• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś oficjalnie rusza budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
1 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 15:30 (1 lipca 2013)

Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Port Lotniczy.


Przy gdańskim lotnisku w poniedziałek został wmurowany kamień węgielny pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To symboliczne rozpoczęcie prac przy 18-kilometrowej linii kolejowej, bowiem maszyny na placu budowy pojawiły się na początku czerwca.



Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny. Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny.
Aktualizacja godz. 15:30 Zapraszamy do obejrzenia relacji video z tego wydarzenia.

O godz. 11 w poniedziałek odbędzie się podpisanie aktu erekcyjnego oraz symboliczne wmurowanie go i przykrycie "szyną węgielną" pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - 18-kilometrowej linii, która dwoma torami połączy Wrzeszcz z Osową. Akt erekcyjny zostanie wmurowany w fundament jednego z filarów podpierających projektowaną, 900-metrową estakadę i stację PKM Gdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska.

Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządu województwa - PKM SA. Natomiast wykonawcą polsko-hiszpańskie konsorcjum firm: Budimex (lider) i Ferrovial (partner), które zobowiązało się wybudować linię do lata 2015 r. za kwotę 716 mln zł.

W uroczystości mają wziąć udział przedstawiciele władz województwa pomorskiego, członkowie rządu, parlamentarzyści, prezydenci miast i samorządowcy z gmin objętych projektem PKM. Pojawią się też reprezentanci urzędów, instytucji i firm zaangażowanych w projekt. Poniedziałkowe wydarzenie będzie miało jednak wyłącznie charakter symboliczny, bowiem prace związane z budową kolei ruszyły na początku czerwca tego roku.

Na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w świetle której pobiegnie Pomorska Kolej Metropolitalna znajduje się 14 obiektów mostowych częściowo zniszczonych działaniami wojennymi z 1945 r. Część tych obiektów została już rozebrana, a najbardziej rozpoznawalny obiekt - Most Weisera Dawidka - został zburzony. Wszystkie obiekty na dobre mają zniknąć do końca sierpnia.

Tak będziemy podróżować Pomorską Koleją Metropolitalną.

Ruszyły także prace ziemne. - Duża część nasypów na Strzyży została już rozebrana. Ogromne prace ziemne prowadzone są też przy ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstanie przystanek Brętowo i przy ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska w okolicach planowanego przystanku Matarnia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Nieopodal pętli tramwajowej na gdańskiej Strzyży stanęła już potężna palownica. W najbliższych dniach mieszkańcy Strzyży będą mogli - oczywiście z bezpiecznej odległości i zza ogrodzenia - obserwować, jak wygląda palowanie pod powstającymi w tym miejscu estakadą i przystankiem.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej prowadzona będzie równocześnie na całej linii. - Wyjątkiem będzie budowa wiaduktów na sąsiadujących z sobą ulicach, które będą wówczas dla siebie naturalnymi objazdami, chodzi tu głównie o al. Grunwaldzką, ul. Wita Stwosza i ul. Polanki - tłumaczy Konopacki.

Bitwa o Most Weisera Dawidka.

Wykonawca znalazł dla siebie miejsce. Biuro budowy znajduje się przy ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska, czyli mniej więcej w tym samym miejscu, gdzie znajdowały się pomieszczenia Budimexu podczas budowy Terminala T2 na lotnisku.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (162) 8 zablokowanych

  • NOWAK ta p.zdeczka tez musial nazelowany łeb pokazac ?!

    skad masz zegarki za kilkadziesiat tysiecy jak ludzie pieniedzy na zycie nie maja
    kazdy z ministrow Tuska tyle ma
    Nowak najglupszy to sie wydal gadżeciaż

    • 7 4

  • BUDUJEMY :) (1)

    Tak jest budujemy , trzymajcie kciuki :)

    • 7 5

    • Chyba budyniujemy

      :)

      • 2 1

  • Łącznik

    start inwestycji i już jest afera, bo wg projektu wychodzi że łącznik, którym będzie się przechodziło ze stacji do terminalu wpada idealnie w... filar. I teraz trzeba nagle zmieniać cały projekt. Żal.

    • 4 1

  • Ciekawe czy wydy_mają wszystkich podwykonawców jak konsorcjum HBP-A na stadionie

    i inne spółeczki

    • 4 3

  • a po co te tańca, wigibasy, pitoluty?

    • 7 3

  • W końcu będzie można nacieszyć oko, gdy o zachodzie słońca (1)

    wchodzący w zakręt Pendolino znika w obłokach marzeń.

    • 13 4

    • Pendolino nasz nie wejdzie w zakręt

      bo to jest wersja standard na nasze tory. U nas będzie tylko z nazwy Pendolino (wł. wahadełko. Taki tabór zastał zamówiony. Z czego krajowa PESA zrobiłaby takie same za pół ceny

      • 1 0

  • SKM będzie miała konkurencję PKM !!! (2)

    Może jakość SKM się poprawi, może ceny spadną, może będzie lepiej...????

    • 3 6

    • Myślę, że powinieneś się spodziewać wyższych cen, a nie niższych... (1)

      Bo się zawiedziesz jeżeli myślisz inaczej. To nie będzie żadna konkurencja, bo SKM i PKM jeżdzą w zupełnie innych kierunkach. Wspólna trasa to będzie jedynie na odcinku Gdańsk - Wrzeszcz, potem PKM skręca w swoją stronę. Stawiam około 5zł lub 5+ zł za bilet z Gdańska na lotnisko.

      • 2 0

      • nie chodzi o wspólne odcinki

        ale o całą masę ludzi dojeżdżających z karwin/dąbrowy do wrzeszcza np- jedyna opcja bez samochodu teraz to trajtkiem/busem do orłowa i przesiadka na skmkę. PKMką można będzie wsiąść na stacji gdynia karwiny i szybciej i taniej znaleźć się we wrzeszczu

        • 2 1

  • no to SUPAAA !!! teraz czekamy na BASEN BASEN BASEN dla mieszkancow poludniowych dzielnic

    • 4 6

  • Wspaniale miasto to takie w ktorym buduje sie kolej a nie stawia pomniki nieudacznikowi ktory zginal w wypadku lotniczym! (1)

    • 10 8

    • true

      zgadzam sie w 100% !

      rąb*c frajerow

      • 3 4

  • Chciałbym sprostować poniższy komentarz (mocno plusowany) który jest nieprawdziwy.

    Nie będzie ścieżki rowerowej wzdłuż pasa technicznego. PKM już się wycofało z tego pomysłu. Wydaje mi się, że był on podany od początku jako blef, mający na celu pozytywne nastawienie sceptyków i zamknięcie im ust co do tej inwestycji. Od poczatku było wiadomo, że jej nie będzie i jak się okazało nie będzie.
    Więc bez zbędnej podniety, bo jak ktoś tam dobrze napisał potem będziecie tylko zawiedzeni.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane