• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś oficjalnie rusza budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
1 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 15:30 (1 lipca 2013)

Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Port Lotniczy.


Przy gdańskim lotnisku w poniedziałek został wmurowany kamień węgielny pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To symboliczne rozpoczęcie prac przy 18-kilometrowej linii kolejowej, bowiem maszyny na placu budowy pojawiły się na początku czerwca.



Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny. Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny.
Aktualizacja godz. 15:30 Zapraszamy do obejrzenia relacji video z tego wydarzenia.

O godz. 11 w poniedziałek odbędzie się podpisanie aktu erekcyjnego oraz symboliczne wmurowanie go i przykrycie "szyną węgielną" pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - 18-kilometrowej linii, która dwoma torami połączy Wrzeszcz z Osową. Akt erekcyjny zostanie wmurowany w fundament jednego z filarów podpierających projektowaną, 900-metrową estakadę i stację PKM Gdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska.

Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządu województwa - PKM SA. Natomiast wykonawcą polsko-hiszpańskie konsorcjum firm: Budimex (lider) i Ferrovial (partner), które zobowiązało się wybudować linię do lata 2015 r. za kwotę 716 mln zł.

W uroczystości mają wziąć udział przedstawiciele władz województwa pomorskiego, członkowie rządu, parlamentarzyści, prezydenci miast i samorządowcy z gmin objętych projektem PKM. Pojawią się też reprezentanci urzędów, instytucji i firm zaangażowanych w projekt. Poniedziałkowe wydarzenie będzie miało jednak wyłącznie charakter symboliczny, bowiem prace związane z budową kolei ruszyły na początku czerwca tego roku.

Na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w świetle której pobiegnie Pomorska Kolej Metropolitalna znajduje się 14 obiektów mostowych częściowo zniszczonych działaniami wojennymi z 1945 r. Część tych obiektów została już rozebrana, a najbardziej rozpoznawalny obiekt - Most Weisera Dawidka - został zburzony. Wszystkie obiekty na dobre mają zniknąć do końca sierpnia.

Tak będziemy podróżować Pomorską Koleją Metropolitalną.

Ruszyły także prace ziemne. - Duża część nasypów na Strzyży została już rozebrana. Ogromne prace ziemne prowadzone są też przy ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstanie przystanek Brętowo i przy ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska w okolicach planowanego przystanku Matarnia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Nieopodal pętli tramwajowej na gdańskiej Strzyży stanęła już potężna palownica. W najbliższych dniach mieszkańcy Strzyży będą mogli - oczywiście z bezpiecznej odległości i zza ogrodzenia - obserwować, jak wygląda palowanie pod powstającymi w tym miejscu estakadą i przystankiem.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej prowadzona będzie równocześnie na całej linii. - Wyjątkiem będzie budowa wiaduktów na sąsiadujących z sobą ulicach, które będą wówczas dla siebie naturalnymi objazdami, chodzi tu głównie o al. Grunwaldzką, ul. Wita Stwosza i ul. Polanki - tłumaczy Konopacki.

Bitwa o Most Weisera Dawidka.

Wykonawca znalazł dla siebie miejsce. Biuro budowy znajduje się przy ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska, czyli mniej więcej w tym samym miejscu, gdzie znajdowały się pomieszczenia Budimexu podczas budowy Terminala T2 na lotnisku.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (162) 8 zablokowanych

  • Ale jaja Budimex budował terminal na lotnisku, ten sam Budimex buduje PKM, a nie wiedzieli, że projektując kładkę PKM wbiją (1)

    się prosto na słup tego terminala!
    Ach ci dzisiejsi inżynierowie!

    "...gdzie znajdowały się pomieszczenia Budimexu podczas budowy Terminala T2 na lotnisku. ..."

    • 11 2

    • Tak gamoniu, jak slusznie piszesz budowal, a nie projektowal ...

      • 0 0

  • Fajne dane ktos podał: (25)

    koszt 13 km PKM - ponad 700 milionów złotych.
    Koszt modernizacji ponad 300 km linii z Gdyni do Warszawy - 2 miliardy. To może porażać, skąd takie wysokie koszty PKM, może szyny będą złocone?

    • 59 99

    • Tyle, że:

      a) tam nie trzeba kupować było działek
      b) burzyć budynków
      c) poprawiać infrastruktury sanitarnej i kabli na trasie
      d) budować nowych stacji
      e) modernizacja nasypów jest tańsza od ich budowy od zera w wypadku używanej linii
      f) kupować składów

      Samo kładzenie nowych torów to jest niewielki wycinek całej inwestycji a nie jej główny element.

      • 0 0

    • logiczne (9)

      tylko na trasie do warszawy nic nie trzeba bylo burzyc a tu sporo i to kosztuje

      • 30 7

      • (2)

        Mylisz się. Burzenie wraz z utylizacją dużo kosztuje i jest przeszkodą wielu inwestycji.

        • 13 4

        • (1)

          Przeszkodą w budowie to jest biurokracja i Polska mentalność. Spuścizna po komunie.

          • 13 4

          • Komunistyczna biurokracja w porównaniu z unijną to jak katarek przy dżumie.

            • 6 1

      • Chyba nie tylko o burzenie chodzi

        ale też o budowę peronów?

        • 6 0

      • Burzenie mało kosztuje, więcej sama budowa (4)

        W TV pokazują jak na trasie z Gdyni do Warszawy buduje się nowe wiadukty, wzmacnia nasypy itd. A PKM będzie wozić powietrze...

        • 14 44

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

        • PKM będzie jeździć sporo ludzi - zobaczysz! (1)

          powietrzem to chyba ty jesteś i do tego mega marudnym. Ja do pracy będę mieć dzięki PKM 2 przystanki, więc auto zostawię pod blokiem.

          • 33 7

          • Małe sprostowanie Twoje wnuki będą miały 2 przystanki do pracy.

            • 10 18

        • Powietrze to będziesz wozić na lotnisko ty złotówo.

          • 48 4

    • (1)

      Na promocje i pensje prezesa i jego ludzi. Myslicie ze oni zarabiaja srednia krajowa??? :)

      • 2 7

      • zostań sobie takim prezesem i ciekawe, czy zadowoliłbyś się średnią krajową

        • 4 0

    • Nie, szyny nie będą złocone.. Ale porównywanie modernizacji E65 do budowy nowej nowoczesnej linii wraz z systemem sterowania, włączonym w system Tristar, infrastrukturą przystanków spełniającą wszystkie wymogi bezpieczeństwa, przystosowaną dla osób niepełnosprawnych itd itp. hmm to jak porównywać liczydła z laptopem?

      • 12 1

    • to zabawne, tylko 2 miliardy złotych?

      gdyby koszt modernizacji linii Gdańsk - Warszawa wyniósł 2 miliardy złotych to bylibyśmy mistrzami świata. Niestety jest on NIECO wyższy...

      • 15 1

    • Nieprzytomny

      Ty, przytomny - nieprzytomny, proponuję zapoznać się z definicją słowa modernizacja i definicją słowa budowa. Po zapoznaniu się może się zorientujesz skąd taka różnica.

      • 11 1

    • Modernizacja Warszawa-3miasto to duużo więcej niż 2 mld.

      Nie chce mi się szukać ale strzelam że to ok 10 mld. Jeden LCS kosztuje w granicach 2mld.
      Zobacz też ceną za np. obwodnicę południową - tyle to kosztuje.

      • 16 1

    • Szyny będą pozłacane, a na stacjach zamontują złote pisuary (1)

      Na 100 procent.

      • 9 24

      • Niech zamontują jakiekolwiek pisuary to będzie dobrze. Windy-pindy, bajery-rowery a w XXI wieku wysikać się nie ma gdzie. :/

        • 25 2

    • Przytomny, pomyliłeś się - (1)

      PKM będzie kosztować ponad 1 miliard złotych, czyli tyle ile 150km linii kolejowej z Warszawy do Gdańska. Tak się robi kasę w naszym kraju!

      • 8 19

      • Nie ściemniaj !!

        Proszę podać źródło informacji, że linia Wwa-Gdynia będzie kosztować 2mld zł.
        Sam odcinek Pruszcz Gd. - Gdynia kosztuje 1mld zł

        • 22 0

    • Mijasz sie z prawdą

      Czy Ty jesteś nienormalny !!!
      Koszt modernizacji linii W-wa - Gdynia to ok 10mld zł.
      Linia PKM to 18 km, a nie 13.

      • 20 1

    • "Dziś oficjalnie rusza budowa Kolei Metropolitalnej"

      A ja dziś oficjalnie właśnie wstałam z łóżka.

      • 11 8

    • Radzę poczytać artykuł na tym portalu pt.:

      "Problemy w kursowaniu kolejek SKM". I wszystko jasne w sprawie PKM.

      • 4 3

    • To zrób sam

      za niższą kwotę!!! Nikt nie bronił. Było przystąpić do przetargu, pieniaczu!

      • 41 9

  • W 1951 r. byli dumni z SKM dziś... (15)

    Oby za kilkadziesiąt lat PKM nie funkcjonowała tak jak dziś SKM.

    • 90 72

    • nie mylmy pojęć (4)

      skm to komuna !!!!!!!!!!!!!PKM to coś całkiem nowego.

      • 3 7

      • bez przesady. Kolej to kolej. (3)

        Póki co PKM i ZTM daje ciała w kwestii domknięcia linii tramwajowej z tzw. Moreny na Wrzeszcz / Oliwę. Zbudowano Słowackiego, buduje się PKM i tramwaj, tyle tylko, że moim zdaniem zakończenie linii tramwajowej tak jak w Brętowie to słaby pomysł.

        Kto może z moreny jeździć? Np. studenci:
        1. W tramwaj do Brętowa
        2. W PKM do Strzyży
        3. W tramwaj na uniwerek.

        W tym wypadku wielu zdecyduje, że jednak bez samochodu nie da rady, a więc niestety wcale nie będzie tak lepiej. Dwie przesiadki to za dużo.

        Choć ogólnie jestem zwolennikiem budowy tej linii. Cieszę się, że powstaje.

        • 2 2

        • Chciałbyś aby z Moreny na dół zjeżdżał tramwaj?

          Po pierwsze musiałby być to tramwaj z zębatą, bo zwykły nie da rady. Po drugie czemu nie wsiąść w PKM od razu na Morenie? Po co zjeżdżać tramwajem kawałek dalej tylko po to by dalej jechać PKM?

          • 0 0

        • dlatego powinien powstać łącznik Strzyża - Przymorze-Uniwersytet (1)

          szkoda, że nikt o tym nie pomyślał wcześniej

          • 1 1

          • No ale przesiadasz się na Strzyży na tramwaj i jesteś raz dwa.

            • 0 0

    • Jak będzie nie zelektryfikowana..

      ... to paradoksalnie może funkcjonować lepiej... tylko czy o to chodzi? :)

      • 0 0

    • wyobraź sobie Trójmiasto bez SKM-ki (2)

      • 29 0

      • ni umim (1)

        • 5 1

        • Tryskasz dow c***m.

          • 0 0

    • Miło popatrzeć na podrygujących wódarzy a tu śmieci góra pod domem..

      Kupa nikomu niepotrzebnej roboty.

      • 1 1

    • Oby za kilkadziesiat lat polozyli podklady kolejowe i fundamenty wiaduktów

      .

      • 1 2

    • Na tej linii powinna jeździć lokomotywa opalana węglem. (2)

      Wówczas ta kolej mogłaby być rentowna. To tak na wzór kolejki bieszczadzkiej. Inaczej finansowa klapa.

      • 14 26

      • Ile ogarnietości mają ludzie budujący elektrownie atomową nie mając uranu a ile maają ogarniętości ludzie budujący ciuchcię na węgiel mając węgiel??

        • 3 8

      • twój tok myślenia

        to klapa...

        • 22 6

    • Oby za kilkadziesiat lat bylo mniej takich marudnych ludzi jak teraz

      • 80 19

  • Gdańsk - stolica kaszub, dobry dowcip :)

    • 3 0

  • Scieżka Rowerowa (9)

    Ścieżka rowerowa wykorzystująca pas techniczny jest strzałem w 10. Świetny pomysł. Bedzie łatwo i bezpiecznie wyjechać z miasta.

    • 141 16

    • znalazłem też na tej stronie informacje o ścieżce rowerowej z Kolbud do Gdańska. (2)

      informacja sprzed roku lub dwóch lat o tym, że ma być gotowa w 2013r. Czy ktoś widział tę ścieżkę?

      • 2 3

      • (1)

        ścieżka istnieje w Kowalach, do mostu nad obwodnicą, później się urywa i startuje w Bąkowie aż do Łapina z odnogami, np. w Lublewie można pojechać rowerem do Straszyna

        • 0 0

        • dzienks

          • 0 0

    • Pisało o tym trójmiasto.pl

      Pisało o tym trójmiasto.pl
      trojmiasto.pl/wiadomosci/Co-moze-powstac-wzdluz-Kolei-Metropolitalnej-n61288.html

      • 0 0

    • ok, znalazłem. (1)

      ...na stronie zawiercie.naszemiasto.pl

      zawiercie.naszemiasto.pl/artykul/1307595,pkm-dla-rowerzystow-wzdluz-calej-linii-moze-powstac-trasa,id,t.html

      • 2 0

      • Ale przecież nie powstanie

        To był by strzał w dziesiątkę, ale nie będzie ścieżki. Nie kłąmcie - bo potem będzie zawód.

        • 8 3

    • podałbyś źródło tej informacji?

      • 6 1

    • Jaka ścieżka ?

      Nic takiego nie będzie

      • 13 12

    • Ścieżka Rowerowa

      I łatwo dojechać na Morene i Jasień lub do Kiełpinka.

      • 20 7

  • adamowicz idz sobie.

    • 1 1

  • Wszystko to, za pieniądze niemieckiego podatnika. Spłacają przeszłość powoli. (2)

    Więc choć nie plujcie na Niemców.

    • 3 5

    • tak to tylko wygląda a póżniej się okarze że w pociągach będzie pisać wszystko po niemiecku.

      • 1 1

    • ruskie też tak gadali

      że ciągle nas wspomagali, mojemu dziadkowi do dziś za parę lat ciężkiej pracy nie zapłacili więc kto komu jest winny?o zrabowanym mieniu nie wspomnę.

      • 1 1

  • jak widze te głupie ryje na krzesełkach część cwaniaków i złodzieji część głupków

    to się aż człowiekowi dziwnie robi.a te pokazy to rozumiem że to byli wolontariusze.

    • 1 1

  • Komunikacja miejska w Trójmieście to syf. Przekonałam się na własnej skórze (1)

    Od lat jeździłam tylko autem. Propaganda komunikacji miejskiej, ekologii i czysta ciekawość skłoniły mnie w końcu by spróbować jak to jest jeździć komunikacją miejską (podobno szybciej, bez korków itd.).

    No i spróbowałam: pierwszego dnia wracałam z Gdyni Głównej, przed Orłowem kazali nam wysiąść i czekałam 30 minut aż przyjadą autobusy zastępcze (podobno tory podmyło kawałek dalej. Dziwne, lekki deszczyk i SKM już nie działa ???!!!).
    Następnego dnia rano jechałam na koniec Gdańska Głównego tramwajem. Na przystanku Dworzec Główny PKP - zrobił się korek z tramwajów, bo tramwaj starego typu się popsuł i 20 minut stałam w zamkniętym tramwaju. Spóźniłam się na ważne spotkanie.

    Tydzień wcześniej jechałam do znajomych w Gdańsku-Osowie, od razu po pracy. W godzinach szczytu stałam 20 minut na przystanku pełnym ludzi, bo jakiś autobus chyba wypadł z kursu. (byłam zdziwiona, że po tylu latach nadal autobusy do Osowy mogą jeździć z tak słabą częstotliwością). Zostałam u znajomych do następnego dnia i chciałam wrócić autobusem 179, który odjeżdża z przystanku niedaleko ich domu. Okazało się, że w soboty ten autobus jeździ raptem kilka razy dziennie. Zmuszona byłam iść dość daleko na przystanek przy ulicy Kielnieńskiej czy Chwaszczyńskiej (w każdym razie prowadzącej do Chwaszczyna lub Oliwy).

    Reasumując, to był ostatni raz kiedy korzystam z komunikacji miejskiej. I choćby zamontowali jeszcze więcej telewizorków i kamer, gadających zapowiedzi przystanków, to dopóki to nie będzie działać jak należy i jeździć często i na czas, to ja będę jeździć moją "puszką" ile się da.

    • 8 6

    • Niesamowite.A ja jeżdżę od 30 lat i spotkało mnie takie coś kilka razy.

      Może jakieś fatum jest nad tobą.

      • 0 1

  • Budowa dopiero rusza a Zarząd i Rada Nadzorcza pensje biorą od dwóch lat. (5)

    Budowa dopiero rusza a Zarząd i Rada Nadzorcza pensje biorą od dwóch lat. I jeszcze 2 lata będą brali zanim ruszy pierwszy pociąg. czyli jakieś 48 m-cy razy 70 tyś.
    plus administracja lekko 5 mln PLN. Z jakiej kasy te polityczne posadki??? A był konkurs na stanowiska ???
    nie pamietam.

    • 32 13

    • Zarząd i Rada Nadzorcza muszą być z PO, bo inaczej inwestycja by się nie zrealizowała.

      • 0 0

    • co takiego jest ta spółka Spółka Samorządowa ?

      Nieudolność/brak kwalifikacji etatowych pracowników "Ratusza- czyli Retusza" jest delegowana do ścisle z nią współpracującą spółką wewnętrzną tzw samorządową.
      Jesli urzędnicy niechca nie mogą czegos zrobić w ramach ich obowiązków dostaja dodatkową kase i pracują w nowym podmiocie. Jest to czyste delegowane przypisanych urzędnikom obowiązków swoim znajomym w nowej spółce za dodatkową kasę. Ci etatowi urzędnicy i tak biorą chałtury i pracują na rzecz Spółki Samorządowej czyli robia to co do nich należy, ale na boczku. Całą syf papierowy zawsze zejdzie na Wykonawcę- głębokie współczuciao by sie nie wy...lił na tej inwestycji. Nie uczestniczą tylko wobiadkach,prezentacjach i w mediach. Duzo by pisać,ale szkoda miejsca i czasu. A Rada Nadzorcza, cóż nadzoruje comiesięczne przelewy na swoje konta z łaską Adamowicza dla swoich bliskich. Szczegóły dla zainteresowanych są do sprawdzenia
      . Podsumowania: wałek na wałku dla 16 km dodatkowych szerszych szyn tramwajowaych za kilkaset milionów. To nie jest United Railways i XIX wiek kolej wschód- zachód, a zaledwie taki trochę inny tramwaj.

      • 2 4

    • BO, jak wiadomo, wszelkie wielkie inwestycje robią się same, wystarczy zadekretować, i się zrobi.

      • 5 1

    • a projekt techniczny sam się zrobił?

      a przygotowanie inwestycji w Polsce samo się dzieje? Studium wykonalności, projekt techniczny, przygotowanie i przeprowadzenie przetargu? Zwłaszcza w obecnych czasach? Bardziej kosztowne są tzw. "oszczędności", które potem wyłażą w autostradach i liniach kolejowych. A potemk lament: szukajmy winnych, jak można było do tego dopuścić?

      • 9 2

    • za teatr szekspirowski, ECS i inne też i to OGROMNE! i co z tego jak na kombinatorów nie ma mocnych

      • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane