, że przed dworcem powstanie nowy tunel. Połączy się on z tunelem miejskim na wysokości City Forum. Zaczynać się będzie mniej więcej przy wejściu głównym do dworca - tam, gdzie obecnie z boku można zejść schodami - i stamtąd będzie szedł na drugą stronę Podwala Grodzkiego. Będzie biegł równolegle do północnej nawy dworca.

Najpierw do końca tego roku musi powstać projekt budowlany, obecnie są gotowe jedynie jego koncepcje. Także w tym roku kolejarze planują wyłonić wykonawcę prac budowlanych.

Niedawno opisywaliśmy remont tunelu przy peronach dalekobieżnych, którymi zarządza PKP PLK. Spółka tam ma także w planach znacznie większy zakres prac, obejmujący m.in. podniesienie peronów dalekobieżnych do wysokości 76 cm, izolację tunelu, budowę schodów ruchomych i wind na perony.

Czy kolejarze z obu spółek będą koordynować działania inwestycyjne przy dworcu w Gdańsku?

- Nie jest najlepszym rozwiązaniem, by cały teren dworca wyglądał jak plac budowy. Tym bardziej, że z powodu naszego remontu gmach dworca będzie zamknięty na około 12 do 15 miesięcy. Nowy, tymczasowy dworzec powstanie w kontenerach na placu dworcowym. Jeżeli do tego nałożyłyby się prace na peronach to byłby problem. Koledzy z PLK pierwotnie zakładali, że te prace wykonają po naszym remoncie. Będziemy na ten temat jeszcze rozmawiać - zapowiada Piekarski.

Zmienić ma się też okolica dworca dzięki prywatnym inwestorom, którzy kupili od PKP budynki poczty i przychodni.

Miejsca

Opinie (219) 8 zablokowanych

  • Wyświetlacze na peronach

    Dobrym pomysłem byłoby zainstalowanie wyświetlaczy na peronach z informacją o przyjazdach i odjazdach, info o peronach, opóźnieniach - podobnie jak na lotniskach. Zapowiadanie pociągów przez megafony jest często mało zrozumiałe, a przy większym hałasie np. wjeżdżającego pociągu to już nic nie słychać.

    • 4 2

  • coś brzydko pachnie z tym remontem (1)

    Nie widziałem założeń remontowych, jednak:
    1. Musi to być bardziej "zagospodarowanie" dostępnych pieniędzy niż konieczność.
    2. PKP miota sie od koncepcji do koncepcji i widać, że oprócz wstawienia stolarki to właściwie nie wie jak wydać posiadane pieniążki.
    3. Burzenie kolejnej antresoli to z jakiego powodu ?
    4. Budowa kolejnego tunelu stworzy labirynt na wzór warszawski. No chyba, że to tunel dla handlarzy i dealerów.
    5. Najistotniejsze w tej pracy zostało zgubione. Brak normalnego przy dworcach miejsca parkingowego dla pojazdów. Podziemne czy nad-ziemne jest kwestią wyboru i lokalizacji, ale to najbardziej potrzebne.
    6. Faktem jest, że nie widać w tym projekcie podstawowej funkcji dworca czyli miejsca oczekiwania na pociągi tych którzy odjeżdżają i tych co czekają na przyjeżdżających. Jest jakaś kolejna chęć na dzierżawienie pomieszczeń. I taki projekt musi uwzgledniać od razu kwestie filtrów odsiewajacych włóczacych się meneli a nie zakładać przerzucenie tego niemiłego obowiązku na dzierżawców pomieszczeń..
    7. Koncepcja jest tak mętna i zawikłana, że każdy kto na dworcu bywa ma swoje widzenie tego absurdu.

    • 3 5

    • Ty idioto

      • 0 0

  • tunel tak ale z obsługą tperonów tramwajowych (2)

    konieczność komunikacyjna tego fragmentu miasta
    budyń i jego kolesie nie potrafili przewidziec rozmiarów ruchu pieszego / pasażerskiego i tranzytowego/ więc w 2006 roku gdy remontowano Podwale G to nie potrafiono wysilic sie w kierunku przebicia nowego tunelu

    • 5 3

    • bo powinno byc odwrotnie (1)

      Samochody na tym odcinku do tunelu a na gorze plac + tramwaje.
      Powstaloby naturalne polaczenie z City Forum i nie trzebaby do tramwaju schodzic i wchodzic...

      • 5 1

      • Tylko zamknij Podwale pod taką budowę... W Łodzi robią podobny patent, sprawdź " trasa W-Z"

        • 0 0

  • (1)

    wystarczyłoby przejście dla pieszych w poziomie drogi

    • 3 4

    • słodkowski durniu juz cie podliczono

      a tu znowi swoje

      • 0 2

  • co to jest city forum? mieszkamy w Polsce czy już nie? (2)

    • 3 3

    • (1)

      Gdańsk nigdy nie był polski.

      • 1 5

      • wolne miasto :)

        • 1 1

  • Brzydactwo (1)

    Nie mam nic przeciwko połączeniu przeszłości z nowoczesnością. Dobrze przemyślane może być czymś wyjątkowym. Ale ta wizualizacja jest po prostu paskudna...

    • 6 3

    • Piękna

      • 0 0

  • a gdzie przeniosą mcdonalda na czas remontu ? (2)

    • 2 3

    • nie ma zarcia w maku

      wali to...

      • 0 1

    • mcdonalda wykurzyć do moskwy

      • 0 0

  • Zadowolony.

    "Gdy w 2016 roku ruszy remont zabytkowego budynku Dworca Głównego w Gdańsku, będzie on zamknięty dla pasażerów nawet przez 15 miesięcy. Dzięki temu odzyska on jednak dawną świetność, dodatkowo powstanie nowy tunel prowadzący z dworca do City Forum."

    15 miesięcy - trochę długi czas. Jednak ma to pomóc temu dworcowi jestem jak najbardziej za. Najlepiej zamknąć, gdzie w środku "na spokojnie" można wszystko zrobić tak jak należy, a nie że otwarte w 50% i remont tak naprawdę byłby niewypałem. Co do niedogodności, bilet od około roku kupuję przez internet i nie ma żadnego z tym problemu.
    Oczywiście znajdzie się multum malkontentów, którzy będą usilnie prowadzić potyczki tutaj na forum z każdym, kto da komentarz nie zgadzający się z nim.
    Mam to gdzieś. Chcemy zmian ? Są zmiany i o to w w tym wszystkim chodzi.

    • 3 4

  • Dlaczego nie można zrobić wszystkiego od razu ? Co kilka lat coś się rozgrzebuje, a to rozwalimy antresolę a to coś się zrobi na peronach, potem znowu coś w hali dworcowej ... PKP to amatorszczyzna jakich mało !!!!

    • 4 2

  • no cóż jeśli naprawdę wszystko bedzie takie piekne to się na to godzę

    15 miesięcy...hmm..może nawet tego nie dożyję ale trudno...

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane