• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziewięciu chętnych do budowy przystanków PKM w Gdyni

Michał Brancewicz
15 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Przystanek PKM Karwiny zlokalizowany zostanie na łuku, co będzie wymagało dużej ingerencji w układ torowy.
  • Tak będzie wyglądał przystanek PKM Stadion

Poznaliśmy wykonawców, którzy powalczą o kontrakt na budowę dwóch gdyńskich przystanków na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Realizacja ma ruszyć jeszcze w tym roku i potrwać najpóźniej do października 2017 roku.



Czy korzystałeś już z PKM-ki?

Przetarg na budowę przystanków PKM Karwiny i PKM Stadion został ogłoszony pod koniec zeszłego roku. Postępowanie prowadzone jest dwuetapowo, co oznacza, że zainteresowane firmy najpierw deklarują chęć wzięcia w nim udziału, a po pozytywnej weryfikacji ich potencjału proszone są o złożenie konkretnej oferty.

Początkowo te firmy mieliśmy poznać już 1 lutego, ale termin został przesunięty o dwa tygodnie, a później jeszcze niemal o miesiąc.

Koperty z wnioskami o dopuszczenie do przetargu otwarto 14 marca. Złożyło je dziewięć podmiotów (lista na końcu tekstu). Jest wśród nich konsorcjum na czele z Budimeksem, który wybudował cała linię PKM oraz nowe perony na stacji w Osowej.

Teraz komisja przetargowa zweryfikuje wnioski i wybrane firmy (mogą to być wszystkie) poprosi o złożenie konkretnych ofert, zawierających cenę i termin realizacji. Według szacunków budowa pochłonie ok. 33 mln zł (4,5 mln zł dołoży Gdynia). Oczywiście zarówno termin, jak i kwotę poznamy dopiero po rozstrzygnięciu przetargu.

Kiedy należy spodziewać się wyboru?

- Wyłonienie generalnego wykonawcy i rozpoczęcie budowy planowane jest w tym roku, tak aby gdyńskie przystanki gotowe były - zgodnie z zapisami w przetargu - najpóźniej do końca października 2017 roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM
Miesiąc temu rzecznik zapowiadał, że prace ruszą jeszcze w pierwszym półroczu 2016. Mało precyzyjne określenie terminu sugeruje, że może się on przesunąć. Byłoby to inwestorowi na rękę, bowiem PKM wciąż nie może porozumieć się z PLK w sprawie sfinansowania prac torowych.

Zmiany na torach

Szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach. Z racji tego, że znajduje się on na łuku konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł. Według PKM ta część inwestycji powinna być sfinansowana przez PLK, gdyż przystanki powstaną wzdłuż zarządzanej przez tę spółkę linii 201. Jednak po zmianach w zarządzie krajowej spółki decyzje w tej sprawie pozostały w zawieszeniu.

- My nie mamy na to środków. Chcemy uświadomić Polskim Liniom Kolejowym, że ta część inwestycji musi być przez nich sfinansowana, bo skorzystają z niej wszyscy użytkownicy linii - mówi Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, odpowiedzialny za cały projekt PKM. - Dlatego w piątek wiceprezes PKM był na spotkaniu w PLK, a ja spotykam się w środę z wiceministrem Piotrem Stommą odpowiedzialnym za sprawy kolejowe. Liczymy, ze uda się zmiękczyć postawę kolejarzy.
Firmy i konsorcja startujące w przetargu:
1. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor
2. Trakcja PRKiI
3. Konsorcjum firm: Poltores, Construcciones Rabau, Rover Alcisa
4. Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones
5. Konsorcjum firm: Betonox Construcion Sopot, Zakład Automatyki i Telekomunikacji
6. Konsorcjum firm: Budimex, Farrovial Agroman
7. Konsorcjum firm: Firma Budowlano-Drogowa MTM, Usługowo-Handlowe Rajbud
8. Konsorcjum firm: Dekpol, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe
9. Konsorcjum firm: NDI S.A, NDI sp. z o.o.

Miejsca

Opinie (212) 1 zablokowana

  • Powinni zrobić normalną skmkę do Pruszcza gd, a nie ze na dworcu trzeba sie przesiadac.. (2)

    bo ktos nie doinformowany jezdzac np na orunie, czy do pruszcza musi wysiasc w Głownym. a jak tego nie wie pojedzie na Gd Środmiescie i potem nie ma jak sie przesiasc.. co dla mnie jest nie logiczne..

    • 7 0

    • "Nie doinformować" to można dziecko. (1)

      Jak ktoś ma kilkanaście lat, sam powinien szukać informacji.

      • 0 6

      • za kazdym razem jak gdzies jedziesz komunikacja, o ile jezdzisz. pytasz sie kogos jak tam dojechac itp??
        przykladowo, chcesz jechac z wrzeszcza na targ sienny, na autobusie jest napisane targ sienny, to pytasz w tedy ludzi albo sprawdzac zawęźle czy nie ma czasem jakiejs przesiadki? bo napisane jest że jedzie na targ sienny, co na logike idzie ze tam dojedziesz.. to sobie wyobraz ze okazuje sie ze na ktorymś z przystanków musisz wysiasc i sie przesiasc na inny przystanek i inny nr autobusu... Bo tak wlasnie jest z SKMką, wsiadasz we Wrzeszcu napisane jest że jedzie do Tczewa, a okazuje sie ze wysiadasz na srodmiesciu a przesiadke ominąłęś, ja tu mówie o zwykłej korekcie która nie powinna utrudniać życia... pozatym pani przy kasie gdy ja pytałem jak kupowałem bilet do Pruszcza , nic mi nie mowila o ewentualnej przesiadce... na szczescie sam sie zorientowałęm, ale wiem że taka sytuacja potrafi wprowadzic l;udzi w blad... i nie jestem nastolatkiem, tylko dojrzalem facetem Panie licznik

        • 4 0

  • jak widać absurd w postaci położenia tych przystanków nie zostanie zmieniony.,. ale co tam jacyś mieszkańcy...

    • 2 0

  • Jezeli platnikiem ma byc Gdynia to chetnych raczej wielu nie bedzie. szczurasy potopily juz niektorych przy realizacji szczurodromu w Kosakowie

    • 6 3

  • koscierzyna - gdanks

    gdyby otworzyli bezposrednie połączenie koscierzyna - gdańsk odrazu bym im frekwencja wzrosła

    • 4 1

  • Gdynia sweg czasu postawiła na awiację a nie na kolej (1)

    • 23 3

    • Samolotem z Gdyni do Gdańska !

      • 5 0

  • PKM do KOSAKOWA

    DECYDENCI od siedmiu boleści. Kiedy ruszy PKM do Kosakowa. Ołuże, Oksywie, Górny taras z Kosakowem-tam mieszka kilkadziesiąt tysięcy ludzi. Wyjdźcie za opłotki METROPOLII Gdańsk i zobaczcie, że tam też mieszkają ludzie, którzy by też chcieli w normalnych warunkach dojeżdżać do pracy, do METROPOLII.

    • 11 1

  • glownym powodem mial byc dojazd na lotnisko

    ale co tam zawsze znajdzie sie jakas maruda

    • 5 1

  • Ja sie śmiałem jak otwierali pkm w gdańsku... (1)

    Co głupi lud cisnął się w kolejkach (tłumy) żeby przejechać się pierwszym kursem.... Ja też się przejechałem ale 1-2 tygodnie póżniej, i nie stałem ściśnięty w kolejce przez ludzi któryzy byli by tak upchani że zasłaniali by mi obraż i nie dali spokojnie przejechać... Ja jestem mądry, nie głupi jak stado antylop...Bądż jak ja :-)

    • 2 5

    • co glupki pokroju antylopy i kodu daja mi antylajka? ci ktorzy jechali w tamtej kolejce?

      • 1 0

  • Gdynia Mały Kack (1)

    Patrząc na mapę to między Karwinami i Stadionem są dwie dzielnice Mały Kack i Witomino, które mogłyby korzystać z PKM. Tymczasem robi się dziwoląg w postaci Gdynia Stadion, z którego nikt nie będzie korzystał bo i po co..

    Bez sensu to planowanie stacji w Gdyni - przecież gołym okiem widać, że są od czapy...

    • 11 0

    • Gdynia Stadion? OK, ale przy Małokackiej.

      Węzeł przesiadkowy dla Witomina i Małego Kacka. Byłaby okazja do przebudowy wiaduktu, który jest zbyt niski dla autobusów zasilanych CNG, podnośników koszowych i drabin pożarniczych. Kibice też by się ucieszyli.
      A dla Riviery i WSAiB są przecież plany drugiego peronu na Wzgórzu św. Maksymiliana.

      • 6 0

  • Bardzo zła lokalizacja

    O ile można się zgodzić że położenia przystanku Karwiny jest sensowne w tym miejscu, to STADION jest bez sensu. Przystanek w tym miejscu to niewypał, dobre lokalizacje to na wysokości centrum handlowego Riviera oraz w Małym Kacku między kościołem Chrystusa Króla a wiaduktem na ul .Łowickiej. Ale przy CH Riviera tory są za bardzo oddalone od siebie i przedzielone dalekobieżnymi co utrudni i podroży realizację

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane