• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzień bez auta: dla kierowców komunikacja miejska za darmo, SKM za złotówkę

Katarzyna Moritz
21 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W niedzielę auto warto zostawić w garażu
Dlaczego warto jeździć komunikacją miejską? W ciągu godziny średnie drzewo liściaste wytwarza 1200 litrów tlenu. Człowiek zużywa 30 litrów, a samochód 6000 litrów zamienia w spaliny. Dlaczego warto jeździć komunikacją miejską? W ciągu godziny średnie drzewo liściaste wytwarza 1200 litrów tlenu. Człowiek zużywa 30 litrów, a samochód 6000 litrów zamienia w spaliny.

Kierowco, we wtorek zostaw swój samochód pod domem. Zamiast kluczyków do auta weź ze sobą dowód rejestracyjny. Dzięki niemu pojedziesz za darmo albo kupisz tańszy bilet na wszystkie środki komunikacji w Trójmieście.



Czy "dzień bez samochodu" może spopularyzować korzystanie z komunikacji miejskiej?

We wtorek Trójmiasto dołącza się do Europejskiego Dnia bez Samochodu, który w tym roku odbywa się pod hasłem "Nie jeżdżę samochodem do kiosku. Dbam o klimat swojego miasta".

Tego dnia każdy kierowca może jeździć za darmo tramwajami, autobusami i trolejbusami. Nie musi szukać kiosku z biletami, a kontrolerom w autobusach, tramwajach pokaże po prostu dowód rejestracyjny swojego pojazdu. Uwaga: za darmo mogą jeździć zarówno właściciele, jak i współwłaściciele aut osobowych.

Z SKM jest nieco inaczej, ale kierowcy też nie muszą znać cen biletów. Na trasie Gdańsk – Wejherowo, niezależnie od liczby przystanków, za bilet zapłacą 1 złotówkę. Przy jego kupnie będą musieli tylko poprosić w kasie o bilet specjalny. Dostaną go po okazaniu ważnego dowodu rejestracyjnego.

A co w przypadku gdy samochód jest zarejestrowany na firmę? Wystarczy zabrać z pracy oświadczenie, że jesteśmy pracownikami lub właścicielami firmy, która figuruje w dowodzie rejestracyjnym. Ten przepis obowiązuje jednak tylko w SKM.

W Gdyni uruchomiona zostanie czasowa linia pospieszna Y. Będzie to najszybsze połączenie z Dąbrowy i Karwin do centrum miasta. Autobusy będą ruszać z przystanku przy ul. Miętowej. Autobusy będą jeździć ulicami Chwaszczyńską i Wielkopolską w kierunku Drogi Gdyńskiej. Będą się zatrzymywały na Śląskiej, 10 Lutego, Władysława IV, zawrócą przy Urzędzie Miejskim. Przejazd tą trasą nie powinien trwać dłużej niż 50 min.

We wtorek otwarty zostanie pierwszy w Gdańsku kontrapas rowerowy, po którym rowerzyści będą mogli poruszać się "pod prąd". Zostanie wydzielony na jednokierunkowym odcinku ulicy Ogarnej. Trasa ta stanowi naturalne przedłużenie ścieżki rowerowej ze Stogów.

Idea dnia bez samochodu zrodziła się w 1998 roku we Francji. W naszym kraju organizowany jest on od 2002 roku. Choć u nas dzień ten głównie promuje tzw. działania pozytywne, to w Europie podchodzą do tego bardziej radykalnie.

Niemcy oklejają samochody nalepkami, wskazującymi ilość spalin, które produkują. Te, które zanieczyszczają najwięcej, nie mogą wjeżdżać do centrów dużych miast pod karą kilkudziesięciu euro. Londyn równolegle wprowadził szybkie autobusy i opłaty za wjazd samochodem do centrum. Francuzi przestawili się na jazdę tramwajami — projektowanymi osobno dla każdego miasta, aby wyglądem przyciągnąć ludzi poruszających się wcześniej dobrymi samochodami.

Argumentów za tym aby choć raz w roku przesiąść się do komunikacji miejskiej jest sporo. Tylko w Gdańsku w zeszłym roku liczba aut wzrosła o blisko 7 proc. czyli o 17 tys. pojazdów.

Badania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) alarmują, że samochody to jedna z głównych przyczyn pogarszania się jakości życia w miastach. Przeciętny Europejczyk żyje o 9 miesięcy krócej, niż mógłby. Według WHO w Polsce w wypadkach ginie 8 tys. osób rocznie, a 20 tys. zostaje inwalidami.

Opinie (399) ponad 10 zablokowanych

  • co za bezplan! (3)

    samochodem śmigam obwodnicą i jestem w 20 minut w pracy i jutro mam dać się namowić na to, żeby do pracy jechać w ścisku około 1,5 godziny w jedną stronę!? to wykluczone! co za idiotyczny pomysł! To tak samo beznadziejne jak gaszenie na godzinę świateł w mieście - że niby skutkuje to mniejszą ilościa CO2... ciekawe czy są jeszcze ludzie którzy w to wierzą?

    • 21 6

    • No dokładnie i jeszcze Renomiarze mogą pobić (2)

      .

      • 6 0

      • (1)

        Tak się oburzasz jakby ktoś Cię zmuszał do tego. masz wolny wybór...

        • 2 1

        • Do czasu

          Za chwilę eko-polit-poprawna banda wymyśli, że to obowiązkowe. Tak jak z żarówkami. Najpierw propaganda pseudoenergooszczędności, a teraz żarówy Edisona do kosza :(

          • 4 3

  • a ja nie dam sie namówić dopóki śmierdziuchy nie zaczniecie się kąpać i antyperspirantów stosować (2)

    ludzie, myjcie się cześciej bo to zgroza jak część z was śmierdzi.

    • 17 3

    • Stosują ludzie antyperspiranty.. zamiast... po sweterkach jadąc sprayem... (1)

      I to mnie motywuje do powrotu do samochodu. Chamstwo, śmierdzące dupska, spocone ciała, odory czosnkowe, menele i pijaki na pokładzie w i przystankach. Przesiadki i jazda komunikacją miejską w weekendy w Trójmieście to strata czasu.

      A może ograniczyć przejazdy moherom? 2 przystanki po osiedlu jadą, przepychanie do siedzącego, na siedzeniach siatki z padliną mokrą. Coś jest w "babciach autobusowych" w nonsensopedii...

      • 3 1

      • i drą japy bo wszystko przygłuche albo ze starości albo od "jak oni śpiewają"

        nie idzie z plebsem jeździć
        choćby człowiek się wił i płakał
        no nie idzie

        • 0 1

  • A może WHO wie, ile dłużej zyłby przeciętny gdańszczanin...

    ...gdyby miastem rządzili mądrzejsi ludzie.

    • 16 0

  • całkiem niezły pomysł
    a dla tych co nie luba stać w korkach, niech naucza sie matematyki.
    autobu w zalezności od wielkości pomieści ok 50 osób co róna się 50 aut mniej na drodach.
    rachunek jest prosty.
    im mniej samochodów tym mnijsze będa korki

    • 2 1

  • Nie ma nic za darmo.

    • 2 0

  • A kto za to płaci? No bo firma transportowa musi kasę dostać, nie ma zmiłuj.

    Zatem miasto dopłaca. Ale miasto nie wytwarza niczego, więc nie posiada swoich pieniędzy. Miasto łapami swoich urzędasów ograbia nas mieszkańców. Zatem MY zapłacimy za brewerie "miasta". Po prostu podrożały już niedawno bilety oraz woda, teraz skroją nas na innym produkcie. Cieszmy się frajerzy, że mamy Ludzkich Panów.

    • 4 0

  • A ja mam następujący pomysł na zmniejszenie korków: egzekwować przepisy dotyczące parkowania. Zauważcie, że chodzi tylko o egzekwowanie już obowiązujących przepisów i nic więcej.

    Kilka mandatów każdy po 200zł -> przesiadka na autobus -> mniej samochodów w centrum -> szybsze autobusy.

    To naprawdę jest tak proste.

    • 4 1

  • Kierowcy znowu górą.

    Ci, co nie korzystają z samochodów na co dzień zostaną stłoczeni w i tak ciasnych autobusach i tramwajach. Dla nich nie będzie Dnia "darmowego" lub "ulgowego".

    • 5 1

  • A drechy z Renomy poradzą sobie czy pobiją tych kierówców??

    Bo bilecik w sumie nie ten im pokażą

    • 4 2

  • (1)

    też pojadę raz na rok można sobie darować jazdę autem:)

    • 4 3

    • możesz częściej - twoja wola

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane