• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec w Sopocie: rozpoczęły się odbiory, ale opóźnienie wzrosło

Piotr Weltrowski
17 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
  • Patrząc na plac budowy naprawdę trudno oczekiwać, że dworzec zostanie oddany do użytku w listopadzie.
  • Chociaż procedury odbiorów już się rozpoczęły, to wciąż nie jest do końca gotowy układ drogowy dworca - tu prace mają się zakończyć do końca listopada.
  • Trwają prace wykończeniowe dotyczące układu komunikacyjnego inwestycji.
  • Na części placów - nie na wszystkich jednak - ułożono już nawierzchnię.
  • Na części placów nawierzchnia dopiero jest układana.
  • Na części placów nawierzchnia dopiero jest układana.
  • Tak nowy dworzec wygląda od strony peronów.
  • Tak nowy dworzec wygląda od strony peronów.


Strażacy rozpoczęli odbiory budynków, które powstały w miejsce dawnego dworca kolejowego w Sopocie. Choć kompleks miał być gotowy w listopadzie, nie wiadomo, czy uda się go otworzyć w grudniu. Zarówno inwestor - Bałtycka Grupa Inwestycyjna - jak i miejscy urzędnicy nabrali w tej sprawie wody w usta.



Sądzisz, że dworzec uda się otworzyć przed świętami?

Jeszcze wiosną zapowiadano, że nowy dworzec gotowy będzie przed sezonem. Szybko jednak okazało się, że ukończenie inwestycji w takim terminie jest nierealne. Ogłoszono więc kolejny termin, który przypadał na drugą połowę września, ale i jego nie udało się dotrzymać. Wtedy pojawiła się informacja, że otwarcie nastąpi w listopadzie.

Właśnie zaczęła się druga połowa miesiąca, a plac budowy budynków wokół nowego dworca wciąż wygląda jak... plac budowy. Kolejne opóźnienie jest więc faktem.

- Jeżeli chodzi o same prace, to większość została ukończona. W dużej mierze zakończyły się też roboty dotyczące układu komunikacyjnego tworzonego w ramach inwestycji. Jego część ogólna jest w zasadzie gotowa, trwa jeszcze układanie nawierzchni na placach - informuje Michał Żabik, kierownik projektu z ramienia BGI. - Rozpoczęły się procedury odbiorów z udziałem straży pożarnej i inspekcji sanitarnej.
W podobnym tonie wypowiada się również miasto, które zaznacza, że po odbiorach ze strony straży pożarnej, zaczną się procedury z udziałem nadzoru budowlanego. Urzędnicy zaznaczają również, iż rozpoczęły się także prace wykończeniowe w lokalach, prowadzone już przez poszczególnych najemców (w budynkach, poza samym dworcem znajdą się m.in. sklepy, powierzchnie biurowe oraz miejska Mediateka).

Wciąż jednak nie znamy terminu otwarcia dworca. Choć nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że ma ono odbyć się przed świętami, to nikt nie chce tego oficjalnie potwierdzić.

- Trudno powiedzieć, jak długo potrwają procedury odbiorów. Nie chcę też przesądzać, jakie będą ich wyniki. Na razie więc nie możemy podać żadnego konkretnego terminu - zarzeka się Michał Żabik.
Wtórują mu urzędnicy, którzy zapowiadają, że termin zostanie ustalony i podany do publicznej wiadomości po zakończeniu odbiorów.

Z czego wynikają opóźnienia?

Oficjalnie jako przyczyny przedłużenia prac podaje się problemy z materiałami, które docierały na plac budowy ze sporym opóźnieniem.

Jedną z przyczyn były problemy przy odtwarzaniu zabytkowej bagażowni. Już po rozebraniu oryginalnego budynku okazało się, że część cegieł nie nadaje się do ponownego użycia. Trzeba było znaleźć materiał o podobnej charakterystyce i właściwościach, a to zajęło sporo czasu.

Z opóźnieniem na plac budowy dotarł również granit, którym wykładano place powstające w ramach inwestycji, a także blacha perforowana, która stanowi zewnętrzną "firankę" na przeszkleniach budynków, które powstały w ramach inwestycji.

Okładzina na budynku dworca od strony torów jest gotowa już od 9 miesięcy.



Partnerstwo publiczno-prywatne

Dworzec i jego otoczenie przebudowywane są w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Koszt inwestycji miał się zamknąć w ok. 100 mln zł. Pieniądze wykłada partner prywatny, czyli Bałtycka Grupa Inwestycyjna. Poza wkładem własnym, posiłkuje się ona kredytami - m.in. 42 mln zł z unijnego funduszu Jessica. Firma spłacać go będzie przez 15 lat.

W przyszłości do obowiązków BGI - w ramach umowy podpisanej z miastem - będzie również należało utrzymanie i zarządzanie całym kompleksem przez czas określony w umowie. Wyjątek - rzecz jasna poza samym budynkiem dworca, który użytkować będzie kolej - stanowić będzie miejska Mediateka, która znajdzie się na piętrze jednego z budynków usługowych.

Sprostowanie

Po publikacji artykułu otrzymaliśmy sprostowanie od urzędników Urzędu Miasta w Sopocie, w którym informują oni, że "nieprawdziwa jest powielana w tekście informacja, jakoby kompleks dworcowy miał być oddany do użytku w listopadzie"
Cała treść sprostowania w pliku PDF

Opinie (168) 3 zablokowane

  • firma z czapki (2)

    buduje to wszystko firma z czapki ze slabymi inzynierami wiec czego sie spodziewac?

    • 24 3

    • mam nadzieję że naliczą kary. Co to za tłumaczenie że czeka się dłużej na materiały? W umowie zapewne nie ma takiej klauzuli.

      • 6 0

    • Megaron

      Najpierw trzeba zapłacić przeterminowane należności, potem materiał przyjedzie na budowę. ;)

      • 1 0

  • Buahaha

    Trojmiasto.pl dajcie jakąś ankiete.
    1. Czy budynek zostanie oddany do użytku przed świętami (Wielkanocnymi)?
    2. Czy budynek zostanie W OGÓLE skończony?
    3. Czy Ukraińcy i Ruskie uciekną z budowy bo im nie płaca lub za mało płacą?

    • 31 2

  • ładnie wyszło

    z lat 90-tych kiedy przyjeżdżałem kolejką na uczelnię pamiętam obskurny 'dworzec' czyli śmierdzący barak z pijaczkami śpiącymi przy kaloryferach.

    • 14 18

  • Dworzec (1)

    Ten kolor podobny do paskudnego ECS.

    • 42 11

    • Sam jesteś paskudny. Pokaż znawco architektury swoje mieszkanie ;]

      • 3 3

  • Podzielam opinię co do "wpasowania się" obiektu w zabudowę Sopotu.

    Jednak wyraźnie chcę zaznaczyć, że reklama* pewnego banku niewiarygodnie dobrze komponuje się z owym budynkiem i resztą Sopotu :)

    I oczywiście równie "dobrze" wyglądała ona na wizualizacjach !

    *oczywiście nie ma ona żadnego wpływu na estetykę.

    Luksus na miarę przyciemniania szyb za pomocą folii, w aucie za ponad milion złotych :)

    • 21 1

  • ale syf

    • 28 3

  • beznadziejny wizerunek, nic a nic nie wpisuje się w przepiękną sopocką zabudowę

    to wygląda jak spod ręki tego samego projektanta co ECS ;)

    gdzie są ci tzw konserwatorzy czy innej maści specjaliści, co jak chcesz lekko zmodyfikować coś w swoim budynku to od razu zakazują, a tutaj na takie coś pozwolili?! wstyd....

    • 53 4

  • ściema

    Co ma cegła do odbudowy kibla wspólnego z resztą budynków, przecież to zwykła ściema!!!! Co nie mogli budować pozostałych budynków??

    • 22 1

  • Tragedia (2)

    Koszmar architektoniczny, ból oczu, serca, a miejski architekt to chyba bierze w łape tyle kasy ze do końca życia i jego 4 pokolenie bedzie spac na forsie.

    W zwykłych blokach nie mozna czasmi wynienić okien, bo nie sa zgodne z ogólną wizją budynku itp , a oni robią to na bezczelnego. Chamstwo dla przyszłych pokoleń . Wyburzyłabym wszystko co powstało z wizją nowoczesności w Sopocie. A budynek ESC, który jest przywoływany tutaj nijak ma sie do tego budynku. ECS jest wpisany e estetyke stoczni i to MA sens.

    KOszmary architektoniczne w Sopocie sa nie doprzyjęcia. Trzeba brać przykład z GDyni, która jest najbardziej spojnym architektonicznie miastem.

    Zyczę spokojnego sniu panu Karnowskiemu, który godzi sie na dewastowanie tak cudnego miasta z podniesionym czołem. Coi ciekawe widac sopocianom tez to sie podoba skoro go znow wybrali

    • 54 9

    • prosze liczyc sie ze slowami

      Nie obrazaj ludzi. Lapownictwo trzeba najpierw udowodnic. Bo jak nie ma sie dowodow i faszywie kogos oskarza, to ma sie sprawe w sadzie o znieslawienie. I sie pozniej buli .... A jaki wstyd....
      Wystarczy, ze zlokalizuja twoj adres IP i juz beda mieli twoje nazwisko.

      • 1 2

    • Masz na myśli see tower jako przykład gdyńskiego klimatu?

      • 3 0

  • najbardziej zniecierpliwieni są graficiarze: Mieli dość i już sprawdzili jakość materiałów od strony torowiska.

    • 25 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane