• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dyskusyjne logo gdańskiej kandydatury

Magdalena Szałachowska
15 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Metropolitalna łódka kultury - to zwycięski logotyp, który będzie promował Gdańsk przynajmniej przez najbliższe 4 lata. Metropolitalna łódka kultury - to zwycięski logotyp, który będzie promował Gdańsk przynajmniej przez najbliższe 4 lata.

Czerwona łódeczka, nad nią słoneczko, a wszystko w dość infantylnej estetyce - tak na pierwszy rzut oka można zinterpretować jedną z wersji logotypu, który będzie promował gdańską kulturę przynajmniej przez najbliższe cztery lata.



Projekt władze Gdańska zaprezentowały wczoraj, podczas uroczystości podpisania porozumienia przez 18 gmin Metropolii Zatoki Gdańskiej, które zobowiązały się wspierać starania Gdańska o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

- Gdy staraliśmy się o organizację Euro 2012 też nie dawano nam żadnych szans- mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Dziś o naszej przewadze świadczy to, że w przeciwieństwie do pozostałych kandydatów nie startujemy sami, ale w kaszubsko-kociewskim układzie metropolitalnym, czyli z całym bogactwem regionu.

W 2016 roku jedno z polskich miast będzie szczyciło się tytułem Europejskiej Stolicy Kultury. Zwycięzcę wybierze polski rząd. W rywalizacji biorą udział m.in. Poznań, Toruń, Wrocław, Lublin i najbardziej zaawansowana w przygotowaniach Łódź, która ma już swoje logo, stronę internetową, operatora i opracowuje wstępne założenia programowe.

Jak podoba ci się logo gdańskiej kandydatury?

Swoje logo od wczoraj ma również Gdańsk. Projekt, spośród 60 nadesłanych prac, wybrało jury złożone ze specjalistów od grafiki i reklamy.

Zdaniem Anny Czekanowicz, z-cy dyrektora biura prezydenta Gdańska ds. kultury, sportu i promocji, głównym kryterium wyboru była wyrazistość artystyczna, a nagrodzona praca nie tylko jest ciekawa kolorystycznie, ale przede wszystkim pobudza wyobraźnię.

- To pieczęć i ukłon w stronę tradycyjnych sztychów - mówi zwyciężczyni konkursu, 36-letnia Monika Krause, rodowita gdańszczanka i absolwentka grafiki na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. - Logo przedstawia kogę, symbole herbu gdańskiego: koronę lub złotą grzywę lwa oraz dwa krzyże. Dzięki żywym kolorom czujemy słoneczną zabawę i radość. Z kolei czarna linia i niebieskie nawiązanie do Unii Europejskiej wprowadza do loga pewną powagę.

Autorka zwycięskiego projektu otrzymała 20 tys. zł. Jej logo jeszcze w tym miesiącu pojawi się m.in. na tworzonej przez miasto stronie internetowej ESK 2016.

Również 20 tys. zł otrzymają twórcy najlepszego programu dla Europejskiej Stolicy Kultury. Konkurs zostanie ogłoszony jeszcze w lipcu.

- Konkurs będzie skierowany do europejskich organizacji pozarządowych - mówi Anna Czekanowicz. - Do pierwszego etapu może zgłosić się każdy. Po miesiącu wyłonimy trzy najciekawsze propozycje, które zostaną nagrodzone finansowo, po to, by ich wykonawcy mieli środki na przygotowanie się do drugiego, trudniejszego etapu. Jesteśmy otwarci na najbardziej odważne wizje, które pomogą podnieść kulturę wysoką w mieście.

Europejska Stolica Kultury będzie mogła sfinansować nawet 60 proc. swoich inwestycji kulturalnych z pieniędzy Unii Europejskiej.

Wydarzenia

Opinie (131)

  • g, z tego, co czytam, to wychodzi na to, ze stylizowane ludziki kojarza Ci sie z wejsciem do pochwy (by the way - jajeczko nie jest w pochwie, chyba powinienes juz to wiedziec :P)... yyy... to cos tu jest nie tak albo ze mna, albo z Toba :)

    • 0 0

  • Jozefa - dziekuje i Tobie :)

    • 0 0

  • logo pracusia jest zbytnio "wytarte"
    takich stylizowanych ludzików, czy rąk coś trzymających pełno jest w necie
    oryginalne z pewnością, jak dla mnie, nie jest
    jest starannie dopracowane, ale z gdańskiem mi sie nie kojarzy
    powtarzam dla mnie to jest schematycznie oddane wejście do pochwy jakich wiele w podręcznikach:-)

    • 0 0

  • Po spożyciu czwartego Żywe -Amber logo zaczyna mi się podobać.
    Zgrabna miseczka a może salaterka, wewnątrz zapewne danziger pudding lub kartofel zalat (nawiązanie do otaczającego nas świata polityki i polityków) a że wszystko zmierza w dobrym kierunku są plusy (ale czemu tylko dwa skoro jest tak dobrze?)
    Nad salaterką oko, czujny wytrzeszcz opatrzności, wszystkowidzące które to za zło karze a za dobro wynagradza (plusami?)
    Gdańsk 2016 wygląda jak reklama czegoś o takowym numerze infolini.
    Reszta się zgadza Europejska Stolica Kultury Metropolia Gdańska (podkreślone żółtą pełną optymizmu kreską). Muszę się napić...cześć

    • 0 0

  • Pracuś

    Nadesłna przez Ciebie praca o wiele bardziej mi się podoba. Najpierw zobaczyłam (ta czwarta jest najlepsza graficznie), potem przeczytałam Twój opis. Zastanawiałam się nad obrazkiem jakieś 5 sekund, a byłabym skłonna zgodzić się z opisem- morze, fale, ludzkie sylwetki. I ciepło, relaks, spokój, łagodność, ład i porządek.
    G..to nie jajeczko w macicy tylko zachodzące słońce! ależ Ty masz myśli..Fe! Brzydki chłopczyk!

    • 0 0

  • nie wiem, skad Ci przyszlo do glowy, ze to moja praca, ale to nie jest moja praca :)

    • 0 0

  • http://www.digart.pl/praca/532646/andrzejki.html

    tak z nudów se oglądam twoje prace
    ten typ "portretu" moja znajoma nazwała trumiennym:-)

    • 0 0

  • jest przecież na starych pieczęciach koga gdańska
    wystarczyłoby te koge przedstawić tak jak na pieczęci
    mamy wtedy morze, handel i potęge starej hanzy w jednym
    tylko, że jak powtarzam nie bardzo wierzę, że wiekszość potrafi odróźnić koge od kajaka
    może być też symbolika odwołująca sie do "kolebki solidarności"
    tylko co to ma wspólnego z kulturą??

    • 0 0

  • znicz nagrobny vel nocnik ze słonecznikiem

    Hmmm, gdyby pani Monika nie wyjaśniła, co poeta miał na myśli, to jako żywo obstawiłbym odpowiedź "znicz nagrobny" lub "nocnik ze słonecznikiem". Tak na marginesie. Kto to jest Anna Czekanowicz? Jakaś artystka? Skąd ona u Adamowicza? W googlu znalazłem, że robiła w Operze, w marketingu czy coś koło tego. Potem przeczytałem gdzieś (chyba w Gazecie albo Bałtyckim) jak opowiadała o przyszłości Opery w Gdańsku. Nie było to optymistyczne. Jeżli Opera to takie dno, to czym może pochwalić się A. Cz., która tam pracowała? Czy to ona będzie przygotowywać Gdańsk do uzyskania tytułu Stolicy kultury? Jeśli tak mają wyglądac przygotowania jak to logo, to daj Boże zdrowie - wieszczę klapę.

    • 0 0

  • a dziekuje, powiem nieskromnie, ze mi tez ;)

    a tak na powaznie: inspiracja bylo morze (co przejawia sie ukladem fal, zreszta niebieskich), logo Gdanska "Gdansk - Morze Mozliwosci" oraz herbem, stad barwa czerwona i czerwony akcent w czesci symbolicznej znaku oraz kultura pojmowana jako wspolzycie jednostek, tworzenie spoleczenstwa, ale takze wydarzen kulturowych i kulturotworczych - stad wylaniajacy sie (a raczej przeistaczajacy sie) z morza ksztalt wchodzacy w ludzka sylwete, a za nim jego powielenie po obu stronach (spoleczenstwo, tlum), ktory wyraza radosc, energie, w najbardziej doslownej interpretacji moze to byc audytorium bijace brawo na stojaco :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane