- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (53 opinie)
- 2 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (771 opinii)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (306 opinii)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (434 opinie)
- 5 15-latek autem na minuty uciekał policji (116 opinii)
- 6 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (25 opinii)
Dziś oficjalnie rusza budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Port Lotniczy.
Przy gdańskim lotnisku w poniedziałek został wmurowany kamień węgielny pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To symboliczne rozpoczęcie prac przy 18-kilometrowej linii kolejowej, bowiem maszyny na placu budowy pojawiły się na początku czerwca.
Aktualizacja godz. 15:30 Zapraszamy do obejrzenia relacji video z tego wydarzenia.
O godz. 11 w poniedziałek odbędzie się podpisanie aktu erekcyjnego oraz symboliczne wmurowanie go i przykrycie "szyną węgielną" pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - 18-kilometrowej linii, która dwoma torami połączy Wrzeszcz z Osową. Akt erekcyjny zostanie wmurowany w fundament jednego z filarów podpierających projektowaną, 900-metrową estakadę i stację PKM Gdańsk Port Lotniczy .
Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządu województwa - PKM SA. Natomiast wykonawcą polsko-hiszpańskie konsorcjum firm: Budimex (lider) i Ferrovial (partner), które zobowiązało się wybudować linię do lata 2015 r. za kwotę 716 mln zł.
W uroczystości mają wziąć udział przedstawiciele władz województwa pomorskiego, członkowie rządu, parlamentarzyści, prezydenci miast i samorządowcy z gmin objętych projektem PKM. Pojawią się też reprezentanci urzędów, instytucji i firm zaangażowanych w projekt. Poniedziałkowe wydarzenie będzie miało jednak wyłącznie charakter symboliczny, bowiem prace związane z budową kolei ruszyły na początku czerwca tego roku.
Na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w świetle której pobiegnie Pomorska Kolej Metropolitalna znajduje się 14 obiektów mostowych częściowo zniszczonych działaniami wojennymi z 1945 r. Część tych obiektów została już rozebrana, a najbardziej rozpoznawalny obiekt - Most Weisera Dawidka - został zburzony. Wszystkie obiekty na dobre mają zniknąć do końca sierpnia.
Tak będziemy podróżować Pomorską Koleją Metropolitalną.
Nieopodal pętli tramwajowej na gdańskiej Strzyży stanęła już potężna palownica. W najbliższych dniach mieszkańcy Strzyży będą mogli - oczywiście z bezpiecznej odległości i zza ogrodzenia - obserwować, jak wygląda palowanie pod powstającymi w tym miejscu estakadą i przystankiem.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej prowadzona będzie równocześnie na całej linii. - Wyjątkiem będzie budowa wiaduktów na sąsiadujących z sobą ulicach, które będą wówczas dla siebie naturalnymi objazdami, chodzi tu głównie o al. Grunwaldzką, ul. Wita Stwosza i ul. Polanki - tłumaczy Konopacki.
Bitwa o Most Weisera Dawidka.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto.
Miejsca
Opinie (162) 8 zablokowanych
-
2013-07-01 17:46
NOWAK ta p.zdeczka tez musial nazelowany łeb pokazac ?!
skad masz zegarki za kilkadziesiat tysiecy jak ludzie pieniedzy na zycie nie maja
kazdy z ministrow Tuska tyle ma
Nowak najglupszy to sie wydal gadżeciaż- 7 4
-
2013-07-01 08:35
BUDUJEMY :) (1)
Tak jest budujemy , trzymajcie kciuki :)
- 7 5
-
2013-07-01 16:59
Chyba budyniujemy
:)
- 2 1
-
2013-07-01 16:06
Łącznik
start inwestycji i już jest afera, bo wg projektu wychodzi że łącznik, którym będzie się przechodziło ze stacji do terminalu wpada idealnie w... filar. I teraz trzeba nagle zmieniać cały projekt. Żal.
- 4 1
-
2013-07-01 16:00
Ciekawe czy wydy_mają wszystkich podwykonawców jak konsorcjum HBP-A na stadionie
i inne spółeczki
- 4 3
-
2013-07-01 15:39
a po co te tańca, wigibasy, pitoluty?
- 7 3
-
2013-07-01 08:07
W końcu będzie można nacieszyć oko, gdy o zachodzie słońca (1)
wchodzący w zakręt Pendolino znika w obłokach marzeń.
- 13 4
-
2013-07-01 15:36
Pendolino nasz nie wejdzie w zakręt
bo to jest wersja standard na nasze tory. U nas będzie tylko z nazwy Pendolino (wł. wahadełko. Taki tabór zastał zamówiony. Z czego krajowa PESA zrobiłaby takie same za pół ceny
- 1 0
-
2013-07-01 11:22
SKM będzie miała konkurencję PKM !!! (2)
Może jakość SKM się poprawi, może ceny spadną, może będzie lepiej...????
- 3 6
-
2013-07-01 12:11
Myślę, że powinieneś się spodziewać wyższych cen, a nie niższych... (1)
Bo się zawiedziesz jeżeli myślisz inaczej. To nie będzie żadna konkurencja, bo SKM i PKM jeżdzą w zupełnie innych kierunkach. Wspólna trasa to będzie jedynie na odcinku Gdańsk - Wrzeszcz, potem PKM skręca w swoją stronę. Stawiam około 5zł lub 5+ zł za bilet z Gdańska na lotnisko.
- 2 0
-
2013-07-01 14:35
nie chodzi o wspólne odcinki
ale o całą masę ludzi dojeżdżających z karwin/dąbrowy do wrzeszcza np- jedyna opcja bez samochodu teraz to trajtkiem/busem do orłowa i przesiadka na skmkę. PKMką można będzie wsiąść na stacji gdynia karwiny i szybciej i taniej znaleźć się we wrzeszczu
- 2 1
-
2013-07-01 14:32
no to SUPAAA !!! teraz czekamy na BASEN BASEN BASEN dla mieszkancow poludniowych dzielnic
- 4 6
-
2013-07-01 14:09
Wspaniale miasto to takie w ktorym buduje sie kolej a nie stawia pomniki nieudacznikowi ktory zginal w wypadku lotniczym! (1)
- 10 8
-
2013-07-01 14:32
true
zgadzam sie w 100% !
rąb*c frajerow- 3 4
-
2013-07-01 12:18
Chciałbym sprostować poniższy komentarz (mocno plusowany) który jest nieprawdziwy.
Nie będzie ścieżki rowerowej wzdłuż pasa technicznego. PKM już się wycofało z tego pomysłu. Wydaje mi się, że był on podany od początku jako blef, mający na celu pozytywne nastawienie sceptyków i zamknięcie im ust co do tej inwestycji. Od poczatku było wiadomo, że jej nie będzie i jak się okazało nie będzie.
Więc bez zbędnej podniety, bo jak ktoś tam dobrze napisał potem będziecie tylko zawiedzeni.- 10 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.